Sedmdesátiletý BROLN: Orchestr, který se stal legendou

Sedmdesátiletý BROLN: Orchestr, který se stal legendou

Podoba hudebního folklorismu druhé poloviny 20. století byla výrazně ovlivněna jediným profesionálním hudebním tělesem – Brněnským rozhlasovým orchestrem lidových nástrojů neboli BROLNem. A právě ten oslavil 8. září 2022 v brněnském Besedním domě své sedmdesáté narozeniny.

Tak dlouhá existence jednoho hudebního tělesa s sebou nese nejen řadu legendárních osobností, ale k jeho dědictví lze přičíst i řadu hudebních úprav a kompozic. BROLN od počátku interpretoval lidové písně v orchestrálních, více či méně náročných úpravách s vysokou mírou stylizace. Ty jsou v případě tohoto orchestru z pera řady hudebních upravovatelů. To vše v kontrastu regionálních zpěváků a zpěvaček, kteří byli od počátků neodmyslitelnou součástí.

Ač ve většině případů nejsem příznivcem stylizovaných hudebních úprav, v případě BROLNu musím uznat, že pro něho mám trochu nostalgickou slabost. Desky, které jsme měli doma, jsem poslouchala od útlého dětství, a tak jako pro většinu tuzemských milovníků folkloru to byla první setkání s lidovou písničkou. Stejnou nostalgii jsem cítila od většiny diváků ve vyprodaném sále Besedního domu.

Současným primášem orchestru je Petr Varmuža. Nejde sice o tak excentrického vedoucího, jakým byl například Bohumil Smejkal nebo František Černý, ale to rozhodně není na škodu. Kapela pod jeho vedením šlape jako hodinky, což je hlavní.

V programu koncertu jsme slyšeli většinu úprav od současného kontrabasisty Pavla Trkana, které spolu s dalšími byly vybrány ve spolupráci s dramaturgem Českého rozhlasu Brno Jaroslavem Kneislem na dvojalbum a které bylo při této příležitosti také představené. Jednou z kmotřiček byla i manželka dlouholetého primáše Jindřicha Hovorky, bývalá vedoucí ženského pěveckého sboru BROLNu Zdena Hovorková.

Brněnský rozhlasový orchestr zahrál několik instrumentálních skladeb, kde se jako vynikající hudební sólisté předvedli například cimbalista Jan Telecký nebo klarinetista Petr Kavalír.

Velká část večera se točila kolem sólistů pěveckých, kteří reprezentovali většinu moravských regionů, ale i Slezska. Tento severní kraj nám v písni Vłaštuvička švjyrgoli představila Veronika Kachlová. Z žen to byla ještě Kamila Tomšejová, která je výbornou zpěvačkou s velkým regionálním rozletem často až na Slovensko. Sluší jí to stejně jako v domácích, podlužáckých písničkách. Zpívala také Ludmila Malhocká, Kateřina Martykánová a Zpěváček ze Strání, malá nástupkyně Vlasty Grycové, dvanáctiletá Natálka Bruštíková. Mužů bylo na pódiu podstatně více:⁠ Vítězslav Klabačka, Lubomír Smolák, Karel Rajmic, Václav Kovářík, Pavel Janošek, Aleš Smutný, Petr Mička a Pavel Ptáček. Svůj typický švunk předvedl v sadě Skoro ráno z pondzelíčka i bývalý primáš František Černý.

Vyzdvihnou jen některé z nich by byla škoda, protože všechny výkony byly pravdivé a stoprocentní. I přesto si dovolím poukázat na stále neutuchající temperament valašského Pavla Ptáčka, který už téměř na samém konci dvouhodinového koncertu dokázal diváky téměř roztancovat.>

BROLN byl v honosném sále jako doma a atmosféru mezi diváky lze popsat jako intenzivní. V polovině koncertu po písní Pod slavkovem pod tú horů, rozložil Rus svú armádu (navíc v podmanivé interpretaci Kateřiny Martikánové), oznámil moderátor Jiří Kokmotos skon královny Alžběty II. Tato chvíle zmíněnou atmosféru ještě více prohloubila. Navíc v mrazivé symbolice, protože panovnice byla na trůnu taktéž přesně sedmdesát let. Některé situace se člověku vryjí do paměti na celý život a myslím, že toto bude jedna z nich. Asi nikdy jsem neměla tak intenzivní pocit, že právě prožíváme dějiny, a navíc nám k tomu hraje hudba živě do éteru Českého rozhlasu.

