BCO k jubileu Besedního domu s rozpačitou dramaturgií

BCO k jubileu Besedního domu s rozpačitou dramaturgií

Koncert s podtitulem „Soudružnost, spolupráce, podvratnost a pořádná bitka na konec“ v režii souboru Brno Contemporary orchestra (BCO) nabídl pozoruhodný program soudobé hudby. Jednalo se o tři české a jednu světovou premiéru, které zazněly v Besedním domě 27. února pod taktovkou kmenového dirigenta Pavla Šnajdra. Výběr koncertního sálu nebyl náhodný. Besední dům letos slaví 150 let od otevření a těleso uspořádalo výroční, komunitní koncert k důležitému jubileu.

Program zahájilo dílo chorvatské skladatelky Mirely Ivičević Case White. Skladba původně psaná na objednávku Klangforum Wien v roce 2019 reflektuje boje jugoslávských partyzánů během světové války. Kompoziční jazyk autorky v ní užitý je ovlivněný snahou porušovat zaužívaná pravidla. V praxi se to projevuje hledáním a kombinováním různorodých zvuků, nových zvukových východisek. Nicméně celistvost díla je založená primárně na emoci či autorčině reflexi, která silně působí na posluchače. Během provedení díla si bylo možné povšimnout odkazů na kruté boje, znázorněné kupříkladu bicími a žesťovými nástroji. I přes výborné nastudování orchestru bylo v určitých zvukově exponovaných místech náročné sluchem i zrakem zachytit všechny vjemy a netradiční nástrojové i kompoziční techniky.

bco_2023_hraje_cajkovskeho_foto_marek_olbrzymek_02

Koncert pro klavír a orchestr Borise Čajkovského, ruského skladatele a studenta Šostakoviče, za doprovodu Brno Contemporary orchestra provedl klavírista Stano Slavíček. Zpočátku se mohlo zdát, že klavíristův tón není příliš výrazný, a také určitá místa (např. rozklady v protipohybu) nebyla po technické stránce vždy precizně provedená. Avšak vzhledem k náročnosti klavírního partu lze tyto nedostatky označit za menší nedokonalosti. V lyrických částech, především ve druhé větě, se projevil klavíristův cit pro vystavění jemných melodických frází. Obdivuhodné bylo vynášení melodie ve vrchních hlasech klavírního partu, dodávajících těmto úsekům křehkost. Váhavost a intonační nepřesnosti se však objevily v houslové a kontrabasové sekci. Jednalo se o místa v úvodu skladby, kde smyčcové nástroje odpovídají klavíristovi v unisonu, a také o úvod druhé věty s postupným nástupem kontrabasů, violoncell a klavíru. Hudební i interpretační vývoj měl však vzestupnou tendenci, a proto celkové vyznění klavírního koncertu mohu označit za velmi zdařilé.

Unsuk Chin, jihokorejská skladatelka žijící v Berlíně, je autorkou třídílné kompozice Graffiti (Palimpsest, Notturno urbano, Passacaglia), která taktéž zazněla. Skladba je kompozičně založená především na práci se zvony a gongy, kdy z partů těchto nástrojů krystalizuje následný hudební materiál, se kterým skladatelka pracuje. I když skladba nese specifický název odkazující na street art, nejedná se o popisnou ani programovou kompozici. Opět však můžeme toto dílo zařadit do kategorie skladeb, ve kterých nalezneme práci se samotnými zvuky, barvami, technikami atd. Přestože je vystavěna na kontrastních větách v oblasti rytmiky, faktury anebo sazby, celkový dojem z kompozice (minimálně po stránce hudební) je jistým způsobem srovnatelný s úvodní skladbou.

