Andělské trio Drei Engeln zazářilo online

Kulturní svět stále hledá cesty, jak krásy hudby přenést z prázdných sálů k divákům doma. V rámci možností se to ale naštěstí daří a před umělci se otevírají nové výzvy. Jednu takovou pokořilo půvabné dámské trio Drei Engeln, když do virtuálního světa vyslalo svůj první streamovaný koncert, který ale ze svého brněnského působiště přeneslo do kostela Všech svatých v Rožnově pod Radhoštěm. Téměř hodinový program zaměřený převážně na barokní skladby obsahoval stylově i tematicky pestrou nabídku ve zpěvně-cembalovém obsazení.

Na úvod zazněly první oslavné tóny žalmu Laudate Dominum in sanctis ejus Claudia Monteverdiho v podání sopranistky Pavly Radostové. Procítěným a sebejistým přednesem nastavila celému koncertu vysokou laťku, kterou se všem účinkujícím podařilo udržet.

Ve druhém čísle se sopránové síly spojily a ke zpěvu árie Jehovah ever be my song z oratoria Píseň Mojžíšova Thomase Linleyho jr. se přidala také sopranistka Markéta Böhmová. Její sytější hlas se vhodně doplňoval se vzletným a svěžím hlasem Pavly Radostové, což nabídlo variabilitu barev i v čistě sopránovém zastoupení v díle tehdy velmi úspěšného a nadějného anglického skladatele, jehož osud by se dal srovnávat se životem jeho přítele Mozarta.

V sólovém přednesu Markéty Böhmové pak zazněla část I know that my Redeemer liveth z oratoria Mesiáš Georga Friedricha Händela, která nabídla tempové zklidnění svou závažností a zatěžkaností přednesu. Následně se „ke slovu“ konečně dostaly všechny členky andělského tria a společně (opět za doprovodu cembala) přednesly tercet Suscepit Israel, pocházející z rozsáhlejšího duchovního díla Magnificat od Johanna Sebastiana Bacha. Oba sopránové hlasy ve spodní poloze s jistotou podpořila altistka Lucie Netušilová Karafiátová, která i v menšině dokázala bez problému vyvážit rozložení hlasů i celkovou barevnost přednesu.

Interpretační kvalita všech účinkujících byla po celou dobu koncertu neměnná a na profesionální úrovni. Jen stěží se dala zaznamenat nejistota v projevu. Všem skladbám v programu dominovala svěžest, velká dávka energie, práce s výrazem, intonační čistota i radost. Přiměřené zdobení a vibrato na správných místech poukázaly na poučenou interpretaci zpěvaček podepřenou mnoha zkušenostmi nejen z působení například v souboru Czech Ensemble Baroque.

Opomenout však nesmíme ani jediný mužský element koncertu, a sice mladého, nadějného „dvorního cembalistu“ Jiřího Havrlanta, který se s přehledem zhostil doprovodu většiny skladeb i sólového přednesu. Lehkost a preciznost cembalové hry předvedl jak v doprovodných pasážích, tak v samostatných předehrách a dohrách.

V další části koncertu dostala samostatný prostor také Lucie Netušilová Karafiátová, která v árii Kommt ihr angefochtnen Sünder z Bachovy kantáty Raduj se, vykoupený zástupe (Freue dich, erlöste Schar) nezůstala ve výrazovosti pozadu za svými kolegyněmi a s podmanivým pohledem do kamery přednesla rytmizované frázování oblíbené části kantáty.

V repertoárově pestré přehlídce barokních a klasicistních děl nechyběla téměř žádná kombinace účinkujících, Všechny sestavy zajistily celkovou i barevnou pestrost, na škodu by však nebyl větší počet skladeb pro všechny tři zpěvní hlasy, kterých bylo v průběhu koncertu pomálu a chyběl proto prostor pro vyniknutí kvalit kompletního tria (tato sestava jimi rozhodně disponuje).

