Andělské trio Drei Engeln zazářilo online

Andělské trio Drei Engeln zazářilo online

Kulturní svět stále hledá cesty, jak krásy hudby přenést z prázdných sálů k divákům doma. V rámci možností se to ale naštěstí daří a před umělci se otevírají nové výzvy. Jednu takovou pokořilo půvabné dámské trio Drei Engeln, když do virtuálního světa vyslalo svůj první streamovaný koncert, který ale ze svého brněnského působiště přeneslo do kostela Všech svatých v Rožnově pod Radhoštěm. Téměř hodinový program zaměřený převážně na barokní skladby obsahoval stylově i tematicky pestrou nabídku ve zpěvně-cembalovém obsazení.

Na úvod zazněly první oslavné tóny žalmu Laudate Dominum in sanctis ejus Claudia Monteverdiho v podání sopranistky Pavly Radostové. Procítěným a sebejistým přednesem nastavila celému koncertu vysokou laťku, kterou se všem účinkujícím podařilo udržet.

Ve druhém čísle se sopránové síly spojily a ke zpěvu árie Jehovah ever be my song z oratoria Píseň Mojžíšova Thomase Linleyho jr. se přidala také sopranistka Markéta Böhmová. Její sytější hlas se vhodně doplňoval se vzletným a svěžím hlasem Pavly Radostové, což nabídlo variabilitu barev i v čistě sopránovém zastoupení v díle tehdy velmi úspěšného a nadějného anglického skladatele, jehož osud by se dal srovnávat se životem jeho přítele Mozarta.

V sólovém přednesu Markéty Böhmové pak zazněla část I know that my Redeemer liveth z oratoria Mesiáš Georga Friedricha Händela, která nabídla tempové zklidnění svou závažností a zatěžkaností přednesu. Následně se „ke slovu“ konečně dostaly všechny členky andělského tria a společně (opět za doprovodu cembala) přednesly tercet Suscepit Israel, pocházející z rozsáhlejšího duchovního díla Magnificat od Johanna Sebastiana Bacha. Oba sopránové hlasy ve spodní poloze s jistotou podpořila altistka Lucie Netušilová Karafiátová, která i v menšině dokázala bez problému vyvážit rozložení hlasů i celkovou barevnost přednesu.

Interpretační kvalita všech účinkujících byla po celou dobu koncertu neměnná a na profesionální úrovni. Jen stěží se dala zaznamenat nejistota v projevu. Všem skladbám v programu dominovala svěžest, velká dávka energie, práce s výrazem, intonační čistota i radost. Přiměřené zdobení a vibrato na správných místech poukázaly na poučenou interpretaci zpěvaček podepřenou mnoha zkušenostmi nejen z působení například v souboru Czech Ensemble Baroque.

Opomenout však nesmíme ani jediný mužský element koncertu, a sice mladého, nadějného „dvorního cembalistu“ Jiřího Havrlanta, který se s přehledem zhostil doprovodu většiny skladeb i sólového přednesu. Lehkost a preciznost cembalové hry předvedl jak v doprovodných pasážích, tak v samostatných předehrách a dohrách.

V další části koncertu dostala samostatný prostor také Lucie Netušilová Karafiátová, která v árii Kommt ihr angefochtnen Sünder z Bachovy kantáty Raduj se, vykoupený zástupe (Freue dich, erlöste Schar) nezůstala ve výrazovosti pozadu za svými kolegyněmi a s podmanivým pohledem do kamery přednesla rytmizované frázování oblíbené části kantáty.

V repertoárově pestré přehlídce barokních a klasicistních děl nechyběla téměř žádná kombinace účinkujících, Všechny sestavy zajistily celkovou i barevnou pestrost, na škodu by však nebyl větší počet skladeb pro všechny tři zpěvní hlasy, kterých bylo v průběhu koncertu pomálu a chyběl proto prostor pro vyniknutí kvalit kompletního tria (tato sestava jimi rozhodně disponuje).

Mezi dalšími vokálně-instrumentálními díly Bacha, Händela či Vivaldiho dostal sólový prostor také Jiří Havrlant za cembalem, který s přehledem provedl Bachovu Francouzskou ouverturu h moll. I přes „nepřívětivost“ nástroje z hlediska výrazu a dynamiky dokázal do přednesu kontrastních pasáží vložit dostatečnou škálu prostředků zaručujících poutavý poslech.

V celé této přehlídce potom zaujala i jediná a capella skladba na programu, trio Hebe deine Augen auf z oratoria Eliáš Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, zejména díky absenci charakteristického zvuku cembala, což dalo vyniknout ještě více sladění všech tří hlasů (zde podle obsazení v oratoriu doslova andělských).

Linie repertoáru procházející obdobím baroka dospěla až ke klasicistnímu oratoriu Stvoření (Die Schöpfung) Josepha Haydna, z něhož Markéta Böhmová přednesla árií Nun beut die Flur a na závěr zdařeného koncertu snad nemohl být zvolen lepší titul než oslavné Laudate Pueri, jedno ze Tří motet Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.

K doslova andělskému triu již neodmyslitelně patří také promyšlený a sladěný vzhled, který líbivosti hudby dodává i vizuální prožitek, a nejinak tomu bylo i tentokrát v decentním modrém odstínu. Nejen sluchem, ale i zrakem patrná energie a radost ze společného zpěvu dokázala přesáhnout kamery, vzdálenost i obrazovky, což adekvátně podtrhla kvalita celého streamu.

„Spojení čtyř živlů“ v jeden dokonale fungující harmonický prvek dalo vzniknout opravdu svěžímu a energie plnému koncertu, který jistě zlepší den i náladu (nejen) každému příznivci barokní hudby, a to až do 4. dubna, dokdy bude záznam koncertu ke zhlédnutí na následujícím odkazu.

CLAUDIO MONTEVERDI

<pLaudate Dominum in sanctis ejus

THOMAS LINLEY jr.

The Song of Moses – Jehovah ever be my song

GEORG FRIEDRICH HÄNDEL

Mesiáš – I know that my Redeemer liveth

JOHANN SEBASTIAN BACH

Magnificat – Suscepit Israel

Kommt Ihr angefochtnen Sünder

Matoušovy pašije – Aus Liebe will mein Heiland sterben

Den Tod niemand zwingen kunnt

Francouzská ouvertura h moll

MARC-ANTOINE CHARPENTIER

Quam pulchra es

GEORG FRIEDRICH HÄNDEL

Alexandrova slavnost – Let´s imitate

ANTONIO VIVALDI

Dixit Dominus – Virgam virtutis tuae

FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY

Eliáš – Hebe deine Augen auf

JOSEPH HAYDN

Stvoření – Nun beut die Flur

FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY

Tři moteta – Laudate pueri

Drei Engeln

Markéta Böhmová – soprán

Pavla Radostová – soprán

Lucie Netušilová Karafiátová – alt

Jiří Havrlant – cembalo

Kostel Všech svatých, Rožnov pod Radhoštěm

Čtvrtek 4. března 2021

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více