Brucknerovy kompozice rozjasnily závěr Velikonočního festivalu

14. duben 2015, 7:28
Brucknerovy kompozice rozjasnily závěr Velikonočního festivalu

Koncertem z díla Antona Brucknera skončil v neděli 12. dubna 2015 v katedrále sv. Petra a Pavla v Brně 24. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. Jeho téma „Západ – Ratio“ bylo součástí pětiletého dramaturgického plánu, který byl inspirován Komenského Labyrintem světa a rájem srdce. Poutník se v něm vydává na cestu, aby po prozkoumání světa nalezl sebe sama ve svém nitru.

Pokud bychom měli být důslední, pak bychom se mohli ptát, jakou roli v dramaturgii letošního ročníku hrál např. Estonec Arvo Pärt a jeho kompozice – nezdá se mi totiž být příliš západním skladatelem, spíše reprezentantem Východu s jeho stále živou a silnou duchovní tradicí na rozdíl od vyčerpaného Západu. Viděno z opačné strany, „ratio“ v podobě hudebního myšlení představuje asi každý skladatel. Proto je tato kategorie tak všeobjímající, až vlastně nic nevymezuje. Ale i dramaturgové potřebují volnější hranice, které umožňují více pohybu pro jejich invenci…

Zhlediska volených skladeb a souborů byl festival kvalitní, jak jsme si zvykli v posledních letech, ale spíše než o dramaturgické výjimečnosti bych si dovolil hovořit o dlouhodobě udržitelném standardu. To ale samo o sobě považuji za dobrou cestu, která v budoucnu umožní oscilaci okolo nastavené kvalitativní úrovně.

Dalším příznivým signálem bylo úvodní vystoupení tří řečníků, ke kterému bych se za běžných okolností nevyjadřoval. Kromě monsignora Vojtěcha Cikrleho, biskupa brněnského, a ředitelky Filharmonie Brno Marie Kučerové vystoupil také náměstek primátora statutárního města Brna Matěj Hollan. Ten namísto běžných frází poděkoval ředitelce filharmonie květinou za její dobrou práci pro město, jak v minulosti, tak v budoucnosti, čímž jednoznačně nastínil momentální postoj vedení města k filharmonii.

Nyní ale už k samotnému koncertu. Jak uvedl ve své vstupní řeči monsignor Vojtěch Cikrle, mottem koncertu by mohlo být světlo či radost. Tomu také odpovídala volba Brucknerových kompozic. Jako první zaznělo z kůru moteto Ecce sacerdos magnus z r. 1885, které jeho autor plánoval k oslavám centenia linecké diecéze. Jeho síla spočívá jednak v relativně střídmém obsazení sboru, varhan a tří trombonů a jednak ve střídání homofonních a polyfonních ploch. Z jednohlasně deklamovaného textu moteto několikrát vygraduje či přímo hudebně exploduje do široce rozevřené akordické sazby v dur. Tím je také zdůrazněn slavnostní a oslavný charakter skladby. Dramaturgicky se jednalo o chytrý tah: jednak koncert začal zcela nečekaně zezadu z kůru a jednak volba této skladby představovala jakousi zrcadlovou kompozici k závěrečnému Žalmu 150.

Těžiště večera představovala monumentální Mše č. 3 f moll. Hodinová kompozice je bezpochyby jedním z největších výkonů romantické duchovní hudby, na kterém se podílí symfonický orchestr, smíšený sbor a čtyři sólisté. Bruckner do ní evidentně vložil veškeré své mistrovství, které se projevuje zejména v práci s tématy a zacházením s kontrasty. Ať už se jedná o schopnost mohutných gradací spojených s inovativní harmonií (například v závěrech vět) nebo překvapivé propady k sólovým doprovodům v podání pouhých několika nástrojů. Jako příklad lze uvést krásnou střední část mešního Creda v podání tenoru a sólových nástrojů, nebo střední část Žalmu 150 pro soprán. A samozřejmě úžasná instrumentace: jeho zpěvná violoncella v části Benedictus jako bychom slýchali ještě v dalších desetiletích u Gustava Mahlera nebo Richarda Strausse.

Symfonickou složku zajistila Filharmonie Brno pod vedením Aleksandara Markoviće, sborovou Český filharmonický sbor Brno. Sólistky, sopranistka Lívia Obručník Vénosová a Kateřina Jalovcová jsou v současnosti spojeny zejména s operou Národního divadla v Praze a Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Tenorista Josef Moravec hostuje u nás především v operních domech v Praze, Plzni a Českých Budějovických, David Szendiuch ještě studuje na brněnské JAMU a stálé angažmá získal v Moravském divadle v Olomouci. Moji pozornost si získala především Lívia Obručník Vénosová, kterou sleduji léta také jako sólistku barokních a klasicistních oper v nastudování Czech Ensemble Baroque. Prokázala totiž naprostý nadhled nad exponovaným partem ve mši i žalmu a zároveň předvedla všechny přednosti svého hlasu: ať už to byl rozsah, barevnost nebo dynamické možnosti, které ji umožnili směle konkurovat velkému symfonickému aparátu. Pohyblivost a pohotovost jejího hlasu bylo možné ocenit například ve dvojím „Hosana“ v částech Sanctus a Benedictus mešního ordinária, kdy soprán vždy otevírá překvapivě hbitým nástupem celou větu.

Celkový dojem z večera byl velkolepý a monumentální. Vše se odehrávalo spíše ve vyšších dynamických hladinách, až jsme si místy mohli klást otázku, zda se s efektem celého aparátu tak trochu nepočítá. Na dirigentovi bylo znát, že právě tyto momenty považuje za podstatné. Akustika katedrály byla jako tradičně spíše protihráčem. Pomáhala sboru, ale nikoliv orchestru, který se bohužel často koupal v obtížně rozlišitelné melodicko-harmonické lázni. Alespoň z desáté řady se to tak jevilo.

Také by se dalo diskutovat o délce večera. Více než hodina a půl bez přestávky v katedrálních lavicích může mít význam duchovního cvičení, ale méně požitku z výborného koncertu, který Brňané Brňanům připravili.

Foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více