Besední dům opanovala mladá krev

Besední dům opanovala mladá krev

Pod Filharmonií Brno již devět sezón funguje projekt Orchestrální akademie Filharmonie Brno (OAFB) umožňující mladým talentovaným hudebníkům získat orchestrální praxi v profesionálním tělese. Touto cestou si orchestr vychovává další generace hráčů, ať už stálých či externích. Působení zde však dává mladistvým také příležitost ukázat svůj um v komorní hudbě a v koncertní řadě s názvem Mladá krev aneb Hudba zblízka. Její první sezónní koncert se konal ve středu 15. listopadu v Besedním domě.

Program začal Variacemi na Pergolesiho Ariettu pro fagot a klavír od italského skladatele Otmara Nussia (1902–1990). Původní verzi skladby se smyčcovým orchestrem napsal autor pro Ženevskou mezinárodní hudební soutěž. V rámci deseti charakteristických variací však citace Pergolesiho tématu ztrácí svůj původní kontext pod tíhou různorodých stylizací a technik. Kompozice svým charakterem zrcadlí a nabízí krátký exkurz do světa fagotové hry. Sólistka Teresa Bínová zaujala jemným barevným rejstříkem ve vyšších polohách, lehce zaměnitelným se zvukem altového saxofonu. Doprovod Jany Goliášové, který zpočátku úvodní variace lehce přehlušoval fagotový part, se v rámci celku dá označit za citlivý a vkusný, přinejmenším díky vzájemnému naslouchání obou hráček.

mlada_krev_2023_hudba_z_blizka_Foto_ Julian_Veverica_01

Violistka Ariana Suleiman Shakh se publiku představila v Rhapsody-Concerto Bohuslava Martinů (1890–1959) za klavírního doprovodu Libuše Pančochové. Dvouvětá skladba s uvolněnějším formálním plánem reprezentuje autorovo tzv. fantazijní období. První část Moderato je vystavěna na jednoduché idylické melodii vycházející z amerických tradicionálů. Následně ji střídá rytmicky, akcentově kontrastní Molto adagio plné dramatického výrazu a gradace ústící do violové kadence. Klidnému éterickému projevu Suleiman Shakh v první větě dominoval měkký kultivovaný tón. V kontrastním druhém díle skladby violistka ukázala svoji druhou – energičtější a dravější tvář, kterou technicky podpořila zkonkrétněním smyku (především v bězích) a výraznější akcentací. Provedení se neobešlo bez značných intonačních nedokonalostí, které však vzhledem k technicky bohatě vystavěné a náročné skladbě můžeme označit za maličkosti. Souhrou přesný, technicky výtečný a výrazově promyšlený part klavírního doprovodu Libuše Pančochové na mnoha místech – primárně v mezihrách – fungoval jako rovnocenný partner k viole stejně, jako tomu je v případě orchestrální verze.

mlada_krev_2023_hudba_z_blizka_Foto_ Julian_Veverica_03

Suverénním výkonem srovnatelným s kdejakým profesionálním hráčem oslnila violoncellistka Štěpánka Plocková, která pro tento večer nastudovala první dvě části ze Sonáty pro violoncello a klavír op. 36 Edvarda Griega (1843–1907). Provedení mladé hráčky mělo vše – kantabilitu lyrických melodií, technickou propracovanost, důmyslnou výstavbu hudebních myšlenek a s ní spojené dotahování frází. Hra Štěpánky Plockové tak nepůsobila jako pouhý hudební výkon, ale jako pomyslné vyprávění. Ne jinak tomu bylo i v případě klavíru, kterého se ujala Renata Ardaševová, jež svou dynamicky a agogicky propracovanou hrou dodávala skladbě plasticitu.

mlada_krev_2023_hudba_z_blizka_Foto_ Julian_Veverica_04

Poslední momenty večera patřily perkusím – přesněji bicistům Anežce Novákové, Martinu Kučíkovi a Jakubovi Kubovi. První dva jmenovaní vystoupili nejdříve jako duo v díle Allegro barbaro maďarského autora Bély Bartóka (1881–1945) původně napsaném pro klavír. Aranž Martina Opršála, jenž je mimo jiné vedoucí tělesa JAMU Percussion Ensemble, v němž umělci také působí, představuje instrumentaci pro marimbu a dva hráče. Nastudování této verze je pozoruhodné hned z několika hledisek. Z pohledu interpretace je nutné skladbu hrát v mírnějším tempu, než jak se hrává v případě klavírního provedení, a to z důvodu souhry mezi dvěma hráči, a také technických specifik hry na marimbu. I když se jednalo o v podstatě doslovnou transkripci, nešlo si nevšimnout pár momentů, v nichž si Martin Opršál vypomohl jinými hudebními prostředky (např. tremolo, trylek apod.) tak, aby z hlediska zvuku a hudebního materiálu bylo vše zachováno, zároveň aby místa odpovídala zmíněným specifikům nástroje či hry na něj. Drsnost a přímočarost akcentů, dynamických skoků, a především signifikantní rytmiky skladby úprava nepostrádala, avšak oproti klavírní předloze nebyly tyto rysy tolik výrazné. Nejspíše je tomu tak z rozličných akustických vlastností nástrojů ve výsledku pochopitelně tvořících odlišný zvukový fond. Verze pro marimbu se proto po čistě poslechové stránce zdála být mnohem statičtější, ne však ale monotónní.

La Fiesta jazzového pianisty a skladatele Chicka Corey (1941–2021) vychází ze španělského flamenca. Tanečně laděnou kompozici autor postavil na opakující se tří akordové kadenci, kterou v průběhu skladby narušují momenty improvizačního rázu. Dílo v aranži Rostislava Mikešky pro vibrafon (Anežka Nováková), marimbu (Martin Kučík), klavír (Dominik Gál) a soubor perkusí (Jakub Kub) tvořilo jisté hudební odlehčení na závěr koncertu, jež vynikalo precizním nastudováním hráčů dodávajících kompozici kýžený vibe. Touto perličkou se mladí hudebníci rozloučili s publikem Besedního domu, které talenty právem odměnilo velkým potleskem a hlasitými ovacemi.

Program:

OTMAR NUSSIO – Variace na Pergolesiho Ariettu pro fagot a klavír

Teresa Bínová – fagot, Jana Goliášová j. h. – klavír

BOHUSLAV MARTINŮ – Rhapsody-Concerto pro violu a orchestr (klavír) H 337

Ariana Suleiman Shakh – viola, Libuše Pančochová j. h. – klavír

EDVARD GRIEG – Sonáta pro violoncello a klavír (výběr)

Štěpánka Plocková – violoncello, Renata Ardaševová j. h. – klavír

BÉLA BARTÓK / arr. Martin Opršál – Allegro barbaro BB 63, Sz. 49 pro jednu marimbu

Anežka Nováková, Martin Kučík – marimba

CHICK COREA / arr. Rostislav Mikeška – La Fiesta pro vibrafon, marimbu, klavír a perkuse

Anežka Nováková – vibrafon, Martin Kučík – marimba, Dominik Gál j. h. – klavír, Jakub Kub j. h. – bicí nástroje

Středa 15. listopadu 2023 v 19h, Besední dům

Foto/ Julian Veverica

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Nejčtenější

Kritika

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce