Bruselský Einstein na Moravském podzimu v Brně

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.

einstein on the Beach_foto_vojtech_kaba_02

Zatímco se návštěvníci pomalu trousili do sálu Bobycentra, objednávali si nápoje a hledali volná místa, na pódiu již nepozorovaně začínalo představení. Hudebníci se obřadně procházeli po jevišti a do shonu příchozích posluchačů duněl temný a podprahový zvuk kláves. Ten pravý začátek však ohlásilo zpívané počítání – Glassovo dílo totiž není operou v tradičním slova smyslu a postrádá souvislé libreto. Zpívání čísel a solmizačních slabiky původně sloužilo zpěvákům ke snazšímu zapamatování si dlouhých a proměnlivých melodických a rytmických řad. Režiséru opery Robertu Wilsonovi se však líbilo natolik, že je Glass na jeho požádání v opeře ponechal. Jediné úseky textu, které připomínají tradiční libreto, jsou z pera básníka a malíře Christophera Knowlese s několika doplňky od choreografky Lucindy Childs a herce Samuela M. Johnsona. O interpretaci těchto repetitivních, útržkovitých, místy až snových úseků se v koncertním provedení postarala americká folková zpěvačka Suzanne Vega. Zpěvaččin měkký a sametový projev, přecházející tu ve vzrušené hláskování a tam zase ve svůdný šepot, hypnoticky konejšil a přiváděl posluchače takřka na hranici řízené hypnózy. Obrovskou interpretační výhodou je fakt, že Vega sama je zpěvačka a dokázala tak nejen výtečně pracovat s tempem mluveného slova, ale zaujala především proměnlivou dikcí. Právě ta zajistila, že každé další opakování fráze: „all these are the days my friends and these are the days my friends“ působilo neotřelým a svěžím dojmem.

einstein on the Beach_foto_vojtech_kaba

Ačkoliv si Suzanne Vega zaslouží veškerou chválu, byli to především hudebníci, kteří museli čelit rytmicky náročným pasážím Glassovy hudby. Střídající se akcenty, nepravidelná dělení, polyrytmické plochy a další interpretačně nesnadné lahůdky z arzenálu hudební moderny tvoří jádro kompozičního jazyka skladatelovy opery. Hudebníci se však s nesnadnou fakturou poprali více než se ctí – dokonalá souhra a rytmická vybroušenost vévodily jak instrumentální, tak pěvecké sekci. Pod vedením dvojice dirigentů Georgese-Elia Octorse a Toma De Cocka a sbormistryně Marie van Nieukerken si umělci udrželi absolutní vládu nad polyrytmickým předivem Einsteina na pláži. Zpěváci zachovali intonační i rytmickou jistotu i v těch nejextrémnějších podobách Glassovy opery, která místy zcela svévolně balancuje mezi hudebním jazykem artificiální hudby a jazykem současné taneční elektro scény. Některé části zcela záměrně evokovaly modernistické zvuky vesmírné lodi se vším pípáním, pískáním a bručením. Jakoby stačilo už jenom vzlétnout. K celkovému dojmu přispívalo také výtečné nasvícení od Germaine Kruipové, která užívala celou řadu rotujících barevných světlometů, které prostory Bobycentra nabízely. Výtečné byly také sólistické výkony houslisty Igora Semenoffa, který tvořil motorický protiklad zbytku ansámblu. Za zcela bezchybnou lze s klidným svědomím označit (sou)hru klávesistů Jeana-Luca Fafchampse a Jeana-Luca Plouviera. Oba při svých rychlých bězích a akordických úderech zvládali ještě navíc zcela bez problémů své syntezátory. Právě v místech, kde se setkávaly tradiční hudební postupy a násilné vlivy elektronické hudby, leželo jádro celé opery. Glassovo dílo synteticky nahlíží na hudební žánry od renesanční polyfonie až k soudobým vlnám rave a disco music. Vše jmenované spojuje v nadčasový útvar, který i teď, více než čtyřicet let od své premiéry, srší svěžestí a novotou. Padesátý ročník Moravského podzimu si snad ani nemohl přát lepší zahájení!

einstein on the Beach_foto_vojtech_kaba_03

PHILIP GLASS

Einstein on the Beach, koncertní provedení opery

Suzanne Vega vypravěčka

Collegium Vocale Gent a Ictus Ensemble

dirigenti Georges-Elie Octors, Tom De Cock

neděle 29. září, Bobycentrum

Foto Vojtěch Kába

Trumpetista Jiří Kotača stojí v čele mladého, ale velmi zajímavého a zdravě ambiciózního big bandu Cotatcha Orchestra. Zatímco brněnský orchestr na své první album teprve čeká, nedávno Kotača vydal CD se svým komornějším tělesem, s mezinárodním Alf Carlsson/Jiří Kotača Quartetem. Album se jmenuje Journeysvíce

