Bruselský Einstein na Moravském podzimu v Brně

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.

einstein on the Beach_foto_vojtech_kaba_02

Zatímco se návštěvníci pomalu trousili do sálu Bobycentra, objednávali si nápoje a hledali volná místa, na pódiu již nepozorovaně začínalo představení. Hudebníci se obřadně procházeli po jevišti a do shonu příchozích posluchačů duněl temný a podprahový zvuk kláves. Ten pravý začátek však ohlásilo zpívané počítání – Glassovo dílo totiž není operou v tradičním slova smyslu a postrádá souvislé libreto. Zpívání čísel a solmizačních slabiky původně sloužilo zpěvákům ke snazšímu zapamatování si dlouhých a proměnlivých melodických a rytmických řad. Režiséru opery Robertu Wilsonovi se však líbilo natolik, že je Glass na jeho požádání v opeře ponechal. Jediné úseky textu, které připomínají tradiční libreto, jsou z pera básníka a malíře Christophera Knowlese s několika doplňky od choreografky Lucindy Childs a herce Samuela M. Johnsona. O interpretaci těchto repetitivních, útržkovitých, místy až snových úseků se v koncertním provedení postarala americká folková zpěvačka Suzanne Vega. Zpěvaččin měkký a sametový projev, přecházející tu ve vzrušené hláskování a tam zase ve svůdný šepot, hypnoticky konejšil a přiváděl posluchače takřka na hranici řízené hypnózy. Obrovskou interpretační výhodou je fakt, že Vega sama je zpěvačka a dokázala tak nejen výtečně pracovat s tempem mluveného slova, ale zaujala především proměnlivou dikcí. Právě ta zajistila, že každé další opakování fráze: „all these are the days my friends and these are the days my friends“ působilo neotřelým a svěžím dojmem.

einstein on the Beach_foto_vojtech_kaba

Ačkoliv si Suzanne Vega zaslouží veškerou chválu, byli to především hudebníci, kteří museli čelit rytmicky náročným pasážím Glassovy hudby. Střídající se akcenty, nepravidelná dělení, polyrytmické plochy a další interpretačně nesnadné lahůdky z arzenálu hudební moderny tvoří jádro kompozičního jazyka skladatelovy opery. Hudebníci se však s nesnadnou fakturou poprali více než se ctí – dokonalá souhra a rytmická vybroušenost vévodily jak instrumentální, tak pěvecké sekci. Pod vedením dvojice dirigentů Georgese-Elia Octorse a Toma De Cocka a sbormistryně Marie van Nieukerken si umělci udrželi absolutní vládu nad polyrytmickým předivem Einsteina na pláži. Zpěváci zachovali intonační i rytmickou jistotu i v těch nejextrémnějších podobách Glassovy opery, která místy zcela svévolně balancuje mezi hudebním jazykem artificiální hudby a jazykem současné taneční elektro scény. Některé části zcela záměrně evokovaly modernistické zvuky vesmírné lodi se vším pípáním, pískáním a bručením. Jakoby stačilo už jenom vzlétnout. K celkovému dojmu přispívalo také výtečné nasvícení od Germaine Kruipové, která užívala celou řadu rotujících barevných světlometů, které prostory Bobycentra nabízely. Výtečné byly také sólistické výkony houslisty Igora Semenoffa, který tvořil motorický protiklad zbytku ansámblu. Za zcela bezchybnou lze s klidným svědomím označit (sou)hru klávesistů Jeana-Luca Fafchampse a Jeana-Luca Plouviera. Oba při svých rychlých bězích a akordických úderech zvládali ještě navíc zcela bez problémů své syntezátory. Právě v místech, kde se setkávaly tradiční hudební postupy a násilné vlivy elektronické hudby, leželo jádro celé opery. Glassovo dílo synteticky nahlíží na hudební žánry od renesanční polyfonie až k soudobým vlnám rave a disco music. Vše jmenované spojuje v nadčasový útvar, který i teď, více než čtyřicet let od své premiéry, srší svěžestí a novotou. Padesátý ročník Moravského podzimu si snad ani nemohl přát lepší zahájení!

einstein on the Beach_foto_vojtech_kaba_03

PHILIP GLASS

Einstein on the Beach, koncertní provedení opery

Suzanne Vega vypravěčka

Collegium Vocale Gent a Ictus Ensemble

dirigenti Georges-Elie Octors, Tom De Cock

neděle 29. září, Bobycentrum

Foto Vojtěch Kába

Přerod úspěšné klasické akordeonistky v písničkářku. To bylo jedno z témat rozhovoru s Klárou Veselou. Především jsme však strávili příjemný čas nad jejím novým, celkově už třetím, albem Delicia.  více

