Česká premiéra díla Virðulegu forsetar jako esence klidu v neklidné době

16. říjen 2023, 14:00
Česká premiéra díla Virðulegu forsetar jako esence klidu v neklidné době

Neklid islandského klidu – tak se 15. října v brněnské Katedrále svatých Petra a Pavla jmenoval koncert, na kterém dirigent Chuhei Iwasaki s brněnským dechovým orchestrem Moravia Brass Band a americkým umělcem Adamem Wiltziem provedli dílo islandského skladatele Jóhanna Jóhannssona (1969–2018). Jeho hudbu mnozí mohou znát z oceňovaných filmů Teorie všeho nebo Příchozí.

Kromě filmové hudby se Jóhannsson věnoval své artrockové kapele Appart Organ Quartet nebo také společenství Kitchen Motors – platforma pro spolupráci umělců z různých uměleckých oborů, která se zabývala vydavatelskou činností, pořádáním koncertů, výstav a happeningů. Sólově se autor prosadil dvěma projekty: Englabörn (Andělé) a Virðulegu forsetar (Významní prezidenti). Právě druhá kompozice zazněla v české premiéře v rámci letošního Moravského podzimu. Označit bychom ji mohli jako koncertní zvukovou instalaci, která původně posloužila k výstavě věnované prezidentům (odtud pramení její název). Napsána je pro žesťový soubor o šesti trubkách, čtyřech lesních rozích a tubě, pro melodické bicí nástroje (zvonkohra a zvony), klávesové nástroje a elektroniku, které se zhostil Adam Wiltzie. Hlavní princip kompozice spočívá v neustálém opakování jednoho ústředního motivu vystavěného na jednoduché harmonické kadenci mající fanfárový charakter. Motiv se v průběhu skladby nepatrně proměňuje – instrumentačně, harmonicky, melodicky i dynamicky – na půdorysu tónické prodlevy v nízkém rejstříku syntezátoru (varhan) a elektroniky. Jóhannsson v díle nechává střetávat příjemnou, uklidňující harmonii se silnou disonancí v podobě velké sekundy v trubkách narušující poklidný a plynulý tok hudby. Když však disonance zní čím dál více na větších plochách, stává se z ní přirozená součást harmonie a postupně působí konsonantně.

Kompozice vznikla se skladatelovým vědomím akustických možností reykjavického luteránského kostela Hallgrímskirkja, kde v roce 2003 zazněla ve světové premiéře. Dodnes jedno z mála živých provedení (konkrétně byly tři) představovalo nákladnou projekci, při níž byli hráči rozmístěni po obou koncích kostela kvůli efektu zvukové rezonance v prostoru. U stropu chrámu se vznášely modré balónky, které v průběhu koncertu pomalu klesaly k lidem. Prostor katedrály na Petrově byl využitý odlišně. Těleso hrálo pouze z jednoho místa před oltářem a kolem hráčů byla rozestavěná světelná a zvuková aparatura. Velmi efektně působil kouř v prostoru celého chrámu, jež tvořil clonu, skrze kterou pronikaly jednotlivé barvy a jejich kombinace. Balónky nahradily světelné stožáry, různorodě blikající v návaznosti na hudební dění. Vrchol světelné projekce tvořila bodová světla, taktéž měnící barvy, která do prostoru – především na strop – promítala rozmanité obrazce. I když byla světelná projekce nápaditá a často na sebe strhávala pozornost. Vtírá se otázka, zda potenciál interiéru katedrály, hlavně tedy její rozměrnosti, byl využitý dostatečně, a zda i v tomto případě nešlo více pracovat se zmiňovaným efektem zvukové rezonance v prostoru, jako tomu bylo u premiéry skladby.

Z interpretačního hlediska v sobě dílo skrývá mnohá úskalí. Kvůli syntezátoru a elektronice musela být použita zvuková aparatura, která v mnohých místech šustila a zabírala více zvuků a hluků než bylo třeba. Nicméně se nejednalo o extrémně rušivé momenty. Samotné exponované téma, které v sobě hned na začátku nese výrazný intervalový skok, není lehké ze strany jednotného nástupu či čisté intonace. K tomu nedopomáhá ani fakt, že hráči mezi jednotlivými vstupy mají poměrně dost volného času, a tedy po delší odmlce je pro ně mnohem náročnější suverénně a čistě nastoupit a daný motiv odehrát. Členové Moravia Brass Band si však s těmito nástrahami poradili, a kromě pár zanedbatelných drobností se jednalo o vydařené provedení.

Program:

JÓHANN JÓHANNSSON Virðulegu forsetar (Významní prezidenti), česká premiéra

Adam Wiltzie syntezátor, elektronika

členové Moravia Brass Band

dirigent Chuhei Iwasaki

V neděli 15. října 2023, katedrála svatých Petra a Pavla

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce