Vydařená oslava Kummerových sedmasedmdesátin s The Cotatcha Orchestra

20. prosinec 2018, 3:00
Vydařená oslava Kummerových sedmasedmdesátin s The Cotatcha Orchestra

Nenápadně se rodí v Brně další skvělý big band. Vedle pozvolna mizícího Gustav Brom Big Bandu, který koncertuje jen několikrát za rok, a silně expandujícího B-Side Bandu, jehož pozice se ustálila na doprovodném orchestru domácích a zahraničních zpěváckých hvězd, je The Cotatcha Orchestra založený v roce 2014 povýtce instrumentální, stále lépe sehraná jazzová formace se širokým záběrem od jazzových standardů přes skladby věhlasných zahraničních autorů (mj. Stan Kenton, Quincy Jones, Charles Mingus) až po tvorbu soudobých českých komponistů (mj. Miroslav Hloucal). Pro The Cotatcha Orchestra upravuje a komponuje i kontrabasista Vincenc Kummer. Jeho sedmasedmdesátiny (oslavil je už v červenci) odrážel i program koncertu, který byl symbolickou poctou jeho práci pro mladou brněnskou kapelu.

Vincenc Kummer je brněnský rodák a klasicky vzdělaný kontrabasista (žák profesora Ventruby, u něhož na brněnské konzervatoři absolvoval v roce 1965, a ještě jako student se stal členem brněnské filharmonie). Je ovšem taky vyhledávaný sideman a sólista. Právě jeho zásluhou se dvougenerační band stal třígeneračním, což mu velmi prospívá. Čeští a slovenští studenti, absolventi a též pedagog Katedry jazzové interpretace JAMU tvoří kolem Kummera šestnáctičlenné stále kompaktnější těleso vyrovnaných a talentovaných hráčských osobností, které zkušený muzikant obohacuje. Kummer mladé v tom nejlepším slova smyslu poučuje a usměrňuje – a jak koncert ukázal, velice si to užívá a nehodlá s tím přestat. Ostatně se mu daří už od návratu do rodného města. Vydal už několik CD s různými jazzovými sestavami (s Cotatcha Orchestra ho doufám podobná práce teprve čeká), předloni napsal vtipnou biografii Medvědí stopou. A k tomu stále komponuje, upravuje a hraje.

cotatcha_orchestra_a_kummer_foto_bretfeldova_h_01

Právě jeho skladby a především invenční aranže včetně dvou vánočních písní tvořily kompletní program vánočně-narozeninového koncertu ve zcela zaplněném HaDivadle. Samotný band dirigovaný střídavě oslavencem nebo jedním z dvojice bratří Kotačů - častěji saxofonistou Markem, méně formálním band leaderem trumpetistou Jiřím – bez zádrhelů procházel programem vystavěným na skladbách oslavencových vzorů a oblíbenců, Vše orámovaly dva vánoční evergreeny. Začalo to Kummerovou jazzovou úpravou mírně zprofanované melodie Deck the Halls, kterou následovala oslavencova vlastní, pěkně do dvanáctek poskládaná skladba The Dirty Dozen Blues, zkomponovaná „ve věku předkrematorním“, jak si v úvodu zažertoval. S jedinou výjimkou v dobré formě hrající Kummer neslezl z pódia a sám si celý koncert (v záskoku za onemocnělého Jana Daleckého) také odkonferoval. Před pauzou zazněly ještě skladby Kummerových oblíbenců: spolupracovníka legendárního Milese Davise, saxofonisty Gerryho Mulligana (populární Walkin´Shoes), floridského saxofonisty Gigiho Gryce (Social Call), bebopového tenorsaxofonisty Richie Kamuca (Earl – s krásným basovým sólem), pianisty Thelonia Monka (Ruby My Dear) a nakonec ústřední melodie z filmu On Green Dophin Street, kterou zkomponoval původem polský klavírista a skladatel filmové hudby Bronislau Kaper.

