Zahájení sezóny NdB s dobrým koncem

Zahájení sezóny NdB s dobrým koncem

Včerejší podvečer na piazzettě Janáčkova divadla se nesl ve znamení koncertu k zahájení sezóny 2019/2020 Národního divadla Brno (NdB). Propagace akce zajistila hudebnímu večeru to nejdůležitější – stovky diváků, kteří hojně zaplnili celé prostranství. Nelze opomenout opravdu široké věkové rozpětí, které je zejména na své spodní hranici (zatím ještě v kočárcích) tolik potřebné pro budoucí kulturu. 

Přestože byl koncert prezentován jako uvedení či ohlášení premiér nadcházející sezóny, zazněly bohužel jen dva úryvky z první připravované opery – Hoffmannových povídek Jacquese Offenbacha. Mimo to byl program sestaven z vesměs repertoárově starších a osvědčených kusů nebo novinek loňské sezóny. Na rozdíl od uplynulých let, kdy koncert probíhal dočasně na Zelném trhu nebo ještě před rekonstrukcí tradičně na piazzettě, rovněž ubyla baletní čísla. Akce divadla se tak omezila pouze na soubor opery, doplněný moderátorsko-hereckou dvojicí činohry v zastoupení Hany Tomáš Briešťanské a Romana Blumaiera.

Koncert zahájil orchestr Janáčkovy opery svižnou předehrou k opeře Carmen (Georges Bizet), pod taktovkou svého šéfdirigenta Marka Ivanoviće. Na ni poté navázal příchozí sbor Janáčkovy opery předesílajíc snad nejznámější árii opery – Habaneru, které se se zvonivým hlasem zhostila sólistka Václava Krejčí Housková.

zahajeni_sezony_NdB_2019_2020_marek olbrzymek_02

Po hudebním úvodu došlo na poněkud zdlouhavé, ale v optice divadla nezbytné zhodnocení uplynulých úspěchů a rozsáhlé děkování ředitele Martina Glasera. Hudebně potom navázaly tři ukázky úspěšné opery Lazebník sevillský (Gioachino Rossini), která se v nadcházející sezóně přesune z jeviště Mahenova divadla na to domácí operní. Šarmantně i energicky své party vystihli sólisté Roman Hoza a Jan Šťáva a pozadu s hybnými koloraturami nezůstala ani Andrea Široká.

Již od prvních tónů úvodní předehry se projevovaly zvukové nedostatky, které se vzhledem k nazvučení daly očekávat. Překvapivější však byl dojem poslechu reprodukované nahrávky i přes pouze několikametrovou vzdálenost od orchestru. Průběh celého večera tak bojoval s ideálním vyvážením zvuku, a to jak dynamických rozdílů v sólových projevech a vyrovnání s orchestrem, tak mezi sborovými hlasy navzájem. Přesto byl výsledek, vzhledem k velkému open-air prostranství s četnými ruchy okolo obstojný.

zahajeni_sezony_NdB_2019_2020_marek olbrzymek_04

Po sólovém a sborovém čísle z Verdiho Dona Carlose, ve kterém se představily sólistky Veronika Hajnová-Fialová a opět Andrea Široká došlo na již zmiňovanou nadcházející premiéru, z níž jednu z árií přednesl svým šarmantním basem Jiří Sulženko a oblíbenou Barkarolu pak Daniela Straková-Šedrlová a Václava Krejčí Housková. Následující intermezzo z oblíbené opery Madama Butterfly Giacoma Pucciniho jako jedno ze zdlouhavějších čísel ubralo koncertu náboj, nicméně vzápětí jej opět oživila sborová choreografie Smetanovy Libuše, kterou, stejně jako Lazebníka sevillského čeká velkolepý přesun na jeviště Janáčkova divadla. Pomyslnou první polovinu pak zakončila ukázka z nově nastudované inscenace Příhody lišky Bystroušky Leoše Janáčka, a to árie Bystroušky v podání Jany Šrejmy Kačírkové

Po hodinovém programu se však ohlásily první dešťové kapky a doplnil je rovněž výpadek světel v orchestřišti. Tato krize ale nevykolejila mistra improvizace Romana Blumaiera, který se ujal slova a spolehlivě se postaral o náplň nevyžádané pauzy. Jeho průpovídky bezpečně uvolnily deštivou atmosféru a spolu s projevy šéfů jednotlivých divadelních souborů vyplnily čekání na nejisté pokračování večera. 

