Biorchestr – Bicykl

I když skupina Květy stojí a padá s autorskou tvorbou a nenapodobitelným hlasovým projevem Martina E. Kyšperského, k jejímu zvuku neodmyslitelně patří barevný doprovod Aleše Pilgra. Jeho bicí, perkuse a nejrůznější ozvučené předměty dotvářejí hravý svět Martinovými jakoby snových obrazů. Jenže Aleš měl také představy o vlastní tvorbě, která se Květům do koncepce nevešla. A tak odložil bicí, vzal do ruky kytaru a před deseti lety vydal sólové album Nos na stůl, prazáklad dnešní skupiny Biorchestr.

Biorchestr dlouho fungoval jako duo (k Alešovi se přidala jeho žena Jana, která se už v roce 2009 podílela na albu Papučka). V roce 2012 vzniklo album Umakartové a v roce 2014 nahrál Biorchestr – už jako trio s violoncellistou Tomášem Jenčekem – své zatím poslední studiové CD, nazvané po Jupiterově měsíci IO. A protože hudební i textové genialitě Květů se těžko konkuruje, zdůrazňuje Biorchestr – jehož hudební a textová složka stojí rozhodně také za pozornost – některé další „hravé“ aspekty. Ke kapele tak patří netradiční obaly desek, originální společenská hra, kterou můžete hrát pouze při poslechu písní Biorchestru, nebo fiktivní rozprodávání vesmírných parcel. Své desáté narozeniny (bereme-li jako bod „nula“ vznik prvního sólového alba Aleše Pilgra) pak kapela oslavila vydáním vinylové desky s největšími hity a krátkým turné na kolech.

Album Bicykl obsahuje zásadní písně ze všech alb Biorchestru – dvě z debutu Nos na stůl, po třech z Papučky a Umakartů a čtyři z nejnovějšího IO. Skladby jsou řazeny chronologicky (pomineme-li fakt, že dvě písně kapela natočila znovu), což posluchači při poslechu vinylového alba, kde není úplně snadné přeskakovat a vracet se, nastíní krásný obrázek o vývoji skupiny. Na začátku cesty se Aleš Pilgr představil jako zajímavý písničkář se svěžími obraty v textech, který však vedle hříček (A zas) dokázal nabídnout i zamyšlenější polohu (stále skvělý Markvarec). Výsledný zvuk, něco mezi Květy (ohlas Alešovy domovské kapely byl na prvním albu slyšet) a dnešními Dětmi mezi reprákama, mírně „zašpinily“ rockovější pasáže na dalším albu (Zubařce). Výrazná změna však přišla až s deskou Umakartové, kde dostala více prostoru elektronika včetně dusavého rytmu a zkreslení hlasu. Ve spojení s vokálem Jany Pilgrové a jejím přispěním (klávesy) se Biorchestr napevno odpoutal od Květů a stal se suverénní „indie popovou“ skupinou. Písně z alba IO jsou pak dokonalou syntézou všeho, čím Biorchestr do té doby prošel – tedy slovních hříček, hrátek s elektronikou, ale také neustávajícího důrazu na perkuse a další akustické nástroje. Typickým příkladem je parodická píseň Maria s jednoduchou, ale zřetelnou basovou linkou Tomáše Jenčeka a s náznakem reggae rytmu.

Je zajímavé, že zatímco Biorchestr víc než Květy používá popové prvky (rejstříky kláves, sborové vokály), výsledek je spíše alternativnější. Protože Pilgrův hlas není nezaměnitelný, skupina se musí o to víc zaměřovat na barevné aranže, jejichž spojení s repetitivním dusavým doprovodem (Nula) má něco do sebe. Když k tomu přidáme vtipné slogany („Ptal jsem se slečny pod hodinama, jestli neví, kolik je hodin,“ začíná úvodní píseň A zas) a ještě vtipnější náměty písní (originální koncept tajemných Umakartů, kteří žijí v kuchyni a tropí tam neplechy; případně vyznání počátku všech číselných os „My milujeme nulu“), zvukomalbu („nad-mar-kvar-cem“) i drobné závany naivity, dostaneme plastický obrázek kapely, který rozhodně není ani z umělého umakartu, ani jej nedokážeme ztvárnit jedním tahem, jako když Bára Kratochvílová nakreslila obrázek na desku Bicykl. Biorchestr už dávno vystoupil ze stínu Květů. Pokud jej někdo ještě nezaregistroval, vinylová deska Bicykl je dobrou možností pro seznámení. A protože mezitím Aleš Pilgr napsal další písně (některé z nich skupina hrála těsně před začátkem podzimního cykloturné živě v Radiu Proglas), možná se brzy dočkáme dalšího alba. Příběh nekončí, tato kapela se jistě bude dál zajímavým způsobem vyvíjet.

Biorchestr: Bicykl. Na vinylu vydalo Polí5, 2016. 12 písní. Stopáž: 41:32

Biorchestr/ foto archiv kapely

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více

Zatímco brněnskému jazzovému publiku je trumpetista Jiří Kotača znám především jako kapelník progresivního big bandu Cotatcha Orchestra, na svém prvním CD se představuje s jinou formací. Švédského kytaristu Alfa Carlssona poznal při studiích v Nizozemsku, znovu se potkali a kapelu založili při Alfově turistické cestě do Česka. Na společný výlet za hudbou pak pozvali dva velmi talentované slovenské hráče, bubeníka Kristiána Kuruce a kontrabasistu Petera Kormana, který je ostatně členem Kotačova big bandu. Mezinárodní formace hraje Kotačovy i Carlssonovy autorské skladby a inspiruje se více či méně také moravským, slovenským a především skandinávským folklorem. Album dostalo název Journeys, protože kolem cest – za hudbou, za poznáním i do nitra duší – se život nejen této kapely točí především.  více

Návratem do Janáčkova divadla po třech letech a s první předzvěstí nadcházejících oslav 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena vstoupila Filharmonie Brno do nového roku tradičním, v historii již 65. novoročním koncertem. Pro tuto příležitost si vybrala program vskutku noblesní a patřičný, korunovaný evropsky proslavenou Ódou na radost. Celý slavnostní večer se odehrál pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese.  více

Původně to měly být instrumentální demonahrávky jen tak pro radost. Nakonec z toho vznikl jeden z nejambicióznějších hudebních projektů, na kterých se kdy podíleli brněnští muzikanti. Album King’n’doom s účastí velkých hvězd západoafrické hudby už znají posluchači rádií v Senegalu a jeho tvůrci, Pavel Šmíd a Martin Piro z brněnského studia a vydavatelství Rustical Records, dostávají pozvánky na velké festivaly u nás i za hranicemi.  více

V adventním čase se Czech Ensemble Baroque uvedl svátečním programem, jehož jádrem byly duchovní písně Adama Michny z Otradovic a pásmo barokních koled z českých kancionálů v úpravě Martina Jakubíčka. Středeční vystoupení doplnila sonáta Nicolase Chédevilla v podání Michaely Koudelkové, Marka Čermáka a Dalibora Pimka. Zpěvní část provedli Czech Ensemble Baroque Quintet ve složení Pavla Radostová, Tereza Válková, Lucie Netušilová Karafiátová, Jakub Kubín a Jiří Miroslav Procházka za doprovodu osmičlenného Czech Ensemble Baroque Orchestra pod vedením dirigenta Romana Válka. Při koncertu soubor pokřtil své nejnovější CD Super Flumina Babylonis Františka Xavera Richtra.  více

V záplavě předvánočních hudebních akcí (včetně těch bezplatných na všech náměstích) se ta, s níž přišel Cotatcha Orchestra s hostující zpěvačkou Mar Vilasecou z Barcelony, rozhodně neztratila. Pestrý koktejl českých barokních pastorel, amerických vánočních písní a starobylé katalánské koledy měl ve víceméně zaplněném sále Husy na provázku odezvu.  více

