Brucknerovy kompozice rozjasnily závěr Velikonočního festivalu

14. duben 2015, 7:28
Brucknerovy kompozice rozjasnily závěr Velikonočního festivalu

Koncertem z díla Antona Brucknera skončil v neděli 12. dubna 2015 v katedrále sv. Petra a Pavla v Brně 24. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. Jeho téma „Západ – Ratio“ bylo součástí pětiletého dramaturgického plánu, který byl inspirován Komenského Labyrintem světa a rájem srdce. Poutník se v něm vydává na cestu, aby po prozkoumání světa nalezl sebe sama ve svém nitru.

Pokud bychom měli být důslední, pak bychom se mohli ptát, jakou roli v dramaturgii letošního ročníku hrál např. Estonec Arvo Pärt a jeho kompozice – nezdá se mi totiž být příliš západním skladatelem, spíše reprezentantem Východu s jeho stále živou a silnou duchovní tradicí na rozdíl od vyčerpaného Západu. Viděno z opačné strany, „ratio“ v podobě hudebního myšlení představuje asi každý skladatel. Proto je tato kategorie tak všeobjímající, až vlastně nic nevymezuje. Ale i dramaturgové potřebují volnější hranice, které umožňují více pohybu pro jejich invenci…

Zhlediska volených skladeb a souborů byl festival kvalitní, jak jsme si zvykli v posledních letech, ale spíše než o dramaturgické výjimečnosti bych si dovolil hovořit o dlouhodobě udržitelném standardu. To ale samo o sobě považuji za dobrou cestu, která v budoucnu umožní oscilaci okolo nastavené kvalitativní úrovně.

Dalším příznivým signálem bylo úvodní vystoupení tří řečníků, ke kterému bych se za běžných okolností nevyjadřoval. Kromě monsignora Vojtěcha Cikrleho, biskupa brněnského, a ředitelky Filharmonie Brno Marie Kučerové vystoupil také náměstek primátora statutárního města Brna Matěj Hollan. Ten namísto běžných frází poděkoval ředitelce filharmonie květinou za její dobrou práci pro město, jak v minulosti, tak v budoucnosti, čímž jednoznačně nastínil momentální postoj vedení města k filharmonii.

Nyní ale už k samotnému koncertu. Jak uvedl ve své vstupní řeči monsignor Vojtěch Cikrle, mottem koncertu by mohlo být světlo či radost. Tomu také odpovídala volba Brucknerových kompozic. Jako první zaznělo z kůru moteto Ecce sacerdos magnus z r. 1885, které jeho autor plánoval k oslavám centenia linecké diecéze. Jeho síla spočívá jednak v relativně střídmém obsazení sboru, varhan a tří trombonů a jednak ve střídání homofonních a polyfonních ploch. Z jednohlasně deklamovaného textu moteto několikrát vygraduje či přímo hudebně exploduje do široce rozevřené akordické sazby v dur. Tím je také zdůrazněn slavnostní a oslavný charakter skladby. Dramaturgicky se jednalo o chytrý tah: jednak koncert začal zcela nečekaně zezadu z kůru a jednak volba této skladby představovala jakousi zrcadlovou kompozici k závěrečnému Žalmu 150.

Těžiště večera představovala monumentální Mše č. 3 f moll. Hodinová kompozice je bezpochyby jedním z největších výkonů romantické duchovní hudby, na kterém se podílí symfonický orchestr, smíšený sbor a čtyři sólisté. Bruckner do ní evidentně vložil veškeré své mistrovství, které se projevuje zejména v práci s tématy a zacházením s kontrasty. Ať už se jedná o schopnost mohutných gradací spojených s inovativní harmonií (například v závěrech vět) nebo překvapivé propady k sólovým doprovodům v podání pouhých několika nástrojů. Jako příklad lze uvést krásnou střední část mešního Creda v podání tenoru a sólových nástrojů, nebo střední část Žalmu 150 pro soprán. A samozřejmě úžasná instrumentace: jeho zpěvná violoncella v části Benedictus jako bychom slýchali ještě v dalších desetiletích u Gustava Mahlera nebo Richarda Strausse.

Symfonickou složku zajistila Filharmonie Brno pod vedením Aleksandara Markoviće, sborovou Český filharmonický sbor Brno. Sólistky, sopranistka Lívia Obručník Vénosová a Kateřina Jalovcová jsou v současnosti spojeny zejména s operou Národního divadla v Praze a Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Tenorista Josef Moravec hostuje u nás především v operních domech v Praze, Plzni a Českých Budějovických, David Szendiuch ještě studuje na brněnské JAMU a stálé angažmá získal v Moravském divadle v Olomouci. Moji pozornost si získala především Lívia Obručník Vénosová, kterou sleduji léta také jako sólistku barokních a klasicistních oper v nastudování Czech Ensemble Baroque. Prokázala totiž naprostý nadhled nad exponovaným partem ve mši i žalmu a zároveň předvedla všechny přednosti svého hlasu: ať už to byl rozsah, barevnost nebo dynamické možnosti, které ji umožnili směle konkurovat velkému symfonickému aparátu. Pohyblivost a pohotovost jejího hlasu bylo možné ocenit například ve dvojím „Hosana“ v částech Sanctus a Benedictus mešního ordinária, kdy soprán vždy otevírá překvapivě hbitým nástupem celou větu.

Celkový dojem z večera byl velkolepý a monumentální. Vše se odehrávalo spíše ve vyšších dynamických hladinách, až jsme si místy mohli klást otázku, zda se s efektem celého aparátu tak trochu nepočítá. Na dirigentovi bylo znát, že právě tyto momenty považuje za podstatné. Akustika katedrály byla jako tradičně spíše protihráčem. Pomáhala sboru, ale nikoliv orchestru, který se bohužel často koupal v obtížně rozlišitelné melodicko-harmonické lázni. Alespoň z desáté řady se to tak jevilo.

Také by se dalo diskutovat o délce večera. Více než hodina a půl bez přestávky v katedrálních lavicích může mít význam duchovního cvičení, ale méně požitku z výborného koncertu, který Brňané Brňanům připravili.

Foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Nejčtenější

Kritika

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více