Besední dům opanovala mladá krev

Besední dům opanovala mladá krev

Pod Filharmonií Brno již devět sezón funguje projekt Orchestrální akademie Filharmonie Brno (OAFB) umožňující mladým talentovaným hudebníkům získat orchestrální praxi v profesionálním tělese. Touto cestou si orchestr vychovává další generace hráčů, ať už stálých či externích. Působení zde však dává mladistvým také příležitost ukázat svůj um v komorní hudbě a v koncertní řadě s názvem Mladá krev aneb Hudba zblízka. Její první sezónní koncert se konal ve středu 15. listopadu v Besedním domě.

Program začal Variacemi na Pergolesiho Ariettu pro fagot a klavír od italského skladatele Otmara Nussia (1902–1990). Původní verzi skladby se smyčcovým orchestrem napsal autor pro Ženevskou mezinárodní hudební soutěž. V rámci deseti charakteristických variací však citace Pergolesiho tématu ztrácí svůj původní kontext pod tíhou různorodých stylizací a technik. Kompozice svým charakterem zrcadlí a nabízí krátký exkurz do světa fagotové hry. Sólistka Teresa Bínová zaujala jemným barevným rejstříkem ve vyšších polohách, lehce zaměnitelným se zvukem altového saxofonu. Doprovod Jany Goliášové, který zpočátku úvodní variace lehce přehlušoval fagotový part, se v rámci celku dá označit za citlivý a vkusný, přinejmenším díky vzájemnému naslouchání obou hráček.

mlada_krev_2023_hudba_z_blizka_Foto_ Julian_Veverica_01

Violistka Ariana Suleiman Shakh se publiku představila v Rhapsody-Concerto Bohuslava Martinů (1890–1959) za klavírního doprovodu Libuše Pančochové. Dvouvětá skladba s uvolněnějším formálním plánem reprezentuje autorovo tzv. fantazijní období. První část Moderato je vystavěna na jednoduché idylické melodii vycházející z amerických tradicionálů. Následně ji střídá rytmicky, akcentově kontrastní Molto adagio plné dramatického výrazu a gradace ústící do violové kadence. Klidnému éterickému projevu Suleiman Shakh v první větě dominoval měkký kultivovaný tón. V kontrastním druhém díle skladby violistka ukázala svoji druhou – energičtější a dravější tvář, kterou technicky podpořila zkonkrétněním smyku (především v bězích) a výraznější akcentací. Provedení se neobešlo bez značných intonačních nedokonalostí, které však vzhledem k technicky bohatě vystavěné a náročné skladbě můžeme označit za maličkosti. Souhrou přesný, technicky výtečný a výrazově promyšlený part klavírního doprovodu Libuše Pančochové na mnoha místech – primárně v mezihrách – fungoval jako rovnocenný partner k viole stejně, jako tomu je v případě orchestrální verze.

mlada_krev_2023_hudba_z_blizka_Foto_ Julian_Veverica_03

Suverénním výkonem srovnatelným s kdejakým profesionálním hráčem oslnila violoncellistka Štěpánka Plocková, která pro tento večer nastudovala první dvě části ze Sonáty pro violoncello a klavír op. 36 Edvarda Griega (1843–1907). Provedení mladé hráčky mělo vše – kantabilitu lyrických melodií, technickou propracovanost, důmyslnou výstavbu hudebních myšlenek a s ní spojené dotahování frází. Hra Štěpánky Plockové tak nepůsobila jako pouhý hudební výkon, ale jako pomyslné vyprávění. Ne jinak tomu bylo i v případě klavíru, kterého se ujala Renata Ardaševová, jež svou dynamicky a agogicky propracovanou hrou dodávala skladbě plasticitu.

mlada_krev_2023_hudba_z_blizka_Foto_ Julian_Veverica_04

Poslední momenty večera patřily perkusím – přesněji bicistům Anežce Novákové, Martinu Kučíkovi a Jakubovi Kubovi. První dva jmenovaní vystoupili nejdříve jako duo v díle Allegro barbaro maďarského autora Bély Bartóka (1881–1945) původně napsaném pro klavír. Aranž Martina Opršála, jenž je mimo jiné vedoucí tělesa JAMU Percussion Ensemble, v němž umělci také působí, představuje instrumentaci pro marimbu a dva hráče. Nastudování této verze je pozoruhodné hned z několika hledisek. Z pohledu interpretace je nutné skladbu hrát v mírnějším tempu, než jak se hrává v případě klavírního provedení, a to z důvodu souhry mezi dvěma hráči, a také technických specifik hry na marimbu. I když se jednalo o v podstatě doslovnou transkripci, nešlo si nevšimnout pár momentů, v nichž si Martin Opršál vypomohl jinými hudebními prostředky (např. tremolo, trylek apod.) tak, aby z hlediska zvuku a hudebního materiálu bylo vše zachováno, zároveň aby místa odpovídala zmíněným specifikům nástroje či hry na něj. Drsnost a přímočarost akcentů, dynamických skoků, a především signifikantní rytmiky skladby úprava nepostrádala, avšak oproti klavírní předloze nebyly tyto rysy tolik výrazné. Nejspíše je tomu tak z rozličných akustických vlastností nástrojů ve výsledku pochopitelně tvořících odlišný zvukový fond. Verze pro marimbu se proto po čistě poslechové stránce zdála být mnohem statičtější, ne však ale monotónní.

