Česká filharmonie na Moravském podzimu: jednota, vyváženost, krása

Čtyřicátý osmý ročník mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim zahájila Česká filharmonie pod taktovkou svého šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka. Leoš Janáček, Josef Suk a především Antonín Dvořák patří ke kmenovým autorům orchestru – ten jejich díla provedl skvěle.

Slavnostní večer zahájil orchestr českou státní hymnou, Jiří Bělohlávek ji vedl ve svižném tempu a bez zbytečného patosu. Stejně svižně se pak dirigent pustil i do interpretacePohádky, raného díla Josefa Suka – jedno z nejzásadnějších Sukových orchestrálních děl vzniklojako scénická hudba ke hře Radúz a Mahulena Julia Zeyera. Orchestr byl od pohledu v úžasné míře soustředěný, vyváženost a jednota z České filharmonie po celou dobu koncertu přímo dýchaly.Na konci první věty zaujala obzvlášť jednotně působící crescenda, orchestr dynamicky neválcoval harfy, souhra už by snad ani nemohla být přesnější.

Dvořákovská druhá věta působila dojmem, že Suk se lidovým motivům přeci jenom nevyhýbal tak, jak to někdy odborná literatura tvrdí. Mentorský otisk Antonína Dvořáka je v Sukově Pohádce jasně patrný a stylově tak posluchače vhodně připravil na Slovanské tanceve druhé půli. Smuteční hudba ve třetí části byla upřímně tklivá, aby se jí posléze dostalo téměř mahlerovské závažnosti. Brilantně si počínal tympánista, který i v nejhlasitějších momentech dbal na přiměřenou dynamiku. Koncertní mistryně zvládla známý sólový part naprosto úžasně. Josef Suk napsal svoji Pohádku skutečně pohádkově, ani v happyendové cukernatosti však skladba neztrácí působivost a hloubku a Česká filharmonie ji provedla brilantně.

Putování dušičky Leoše Janáčka je kompozičně velmi odlišné, a přece se Sukem v lecčem souzní. Skladba existuje v několika verzích s různými konci, Janáček ji navíc použil i jako součást opery Z mrtvého domu. Pro festival byla vybrána ediční úprava janáčkologů Leoše Faltuse a Miloše Štědroně.

Sólového partu se zhostil jeden z předních českých houslistů své generace a zároveň jeden z koncertních mistrů České filharmonie Josef Špaček. Provedení proti Sukově Pohádce nabralo na energii, vášnivost sólisty skvěle korespondovala s orchestrem, souhra byla vynikající. V lehce avantgardních pasážích zněly jak ostinátní úprky fagotistů, tak i éterická celesta. Mimořádně disonantní souzvuky žesťové sekce nevykročily ze zvukově soudržného rámce orchestru, Janáčkova kompozice plná kontrastů vyšla skvěle. Josef Špaček byl strhující a nechal se nadšeným publikem vyburcovat i k přídavku. V sólovém kusu od Eugène Ysaÿe, jehož sonátu hrál před brněnským publikem naposledy před necelými dvěma měsíci, opět zazářil.

Po přestávce došlo na druhou řadu Slovanských tanců Antonína Dvořáka, provedení svědčilo o detailním a zažitém nastudování. Odzemek měl lehkost, Mazurka cit a vznešenost, Dumka byla jaksepatří zadumaná, Špacírka byla zezačátku až beethovenovsky symfonická a posléze se z ní vyklubala precizně zahraná rytmická lahůdka. Majestátní Polonéza neztrácela živost, v Prestu zaujmul perfektní tečkovaný rytmus. V Dvořákově geniální instrumentaci melodie plynule přecházejí od jednoho nástroje k druhému – sekce dřevěných dechových nástrojů využila příležitost a vyznamenala se pevnou soudržností. Sousedská měla laskavý úvod a jako finální věta večera rozhodně naplnila očekávání i těch nejnáročnějších posluchačů.

Celkově nešlo o dramaturgii nijak originální, k České filharmonii ale díla Leoše Janáčka, Josefa Suka a Antonína Dvořáka neodmyslitelně patří – orchestr s téměř stejným programem zahajoval před několika dny svou jubilejní sto dvacátou sezónu. Janáčkovo divadlo bylo zcela vyprodáno, interpretům se dostalo naprosto zasloužených ovací ve stoje, Moravský podzim vstoupil do letošního ročníku velmi nadějně.

Josef Suk: Pohádka op. 16, Leoš Janáček: Putování dušičky, houslový koncert, Antonín Dvořák: Slovanské tance op. 72. Hudební nastudování Jiří Bělohlávek, Česká filharmonie. 3. 10. 2015, Janáčkovo divadlo, Brno. V rámci festivalu Moravský podzim.

