Armida Quartett od současnosti k rozpadu romantismu

Armida Quartett od současnosti k rozpadu romantismu

Středeční večer festivalu Moravský podzim patřil komorní hudbě v podání berlínského Armida Quartettu – energického a technicky suverénního ansámblu. Poprvé se také představil rezidenční skladatel festivalu Erkki-Sven Tüür.

Armida Quartett vznikl v roce 2006 jako studentský ansámbl, je to tedy těleso pořád ještě mladé – jeho členům je většinou těsně pod třicet let. Vítězství v mnichovské soutěži ARD v roce 2012 pro ně ale znamenalo jistý posun v kariéře a v hudebních kruzích se o nich začíná vědět. Armida Quartett je ansámbl především výborně technicky vybavený, s dobře sjednocenými hráčskými individualitami. Zároveň je v jeho projevu hodně energie – místy se zdá, že hraje až zběsile rychle. Je to ale opravdu spíš energie, která ten dojem vzbuzuje, ne přehnaná tempa. Projev kvarteta je momentálně na hranici, kdy není školsky strohý, už je v něm jistá uvolněnost a samozřejmost, ale k vyzrálému výrazu těleso ještě musí dospět. Zdá se ale, že je k tomu na dobré cestě. Momentálně působí jako správně seřízený stroj, který postupně získává duši.

Na programu byla hudba od dvacátého století po současnost seřazená proti proudu času. V úvodu to byl Smyčcový kvartet č. 2 „Ztracené modlitby“ Erkkiho-Svena Tüüra, rezidenčního skladatel letošního ročníku Moravského podzimu. Následoval Smyčcový kvartet č. 4 Bély Bartóka – předpokládá se, že skladatele při kompozici ovlivnila Lyrická suita Albana Berga, která program zakončila. Dramaturgie Moravského podzimu je hodně otevřená, bere hudbu 20. století jako běžnou součást konvenčního repertoáru, koncert Armida Quartettu v ní vlastně nebyl z tohoto hlediska ničím zvláštní. Neobvyklý je spíš takový dramaturgický přístup celkově, obecně jej lze pokládat za přínosný.

Mimořádným zážitkem byl čtvrtý smyčcový kvartet Bély Bartóka. Entuziastický a technický přístup Armida Quartettu se s ním střetl nejlépe a výsledek byl opravdu strhující. Bylo dobře slyšet stylové odlišení jednotlivých vět, fantastická byla čtvrtá věta v pizzicatu, která evokovala živelně hraný cimbál. Kvartet Erkkiho Svena-Tüüra má v sobě hodně vnitřní energie a místy se ozve ohlas riffu, který bychom čekali spíš od rockové kapely. Armida Quartett dal Tüürově skladbě především zvukovou sevřenost. Lyrická suita Albana Berga je skladba, v níž se rozpadá romantismus 19. století. Pohrává si ironicky s velkými romantickými postupy i romantickým kýčem. Armida Quartett se s těmito nároky výrazově úplně nepotkal, musí na ně ještě dozrát. To je ale spíš otázka osobnostní než technická a výsledek byl pořád velmi dobrý.

Celkový dojem z koncertu byl výborný, posluchač se mohl ponořit do hudby a k žádným velkým stížnostem neměl důvod. Spíš si jméno Armida Quartettu někam poznačit, aby na jeho koncert zašel příště zase. Snad jen přídavek mohl zůstat ve 20. století, když už po uceleném programu musel být. První kontrapunkt z Bachova Umění fugy byl stylově poněkud mimo.

Erkki-Sven Tüür: Smyčcový kvartet č. 2 „Lost Prayers“ (Ztracené modlitby), Béla Bartók: Smyčcový kvartet č. 4, Alban Berg: Lyrická suita. Armida Quartett. 7. října 2015, Besední dům, Brno. V rámci festivalu Moravský podzim.

Foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Má rád samotu uprostřed přírody i atmosféru velkoměsta, prošel hudebním vývojem od rockové skupiny až po symfonický orchestr. Hostem letošního ročníku festivalu Moravský podzim je estonský skladatel Erkki-Sven Tüür. Když jsme si domlouvali termín telefonického rozhovoru, oba jsme zapomněli na rozdílná časová pásma a málem se minuli. Nakonec jsme se ale přece jen našli – ostatně všechno je dnes provázané, jak sám říkal.  více

Čtyřicátý osmý ročník mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim zahájila Česká filharmonie pod taktovkou svého šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka. Leoš Janáček, Josef Suk a především Antonín Dvořák patří ke kmenovým autorům orchestru – ten jejich díla provedl skvěle.  více





Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Liane Sadler a Elias Conrad přivážejí do Brna intimní syntézu renesančních fléten a loutny. Pro své nástroje si upravují polyfonní skladby, rozličné taneční formy i airs de cour využívajíce historických technik improvizace, jako jsou diminuce či bastarda. Sadler & Conrad je souborem zařazeným do prestižního celoevropského projektu S-EEEmerging zaměřeného na profesionální a udržitelný rozvoj mladých souborů staré hudby. Do Brna přijíždějí na pozvání festivalu Concentus Moraviae, který je jedním ze dvanácti partnerů tohoto projektu. V rámci své rezidence vystoupí na koncertě cyklu „Barbara Maria Willi uvádí…“ 7/10 v 19 hodin v Konventu Milosrdných bratří.  více

Nejčtenější

Kritika

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více