bco_2023_hraje_cajkovskeho_foto_marek_olbrzymek_03

I dnes se setkáváme s různorodými přístupy skladatelů k samotnému dílu. Někteří se snaží o hledání nových východisek, jiní se přiklání k ustáleným kompozičním principům. Anebo jsou tací, kteří s humornou recesí vytahují napovrch hudební klišé – patos. Vít Zouhar, jako autor objednané skladby pro tento koncert Phaistos: Concerto for 15 Fighters, se ke své kompozici vyjádřil takto: „Výsledek je kdesi mezi patosem a humorem. Vše je opravdové, vážné, ale také stylizované, teatrální i humorné. Pokud bylo skladatelovým záměrem vyjádřit patos nekonečným opakováním tématu v každém nástroji, harmonickými klišé a závěrem klasicistního stylu s (přemotivovanou) durovou tóninou, úkol byl splněn. Obávám se však, že tato míra patosu byla pro většinu posluchačů přespříliš. Skladba na rozhraní soundtracku heroické počítačové hry, válečného filmu a občasného „pop songu“ působila jako kompilát nejotřelejších témat, motivů a harmonických kadencí. K pozitivnímu vyznění díla nenapomohla ani samotná interpretace. Hoboj, který před skladbou udával komorní a k přeladění, byl intonačně výše, což v závěru skladby ovlivnilo celkovou intonaci dechové sekce.

Rozporuplnost závěru umocnila překvapující koncepce a dramaturgie koncertu, který se mj. konal ke zmiňovanému výročí nádherné budovy. Neodpustím se tedy rýpavou poznámku. V souvislosti s jubileem bych logicky očekávala větší zastoupení českých skladatelů (nebo skladatelů úzce souvisejících s lokální hudební scénou) s brněnskou kompoziční tradicí, které by jasně odkazovalo na výrazné sociokulturní postavení Besedního domu.

Program:

Mirela Ivičević – Case White

Boris Čajkovskij – Koncert pro klavír a orchestr

Unsuk Chin – Graffiti: Palimpsest, Notturno urbano, Passacaglia

Vít Zouhar – Phaistos: Concerto for 15 Fighters (věnováno Pavlu Šnajdrovi a BCO)

Brno Contemporary orchestra

Pavel Šnajdr – dirigent

Stano Slavíček – klavír

Pondělí 27. února 2023, Besední dům v 19:30 h

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více

V pondělí 18. září se v Rytířském sále Nové radnice uskutečnilo velmi neobyčejné přijetí: primátorka Markéta Vaňková iniciovala setkání více než třech desítek sbormistryň a sbormistrů, kterým tak při příležitosti projektu Rok sborů vyjádřila dík za jejich soustavný přínos k obohacování brněnské hudební scény a za mimořádnou péči o kulturní život našeho města. Fakt, že se v Brně můžeme pyšnit stovkou aktivních pěveckých sborů fungujícími napříč generacemi a profesemi, s sebou totiž nepřináší pouze velké množství koncertů či kultivaci talentů. Aktivní sborová komunita znamená pro město také početnou skupinu lidí věnujících volný čas společné tvůrčí činnosti a v neposlední řadě právě sboristé tvoří i poučené publikum pravidelně navštěvující ostatní kulturní akce.  více

Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Davisem a Českým filharmonickým sborem Brno vkročila 14. září v Janáčkově divadle do nové 68. sezony. Nadcházející koncertní sezona 2023/2024 nabídne pestrou paletu koncertních cyklů. Mnohé z večerů jsou v rámci oslav roku české hudby (2024) věnovány právě českým skladatelům a jejich (nejen) hudebnímu odkazu. Filharmonie ale také pořádá nebo se podílí na významných mezinárodních festivalech jako je například Moravský podzim, který začne prvního října. Těleso si pro svůj zahajovací koncert vybralo monumentální vokální dílo Gustava Mahlera – jeho druhou symfonii s podtitulem Vzkříšenívíce

Již nezvyklý podtitul „XI. ročník hudebních a divadelních slavností předtím, než…“ dával tušit, že jedenáctý ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti bude něčím výjimečný. Jen málokdo však nejspíše věděl, že závěrečný koncert 11. ročníku festivalu bude také jeho posledním večerem vůbec. Koncert souboru Societas Incognitorum pod uměleckým vedením Eduarda Tomaštíka, který se odehrál v sobotu 9. září v olomouckému kostele Panny Marie Sněžné, totiž uzavřel nejen letošní festivalovou řadu, ale také celou jedenáctiletou historii Olomouckých barokních slavností. V úvodní řeči však zazněl také příslib, že Volantes Orchestra (rezidenční orchestr festivalu) bude ve své činnosti nadále pokračovat. Jeho činnost by mohla určitým způsobem zaplnit tuto nově vzniklou díru na olomouckém festivalovém trhu.  více

Vlaky jako symbol odjezdu, příjezdu a návratu byly hlavním tématem druhého ročníku Mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST, který se konal na přelomu srpna a září. Čtyřdenní program v sobě propojil historické události židovských spoluobčanů odvezených z Brna do koncentračních táborů za druhé světové války s novodobými příběhy Ukrajinců, kteří do jmenovaného města před válkou utekli. Jako připomínka těchto událostí byl při zahájení festivalu na brněnském hlavním nádraží odhalen Památník zmizelých a na vybraných brněnských náměstích si mohou občané až do konce září prohlédnout výstavu Příběhy z Ukrajiny. Závěrečný koncert v režii Škampova kvarteta s podtitulem Vlaky konaný v neděli 3. září v Besedním domě byl pomyslnou tečkou za festivalem, při níž se hudebně i historicky umocnila otázka opouštění a návratů.  více

Poslední koncert hudebního multižánrového Festivalu Špilberk se příznačně nesl v duchu dobývání středověkých království. Návštěvníci si totiž přišli vychutnat soundtrack k počítačové hře Kingdom Come: Deliverance, jež zazněl v neděli 27. srpna v podání Filharmonie BrnoPěveckého sboru Masarykovy univerzity a Středověké hudby Bakchus pod taktovkou skladatele, aranžéra, dirigenta, houslisty a autora hudby Jana Valtyvíce

Jak vypadá spojení swingové kapely s operním zpěvákem ukázal projekt Nebe na zemi ve čtvrtek 24. srpna nádvoří hradu Špilberk. Zpěvák, herec, scenárista, režisér a především umělecký vedoucí ansámblu Melody Makers Ondřej Havelka společně s barytonistou Adamem Plachetkou si pro své příznivce připravili velkolepou show založenou na písních a textech Jaroslava Ježka, Jana Wericha a Jiřího Voskovce.  více

Dvacátý čtvrtý ročník Festivalu Špilberk v Brně odstartoval třetí srpnovou neděli známými melodiemi francouzských filmů s Jeanem-Paulem Belmondem. Pestrý festivalový program divákům nabídl večer plný slavných árií a orchestrálních kusů s příhodným titulem Carpe noctem (Užívej noci). Koncert s motivem lásky a tematicky související s tajemnou večerní dobou se konal ve středu 23. srpna na brněnském hradě. Za doprovodu hostující Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou mladé talentované Aleny Hron se jako hlavní sólistka představila sopranistka Veronika Rovnávíce

Do posledního místa zaplněná rozlehlá bazilika ve starobylém německém klášteře Eberbach vestoje aplaudovala brněnským umělcům, kteří zde v pátek uvedli Symfonii č. 2 c moll Gustava Mahlera. Devadesátiminutovou symfonii (jednu z autorových nejrozsáhlejších) známou pod názvem Vzkříšení zde uvedla Filharmonie Brno (FB) ve spolupráci s Českým filharmonickým sborem Brno (ČFSB). V sólových partech se představily dvě pěvkyně brněnské opery Pavla Vykopalová a Jana Hrochová, orchestr dirigoval také domácí Dennis Russel Davies. Tento unikátní program zahájí i letošní filharmonickou sezonu v Brně.  více

S bluesovým písničkářem a výrobcem kytar Janem Ficem hovoříme o jeho třetím albu Homunkulus. Ale nejen o něm. Dostane se i na témata jako předskakování před Robertem Crayem, využití trámů z brněnského Moulin Rouge nebo obnovení spolupráce s trampskou skupinou The Honzíci.  více

Brněnská písničkářka Yana natočila své první album Journey of the Soul v irském Dublinu a pozvala si na ně řadu špičkových irských hudebníků.  více

Mezinárodní soubor Ensemble Fantasmi zaměřující se na starou hudbu a založený flétnistou Paulem Leenhoutsem při menším evropském turné vystoupil v Olomouci, na znojemském hudebním festivalu a zavítal také do Brna. Divákům se představil v pondělí 24. července v Červeném kostele, kde si spolu s přizvanými zpěváky připravil vokálně-instrumentální díla českých barokních skladatelů. Ve stejném duchu se nesl i recenzovaný koncert konaný v Sále Milosrdných bratří 25. července, který byl zároveň posledním večerem zmíněného turné. Svým podtitulem Musica Bohemica poukazoval na rozmanitý program, tvořený pouze instrumentálními díly z per českých komponistů období baroka a klasicismu.  více

Italský soubor Il Giardino Armonico pod vedením dirigenta a flétnisty Giovanniho Antoniniho patří mezi nejlepší světové ansámbly věnující se staré hudbě a existuje jen málo důvodů k pochybám o tomto tvrzení. O to větší radost měli návštěvnici koncertu s podtitulem Barokní afekty, který se odehrál v programu Hudebního festivalu Znojmo 21. července v jízdárně Louckého kláštera. Zde soubor Il Giardino Armonico vystoupil znovu po pěti letech s promyšleným a virtuózním programem sestávajícím z děl Antonia Vivaldiho, Pietra Antonia Locatelliho, Georga Friedricha Händela a – trochu překvapivě – Isanga Yuna.  více

Hudební festival Znojmo je krůček od svého velkého jubilea – příští rok oslaví 20 let existence – jednu z největších dramaturgických lahůdek si prezident festivalu Jiří Ludvík a umělecký ředitel Roman Válek přichystali již na tento rok. Letos je tomu totiž přesně 300 let, co ve Znojmě zazněla gratulační serenata pro Alžbětu Kristýnu, manželku císaře Karla VI., La Concordia de‘ pianeti (Harmonie planet) dvorního vicekapelníka Antonia Caldary na libreto Pietra Pariatiho. Premiéra operního představení v režii Tomáše Ondřeje Pilaře a s hudebním doprovodem orchestru a sboru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka (sbor řídila Tereza Válková) se uskutečnila 20. července v jízdárně Louckého kláštera. Jako sólisté vystoupili mezzosopranistka Dagmar Šašková (Venuše), sopranistka Hana Blažíková (Diana), kontratenorista Andreas Scholl (Jupiter), kontratenorista Valer Sabadus (Apollon), kontratenorista Franco Klisovic (Karel VI. /Mars), tenorista Jaroslav Březina (Merkur) a barytonista Adam Plachetka (Saturn). Samotná císařovna Alžběta Kristýna byla v rámci inscenace ztvárněna hned ve dvou podobách – jako 32letou ji představila tanečnice Lydie Švojgerová a jako 59letou Ladislava Košíková. V samotném závěru se na scéně objevila rovněž mladinká Magdalena Nešporová jako představitelka nejmladší z císařovniných dcer Marie Amálie. Choreografii připravil Martin Šinták a kostýmy navrhla Ivana Ševčík Mikloškovávíce

Písničkář Slávek Janoušek v poslední době spolupracuje s básníkem Jiřím Žáčkem. Poté, co vydal album jeho zhudebněných básniček pro děti Koťata a album veršů pro dospělé Učitel Žáčkovi, Žáček učiteli, přichází v roce svých 70. narozenin s novinkou Život je krátký. Jde znovu o zhudebněné básně Jiřího Žáčka, tentokrát opět pro dospělé posluchače.  více

Nejčtenější

Kritika

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více