ZUŠ Open – Proč bychom se netěšili?

Poslední květnový den ožilo Dominikánské náměstí v Brně hudbou, zpěvem i tancem. O půl třetí odpoledne začal program celostátního happeningu základních uměleckých škol ZUŠ Open pod patronátem Nadačního fondu Magdaleny Kožené vyhlášením výsledků soutěže TO JE talent. Účastnici si nepřišli pouze vyzvednout ceny. Dokázalo to hned několik z oceněných zpěváků a hudebníků. Rozšiřující se dav posluchačů přitáhla například Lucie Sedláčková s písní Ewy Farné Měls mě vůbec rád nebo zpěvačka a klavíristka Veronika Vávrová s baladou Million reasons od Lady Gaga.

zus_open_2019_foto_jiri_slama_03

Po vyhlášení finalistů došla řada na hudební a taneční čísla jednotlivých brněnských základních uměleckých škol. Dnem provázel pedagog ZUŠ Vítězslavy Kaprálové, zpěvák a violoncellista Pavel Borský, který si v polovině programu přizval k asistenci moderátorku a bývalou tanečnici Moniku Brindzákovou. Společně představili stále se rozrůstajícímu publiku nadané umělce z šestnácti brněnských uměleckých škol, které se zúčastnily ZUŠ Open se pod slunečným nebem na Dominikánském náměstí. Zazněl například slavný Montiho čardáš (Csárdás) v provedení žáka soukromé základní umělecké školy A.R.K. Music Miroslava Sadovského za doprovodu etablovaného klavíristy a varhaníka Martina Jakubíčka. Ze ZUŠ Vranovská přišla Nela Koudelková s kytarovou úpravou skladby Ancient Stones, následně pak vystoupila ještě s flétnistkou Miriam Janou Šerou. Program obohatila také Jugoslávská suita v podání flétnového kvarteta ze ZUŠ Jaroslava Kvapila. Den nebyl vyhrazen pouze sólovým výstupům a komorním tělesům: ZUŠ Open myslí i na budoucí orchestrální hráče, o čemž posluchače přesvědčil výstup orchestru ze ZUŠ Veveří nebo dva Maďarské tance Johannese Brahmse a skladba Artura Márqueze v podání Mladých brněnských symfoniků za řízení Tomáše Krejčího a Gabriely Tardonové. Orchestr je tvořen žáky a absolventy základních uměleckých škol města Brna se zázemím na ZUŠ PhDr. Zbyňka Mrkose. Čekání na takto velké těleso zkrátil svým zpěvem Adam Stašek, který zazpíval skladby z filmů James Bond a Největší showman. Ve druhé polovině programu nebyla nouze také o taneční čísla. Žačky ZUŠ Vítězslavy Kaprálové představily nejen klasická baletní čísla, ale i lidové tance. Kouzelné taneční kreace nabídla ZUŠ Radmily Chmelové v podání baletního tance Pizzicato nebo vybroušeného komického tance šaška v podání cenami ověnčeného Alexandra Klementa.

zus_open_2019_foto_jiri_slama_01

Pestrý program zajistil, že až takřka do sedmé hodiny večer zůstávalo náměstí zaplněné pobíhajícími dětmi a pyšnými rodiči. I pro ostatní se však jednalo o cenné kukátko do dílen základních uměleckých škol v Brně. Na samotný závěr zaznělo moto tohoto ročníku ZUŠ Open a sice známý sbor Proč bychom se netěšili v interpretaci Mladých brněnských symfoniků a všech, kteří si chtěli zazpívat. Happening ZUŠ Open ukázal, že hudební, umělecké a kulturní vzdělávání mladých lidí je jednou z nejdůležitějších služeb společnosti, obzvláště v současném přetechnizovaném světě.

zus_open_2019_foto_majda_slamova

Zúčastněné školy: ZUŠ Jaroslava Kvapila, ZUŠ Smetanova, ZUŠ Antonína Doležala, ZUŠ Veveří, ZUŠ Orchidea clasic s.r.o., SZUŠ Universum, s.r.o., ZUŠ F. Jílka, SZUŠ A. R. K. Music v.o.s., ZUŠ Slunná, ZUŠ Varhanická Brno, ZUŠ PhDr. Zbyňka Mrkose, ZUŠ Vranovská, Gymnázium J. G. Mendela a jeho zařízení a ZUŠ, SZUŠ Mgr. Radmily Chmelové, ZUŠ Pavla Křížkovského a ZUŠ Vítězslavy Kaprálové.

zus_open_2019_foto_jiri_slama_02

Foto Majda Slámová a Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

V sobotu večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který sem vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska, zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více