Mezi dalšími vokálně-instrumentálními díly Bacha, Händela či Vivaldiho dostal sólový prostor také Jiří Havrlant za cembalem, který s přehledem provedl Bachovu Francouzskou ouverturu h moll. I přes „nepřívětivost“ nástroje z hlediska výrazu a dynamiky dokázal do přednesu kontrastních pasáží vložit dostatečnou škálu prostředků zaručujících poutavý poslech.

V celé této přehlídce potom zaujala i jediná a capella skladba na programu, trio Hebe deine Augen auf z oratoria Eliáš Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, zejména díky absenci charakteristického zvuku cembala, což dalo vyniknout ještě více sladění všech tří hlasů (zde podle obsazení v oratoriu doslova andělských).

Linie repertoáru procházející obdobím baroka dospěla až ke klasicistnímu oratoriu Stvoření (Die Schöpfung) Josepha Haydna, z něhož Markéta Böhmová přednesla árií Nun beut die Flur a na závěr zdařeného koncertu snad nemohl být zvolen lepší titul než oslavné Laudate Pueri, jedno ze Tří motet Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.

K doslova andělskému triu již neodmyslitelně patří také promyšlený a sladěný vzhled, který líbivosti hudby dodává i vizuální prožitek, a nejinak tomu bylo i tentokrát v decentním modrém odstínu. Nejen sluchem, ale i zrakem patrná energie a radost ze společného zpěvu dokázala přesáhnout kamery, vzdálenost i obrazovky, což adekvátně podtrhla kvalita celého streamu.

„Spojení čtyř živlů“ v jeden dokonale fungující harmonický prvek dalo vzniknout opravdu svěžímu a energie plnému koncertu, který jistě zlepší den i náladu (nejen) každému příznivci barokní hudby, a to až do 4. dubna, dokdy bude záznam koncertu ke zhlédnutí na následujícím odkazu.

CLAUDIO MONTEVERDI

<pLaudate Dominum in sanctis ejus

THOMAS LINLEY jr.

The Song of Moses – Jehovah ever be my song

GEORG FRIEDRICH HÄNDEL

Mesiáš – I know that my Redeemer liveth

JOHANN SEBASTIAN BACH

Magnificat – Suscepit Israel

Kommt Ihr angefochtnen Sünder

Matoušovy pašije – Aus Liebe will mein Heiland sterben

Den Tod niemand zwingen kunnt

Francouzská ouvertura h moll

MARC-ANTOINE CHARPENTIER

Quam pulchra es

GEORG FRIEDRICH HÄNDEL

Alexandrova slavnost – Let´s imitate

ANTONIO VIVALDI

Dixit Dominus – Virgam virtutis tuae

FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY

Eliáš – Hebe deine Augen auf

JOSEPH HAYDN

Stvoření – Nun beut die Flur

FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY

Tři moteta – Laudate pueri

Drei Engeln

Markéta Böhmová – soprán

Pavla Radostová – soprán

Lucie Netušilová Karafiátová – alt

Jiří Havrlant – cembalo

Kostel Všech svatých, Rožnov pod Radhoštěm

Čtvrtek 4. března 2021

V dramaturgické linii chrámových koncertů se hudební těleso Ensemble Opera Diversa v úterý 17. května vydalo do prostor nového brněnského kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné. Zde na koncertě s názvem Misericordia představilo duchovní tvorbu současných britských autorů – Davida Matthewse, Jamese MacMillana – v kontrastu k dílům vycházejícím z tradice evropského kontinentálního minimalismu v podobě skladeb lotyšského autora Pēterise Vaskse a slovenského skladatele Lukáše Borzíka. Kromě instrumentalistů orchestru Ensemble Opera Diversa a sboru Ensemble Versus pod vedením Vladimíra Maňase vystoupili sólově trumpetisté Vít Otáhal a Josef Zimka. Koncert řídila dirigentka souboru Gabriela Tardonovávíce

