Učitelka v Africe IV.: Velikonoční zpěvy, tance, půst a pivo

Učitelka v Africe IV.: Velikonoční zpěvy, tance, půst a pivo

Podobně jako o Vánocích i v průběhu Velikonoc jsem si uvědomila, jak moc jsem ráda, že pocházím ze slovanského prostředí a že máme své vlastní zvyky, které souvisí jen a jen s naší kulturou – nejsme tedy tak slepě odkázaní na kopírování britských tradic. Oba svátky jsou sice veskrze křesťanské, ale na té naší polokouli se prý spojily se svátky pohanskými. Což je skutečnost, které vděčíme za to, že v průběhu Velikonoc dodržujeme tradice jako barvení vajíček a chození s pomlázkou. V Zambii se Velikonoce pojí pouze s křesťanstvím, což má za následek, že pokud zrovna nejdete do kostela, ani si nevšimnete, že nějaké jsou. Ono se asi není co divit – slavit svátky jara v zemi, kde je po celý rok léto, opravdu nedává smysl. Jen jsou to ty chvíle, kdy mě upřímně mrzí, že se v Zambii žádné původní – předbělošské – svátky a slavnosti nedodržují.

Jak jsme tedy trávili největší křesťanské svátky v City of Hope? Jak známo Velikonoce začínají již šest neděl před svatým týdnem Popeleční středou. Ten den jsme měli velkou mši pro školní děti. Především mladší ročníky využily příležitosti být venku a místo aktivní účasti při mši aktivně pobíhaly kolem. Pak nastalo období půstu, které se dodržovalo mnohem více v řečech, než že by se ve skutečnosti někdo věnoval nějaké aktivitě povznášející ducha. Vrcholem pro mě bylo, kdy jsem viděla, že půst nepůst stejně se zabíjí prase na maso.

Na samotné čtyři velikonoční dny odjelo pár děvčat na velikonoční tábor do jiného salesiánského zařízení, kde trávily Velikonoce s další mládeží. Program pro zbytek děvčat byl tedy na nás – dobrovolnících. Na zelený čtvrtek se nic zvláštního nedělo. Jak jsem zjistila od kolegyň, ani v Polsku nedodržují nějaké zvláštní zelené tradice. Večer se šlo na mši pro připomenutí poslední večeře Krista. Zamířila jsem do františkánského kláštera a připojila se k procesí po setmělý zahradách. Svítil obrovský oranžový měsíc a nespočet hvězd, průvod mnichů překrásně zpíval a věčně zelené stromy a palmy mi připomněly obrazy Ježíše v Getsemanských zahradách noc před jeho pozemskou smrtí. Byl to takový silný spirituální okamžik.

Na Velký pátek jsme se opravdu postili, mami Agi oznámila, že nevaří, protože je v kuchyni sama, a tak nshimu – kaši z kukuřičné mouky – dostala jen nejmladší děvčata. S polskými dobrovolnicemi jsme se rozhodly uspořádat pro holky výtvarnou dílnu. Vyráběly jsme velikonoční přání a nechaly si uvařit deset vajíček ke zdobení. Když jsme je přinesly, měla děvčata ohromnou radost a pokládala je za snídani. Poté co jsme jim řekly, že na vajíčka budeme malovat, vůbec nechápala, proč mají s jídlem provádět takovou hloupost. Patricie tedy vyhlásila, že kdo bude mít nejkrásnější vajíčko, dostane za odměnu jedno nenazdobené na snězení. Holky se daly do práce a doslova počmáraly vajíčka fixy. Já se jim u toho snažila vylíčit symboliku malování vajíček – marně. Hned jak se rozhodlo o vítězi, děvčata nezaváhala ani vteřinu, každá popadla své vajíčko a navzdory půstu vyběhla ven a tam ho snědla.

Na Velký pátek se šlo také do kostela. Obřad začínal ve tři hodiny, tedy v hodinu, kdy skonal Ježíš na kříži. Kázání vedl můj oblíbený irský farář, jehož řeč si vždy užívám především díky možnosti poslechu nádherné angličtiny. Dověděla jsem se, že Velkému pátku se v angličtině říká Good Friday, což pro mě bylo docela překvapení.

A nastal den třetí – Bílá sobota. Přes den jsme se vydaly s holkami na zmrzlinu do čtyři kilometry vzdáleného obchodního centra. Šly jsme pěšky a na cestě zpět nám už holčičky začaly lehce odpadávat. Holky se za zdi City of Hope prakticky vůbec nedostanou a tak taková dlouhá procházka pro ně byla opravdu náročná. Nicméně ještě večer děkovaly za zmrzlinu, kterou pojídaly i rukama.

Večer na Bílou sobotu se opět šlo na mši. Byla jsem obeznámena se skutečností, že sobotní mše by se dle tradic měla protáhnout až do nedělního rána. Naše mše začala ale již v sedm namísto jedenácté a tak skončila právě hodinku před půlnocí. Měla jsem velký strach z toho, že pro mě čtyřhodinová mše bude opravdovým utrpením, samotnou mě ale překvapilo jak moc jsem si ji užila. Vlastně to ani nebyla mše, ale spíš nějaké dlouhé divadelní, taneční a hudební představení. Naše holky byly oděné v bílých šatech a tančily před oltářem. O hudební doprovod se postarali bratři františkáni s elektronickým klavírem a kytarou. Poprvé jsem zažila kombinování elektronické hudby s tradičními nástroji, jako byly bubny a štěrchadla. Za dobu, co zde trávím, jsem měla možnost se jakž takž naučit nějaké písně v tradičních jazycích a mohla jsem se tedy připojit ke zpěvu. Nezpívá se v sedě ani ve stoje, ale přímo při tanci, což mě vždy probudí životu. Nechybělo ani tradiční procesí se svíčkami a křest dětí. V průběhu zdejší liturgie se slavnostně přináší bible k oltáři a další procesí pak přináší dary knězi.

Obojí nechybělo ani o bílosobotní pobožnosti, všechno ale bylo mnohem pompéznější než kdykoli jindy. Sbor žen v bílých halenkách a šátcích, navíc zabalených do bílých chitang protančil vždy uličkou za doprovodu bubeníků a zpěvu, a už samotná bílá barva na černé pleti působila honosně. Konec průvodu uzavíral muž, který máchal nad hlavou sekerkou. Před oltářem se průvod zastavil, seskupil a ve stejný moment poklekl. Hudebních průvodů od dveří k oltáři se tu noc odehrálo několik a pokaždé mi to vzalo dech. Další složkou liturgie byl pak sborový zpěv, který děvčata doprovázela tancem – ten jsem již několikrát při mši viděla. Tentokrát byla ale choreografie mnohem rozpracovanější a navíc bílé šaty doplněné malinkatými bílými kloboučky proměnily kostel opravdu na divadelní jeviště. Nutno podotknout, že o to, abychom nepociťovali únavu, se postaral i místní kněz, který zapojoval do svého kázání věřící. Vznikal tak dialog, který je pro černošské bohoslužby tak typický.

Lehce po jedenácté jsme dorazily domů a kamarádky – Polky – mě pozvaly na pivo, které jim kdosi dovezl z Konga. Prý je to takový jejich osobní zvyk, že si po bílosobotní mši dají pivko na oslavu vzkříšení a zakončení šestitýdenní postní abstinence. Zkrátka – prolínání světů.

Pokračování za týden →

← Předchozí díl

Foto archiv Silvie Jasičové

Komentáře

Reagovat
  • Jarod

    31. červenec 2014, 11:50
    "Jak známo Velikonoce začínají již šest neděl před svatým týdnem Popeleční středou." Jak evidentně neznámo, Velikonoce začínají v noci z Bílé soboty na Velikonoční neděli. Popeleční středou začíná doba postní.

Dále si přečtěte

Rok v Africe – to zní jako dobrodružství i dnes, kdy i ty nejodlehlejší kouty zeměkoule přestávají být nedostupné. Ale český turista se obvykle nepodívá příliš daleko za hotelovou pláž v Tunisu a my nebudeme mluvit o výletu, ale o životě. V prázdninovém seriálu přinášíme první část ohlédnutí Silvy Jasičové za rokem, který strávila jako učitelka v křesťanské škole v Zambii. Asi je zbytečné připomínat, že přitom místy dojde i na hudbu.  více

Ve chvíli, kdy se na jeviště vydrápal s mikrofonem v ruce zpěvák, aby doprovodil tři vokalistky, už jsem se nedivila ničemu. Přeskakujícím hlasem pěl melodii diametrálně odlišnou od melodie sboru, vokalistek i muzikantů, špatně vyslovoval a mnohdy neznal texty. Nicméně u obecenstva jeho produkce sklidila potlesk. Další díl vyprávění o roce v křesťanské škole v Zambii, tentokrát o přípravách na Vánoce.  více

Jsou chvíle kdy si myslím, že můj pobyt a činnost zde se rovnají dobrovolnému trestu za vše zlé, co jsem kdy provedla. To, jak jsou zde činnosti organizované, nebo spíše vůbec neorganizované, mě častokrát přivádí na pokraj šílenství, z čehož mě vyprošťuje pouze apatie. Třetí část vyprávění o roce v křesťanské škole v Zambii.  více


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce