Besední dům opanovala mladá krev

Besední dům opanovala mladá krev

Pod Filharmonií Brno již devět sezón funguje projekt Orchestrální akademie Filharmonie Brno (OAFB) umožňující mladým talentovaným hudebníkům získat orchestrální praxi v profesionálním tělese. Touto cestou si orchestr vychovává další generace hráčů, ať už stálých či externích. Působení zde však dává mladistvým také příležitost ukázat svůj um v komorní hudbě a v koncertní řadě s názvem Mladá krev aneb Hudba zblízka. Její první sezónní koncert se konal ve středu 15. listopadu v Besedním domě.

Program začal Variacemi na Pergolesiho Ariettu pro fagot a klavír od italského skladatele Otmara Nussia (1902–1990). Původní verzi skladby se smyčcovým orchestrem napsal autor pro Ženevskou mezinárodní hudební soutěž. V rámci deseti charakteristických variací však citace Pergolesiho tématu ztrácí svůj původní kontext pod tíhou různorodých stylizací a technik. Kompozice svým charakterem zrcadlí a nabízí krátký exkurz do světa fagotové hry. Sólistka Teresa Bínová zaujala jemným barevným rejstříkem ve vyšších polohách, lehce zaměnitelným se zvukem altového saxofonu. Doprovod Jany Goliášové, který zpočátku úvodní variace lehce přehlušoval fagotový part, se v rámci celku dá označit za citlivý a vkusný, přinejmenším díky vzájemnému naslouchání obou hráček.

mlada_krev_2023_hudba_z_blizka_Foto_ Julian_Veverica_01

Violistka Ariana Suleiman Shakh se publiku představila v Rhapsody-Concerto Bohuslava Martinů (1890–1959) za klavírního doprovodu Libuše Pančochové. Dvouvětá skladba s uvolněnějším formálním plánem reprezentuje autorovo tzv. fantazijní období. První část Moderato je vystavěna na jednoduché idylické melodii vycházející z amerických tradicionálů. Následně ji střídá rytmicky, akcentově kontrastní Molto adagio plné dramatického výrazu a gradace ústící do violové kadence. Klidnému éterickému projevu Suleiman Shakh v první větě dominoval měkký kultivovaný tón. V kontrastním druhém díle skladby violistka ukázala svoji druhou – energičtější a dravější tvář, kterou technicky podpořila zkonkrétněním smyku (především v bězích) a výraznější akcentací. Provedení se neobešlo bez značných intonačních nedokonalostí, které však vzhledem k technicky bohatě vystavěné a náročné skladbě můžeme označit za maličkosti. Souhrou přesný, technicky výtečný a výrazově promyšlený part klavírního doprovodu Libuše Pančochové na mnoha místech – primárně v mezihrách – fungoval jako rovnocenný partner k viole stejně, jako tomu je v případě orchestrální verze.

mlada_krev_2023_hudba_z_blizka_Foto_ Julian_Veverica_03

Suverénním výkonem srovnatelným s kdejakým profesionálním hráčem oslnila violoncellistka Štěpánka Plocková, která pro tento večer nastudovala první dvě části ze Sonáty pro violoncello a klavír op. 36 Edvarda Griega (1843–1907). Provedení mladé hráčky mělo vše – kantabilitu lyrických melodií, technickou propracovanost, důmyslnou výstavbu hudebních myšlenek a s ní spojené dotahování frází. Hra Štěpánky Plockové tak nepůsobila jako pouhý hudební výkon, ale jako pomyslné vyprávění. Ne jinak tomu bylo i v případě klavíru, kterého se ujala Renata Ardaševová, jež svou dynamicky a agogicky propracovanou hrou dodávala skladbě plasticitu.

mlada_krev_2023_hudba_z_blizka_Foto_ Julian_Veverica_04

Poslední momenty večera patřily perkusím – přesněji bicistům Anežce Novákové, Martinu Kučíkovi a Jakubovi Kubovi. První dva jmenovaní vystoupili nejdříve jako duo v díle Allegro barbaro maďarského autora Bély Bartóka (1881–1945) původně napsaném pro klavír. Aranž Martina Opršála, jenž je mimo jiné vedoucí tělesa JAMU Percussion Ensemble, v němž umělci také působí, představuje instrumentaci pro marimbu a dva hráče. Nastudování této verze je pozoruhodné hned z několika hledisek. Z pohledu interpretace je nutné skladbu hrát v mírnějším tempu, než jak se hrává v případě klavírního provedení, a to z důvodu souhry mezi dvěma hráči, a také technických specifik hry na marimbu. I když se jednalo o v podstatě doslovnou transkripci, nešlo si nevšimnout pár momentů, v nichž si Martin Opršál vypomohl jinými hudebními prostředky (např. tremolo, trylek apod.) tak, aby z hlediska zvuku a hudebního materiálu bylo vše zachováno, zároveň aby místa odpovídala zmíněným specifikům nástroje či hry na něj. Drsnost a přímočarost akcentů, dynamických skoků, a především signifikantní rytmiky skladby úprava nepostrádala, avšak oproti klavírní předloze nebyly tyto rysy tolik výrazné. Nejspíše je tomu tak z rozličných akustických vlastností nástrojů ve výsledku pochopitelně tvořících odlišný zvukový fond. Verze pro marimbu se proto po čistě poslechové stránce zdála být mnohem statičtější, ne však ale monotónní.

La Fiesta jazzového pianisty a skladatele Chicka Corey (1941–2021) vychází ze španělského flamenca. Tanečně laděnou kompozici autor postavil na opakující se tří akordové kadenci, kterou v průběhu skladby narušují momenty improvizačního rázu. Dílo v aranži Rostislava Mikešky pro vibrafon (Anežka Nováková), marimbu (Martin Kučík), klavír (Dominik Gál) a soubor perkusí (Jakub Kub) tvořilo jisté hudební odlehčení na závěr koncertu, jež vynikalo precizním nastudováním hráčů dodávajících kompozici kýžený vibe. Touto perličkou se mladí hudebníci rozloučili s publikem Besedního domu, které talenty právem odměnilo velkým potleskem a hlasitými ovacemi.

Program:

OTMAR NUSSIO – Variace na Pergolesiho Ariettu pro fagot a klavír

Teresa Bínová – fagot, Jana Goliášová j. h. – klavír

BOHUSLAV MARTINŮ – Rhapsody-Concerto pro violu a orchestr (klavír) H 337

Ariana Suleiman Shakh – viola, Libuše Pančochová j. h. – klavír

EDVARD GRIEG – Sonáta pro violoncello a klavír (výběr)

Štěpánka Plocková – violoncello, Renata Ardaševová j. h. – klavír

BÉLA BARTÓK / arr. Martin Opršál – Allegro barbaro BB 63, Sz. 49 pro jednu marimbu

Anežka Nováková, Martin Kučík – marimba

CHICK COREA / arr. Rostislav Mikeška – La Fiesta pro vibrafon, marimbu, klavír a perkuse

Anežka Nováková – vibrafon, Martin Kučík – marimba, Dominik Gál j. h. – klavír, Jakub Kub j. h. – bicí nástroje

Středa 15. listopadu 2023 v 19h, Besední dům

Foto/ Julian Veverica

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více