Dlouholetá spolupráce houslového virtuosa Milana Paľy a souboru Ensemble Opera Diversa přinesla milovníkům soudobé hudební tvorby celou řadu pozoruhodných (a v mnoha případech i premiérových) koncertů. Jejich zatím posledním společným projektem se stala dvojice sólových recitálů Milana Paľy. První projekt nesl název Dotyky. Za zrkadlom (30. dubna) se stejnojmennou skladbou Adriána Demoče a středeční koncert v prostorách brněnské Káznice se jmenoval O tvojej tvári (11. května) a představil dílo Dve vety o tvojej tvári skladatelky Jany Kmiťové, která kompozici Milanu Paľovi věnovala. Nahrávky obou kompozic jsou již nějakou dobu dostupné – obě vyšly u nakladatelství Pavlík Records v roce 2021. Svých světových premiér se však díla dočkala až nyní.  více

Brněnští muzikanti rozmanitých žánrů jsou dlouhověcí a vitální jedinci. Potvrdila to také oslava životního jubilea pedagoga, skladatele, aranžéra a především virtuózního hráče na trombon Mojmíra Bártka. Jubilejní koncert s pracovním názvem Mojda Bártek 80 do brněnského Sono Centra připravili jeho přátelé pod vedením trumpetisty a kapelníka B-Side Bandu Josefa Buchty. Oslavenec, ač si dvouapůlhodinový program nepokrytě (a s dojetím) užíval, až na krátké okamžiky oddechu zůstával aktivním účastníkem celé hudební produkce. Představil se jako autor mnohých skladeb, ale především hráč, s trombonem v rukách a v plném nasazení.  více

Závěrečný koncert abonentní řady brněnských filharmoniků Filharmonie v divadle II udělal bezpochyby radost všem fanouškům animátorského studia Ghibli. Přestože dramaturgie večera nebyla vystavěna na melodiích z nespočtu filmových partitur, které hlavní hvězda večera dirigent a skladatel Joe Hisaishi pro studio Ghibli zkomponoval, již jen samotná přítomnost oblíbeného umělce přilákala celou řadu posluchačů, kteří koncerty artificiální hudby pravděpodobně pravidelně nenavštěvují. Program dvou koncertů v Janáčkově divadle (28. a 29. dubna) zahrnoval Symfonii č. 7 cis moll Sergeje Prokofjeva, českou premiéru Hisaishiho skladby Variace 57 pro dva klavíry a orchestr, v níž se jako sólisté představili Dennis Russell Davies a Maki Namekawa, a českou premiéru Symfonie č. 2 estonského skladatele Lepa Sumery. (Autor recenze navštívil čtvrteční provedení).  více

Po rozeznění pádové zkušebny FSI VUT sestoupila desátá slavnostní sezona ansámblu Brno Contemporary Orchestra s podtitulem We are the world do podzemí. Odpolední nedělní koncert totiž zavedl milovníky soudobé hudební tvorby do jeskyně Výpustek v Moravském krasu. Koncert s díly Šarūnase Nakase, Giacinta Scelsiho, Michala Wróblewského a Miroslava Tótha vznikl v rámci speciálního environmentálního projektu v režii Radima Nejedlého a koncipovaného u příležitosti Světového dne vody. Součástí koncertu bylo také literární pásmo z textů Radka Štěpánka napsaných pro tuto akci, které recitoval Petr Kubes. Texty tvořily na vhodných místech předěly mezi jednotlivými skladbami či větami. Přednes skladby Rany, kterou na objednávku Brno Contemporary Orchestra složil Miroslav Tóth, zajistila sama autorka předlohy Zuzana Husárová. Koncert řídil dirigent a umělecký vedoucí orchestru Pavel Šnajdrvíce

Brněnskou stopu najdeme na jednom z nejpozoruhodnějších mezinárodních hudebních alb roku 2021. Na nahrávce Live at Tou skupiny Angrusori, která nedávno získala na Slovensku ocenění Radio_Head Award v kategorii World music a folk, se totiž výraznou měrou podílela Iva Bittová. Houslistka a zpěvačka, kterou si už několik dekád spojujeme s brněnskou scénou.  více