V souvislosti s dopady mimořádných opatření kvůli viru Covid-19 na aktéry kulturních a kreativních odvětví v Brně, vedení města Brna a Odbor kultury MMB intenzivně pracují na souboru opatření pro zmírnění těchto dopadů. Zároveň v této věci probíhá komunikace na všech úrovních veřejné správy, především pak ve spolupráci s Institutem umění - Divadelním ústavem, který mapuje situaci na celostátní úrovni. Do 22. března 2020 můžete prostřednictvím online dotazníku (odkaz najdete v článku) pomoci zhodnotit aktuální situaci, na základě výsledků budou podniknuty další kroky.  více

Zatímco své minulé album Velký svět vydal brněnský písničkář Ivo Cicvárek dlouhých jedenáct let po předchozí sólové nahrávce, tentokrát nechal fanoušky čekat „pouhých“ sedm roků. Mezitím se však podílel například na živých nahrávkách Textové dílny Slávka Janouška (Konec! Panáka! Bazén! a Ježíšku, přines!) a především v roce 2017 připravil v duu s Ladou Šimíčkovou velmi pěkné album Soukromé písně. Na konci loňského roku se pak po letech připomněl jako autor písní skupiny Mošny, s níž spolupracuje od 90. let.  více

Čtvrtý abonentní večer připravený Filharmonií Brno pro šéfdirigentskou řadu Filharmonie na Stadionu a v Janáčkově divadle je výjimečným dramaturgickým počinem. Program nazvaný podle vstupní skladby Modesta Petroviče Musorgského „Obrázky z výstavy“ staví vedle sebe další díla podnícená i inspirovaná malířským uměním: Fresky Piera della Francesca Bohuslava Martinů a symfonii Malíř Mathis Paula Hindemitha. Znějící malířství je doprovázeno unikátními, hudbou dokreslenými vizualizacemi Cori O’Lana ve spolupráci s Ars Electronica. Nejen pro kulturní instituce těžkou situaci tohoto týdne zvládla Filharmonie Brno pohotově i s náležitým pozitivním ohlasem. Podobně jako například Cirk La Putyka předcházející den se Filharmonie rozhodla představení v Janáčkově divadle nerušit a hudbu i s vizualizacemi přenášet 12. března z Besedního domu živě online na webu a na sociálních sítích.  více

Příběh osudové lásky krásné kurtizány Marguerity a jejího milého Armanda, jak jej známe z autobiografické prózy Dáma s kaméliemi od Alexandra Dumase mladšího, není nutné představovat. Jeden z nejslavnějších románu 19. století se dočkal již celé řady zpracování a nyní se o slovo přihlásil i soubor baletu Národního divadla v Brně s novým moderním pojetím této látky o bolesti, vášni a sebeobětování.  více

Po několikaleté stagnaci se ještě v minulém roce brněnští folklorní nadšenci probudili a začali organizovat na několika různých místech besedy u cimbálu, folklorní párty atp. Tato skutečnost je jistě potěšující. Motivace, zkušenosti a koncepty se však liší. Jednou z takových je také We <3 folklor v Metro music baru.  více

Šej-Haj-Hop! Za tímto tajemným pokřikem se skrývá spontánní radost z tancování. Právě proto si ho vybrala jako svůj název nová škola slovenského lidového tance v Brně. Stojí za ní tři přátelé – Michal Janšto, Edita Borščová a Ondrej Mišík, kteří se potkali před několika lety ve VSĽPT Poľana.  více

Zpívajících violoncellistů z tuzemské hudební scény pár známe. Olina Nejezchlebu, který své první sólové album nahrál až v padesáti letech. Tara Fuki, což jsou dokonce dvě zpívající violoncellistky. Natalii Velšmídovou, která se svými úpravami lidových písní zazářila na konci milénia. Pavel Čadek je však mezi nimi jediným skutečným písničkářem v tom smyslu, že si sám píše písně a cello používá jako svůj hlavní (případně i jediný) doprovodný nástroj. Navíc díky klasické průpravě a minulosti v tvrdší cellové kapele The Eclipse umí s violoncellem pracovat neotřele a hlavně nefolkově, a tím pádem hraje jeho nástroj místy roli více než doprovodnou. I když by i pouze s cellem byla jeho debutová deska dostatečně pestrá, Pavel se rozhodl pracovat s košatějšími aranžemi a do studia přizval akordeonistu Ondřeje Zámečníka, hráče na cajón Jakuba Špiříka a pár dalších hostů v epizodních rolích.  více

