BCO k jubileu Besedního domu s rozpačitou dramaturgií

Koncert s podtitulem „Soudružnost, spolupráce, podvratnost a pořádná bitka na konec“ v režii souboru Brno Contemporary orchestra (BCO) nabídl pozoruhodný program soudobé hudby. Jednalo se o tři české a jednu světovou premiéru, které zazněly v Besedním domě 27. února pod taktovkou kmenového dirigenta Pavla Šnajdra. Výběr koncertního sálu nebyl náhodný. Besední dům letos slaví 150 let od otevření a těleso uspořádalo výroční, komunitní koncert k důležitému jubileu.

Program zahájilo dílo chorvatské skladatelky Mirely Ivičević Case White. Skladba původně psaná na objednávku Klangforum Wien v roce 2019 reflektuje boje jugoslávských partyzánů během světové války. Kompoziční jazyk autorky v ní užitý je ovlivněný snahou porušovat zaužívaná pravidla. V praxi se to projevuje hledáním a kombinováním různorodých zvuků, nových zvukových východisek. Nicméně celistvost díla je založená primárně na emoci či autorčině reflexi, která silně působí na posluchače. Během provedení díla si bylo možné povšimnout odkazů na kruté boje, znázorněné kupříkladu bicími a žesťovými nástroji. I přes výborné nastudování orchestru bylo v určitých zvukově exponovaných místech náročné sluchem i zrakem zachytit všechny vjemy a netradiční nástrojové i kompoziční techniky.

bco_2023_hraje_cajkovskeho_foto_marek_olbrzymek_02

Koncert pro klavír a orchestr Borise Čajkovského, ruského skladatele a studenta Šostakoviče, za doprovodu Brno Contemporary orchestra provedl klavírista Stano Slavíček. Zpočátku se mohlo zdát, že klavíristův tón není příliš výrazný, a také určitá místa (např. rozklady v protipohybu) nebyla po technické stránce vždy precizně provedená. Avšak vzhledem k náročnosti klavírního partu lze tyto nedostatky označit za menší nedokonalosti. V lyrických částech, především ve druhé větě, se projevil klavíristův cit pro vystavění jemných melodických frází. Obdivuhodné bylo vynášení melodie ve vrchních hlasech klavírního partu, dodávajících těmto úsekům křehkost. Váhavost a intonační nepřesnosti se však objevily v houslové a kontrabasové sekci. Jednalo se o místa v úvodu skladby, kde smyčcové nástroje odpovídají klavíristovi v unisonu, a také o úvod druhé věty s postupným nástupem kontrabasů, violoncell a klavíru. Hudební i interpretační vývoj měl však vzestupnou tendenci, a proto celkové vyznění klavírního koncertu mohu označit za velmi zdařilé.

Unsuk Chin, jihokorejská skladatelka žijící v Berlíně, je autorkou třídílné kompozice Graffiti (Palimpsest, Notturno urbano, Passacaglia), která taktéž zazněla. Skladba je kompozičně založená především na práci se zvony a gongy, kdy z partů těchto nástrojů krystalizuje následný hudební materiál, se kterým skladatelka pracuje. I když skladba nese specifický název odkazující na street art, nejedná se o popisnou ani programovou kompozici. Opět však můžeme toto dílo zařadit do kategorie skladeb, ve kterých nalezneme práci se samotnými zvuky, barvami, technikami atd. Přestože je vystavěna na kontrastních větách v oblasti rytmiky, faktury anebo sazby, celkový dojem z kompozice (minimálně po stránce hudební) je jistým způsobem srovnatelný s úvodní skladbou.

bco_2023_hraje_cajkovskeho_foto_marek_olbrzymek_03

I dnes se setkáváme s různorodými přístupy skladatelů k samotnému dílu. Někteří se snaží o hledání nových východisek, jiní se přiklání k ustáleným kompozičním principům. Anebo jsou tací, kteří s humornou recesí vytahují napovrch hudební klišé – patos. Vít Zouhar, jako autor objednané skladby pro tento koncert Phaistos: Concerto for 15 Fighters, se ke své kompozici vyjádřil takto: „Výsledek je kdesi mezi patosem a humorem. Vše je opravdové, vážné, ale také stylizované, teatrální i humorné. Pokud bylo skladatelovým záměrem vyjádřit patos nekonečným opakováním tématu v každém nástroji, harmonickými klišé a závěrem klasicistního stylu s (přemotivovanou) durovou tóninou, úkol byl splněn. Obávám se však, že tato míra patosu byla pro většinu posluchačů přespříliš. Skladba na rozhraní soundtracku heroické počítačové hry, válečného filmu a občasného „pop songu“ působila jako kompilát nejotřelejších témat, motivů a harmonických kadencí. K pozitivnímu vyznění díla nenapomohla ani samotná interpretace. Hoboj, který před skladbou udával komorní a k přeladění, byl intonačně výše, což v závěru skladby ovlivnilo celkovou intonaci dechové sekce.

Rozporuplnost závěru umocnila překvapující koncepce a dramaturgie koncertu, který se mj. konal ke zmiňovanému výročí nádherné budovy. Neodpustím se tedy rýpavou poznámku. V souvislosti s jubileem bych logicky očekávala větší zastoupení českých skladatelů (nebo skladatelů úzce souvisejících s lokální hudební scénou) s brněnskou kompoziční tradicí, které by jasně odkazovalo na výrazné sociokulturní postavení Besedního domu.

Program:

Mirela Ivičević – Case White

Boris Čajkovskij – Koncert pro klavír a orchestr

Unsuk Chin – Graffiti: Palimpsest, Notturno urbano, Passacaglia

Vít Zouhar – Phaistos: Concerto for 15 Fighters (věnováno Pavlu Šnajdrovi a BCO)

Brno Contemporary orchestra

Pavel Šnajdr – dirigent

Stano Slavíček – klavír

Pondělí 27. února 2023, Besední dům v 19:30 h

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více