Na čtyři stovky diváků si s nadšením užily mimořádný koncert čtveřice špičkových muzikantů v čele s frontmanem Deanem Brownem, už několik desetiletí výrazného protagonisty fusion stylu, a jeho tří rovnocenných spoluhráčů: saxofonisty Boba Franceschiniho, baskytaristy Victora Wootena a bubeníka Dennise Chamberse. Jarní otvírák 15. ročníku festivalu Groove Brno tak byl mimořádný především hudební extratřídou, v níž čtyři sólisté v naprostém souznění mezi sebou vzájemně, a především s publikem po dvě hodiny prolínali jazz, rock, funk i blues v gejzíru energie a nevázané muzikantské radosti.  více

Nejnovější operní inscenace Národního divadla Brno přenesla Mozartovu Kouzelnou flétnu v režii Miroslava Krobota do mezihvězdného prostoru a do daleké budoucnosti: vesmírná loď Sedm slunečních kruhů se tady střetne s pásem asteroidů a záchranné moduly dopraví cestovatele na povrch nejbližší obyvatelné planety. Posádka lodi se marně snaží navázat spojení s vesmírným plavidlem a již tak problematickou situaci umocní smrt kapitána, který přenechá velení druhému důstojníkovi Sarastrovi, a nikoliv své manželce a první důstojnici přezdívané Královna noci. Rozdělení na dvě znepřátelené frakce je nevyhnutelné a Královna noci i se svými stoupenci opouští tábor. Vzájemná nevraživost ani po deseti letech, které od nehody již uplynuly, nevyvanula. Když však Sarastro unese Paminu, dceru Královny noci, uvede tím do chodu záchrannou misi, která změní osudy trosečníků i původních obyvatel planety. Modernizovanou podobu Mozartova singspielu pomohli Miroslavu Krobotovi vytvořit Andrej Ďurík (scéna), Jana Preková (kostýmy), Přemysl Janda (světelný design), Hana Achilles (choreografie) a Patricie Částková (dramaturgie). Hudebního nastudování se chopil Pavel Šnajdr a druhou premiéru (14. dubna), kterou autor textu navštívil, dirigoval Ondrej Olos. Sbor řídila Klára Složilová Roztočilová a sólově vystoupili David Szendiuch (Sarastro), Daniel Matoušek (Tamino), Martina Masaryková (Královna noci), Andrea Široká (Pamina), Tadeáš Hoza (Papageno), Eva Esterková (Papagena), Vít Nosek (Monostatos), Eliška Gattringerová (První dáma), Jana Hrochová (Druhá dáma), Jarmila Balážová (Třetí dáma), Josef Škarka (Mluvčí/Kněz) a Eliška CrhákováZuzana Vítková a Markéta Kolářová v rolích Tří géniů.  více

Třetí koncert 29. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby s tématem Tělo / Vtělení / Oslavení rozezněly 12. dubna skladby Antona Brucknera, Knuta Nystedta, Vytautase Barkauskase a Toivo Tuleva v brněnské katedrále svatých Petra a Pavla. Večer s názvem Rozjímání pro orchestr představil posluchačům tři odlišné hudební polohy – ryze instrumentální, vokální a jejich kombinaci. Kromě orchestru Filharmonie Brno s šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem vystoupil také sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kollera. Sólových partů v nově nastudované a po třech letech festivalem znovu uvedené kantátě So Shall He Descend Toivo Tuleva se chopili sopranistka Claudia Goebl, altistka Johanna Krokovay, tenorista Jan Petryka a barytonista Wolfgang Resch. Malý sbor obsadily Lucie Netušilová KarafiátováJana Vondrů a Pavla Radostová. Kvůli nemoci museli být zastoupeni původně ohlášení sólisté Martina Fender (soprán) a Klemens Sander (baryton). Změny zaznamenal také program, ze kterého byly vynechány původně plánované sborové skladby Antona Brucknera (In jener letzten der Nächte) a Josefa Gabriela Rheinbergera (Sanctus z Cantus Misae Es dur).  více