V brněnském divadle Buranteatr se o víkendu uskutečnila premiéra autorského pohybového divadla s názvem Ondina: Malá mořská milovaná v podání spolku ProArt. Jak je již zvykem u tohoto nezávislého tělesa, jednalo se o multižánrovou inscenaci, kombinující prvky tance a činohry a to za účasti toliko dvojice protagonistů (Lucie Hrochová a Martin Dvořák), kteří jsou zároveň tvůrci představení.  více

Komická opera Růžový kavalír patří k nejmilovanějším a nejčastěji uváděným operám Richarda Strausse, ale také k nejvýznačnějším operním dílům minulého věku. Za více než století od své premiéry 26. ledna 1911 se stala prubířským kamenem operních režisérů, sólových zpěváků, orchestrálních hráčů i dirigentů. V pátek se tento titul po pětatřiceti letech vrátil do Brna na jeviště Janáčkova divadla. Po více než úspěšných Hoffmannových povídkách v režii uměleckého dua SKUTR, které sezonu zahájily, se jednalo o další velké sousto dramaturgického plánu Národního divadla Brno. Režijního nastudování se tentokrát chopil umělecký šéf opery Národního divadla Brno Jiří Heřman. Scénu navrhl Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková Rusínová a světelný design Daniel Tesař. O videoprojekce se postaral Tomáš Hrůza. Orchestr řídil a hudbu nastudoval Robert Kružík, sbor vedla Klára Složilová Roztočilová.  více

Dva měsíce po zahajovacím koncertu sezóny se Filharmonie Brno vrátila do provizoria sálu brněnského Stadionu, tentokrát s prvním koncertem spadajícím do abonentní řady Filharmonie na Stadionu. Program včerejšího večera s názvem Emoce a vášně mile překvapil, stejně jako jeho precizní provedení brněnskou filharmonií.  více

Brněnský hudebník Jan Švihálek se řadu let věnuje blues s kapelou Hoochie Coochie Band. Před pár lety však založil další kapelu, Band of Heysek, ve které naplňuje své představy o jiné podobě blues, syrovější, punkovější, rytmičtější. Za kořeny této hudby se vypravil nejprve sám a později s celou kapelou. Navázal kontakty i přátelství s americkými špičkami žánru, zahrál si na prestižním festivalu, přivezl mississippské bluesmany do Česka a jeho kapela s nimi dokonce natočila nahrávky, které nyní připravuje k vydání.  více

Nejznámější slovenský folklorní soubor Lúčnica vystoupil na pódiu Janáčkova divadla v Brně. Z Bratislavy přivezli starší choreografie legendárního Štefana Nosáľa, který nás před dvěma lety navždy opustil.   více

Brněnská skupina Ateliér na sebe poprvé upozornila v roce 2015 sedmipísňovou nahrávkou Půlcédé. První plnohodnotné CD natočila na jaře 2019 ve studiu Indies ve spolupráci s mistrem zvuku Dušanem Součkem. Album vyšlo pod názvem Kalevalavíce

Novinka mezinárodní skupiny Korjen je jednou z nejúspěšnějších letošních nahrávek z distribuce společnosti Indies Scope. Album Sabur vyšlo v polovině září 2019 a hned na začátku října zabodovalo na 15. místě v prestižní hitparádě World Music Charts Europe, kterou sestavuje 43 rozhlasových publicistů z celé Evropy.  více

K víkendovým oslavám a vzpomínkovým akcím se ve svátečním Brně připojila také Filharmonie Brno, a to s okázalostí hodnou této klíčové kulturní instituce. U příležitosti oslav 30 let demokratického státu bylo vybráno oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, které je už svým obsazením jakoby předurčeno k provedení při významných příležitostech. Jeho zkrácenou verzi včera v chrámu sv. Petra a Pavla nabídla Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, sbory Vox Iuvenalis, Smíšený sbor Kantiléna a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Jana Ocetka. V pěti sólových rolích se představili Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor) a velikán české pěvecké školy Richard Novák (bas).   více

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Ve věku 41 let opustila tento svět po těžké nemoci zpěvačka a houslistka Jitka Šuranská. Rodačka z Kudlovic u Uherského Hradiště nezapřela v ničem, v čem vynikala, svoje slovácké kořeny. Byla jednou z těch obdařených bytostí, jež dokážou přenášet poselství lidových písní k posluchačům, kteří se jinak s folklorem v životě míjejí.  více