Za profesorem Jiřím Vysloužilem

Emeritní profesor Filozofické fakulty Masarykovy univerzity PhDr. Jiří Vysloužil, DrSc. zemřel 26. listopadu 2015 ve věku nedožitých 92 let. Byl to dlouhý a plodný život, naplněný prací a nebylo v něm místo na pochyby nebo váhání. Stanislavskij vícekrát prohlásil, abychom nehledali sebe v umění, ale umění v sobě – o vědě to platí obdobně… Zůstává celoživotní práce, snaha, úsilí a aktivita. Taková vytrvalost a neochvějnost budí úctu i respekt. Čest jeho památce.

Jiří Vysloužil patřil ke generaci, kterou zaskočil protektorát a válka spolu s uzavřením českých vysokých škol. Po gymnaziálních studiích po přechodu z rodných Košic do Brna, když se chystal k vysokoškolskému studiu, ocitl se v nuceném nasazení v kuřimské továrně. Po osvobození studoval na znovuotevřené univerzitě kromě hudební vědy a historie i folkloristiku a etnografii. Ty pak na začátku jeho profesionální kariéry převládly a zdálo se – zejména po úspěšné monumentální edici Janáčkova folkloristického díla –, že se bude mladý Vysloužil po třicítce profilovat takto.

Ale folkloristická etapa se ukončila vydáním janáčkovských folkloristických materiálů a studií a přechodem Jiřího Vysloužila na filozofickou fakultu na přelomu let 1961/62 z dosavadního působiště, což byla Janáčkova akademie múzických umění. Působení na naší fakultě, kde brzy převzal vedení tehdejší katedry hudební vědy a výchovy, ho vedlo od hudební folkloristiky k historiografii a lexikografii. Vysloužil rychle pochopil význam a ojedinělé postavení brněnské hudební lexikografie, která ústrojně navázala na někdejší helfertovskou a černušákovskou epochu od konce 20. let XX. století, jejímž výsledkem bylo vydání Pazdírkova hudebního slovníku naučného (1929 – část věcná, od 1937 část osobní dovedená až po M včetně, kdy práce přerušilo uzavření českých vysokých škol a zatčení profesora Helferta. Vysloužil navázal na další již dokončený a osvědčený lexikografický projekt – Československý hudební slovník osob a institucí, vydaný editory Gracianem Černušákem, Bohumírem Štědroněm a Zdenko Nováčkem / SHV, Praha 1963 a 1965).

Tak povstala po tomto úspěšném počinu brněnské muzikologie z iniciativy Jiřího Vysloužila idea velkolepě koncipovaného Slovníku české hudební kultury. Kolektiv 107 autorů připravil dílo k tisku péčí redaktorů Jiřího Fukače, Jiřího Vysloužila a výkonného redaktora Petra Macka. Dílo vyšlo v Editio Supraphon v Praze 1997 a má úctyhodných 1035 stran velkého dvousloupcového formátu. Tím Vysloužilovy lexikografické snahy zdaleka neskončily.Dokázal je trvale zakotvit na ústavu hudební vědy, kde tak vzniklo a působí stálé lexikografické pracoviště. Byla tak zajištěna kontinuita brněnské hudební lexikografie v nejméně pěti generacích. Zúročením toho všeho a také jistou formou popularizace pak byl Vysloužilův Hudební slovník pro každého I / věcná část – 1995 /, II / Skladatelé a hudební spisovatelé – 1999 / u A. J. Rychlíka ve Vizovicích, dohromady encyklopedie o téměř 1000 stranách. Kromě této domácí lexikografické aktivity Vysloužil napsal řadu příspěvků pro cizojazyčné slovníky a encyklopedie.

Po přechodu na filozofickou fakultu se stále výrazněji objevoval u Jiřího Vysloužila zájem o hudbu XX.století. Rychle se zbavil všech zátěží 50. let, které u některých jeho souputníků poměrně dlouho přetrvávaly, a systematicky se věnoval sondám do soudobé hudby. Prováděl tak pionýrskou práci po nucené odmlce 50. let, kdy česká muzikologie ztratila kontakt s evropskou modernou mezi dvěma světovými válkami a po roce 1945. Většinu této záslužné produkce Vysloužil publikoval na stránkách Hudebních rozhledů a také na stranách nově vzniklé hudební revue Opus musicum, kterou pomáhal po roce 1969 založit.