Foto Petr Francán

Josef Špaček patří mezi špičkové houslisty své generace. Ve svých šestadvaceti letech zatím stihl vystudovat pražskou konzervatoř u profesora Jaroslava Foltýna, pokračoval na Curtis Institute of Music ve Filadelfii pod vedením Idy Kavafian, Jaimeho Lareda a Shmuela Askhenasiho. Svá studia zakončil ve třídě Itzhaka Perlmana na newyorské Juilliard School. V roce 2012 se stal laureátem světové houslové soutěže Královny Alžběty v Bruselu, která je odborníky považována za největší a nejnáročnější soutěž na světě s nejdelší historií. Je prvním českým houslistou, který se probojoval v této soutěži do finále. Od sezóny 2011–2012 působí jako koncertní mistr České filharmonie a vedle toho úspěšně pokračuje v sólové kariéře. Sešli jsme se v kavárně Rudolfina den po jeho návratu z koncertní šňůry po Asii.  více

Moravský podzim v pátek zakončil velkolepým vystoupením London Symphony Orchestra pod taktovkou šéfdirigenta Valerije Gergijeva. Účinek, který jejich koncert vyvolal, působil jako zjevení a je pravděpodobné, že se stane památným večerem hudebního Brna.  více

Valerij GergijevKaren CargillLondon Symphony Orchestra završili Moravský podzim způsobem, který smetl ze stolu všechny pochybnosti o tom, jestli festival má nějaký smysl. Koncert ale také poukázal na mezery a specifika v našem hudebním životě i na jeho místo v současné společnosti.  více

Že se letošní Horňácké slavnosti v tradičním termínu (poblíž svátku sv. Máří Magdaleny) a rozsahu (tří až pěti dnů) neuskuteční, rozhodla rada obce Velké na Veličkou už v půli dubna. Pochopitelně se nedal předpovídat vývoj krizových opatření směrem k třetímu červencovému týdnu, ale horňáčtí muzikanti se pokusili vymyslet alespoň částečné náhradní řešení pro zachování kontinuity. Nakonec se oficiálně konaly dva koncerty ve do dvou po sobě následujících sobotách: 18. července se v Kulturním domě ve Velké nad Veličkou uskutečnil přímý přenos veřejné rozhlasové nahrávky Českého rozhlasu Brno pod titulem Hrajte že ně, hrajte aneb Horňácké trochu jinak. O týden později se ve sportovním areálu v Javorníku pořádalo tradiční klání o „najvěčího znalca horňáckých sedláckých“ pod patronací Horňácké cimbálové muziky Libora Supa. Obě akce si pochopitelně našly své diváky a posluchače.  více

V předvečer premiéry operní pantomimy Der Traum, která se má stát pomyslným vyvrcholením 16. ročníku Hudebního festivalu Znojmo, dostali jeho návštěvníci možnost nahlédnout do prostor impozantního, avšak chátrajícího Louckého kláštera. Toto specifické místo s jedinečnou atmosférou nebylo vybrané náhodou. Jmenovaná přehlídka se totiž nestará pouze o kulturní přítomnost, ale spolufinancuje i řadu rekonstrukcí chátrajících památek. Již několik let je jeho cílem obnova Louckého kláštera, a tak se podobně jako v minulých letech stal včerejší koncert vhodnou příležitostí k dobročinné dražbě vín, jejíž výtěžek je určený právě na opravu devastované budovy. S pestrým programem sestávajícím z děl Henryho Purcella, Giovanniho Battisty Pergolesiho, Šimona Brixiho, Georga Friedricha Händela, Antonia Vivaldiho a Wolfganga Amadea Mozarta se na prosluněném nádvoří a za cinkotu skleniček představil Znojemský komorní orchestr doplněný čestnými hosty, violisty Reinholdem Riegerem a Emilem Machainem. Jako sólisté vystoupili sopranistka Zuzana Barochová a pozounista Tomáš Votava, koncert řídil houslista a pedagog Marek Filip, který je současně uměleckým vedoucím ansámblu.  více

Letošní ročník Hudebního festivalu Znojmo se pomalu blíží ke své polovině; stihnul i tak nabídnout řadu pozoruhodných hudebních večerů v čele s koncertem při svíčkách či Divadlem světel Dua Kchun. Včerejší program oslovil ponejvíce milovníky díla Johanna Sebastiana Bacha, jehož kantáty Wachet auf, ruft uns die Stimme a Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! zazněly v nastudování orchestru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka ve znojemském kostele Nalezení sv. Kříže. V sólových partech vystoupily sopranistky Romana Kružíková a Pavla Radostová, altistka Lucie Netušilová Karafiátová, tenorista Jakub Kubín a basista Jiří Miroslav Procházka.  více

Brněnská rocková skupina Kulturní úderka v čele se zpěvákem a kytaristou Štěpánem Dokoupilem tentokrát své fanoušky nenechala čekat příliš dlouho. Zatímco mezi jejím prvním a druhým albem byla patnáctiletá pauza, novinka Black Metall vyšla necelé dva roky po předchozím albu Sarajevská Katarzija. S názvem nového alba je třeba zacházet opatrně. S black metalem coby hudebním žánrem totiž Úderka nic společného neměla a nemá. Stále máme co do činění nikoli s metalem, ale s poměrně syrovým rockem, který ovšem v některých momentech příjemně zjemňují klávesy Omera Blentiče, případně trubka hostujícího Jana Kozelka.  více

Kulturní život se pokusil v nerovném boji s virovým přízrakem a vládními nařízeními přesunout do sterilního a „životu bezpečného“ prostředí sociálních sítí. Hudební instituce se v nejtemnějších měsících předháněly v uvádění záznamů památných koncertů a významné operní domy vysílaly do světa divácky nejúspěšnější představení.  více