Zpěvačka Lizz Wright se narodila v roce 1980 v rodině pastora. Od dětství měla blízko ke gospelové hudbě, zpívala ve sboru a později si zamilovala i další původně afromaerické hudební žánry včetně soulu, blues a jazzu. Zatímco v listopadu 2019 vystoupila v Šumperku na festivalu Blues Alive se svou vlastní kapelou, v Brně ji doprovodí Filharmonie Brno a trio pražských jazzmanů (David Dorůžka – kytara, Tomáš Baroš – kontrabas, Daniel Šoltis – bicí). Koncert se koná 3. května v Janáčkově divadle a je součástí festivalu JAZZFESTBRNO 2020.  více

V pátek 14. února se v brněnském Sono centru odehrál žánrově pestrý festival, který byl současně oslavou tří dekád činnosti tří vydavatelských větví, které si spojujeme s původním jednoduchým názvem Indies Records. V průběhu let se vydavatelství Indies Records rozdělilo na tři subjekty se třemi svébytnými edičními katalogy – Indies MG, Indies Scope a Indies Happy Trails, za nimiž stojí vydavatelské osobnosti Miloš Gruber, Milan Páleš a Jaromír Kratochvíl.  více

Evolet je umělecké jméno v Brně usazené slovenské písničkářky a vystudované psycholožky Evy Jurčákové. Její první veřejnou hudební aktivitou bylo trio Soundno, na které později navázala několika fázemi projektu, který si už říkal také Evolet. Bylo to nejprve duo s kytaristou Jurajem Serišem, poté krátce větší spíše příležitostné uskupení s výrazným ženským prvkem (vedle Evy v ní zpívaly Hana Voříšková a Hana Fatamorgana), až nakonec vznikla plnohodnotná kapela, v níž autorku písní doprovázejí tři zkušení brněnští hráči: Martin Kyšperský (zde především baskytara plus další nástroje), Antonín Koutný (kytara) a Jakub Kočička (bicí).  více

Osudová komedie, třetí díl hudební trilogie či fantasy muzikál. Těmito přívlastky vymezují inscenátoři nový autorský kus Ráj z dílny dvojice Zdenek Merta a Stanislav Moša. Jejich už deváté společné dílo na poli hudebního divadla mělo včera premiéru na velké scéně Městského divadla Brno. Výsledek budí rozpaky.  více

Pro operní soubor Národního divadla Brno vzniklo autorské dílo režiséra, libretisty a scénografa Davida Radoka a skladatele, ale i šéfdirigenta operního souboru Marka Ivanoviće. Včera premiérovaná opera Monument vypráví příběh sochaře Otakara Švece (1892–1955), jehož návrh se stal v roce 1955 předobrazem Stalinova pomníku na Letné. V titulních rolích se v Janáčkově divadle uvedli: Stanislav Sem (Sochař), Markéta Cukrová (Manželka), Roman Hoza (Kolega) a Ondřej Koplík (Ministr kultury). Sólové party doplňovaly operní sbor, Český akademický sbor a Dětský sbor Brno. Orchestr Janáčkovy opery řídil autor hudby Marko Ivanović.  více

Hudební vydavatelství Indies oslaví na den přesně 14. února 2020 v brněnském Sono Centru úctyhodných třicet let od svého založení. Na dvou pódiích zahraje tucet kapel a na programu je i několik opravdu unikátních koncertů. Na vše, co tomuto jedinečnému podniku v podobě firmy i slavnostního večera předcházelo, vzpomíná zakladatel Indies Milan Páleš.  více

Violoncellista Josef Klíč, koncertní mistr Janáčkova divadla v Brně, má vedle klasické hudby blízko také k undergroundu, spolupracuje s básníky a napsal několik zásadních skladeb na pomezí soudobé a alternativní hudby. Jeho nové sólové album Josef Klíč & His One Man Cello Squad obsahuje písně beze slov, což je, jak Klíč podotkl v loňském rozhovoru pro náš server, forma, „která existovala už v době renesance“. A vysvětluje: „Píseň beze slov je skladba, do které si můžeš dosadit text. Má nějakou melodii a ty si na ni dokážeš text sám pro sebe zazpívat. Musí to tedy být skladba s nosnou melodií.“  více