cotatcha_orchestra_a_kummer_foto_bretfeldova_h_02

Po přestávce došlo i na symbolickou hudební gratulaci od kapely (i Happy Birthday může mít jazzový kabát) a další várku jazzových standardů, uvedených skladbou I´m Getting Sentimental Over You napsanou Georgem Bassmanem pro Tom Dorsey Bog Band. Potom oslavence u kontrabasu vystřídal jeho možný nástupce – talentovaný Peter Korman, stejně dobrý jazzman jako folklorista, který má s Vincentem Kummerem společnou hudební lásku: Raye Browna. Spolu se svým vrstevníkem a spoluhráčem z Marek Kotača Tria, bubeníkem Kristiánem Kurucem, předvedli sóla v Deb´s Delight jazzrockového kráče na bicí Tony Crombieho. Pak došlo i na obdivovaného Raye Browna: Vincenc Kummer si pro sebe a orchestr upravil jeho skladbu Little Toe. Následovala orchestrální úprava písně Kurta Weilla My Ship z broadwayského muzikálu Lady in the Dark a jako přídavek povedená jazzová předělávka latinské vánoční písně anglických katolických exulantů Adeste Fideles (též známá jako Venite Adoremus). Večer symbolicky završilo přání krásného prožití vánočních svátků a vydařená oslava Kummerových sedmasedmdesátin s The Cotatcha Orchestra skončila.

Foto Helena Bretfeldová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Brněnské skupině Hrozně pomalu táhne na čtyřicítku – koncertovat začala v roce 1982. Po několika kazetách a neoficiálních nahrávkách vydala až v roce 2013 svůj debut na CD, album Už není čas. Novinka Ticho, na které kapela pracovala v posledních dvou letech ve studiu Indies, překvapí čistším zvukem a jasně slyšitelným napětím ve stavbě písní.  více

Filmový festival ke 100. výročí založení Masarykovy univerzity přinesl ve dnech 17.- 19. Května neobyčejně zajímavé projekce, připomínající významné osobnosti z univerzitní historie. Hned první z nich měla kromě vztahu k přírodním vědám i zásluhy o studium lidové písně. Profesora Vladimíra Úlehlu (1888 – 1947) připomněla v pátek 17. května působivým vystoupením jeho pravnučka Julia Ulehla.  více

Letošní fanzin Jazzman hudebního festivalu JazzFest byl plný obsažných medailonů i statí a objevila se v něm i pozoruhodná glosa dramaturga Českého rozhlasu Jazz Petra Vidomuse s provokativním titulkem Jazz nemusí být pánským klubem. Zamýšlí se nad genderovými stereotypy, kterých se světová (potažmo ani česká) jazzová scéna ještě úplně nezbavila. Skvělých sólistek ovládajících nástroje dříve zcela vyhrazené mužům přibývá. Přestože genderové kódování, které Vidomus pregnantně ironicky popsal, ještě není zcela překonáno, JazzFest letos výrazně přispěl k jeho postupnému odbourávání.  více

Během čtyř let, které od sebe dělí vydání prvního alba Záhir a druhého s názvem O Písni, se skupina Lee Banda virtuálně přemístila (dříve uváděla jako svůj domicil Adamov, nyní Jedovnice), dostala se na tzv. divokou kartu do semifinále Porty v Řevnicích a především lehce posunula svůj hudební styl. Zatímco na debutovém albu šlo o folkrockový střední proud, těžící ze zvuku elektrické kytary, na novince převažují akustické kytary, často v kombinaci s mandolínou a dalšími akustickými nástroji.  více

Šest let po předchozím albu Malý kluk přichází hravá kapela Listolet s novinkou. V názvu má sice pouze „pětiminutového“ tuláka, ale album vznikalo během pěti let v jednom studiu v Západních Karpatech „a dále v kuchyních, obývácích, sklepech a děcácích na mnoha místech“, jak se píše v bookletu. Jeho součástí je ostatně mapa Evropy s čísly přiřazenými k jednotlivým skladbám. Nejde však o to, ve které zemi která píseň vznikla nebo byla natočena. Důležitější je možná citát kapely: „Album stavíme jako obraz pro uši, pod fasádou folkrockových písní je mnoho detailů skrytých ve zvukových záhybech. Co skladba, to zvuková krajina, jiný příběh.“  více

V rámci letošní European Tour zavítal Bobby McFerrin poprvé do brněnského Sono Centra, kde se mu podařilo bezezbytku využít skvělou akustiku i blízký kontakt s publikem. Legenda se vrátila. Vrací se k nám ostatně často a nejen do Brna.  více

Sté dvacáté výročí narození Dukea Ellingtona, bez nadsázky nejvlivnější osobnosti světového jazzu, se slavilo napříč zeměmi a kontinenty. Edward Kennedy Ellington od dětství titulovaný jako Duke přišel na svět 29. dubna 1899 ve Washingtonu D.C. Na den přesně uspořádal důstojnou oslavu v zaplněných prostorách sálu HaDivadla brněnský big band Cotatcha Orchestra.  více