Po pouhých dvou letech se brněnská bluesová kapela Band of Heysek přihlásila se svým druhým albem. Jeho název, který naznačuje radost ze setkání (I’m Glad I Met You), můžeme brát jako symbolický. Výsledkem cesty frontmana Jana Švihálka do oblasti Severního Mississippi bylo totiž nejen jeho setkání se současnými hvězdami tamního syrového blues (mj. na Grammy nominovaný RL Boyce nebo tamější bílá superhvězda Kenny Brown), ale také cesta těchto venkovských bluesmanů na český festival Blues Alive. Letošní další výlet celé „bandy hejsků“ na prestižní festival do Mississippi – už po natočení druhého alba – je pak jen pokračováním, ale nikoli závěrem krásného příběhu. Za oceánem totiž znovu došlo k zajímavým setkáním a Švihálek a spol. si do Brna přivezli společnou nahrávku své kapely s oběma výše zmíněnými obdivovanými americkými bluesmany.  více

Prostory brněnské katedrály svatých Petra a Pavla včera rozezněla Jazzová Mše od Jaromíra Hniličky. Poselstvím večera byla především vzpomínka na autora díla. Znovuuvedení této specifické kompozice bylo taktéž připomínkou tří let od jeho úmrtí. Brněnské provedení na Petrově pak navázalo na sobotní uvedení ve Valticích, které se zároveň konalo přesně na den skladatelova úmrtí. Na společném nastudování se kromě dominujícího B Side Bandu podíleli také členové Filharmonie Brno, sbor Ars Brunesis Chorus, herec Zdeněk Junák a trumpetista Juraj Bartoš, vše pod taktovkou Dana Kalouska.  více

Přerod úspěšné klasické akordeonistky v písničkářku. To bylo jedno z témat rozhovoru s Klárou Veselou. Především jsme však strávili příjemný čas nad jejím novým, celkově už třetím, albem Delicia.  více

V brněnském divadle Buranteatr se o víkendu uskutečnila premiéra autorského pohybového divadla s názvem Ondina: Malá mořská milovaná v podání spolku ProArt. Jak je již zvykem u tohoto nezávislého tělesa, jednalo se o multižánrovou inscenaci, kombinující prvky tance a činohry a to za účasti toliko dvojice protagonistů (Lucie Hrochová a Martin Dvořák), kteří jsou zároveň tvůrci představení.  více

Komická opera Růžový kavalír patří k nejmilovanějším a nejčastěji uváděným operám Richarda Strausse, ale také k nejvýznačnějším operním dílům minulého věku. Za více než století od své premiéry 26. ledna 1911 se stala prubířským kamenem operních režisérů, sólových zpěváků, orchestrálních hráčů i dirigentů. V pátek se tento titul po pětatřiceti letech vrátil do Brna na jeviště Janáčkova divadla. Po více než úspěšných Hoffmannových povídkách v režii uměleckého dua SKUTR, které sezonu zahájily, se jednalo o další velké sousto dramaturgického plánu Národního divadla Brno. Režijního nastudování se tentokrát chopil umělecký šéf opery Národního divadla Brno Jiří Heřman. Scénu navrhl Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková Rusínová a světelný design Daniel Tesař. O videoprojekce se postaral Tomáš Hrůza. Orchestr řídil a hudbu nastudoval Robert Kružík, sbor vedla Klára Složilová Roztočilová.  více

Dva měsíce po zahajovacím koncertu sezóny se Filharmonie Brno vrátila do provizoria sálu brněnského Stadionu, tentokrát s prvním koncertem spadajícím do abonentní řady Filharmonie na Stadionu. Program včerejšího večera s názvem Emoce a vášně mile překvapil, stejně jako jeho precizní provedení brněnskou filharmonií.  více

Brněnský hudebník Jan Švihálek se řadu let věnuje blues s kapelou Hoochie Coochie Band. Před pár lety však založil další kapelu, Band of Heysek, ve které naplňuje své představy o jiné podobě blues, syrovější, punkovější, rytmičtější. Za kořeny této hudby se vypravil nejprve sám a později s celou kapelou. Navázal kontakty i přátelství s americkými špičkami žánru, zahrál si na prestižním festivalu, přivezl mississippské bluesmany do Česka a jeho kapela s nimi dokonce natočila nahrávky, které nyní připravuje k vydání.  více