La Fiesta jazzového pianisty a skladatele Chicka Corey (1941–2021) vychází ze španělského flamenca. Tanečně laděnou kompozici autor postavil na opakující se tří akordové kadenci, kterou v průběhu skladby narušují momenty improvizačního rázu. Dílo v aranži Rostislava Mikešky pro vibrafon (Anežka Nováková), marimbu (Martin Kučík), klavír (Dominik Gál) a soubor perkusí (Jakub Kub) tvořilo jisté hudební odlehčení na závěr koncertu, jež vynikalo precizním nastudováním hráčů dodávajících kompozici kýžený vibe. Touto perličkou se mladí hudebníci rozloučili s publikem Besedního domu, které talenty právem odměnilo velkým potleskem a hlasitými ovacemi.

Program:

OTMAR NUSSIO – Variace na Pergolesiho Ariettu pro fagot a klavír

Teresa Bínová – fagot, Jana Goliášová j. h. – klavír

BOHUSLAV MARTINŮ – Rhapsody-Concerto pro violu a orchestr (klavír) H 337

Ariana Suleiman Shakh – viola, Libuše Pančochová j. h. – klavír

EDVARD GRIEG – Sonáta pro violoncello a klavír (výběr)

Štěpánka Plocková – violoncello, Renata Ardaševová j. h. – klavír

BÉLA BARTÓK / arr. Martin Opršál – Allegro barbaro BB 63, Sz. 49 pro jednu marimbu

Anežka Nováková, Martin Kučík – marimba

CHICK COREA / arr. Rostislav Mikeška – La Fiesta pro vibrafon, marimbu, klavír a perkuse

Anežka Nováková – vibrafon, Martin Kučík – marimba, Dominik Gál j. h. – klavír, Jakub Kub j. h. – bicí nástroje

Středa 15. listopadu 2023 v 19h, Besední dům

Foto/ Julian Veverica

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Poslední letošní orchestrální koncert Ensemblu Opera Diversa, uvedený pod názvem Double Concerto, kladl důraz na speciální vztah mezi tímto souborem a slovenským, v Brně působícím houslistou Milanem Paľou (*1982). Toto propojení bylo na úterním koncertu v Domě umění zdůrazněno nejen v obvyklé rovině interpretační, ale Paľa se tentokrát publiku představil v trojroli houslisty, violisty a skladatele. Orchestr pod vedením Mariána Lejavy, který se souborem navázal spolupráci po roční odmlce, provedl světovou premiéru Paľova koncertu pro housle a smyčce Ossth (2019).  více

Poslední operní premiérou Národního divadla Brno uvedenou v tomto roce se stal titul Hurvínek prodává nevěstu, který vznikl v koprodukci s Divadlem Spejbla a Hurvínka. Premiéra pokračuje v tematickém zaměření spojeném s rokem české hudby a odehrála se 24. listopadu ve velkém sále divadla Reduta.  více

Čtvrtečním koncertem s titulem Bruckneriana odstartovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese abonentní řadu Filharmonie v divadle I. Orchestr provedl skladby Antona Brucknera a Stanisława Skrowaczewského, polsko-amerického dirigenta a skladatele, který se Brucknerovu dílu celoživotně věnoval. Před publikum nastoupili hráči s karmínovými šerpami s nápisem Hraju forte!, čímž se připojili k iniciativě Nenechme kulturu utichnout, která upozorňuje na podfinancování kultury a staví se proti vládnímu plánu investovat v příštím roce do kultury pouhých 0,64 % státního rozpočtu a vzdaluje se tak čím dál více svému slibu vydávat alespoň jedno procento.  více