Letošní osmnáctý ročník JazzFestuBrno se výjimečně neuzavírá koncertem, ale jedinečnou (pro světové festivaly ovšem nikterak výjimečnou) sérií muzikantských a tanečních workshopů, zde ovšem zaměřených na dětské frekventanty. V sobotu 4. května se v příjemném prostředí Café Práh, v sousedství Vaňkovky, ujmou svých dětských žáků výrazné mladé osobnosti jazzové scény: Beata Hlavenková (pianistka a lektorka kompozice), Dano Šoltis (vedoucí bubenické třídy) a multiinstrumentalisté Jiří Slavík a Marian Friedl (průvodci Toulek po jazzových cestičkách), které doplní Kateřina Hanzlíková s lekcemi Tancohraní. S výjimkou kompozice, kde se přepokládá účast dětí starších dvanácti let, jsou ostatní „třídy“ otevřené i těm nejmenším. Další informace jsme si vyptali od spoluautora nápadu na dětský workshop a ředitele JazzFestu Brno Viléma Spilky.  více

Muzikál Nine podle legendárního filmu 8 a půl režiséra Fredericka Feliniho připravilo v režii Stanislava Moši jako předposlední premiéru sezóny Městské divadlo Brno. Na zdejší hudební scéně vypravili místy až lechtivou erotickou šou, které vévodí zajímavá scéna, zdařilé kostýmy, výtečné hudební nastudování a energie ženského herectví. Smyslnost některých taneční čísel naštěstí nepřebila ústřední téma hrdinovy krize: středního věku, umělecké i vztahové.  více

Letošní ročník festivalu JazzFestBrno měl několik vrcholů – záleželo samozřejmě na osobním vkusu každého návštěvníka, na jeho očekáváních a samozřejmě na tom, kdo toho kolik stihl navštívit. Pro autora článku patřil k vrcholům žánrově a aranžérsky pestrý večer s basistou Stanleym Clarkem 23. dubna a také předposlední koncert festivalu, vystoupení „toho druhého“ Avishaie Cohena v Huse na provázku 28. dubna. Byla to hudebně čistá esence jazzu s poselstvím. Naléhavá, srdcervoucí a poetická.  více

Jeden z hudebních vrcholů minulého týdne představoval koncert hudebního seskupení Malina Brothers se dvěma jedinečnými hostujícími hudebníky, Kateřinou García a Charlie McCoyem v brněnském Sono Centru. A protože se při vystoupení pořizoval profesionální videozáznam s televizní technikou pro první live DVD této kapely, byl mimořádný i samotný večer – délkou i kvalitou.  více

V rámci Temných hodinek Velikonočního festivalu duchovní hudby vystoupil včera pod vedením dirigenta Jakuba Kydlíčka Barokní orchestr Pražské konzervatoře. Instrumentalisty doplnila sopranistka Anna Petrtylová, altistka Monika Machovičová, tenorista Marek Žihla a basista David Malát. Zaznělo na český text komponované Oratorium na Velký pátek moravského skladatele a kantora Josefa Schreiera.  více

Série koncertů s názvem Harafica tour 2019 se v úterý 16. dubna přenesla ze slovenské Skalice do Brna. Cimbálová muzika z Uherského Hradiště na něm představila neuvěřitelně pestrou směsici žánrů, hostů a občas i pocitů.  více

Kostel svatého Josefa se včera stal místem soukromých výpovědí skladatele Františka Gregora Emmerta a houslisty Milana Paľy. V pozvolna se stmívajících prostorách chrámu zazněla skladba Ecce Homo, symfonie pro sólové housle.  více

Letošní ročník festivalu JazzfestBrno nabízí nepřeberné množství rozmanitých crossoverů , žánrových směsic a fúzí. V duchu tohoto stylového spektra v rekonstruovaném (akusticky významně vylepšeném) sále Janáčkova divadla nabídl svůj vyhlášený osobitý nadžánrový sound klasik jazz fusion a britský kytarista John McLaughlin se svou formací The 4th Dimension. V Brně se představil vůbec poprvé.  více

Nejčtenější

Kritika

V rámci letošní European Tour zavítal Bobby McFerrin poprvé do brněnského Sono Centra, kde se mu podařilo bezezbytku využít skvělou akustiku i blízký kontakt s publikem. Legenda se vrátila. Vrací se k nám ostatně často a nejen do Brna.  více