Po dvouleté pauze vynucené covidovou pandemií se včera do brněnských chrámů vrátil Velikonoční festival duchovní hudby. Letošní 29. ročník se nese v dramaturgické linii Tělo / Vtělení / Oslavení a svým způsobem se jedná o symbolické splynutí neuskutečněných programů z minulých let. Původní emblémy umučeného i oslaveného těla se tak staly ještě aktuálnějšími. Festival zahájil v kostele sv. Janů na Květnou neděli ansámbl Musica Figuralis s uměleckým vedoucím a hráčem na klávesové nástroje Markem Čermákem. Kromě instrumentalistů a choralistů (pod vedením Vladimíra Maňase, hru na pozitiv obstaral Ondřej Múčka) vystoupili také sopranistka Lenka Cafourková Ďuricová, mezzosopranistka Monika Jägerová, tenorista Matúš Šimko a basista Tomáš Šelc. Lákadlem klasicistního programu s názvem Affettuoso („s mocným vzruchem duševním“ dle Ottova slovníku naučeného) bylo nejen Haydnovo málo známé, přesto hudebně fascinující Salve Regina, ale především premiéry děl Josepha Puschmanna (novodobá) a Antona Zimmermanna (česká novodobá).  více

Osmdesáté narozeniny bývají pro jubilanta obvykle příležitostí k bilancování a retrospektivě. U výročního úterního koncertu Miloše Štědroně, stále aktivně píšícího, přednášejícího, vyučujícího a komponujícího, však tento přístup nehrozil. Program večera na jeho počest v Divadle Husa na provázku naopak nabídl několik méně známých hudebních miniatur z pera skladatelů, kteří byli s formováním tvůrčí osobnosti Miloše Štědroně různou měrou spojeni – jubilantova úhlavního skladatele a objektu bádání tedy Leoše Janáčka a trojice jeho učitelů i pozdějších kolegů Miroslava Ištvana, Ctirada Kohoutka a Jana Kapra. Přímo pro svůj narozeninový koncert zkomponoval oslavenec cyklus písní pro soprán a komorní orchestr na slova básní dalšího svého spřízněnce, básníka Jana Skácela.  více

Ve čtvrtek 24. března diváci v Brně dostali možnost zažít opravdu výjimečný večer. Režisér Břetislav Rychlík se svojí ženou připravili na hudební scéně Městského divadla Brno koncert na podporu ukrajinských umělců, kteří utekli před válkou ze své země. Večer nesl název Společné kořeny a publiku měl přiblížit analogie lidové kultury Ukrajiny a Moravy. Já jsem při programu cítila zejména paralely v hudbě obecně. Výjimeční umělci navrch dokážou předávat krásu kdekoliv na světě.  více

V těchto dnech spatřilo světlo světa nové CD; nahrávka folklorních muzikantů muzikanty se však v žánru trochu vymyká. Autory desky jsou členové kapely Lilium liste Luďka Běťáka a její název zní Dovolte eště malučkovíce

Duo Ensoi tvoří zpěvačka Tereza Kopecká a bubeník a producent elektronické hudby Martin Čech. I když je jejich společný projekt stále ještě nový, oba mají bohaté zkušenosti z různých (nejen) brněnských kapel. Terezu si můžeme pamatovat především z Narcotic Fields, případně z jejich akustické odnože Acoustic Fields. Martin hraje ve skupině Lesní zvěř. Díky těmto zkušenostem je debutové album dua Ensoi hudebně vyzrálé a přesvědčivé, i když je určitě méně rockové než Narcotic Fields a méně (nu)jazzové než Lesní zvěř. Ensoi sice používají výrazové a zvukové prostředky elektronické hudby, ale hrají pop. Příjemný pop založený na pocitech a náladách více než na příbězích.  více

V prvních měsících roku 2022 se Filharmonie Brno může pyšnit již dvěma novými hudebními nosiči z vlastní produkce. První nahrávkou je CD s hudbou estonského skladatele Arvo Pärta, tou druhou záznam Symfonie č. 12 „Lodger“ Philipa Glasse, kterou brněnští filharmonici pod taktovkou Dennise Russella Daviese natočili dokonce jako první na světě. Věnujme se první ze zmiňovaných nahrávek se skladbami LamentateNekrolog a Symfonie č. 3 Arva Pärta v nastudování šéfdirigenta Daviese. V díle Lamentate vystoupila jako sólistka klavíristka Maki Namekawa. Nahrávka vznikla v Besedním domě v Brně v listopadu 2020 a v únoru 2021.  více