zahajeni_sezony_NdB_2019_2020_marek olbrzymek_03

Při boji s technikou měl tenorista Ondřej Koplík tu čest přijít na svůj výstup hned třikrát a sboristy z foyer divadla za to byl aplausem náležitě odměněn. V posledních minutách se technika i počasí umoudřily, a tak mohla zaznít očekávaná árie z Dvořákova Čerta a Káči „Já ubohej ovčáček“, jejíž absence by nadšené publikum bezpochyby litovalo. 

Zbylá hudební čísla pak nabrala poměrně rychlý spád, z důvodu neplánované přestávky však bohužel nezazněly ukázky z repertoárové stálice – Pucciniho Turandot. Náladu ale pozvedl roztančený sborový valčík Charlese Gounoda z opery Faust a Markéta a po něm dvě ukázky z divácky úspěšné Její pastorkyně, ve které se během večera poprvé představila sopranistka Pavla Vykopalová, citlivě vystihující Janáčkovu hlubokou melodiku. Na sborové číslo navázala proslulá árie Ježibaby z opery Rusalka Antonína Dvořáka, v podání Václavy Krejčí Houskové

Z Nedbalovy vděčné operety Polská krev pak Ondřej Koplík doprovázený pánskou částí sboru „vystřihl“ živou a lehkomyslnou píseň o lásce a večer zakončil krátký a jasný závěrečný sbor z opery Piková dáma Petra Iljiče Čajkovského. 

zahajeni_sezony_NdB_2019_2020_marek olbrzymek_05

V kontextu celého večera místy pokulhávala kromě ne zcela ideální zvukové stránky také sehranost sboru a některých sólistů s orchestrem, zejména pak v rychlejších a rytmicky preciznějších pasážích, které by si především ve sboru zasloužily větší přesnost a ostrost, ale také ony přívětivější akustické podmínky. Nesouhra pak byla způsobena hlavně velkou vzdáleností orchestru od schodového „jeviště“. Nepomohla ani jasná a přímá, ale na dálku ne zcela zřetelná dirigentská gesta.

Přesto všichni účinkující i divadelní tým odvedli kus práce zejména v ohledu plynulého vyřešení nenadálé situace, která zmoklým, ale věrným divákům jistě zpestřila zážitek. Zbývá tak jen souhlasit s tvrzením na závěr: konec dobrý, všechno dobré, aneb vstup do nové sezóny se povedl.

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Přerod úspěšné klasické akordeonistky v písničkářku. To bylo jedno z témat rozhovoru s Klárou Veselou. Především jsme však strávili příjemný čas nad jejím novým, celkově už třetím, albem Delicia.  více

V brněnském divadle Buranteatr se o víkendu uskutečnila premiéra autorského pohybového divadla s názvem Ondina: Malá mořská milovaná v podání spolku ProArt. Jak je již zvykem u tohoto nezávislého tělesa, jednalo se o multižánrovou inscenaci, kombinující prvky tance a činohry a to za účasti toliko dvojice protagonistů (Lucie Hrochová a Martin Dvořák), kteří jsou zároveň tvůrci představení.  více

Komická opera Růžový kavalír patří k nejmilovanějším a nejčastěji uváděným operám Richarda Strausse, ale také k nejvýznačnějším operním dílům minulého věku. Za více než století od své premiéry 26. ledna 1911 se stala prubířským kamenem operních režisérů, sólových zpěváků, orchestrálních hráčů i dirigentů. V pátek se tento titul po pětatřiceti letech vrátil do Brna na jeviště Janáčkova divadla. Po více než úspěšných Hoffmannových povídkách v režii uměleckého dua SKUTR, které sezonu zahájily, se jednalo o další velké sousto dramaturgického plánu Národního divadla Brno. Režijního nastudování se tentokrát chopil umělecký šéf opery Národního divadla Brno Jiří Heřman. Scénu navrhl Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková Rusínová a světelný design Daniel Tesař. O videoprojekce se postaral Tomáš Hrůza. Orchestr řídil a hudbu nastudoval Robert Kružík, sbor vedla Klára Složilová Roztočilová.  více