Od Stravinského přes Schoenberga dospěl Jiří Vysloužil až ke tvorbě Antona Weberna. Ten byl v českém prostředí záslužně představen poprvé díky Vysloužilovi a Ctiradu Kohoutkovi – tedy dvakrát z Brna. Tyto jednotlivé studie Vysloužil spojil do monografie Hudebníci XX. Storočia (Opus, Bratislava 1981). Po syntetické práci a současně s ní Jiří Vysloužil dlouho sledoval a studoval dílo Aloise Háby a po roce 1990 také Čechoameričana Karla Husy – obou skladatelů značného mezinárodního významu.V obou monografiích se projevuje Vysloužilova schopnost maximálně vytěžit z kontaktů a konfrontací s žijící uměleckou osobností. V případě Aloise Háby dokázal přenést zájem o studium jeho tvorby, teoretického díla a problémů mikrotonality i na mladší generaci. Profesor Lubomír Spurný spolu s ním vytvořil anglicky publikovaný celosvětově citovaný Katalog díla Aloise Háby (KLP, Praha 2010). V současné době je již Hábovo dílo předmětem zájmu řady zahraničních badatelů.

Jedním z pilířů organizační aktivity Jiřího Vysloužila bylo dílo Leoše Janáčka, jeho analýza, reflexe a kritické vydávání. V nelehké době od začátku 70. let 20. století dokázal soustředit, obhájit a zaštítit pracovní kolektiv, který zahájil vydání kritické edice Janáčkova díla. Symbolickým prvním svazkem několika edičních řad se stalo Janáčkovo klavírní dílo, které podle nových edičních zásad, vydaných v samostatné obsáhlé knižní monografii autorů Milana Šolce a Jarmila Burghausera, připravili Ludvík Kundera a Jarmil Burghauser. Za více než 20 let existence edice vyšla řada důležitých Janáčkových orchestrálních, komorních a vokálních skladeb a byla také postupně vychována nová generace kritických editorů. Po zániku vydavatelství už existovala díky pracovnímu úsilí tohoto týmu početná skupina editorů a dnes lze konstatovat, že proces vydávání Janáčkova díla kriticky a s přihlédnutím ke všem pramenům byl doveden do závěrečné fáze. Kritická edice tak zůstává trvalým vkladem do české hudební kultury a je současně tím nejlepším, co vyprodukoval ústav hudební vědy FF MU.

Jednotlivé aktivity by bylo obtížné vyjmenovat bez rizika opomenutí některé z nich. Jedno však je pro profesora Vysloužila zvláště příznačné: umění organizace, schopnost rychle vyhodnotit možnosti, síly a prostředky a vše spojit a dovést k výsledku.Asi nejlépe to lze doložit na dějinách brněnských hudebněvědných kolokvií jako součásti mezinárodního hudebního festivalu. Ta Jiří Vysloužil anektoval po roce 1970 a podařilo se mu za spolupráce s dalšími muzikology (zejména pak s tehdy umlčeným a přesto nejvíce činným Jiří Fukačem) vytvořit platformu setkávání evropských a českých i slovenských muzikologů. V nelehké době napětí a ideologického tlaku a slídění se podařilo jednak nalézt a realizovat nosná témata nadregionálního významu a přivést do Brna velké osobnosti evropského dosahu. A právě Jiří Vysloužil spolu s Jiřím Fukačem dokázali nejen režírovat tato setkání, ale vést je v duchu přátelského porozumění, tolerance a současně kritického přemítání k vrcholným výkonům zejména v generálních diskuzích.

Nelze vyjmenovat všechny – připomeňme alespoň Jana Racka, Bohumíra Štědroně, Rudolfa Pečmana, Jiřího Fukače, Jaroslava Volka, Jaroslava Jiránka, Karla Janečka, Karla Risingera, Tomislava Volka, Jiřího Sehnala, Ivana Poledňáka, Zdenu Pilkovou, Theodoru Strakovou, ze slovenských muzikologů zejména Jozefa Kresánka, Zdenka Nováčka, Oskára Elscheka, Ladislava Burlase, Lubu Ballovou a Lubomíra Chalupku. Z evropských muzikologů to pak byli zvláště Carl Dahlhaus, Hans Heinrich Eggebrecht, Kurt von Fischer, dokonce i Nikolaus von Harnoncourt, Theophil Antonicek, Hartmut Krones, Zofia Lissa, Michail Druskin, Josef Ujfalussy a mnozí jiní.

A Jiří Vysloužil byl dlouholetým a neúnavným iniciátorem, garantem a také aktivním účastníkem těchto kolokvií, která vešla do dějin evropské muzikologie a přiblížila českou vědu na úroveň jiných hudebních kultur.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..




Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více