Nejnovější produkcí Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stala Korunovace Poppey italského skladatele přelomu renesance a baroka Claudia Monteverdiho a libretisty Giovanniho Francesca Busenella. Tato Monteverdiho poslední opera měla premiéru v roce 1643 při benátském karnevalu a je jednou z prvních oper, které námět čerpaly z reálných historických událostí. V Divadle na Orlí mělo nové nastudování, v režii Vladimíra Johna, který poněkud upravil obsazení a několik rolí sloučil, premiéry 18. a 19. listopadu 2023. V hlavních rolích během první reprízy 21. listopadu vystoupili Jana Tajovská Krajčovičová (Agripina), Zuzana Jeřábková (Nerone), Zuzana Badárová (Poppea), Anna Zedníčková (Ottavia), Laura Uhorskaiová (Ottone), Václav Jeřábek (Seneca), Michael Robotka (Arnalta), Pavel Valenta (Lucano, Nutrice, 1. voják, 1. Senekův žák), Vladislav Agamuradov (Liberto, Console, 2. voják, 2. Senekův žák), Denis Zjatik (Mercurio, Littore, Tribuno, 3. Senekův žák), Nela Drozdová (Fortuna, Valleto), Veronika Zaplatilová (Virtu, Drusilla) a Petra Burgetová (Amore, Damigella).  více

Britská skupina The Beatles je širokou veřejností i mnohými hudebními kritiky považována za jednu z nejúspěšnějších, nejvlivnějších a nejpokrokovějších kapel všech dob. Zájem o jejich hudbu neochabuje ani po více než půl století od rozpadu legendy a vydání posledního alba Let It Be v roce 1970. Což mj. potvrzuje výběr písní na novém albu kytaristy, pedagoga a publicisty Milana Bátora, který na svoje nově vzniklé LP I Beatles nahrál osmnáct písní této čtyřky v úpravě pro sólovou kytaru z pera italského kytaristy a skladatele Maria Gangiho. Brněnský křest alba proběhl v pondělí 20. 11. ve vile Löw-Beer, tedy týden po křtu ostravském.  více

Pod Filharmonií Brno již devět sezón funguje projekt Orchestrální akademie Filharmonie Brno (OAFB) umožňující mladým talentovaným hudebníkům získat orchestrální praxi v profesionálním tělese. Touto cestou si orchestr vychovává další generace hráčů, ať už stálých či externích. Působení zde však dává mladistvým také příležitost ukázat svůj um v komorní hudbě a v koncertní řadě s názvem Mladá krev aneb Hudba zblízka. Její první sezónní koncert se konal ve středu 15. listopadu v Besedním domě.  více

Baladas da Luta, Bojové balady, je název šestého alba brazilské zpěvačky Mariany Da Cruz a její švýcarsko-brazilské kapely Da Cruz. Jde o kombinaci moderní hudby, která spojuje latinskoamerickou tradici a současné elektronické prvky, se silnými texty. V nich autorka bojuje za práva žen, vymezuje se proti diktaturám a konkrétně kritizuje atmosféru, jaké se v Brazílii vytvořila za vlády dnes už bývalého autoritářského prezidenta Bolsonara. Skupina Da Cruz vystoupila v srpnu 2023 na festivalu Brasil Fest Brno. Rozhovorem, který jsme po skončení jejich koncertu na Zelném trhu pořídili, se k tomuto festivalu vracíme. Odpovídají zpěvačka Mariana Da Cruz a hráč na klávesové nástroje a producent Ane Hebeisn, vystupující jako Ane H.  více

První abonentní koncert 68. filharmonické sezony se nesl v duchu oslav. Ve čtvrtek se v Besedním domě připomínalo významné životní jubileum brněnského skladatele, sbormistra a ředitele Českého filharmonického sboru Brno Petra Fialy (*1943). Na koncertě zazněla dvě oslavencova díla, z toho v prvním případě dokonce světová premiéra Pocta Leoši Janáčkovi vzniklá na objednávku Filharmonie Brno a Nadace Leoše Janáčka, v podání Filharmonického dechového kvinteta Brno, varhaníka Petra Kolaře a Filharmonie Brno, kterou řídil Robert Kružík. Druhá půle večera patřila jinému jubileu a sice 190. výročí narození Johannese Brahmse (1833–1897), na jehož počest zazněl Koncert a moll pro housle a violoncello v nastudování Romana Patočky (housle) a Václava Petra (violoncello) za doprovodu Filharmonie Brno.  více

Román Doktor Faustus německého spisovatele a nositele Nobelovy ceny za literaturu Thomase Manna se stal inspiračním východiskem Brno Contemporary Orchestra v čele s dirigentem Pavlem Šnajdrem pro uspořádání stejnojmenného koncertu v neděli 5. listopadu v bývalé pitevně dnešní Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně (FaVU VUT). Hlavní postava knihy, skladatel Adrian Leverkühn, trpí zákeřnou nemocí (zastupující Faustova Mefistofela), která ho dovede až k šílenství a přesvědčení o krizi evropské kultury – hudby především. V zoufalství je Leverkühn ochoten přistoupit i na smlouvu s ďáblem, když pro něj bude znamenat schopnost dále tvořit. Svými skladbami však popírá dosavadní vývoj. O hledání dokonalosti v hudbě, popírání všech předchozích funkčních principů a postavení racia – logiky a přísné matematiky do popředí se snažili také skladatelé, jejichž díla na koncertě zazněla v podání jmenovaného ansámblu a zpěvaček Ireny Troupové (soprán), Sylvy Čmugrové (mezzosoprán).  více

Janáček na start! – tak se jmenoval koncert u příležitosti programového představení 9. ročníku Mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2024. Mahenovo divadlo se v sobotu 4. listopadu zaplnilo nejen festivalovými fanoušky, ale také zahraničními novináři, politiky a významnými osobnostmi z oblasti kultury. Kromě hudebních děl posluchačům nabídl řadu zvučných jmen – Kateřina Kněžíková (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Josef Špaček (housle) a v neposlední řadě Robert Kružík, který se v rámci večera představil jak v roli dirigenta řídícího Orchestr Janáčkovy Opery NdB, tak i violoncellisty.  více

Muzikálová komedie The Addams Family se stala poslední novinkou na Hudební scéně Městského divadla Brno. Diváky čeká ironická, lehce morbidní a lákavě hororová podívaná pro celou rodinu. Vznikla hudební inscenace, která servíruje slavný popkulturní fenomén dneška, dále velkou dávku nadsázky i chytlavých melodií. A o tom že je po této švihlé famílii divácký hlad, svědčí i fakt, že je třicet nabízených repríz bezmála vyprodáno…  více

Komorní Koncert premiér III navázal na linii započatou na podzim roku 2021. Program byl složen výhradně ze světových premiér děl autorů, kteří byli osloveni uskupením ConTRIOlogy. Až na výjimku v podobě ...con un oir... bolivijského skladatele Elgara Alandii, zazněly 26. října ve sklepní scéně Divadla Husa na provázku skladby českých autorů: Matouše Hejla, Iana Mikysky, Vojtěcha Dlaska a Tomáše Vtípila. Uskupení ConTRIOlogy, ve složení Jana Vondrů – zpěv, Žaneta Vítková – akordeon a Michal Grombiřík – cimbál, se zrodilo v roce 2016 v prostředí Janáčkovy akademie múzických umění a zaměřuje se na interpretaci soudobé klasické hudby a volnou improvizaci.  více

Jak zní propojení starých a novodobých nástrojů se soudobým hudebním jazykem předvedl v Červeném kostele sbor Ensemble Versus za doprovodu tělesa Ensemble Opera Diversa pod taktovkou Gabriely Tardonové. Dramaturgická linie úterního večera se nesla v duchu spojení díla Carla Gesualda da Venosy (1566–1613) a světové premiéry skladby Exsultet kmenového autora Ondřeje Kyase (*1979), která v sobě nese i party psané pro cink (Radovan VašinaJan Klimeš), trombón (Pavel Novotný) a theorbu (Marek Kubát).  více

Jednotka akademického rapu známá spíše pod zkratkou J.A.R. vydala v červnu letošního roku, po více než šesti letech od poslední desky, dlouho očekáváné album Jezus Kristus Neexistus? a na podzim vyjela na turné s názvem Co tě nezabije, to tě zmrzačí. Zahajovací koncert se uskutečnil 19. října v brněnském klubu Fléda. Jelikož byl ale velmi rychle vyprodaný, kapela se spolu s pořadateli dohodla na přidání reprízy o dva dny později.  více

Hudební festival Moravský podzim včera nabídnul poslední koncert. Návštěvníkům letos předložil pestrý program opírající se o myšlenku zvýraznění pozapomenutých děl či méně známých autorů z řad staré i nové hudby. Festival svým paralelním projektem Nový svět Moravského podzimu také poukázal na mladé talenty, které na sebe už nyní upozorňují.  více

Nejčtenější

Kritika

Poslední letošní orchestrální koncert Ensemblu Opera Diversa, uvedený pod názvem Double Concerto, kladl důraz na speciální vztah mezi tímto souborem a slovenským, v Brně působícím houslistou Milanem Paľou (*1982). Toto propojení bylo na úterním koncertu v Domě umění zdůrazněno nejen v obvyklé rovině interpretační, ale Paľa se tentokrát publiku představil v trojroli houslisty, violisty a skladatele. Orchestr pod vedením Mariána Lejavy, který se souborem navázal spolupráci po roční odmlce, provedl světovou premiéru Paľova koncertu pro housle a smyčce Ossth (2019).  více