Ač se směřování hudebního folklorismu vydává v posledních letech trochu jinam, podle všeho zůstává i po sedmdesáti letech BROLN stále v srdcích mnoha posluchačů. Aplaus a nadšení, které jsme v Besedním domě slyšeli, je toho důkazem. Možná je to právě kontrast mezi dokonalou hrou profesionálních hudebníků a lidovou energií a jedinečností regionálních zpěváků, co posluchače na BROLNu pořád baví. Toto se neomrzí a BROLN hrdě dotáhne minimálně na stovku. Těším se, jaké muzikanty a zpěváky nám přinesou další roky této brněnské hudební legendy.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Lotyšská instrumentální kapela Very Cool People nedávno vydala album s dlouhým názvem 50 Years of Influence + 30 Years of Cool Equals 13 Years of Music Hooliganism. Za pár dnů je přijede představit do Brna – bude hrát 17. září v klubu Music Lab. A vedle písní ze zmíněného alba se dostane i na úplné novinky z teprve chystaných projektů. Těch má totiž kapela v čele s kytaristou Elvijsem Grafcovsem, který odpovídá na naše otázky, na rozdávání.  více

„Dělali jsme to jako session, seděli jsme naproti sobě, aby měl divák zážitek, jako kdyby přišel na zkoušku,“ líčí zpěvák Dan Bárta, jak vznikalo jeho aktuální album Jedním dechem, nahrané společně s jazzovým Robert Balzar Triem a s maďarským trumpetistou Kornélem Fekete-Kovácsem. Nejvíce jazzové album v bohaté diskografii Dana Bárta vyšlo u brněnského vydavatelství Bivak Records a v brněnském studiu České televize se natáčelo.  více

Podoba hudebního folklorismu druhé poloviny 20. století byla výrazně ovlivněna jediným profesionálním hudebním tělesem – Brněnským rozhlasovým orchestrem lidových nástrojů neboli BROLNem. A právě ten oslavil 8. září 2022 v brněnském Besedním domě své sedmdesáté narozeniny.  více

Po covidové pauze brněnské ulice opět zaplnily kroje z různých koutů Moravy, ale i jiných zemí Evropy. První zářijový den začal Mezinárodní folklorní festival Brno. Stejně jako drtivá většina festivalů a pravidelných akcí se nemohla v posledních dvou letech konat, také MFF měl kvůli vládním opatřením pauzu. A proto pro letošní ročník zvolil výmluvný podtitul Žijem. Úvodní koncert obstaral na nádvoří Nové radnice tentokrát BROLN a byly k tomu dva speciální důvody.  více

Hudební festival Olomoucké barokní slavnosti na předposledním koncertu svého jubilejního, desátého ročníku ve Freskovém sále ZŠ Komenius v Olomouci nabídl večer se souborem Musica Florea. Pod uměleckým vedením violoncellisty Marka Štryncla vystoupili hudebníci s výběrem skladeb opomíjených klasicistních a raně romantických autorů Karla Kohauta, Jana Ladislava Dusíka a Johanna Nepomuka Hummela. Volba autorů nebyla náhodná – letos je tomu právě 210 let od Dusíkova a 185 let od Hummelova úmrtí. Po boku kmenových členů ansámblu – houslistek Magdaleny Malé a Simony Tydlitátové, violistky Lýdie Cillerové, violoncellisty Marka Štryncla a kontrabasisty Ondřeje Štajnochra – usedla za kladívkový klavír Petra Matějovávíce

Závěr letošního jubilejního pětadvacátého ročníku F SCÉNY představil na činoherní scéně Městského divadla Brno autorský pořad Iva Mikuše nazvaný O frajeroch a frajerkách.  více

Od čtvrtka 25. srpna se brněnští diváci mohli už po pětadvacáté vydat na letní folklorní večery neboli zavedenou přehlídku F SCÉNA. Tento malý festival lidové hudby pořádá folklorní sdružení Jánošík Brno. Jako obvykle byl program mezinárodní a regionálně i stylově pestrý. Pokud mluvím o stylu, nemyslím tím, že by se organizátoři dramaturgicky vzdalovali od lidové hudby. Mám na mysli spíše různá pojetí a zpracování lidového materiálu. Od historicky poučené interpretace (někdy také nazývané autentická interpretace) až po vystoupení s vyšší mírou stylizace. Na své si tak přišli diváci různých preferencí.  více

V hudebních archivech se skrývá kvanta dechberoucí hudby, která stále čeká na své novodobé objevení. Mluví se o tom s trochou nadsázky dnes a denně. Badatelé i umělečtí vedoucí se snaží pozapomenutou, avšak mnohdy vysoce kvalitní tvorbu vynést na světlo a rozšířit již tak pestrý kánon vážné hudby. Touha uvádět archivní díla opět v život je dramaturgickým předsevzetím nejen mnoha vědců a hudebníků, ale i festivalu Olomoucké barokní slavnosti. A letošní jubilejní desátý ročník připravil takových koncertů hned několik.  více