Dva měsíce po zahajovacím koncertu sezóny se Filharmonie Brno vrátila do provizoria sálu brněnského Stadionu, tentokrát s prvním koncertem spadajícím do abonentní řady Filharmonie na Stadionu. Program včerejšího večera s názvem Emoce a vášně mile překvapil, stejně jako jeho precizní provedení brněnskou filharmonií.  více

Brněnský hudebník Jan Švihálek se řadu let věnuje blues s kapelou Hoochie Coochie Band. Před pár lety však založil další kapelu, Band of Heysek, ve které naplňuje své představy o jiné podobě blues, syrovější, punkovější, rytmičtější. Za kořeny této hudby se vypravil nejprve sám a později s celou kapelou. Navázal kontakty i přátelství s americkými špičkami žánru, zahrál si na prestižním festivalu, přivezl mississippské bluesmany do Česka a jeho kapela s nimi dokonce natočila nahrávky, které nyní připravuje k vydání.  více

Nejznámější slovenský folklorní soubor Lúčnica vystoupil na pódiu Janáčkova divadla v Brně. Z Bratislavy přivezli starší choreografie legendárního Štefana Nosáľa, který nás před dvěma lety navždy opustil.   více

Brněnská skupina Ateliér na sebe poprvé upozornila v roce 2015 sedmipísňovou nahrávkou Půlcédé. První plnohodnotné CD natočila na jaře 2019 ve studiu Indies ve spolupráci s mistrem zvuku Dušanem Součkem. Album vyšlo pod názvem Kalevalavíce

Novinka mezinárodní skupiny Korjen je jednou z nejúspěšnějších letošních nahrávek z distribuce společnosti Indies Scope. Album Sabur vyšlo v polovině září 2019 a hned na začátku října zabodovalo na 15. místě v prestižní hitparádě World Music Charts Europe, kterou sestavuje 43 rozhlasových publicistů z celé Evropy.  více

K víkendovým oslavám a vzpomínkovým akcím se ve svátečním Brně připojila také Filharmonie Brno, a to s okázalostí hodnou této klíčové kulturní instituce. U příležitosti oslav 30 let demokratického státu bylo vybráno oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, které je už svým obsazením jakoby předurčeno k provedení při významných příležitostech. Jeho zkrácenou verzi včera v chrámu sv. Petra a Pavla nabídla Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, sbory Vox Iuvenalis, Smíšený sbor Kantiléna a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Jana Ocetka. V pěti sólových rolích se představili Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor) a velikán české pěvecké školy Richard Novák (bas).   více

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámévíce

Potemnělým sálem Divadla na Orlí se v neděli nesly táhlé zvuky fléten doprovázené zurčením potůčků, šuměním větru a chřestěním kamenů – to vše nabídla česká premiéra multižánrového projektu Prorok větru podle stejnojmenné knihy Stefana Biavaschiho. Za projektem stojí flétnistka a hlavní iniciátorka celého díla Martina Komínková, režisérka Ema Pantano a Marta Carino, jejíž videoprojekce se snoubila se zvukovým záznamem Šimona Obdržálka předčítajícího z Biavaschiho knihy. Technickou podporu zajišťovali Radek Komínek a Petr Šplíchal, uměleckou supervizi Massimiliano Zanoni.  více

Ve věku 41 let opustila tento svět po těžké nemoci zpěvačka a houslistka Jitka Šuranská. Rodačka z Kudlovic u Uherského Hradiště nezapřela v ničem, v čem vynikala, svoje slovácké kořeny. Byla jednou z těch obdařených bytostí, jež dokážou přenášet poselství lidových písní k posluchačům, kteří se jinak s folklorem v životě míjejí.  více

Nejčtenější

Kritika

V brněnském divadle Buranteatr se o víkendu uskutečnila premiéra autorského pohybového divadla s názvem Ondina: Malá mořská milovaná v podání spolku ProArt. Jak je již zvykem u tohoto nezávislého tělesa, jednalo se o multižánrovou inscenaci, kombinující prvky tance a činohry a to za účasti toliko dvojice protagonistů (Lucie Hrochová a Martin Dvořák), kteří jsou zároveň tvůrci představení.  více