Album Zavrzlama bosenské skupiny Divanhana je podle průběžného pořadí prozatím druhou nejlepší světovou nahrávkou roku 2022 podle panelu rozhlasových publicistů World Music Charts Europe. Divanhana vystoupí v rámci Lednicko-valtického hudebního festivalu 26. srpna v Hlohovci a o den později v Břeclavi – Charvátské Nové Vsi. Na naše otázky odpovídá pianista skupiny Neven Tunjić.  více

Jubilejní desátý ročník hudebního festivalu Olomoucké barokní slavnosti do svého letošního programu zařadil ve dnech 18. a 19. srpna jedinečnou dramaturgickou lahůdku – jednu z historicky nejdůležitějších českých zpěvoher, která se však na pódiích operních domů či hudebních sálů příliš neobjevuje. Řeč je o Dráteníkovi, první původní české opeře zkomponované Františkem Škroupem na libreto z pera Josefa Krasoslava Chmelenského. V režii Kateřiny Křivánkové, s kostýmy a scénou Sylvy Markové a v hudebním nastudování Marka Čermáka ji provedlo těleso Volantes Orchestra, rezidenční soubor festivalu. Pěveckých rolí se chopili Matúš Šimko (Dráteník/Škroup), Lenka Cafourková Ďuricová (Růžena), Vincenc Ignác Novotný (Vojtěch), Zuzana Badárová (Liduška), Aleš Janiga (Květenský), Jiří Miroslav Procházka (Lána) a Martin Vodrážka (Kůl). Ryze činoherní roli Chmelenského – výše zmíněného autora libreta – a drába Hranatého ztvárnil Martin Mihál. Recenzent navštívil premiérové představení.  více

Multižánrový hudební festival Maraton hudby Brno již po sedmé dokázal, že ohromující množství hudby lze při precizní organizaci a troše štěstí vměstnat do jednoho prodlouženého víkendu. Od čtvrtka do neděle (11.–14. srpna) vybrané hudební sály, náměstí, nádvoří i ulice města zaplnila umělecká tvorba bezpočtu kapel, těles a specifických hudebních uskupení všemožných žánrů a stylů. Na své si přišli milovníci rocku, world music, jazzu, artificiální hudby, folkloru či improvizované hudby. V jedné věci se však letošní ročník od toho minulého zásadně lišil: rok 2022 představil historicky vůbec první rezidenční umělkyni festivalu, kterou se stala houslistka, flétnistka a klavíristka Anna Fusekvíce

Maraton hudby rozproudil již pošesté ulice, náměstí a mnohé prostory v Brně všemožnými hudebními žánry. Nejsou to však vždy nutně jen místa koncertního rázu. Soubor Hausopera se například v pátek 12. srpna vydal se svou operou Věčná slečna Bledá do Zemanovy kavárny. Ve třech víkendových uvedeních zde završí svoji Trilogii pro město, Brnu na míru vytvořený projekt připomínající jeho klady, zápory, ale především některé funkcionalistické stavby.  více

Festival Maraton hudby Brno letos zavádí novinku; post rezidenčního umělce. Jeden vybraný umělec se představí v různých hudebních polohách. Prvním rezidenčním umělcem festivalu Maraton hudby Brno se stane skvělá multiinstrumentalistka Anna Fusek.  více

Na jedné z hlavních scén hudebního festivalu Maraton hudby Brno, tzv. world music scéně, vystoupí v sobotu 13. srpna elita evropské world music hudby. Kdo všechno přijede, přibližuje významný publicista a současně dramaturg tohoto programu Milan Tesař.  více

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce

Nejčtenější

Kritika

Hudební festival Olomoucké barokní slavnosti na předposledním koncertu svého jubilejního, desátého ročníku ve Freskovém sále ZŠ Komenius v Olomouci nabídl večer se souborem Musica Florea. Pod uměleckým vedením violoncellisty Marka Štryncla vystoupili hudebníci s výběrem skladeb opomíjených klasicistních a raně romantických autorů Karla Kohauta, Jana Ladislava Dusíka a Johanna Nepomuka Hummela. Volba autorů nebyla náhodná – letos je tomu právě 210 let od Dusíkova a 185 let od Hummelova úmrtí. Po boku kmenových členů ansámblu – houslistek Magdaleny Malé a Simony Tydlitátové, violistky Lýdie Cillerové, violoncellisty Marka Štryncla a kontrabasisty Ondřeje Štajnochra – usedla za kladívkový klavír Petra Matějovávíce