Český filharmonický sbor Brno zahájil sezonu

Český filharmonický sbor Brno zahájil sezonu

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.

Program koncertu i jeho obsazení slibovalo velkolepé zahájení, které se také uskutečnilo. Sbor doplnila hostující Moravská filharmonie Olomouc, v jejímž čele se představil její nový šéfdirigent Jakub Klecker, a čtveřice vhodně zvolených sólistů.

Tři odehrané kompozice spojovala linie vídeňských autorů několika století, jejichž hudbu lze považovat za záruku kvality a právě slavnostní atmosféry, kterou si zahájení žádalo.

Koncert orchestr zahájil majestátní a údernou předehrou k opeře La Clemenza di Tito Wolfganga Amadea Mozarta. Těleso se tak mělo možnost představit pod novým vedením v nejlepším světle. Přesnost a srozumitelnost hry pod jasnými a zřetelnými dirigentskými gesty umocnil svěží a energický náboj celkového zvuku, podpořený vyrovnaností jednotlivých nástrojových skupin a vhodnou prací s výrazem a dynamikou.

Maximálně romantickým ofertoriem Intende voci skladatele Franze Schuberta byla završena snad až příliš krátká první polovina koncertu. V dramaticky a lyricky pestré skladbě na text pátého žalmu se kromě orchestru, a především příchozího sboru představil rovněž jeden ze sólistů, tenorista Jaroslav Březina. Po hobojovém sóle podpořeném sladce romantickými harmoniemi tenor nastoupil znělým a jistým hlasem vyznačujícím se jasností a ostrostí, někdy snad až příliš palčivou. Zejména ve vyšších polohách pak hlas nebyl protkaný takovou lehkostí, s jakou by mohl a měl ideálně znít. V akordické sazbě mu plným zvukem sekundoval smíšený sbor, který předvedl po zvukové stránce vhodnou vyrovnanost všech hlasových skupin, byť měly soprány místy tendence upozadit mužskou část sboru.

Pomyslným vrcholem potom byla druhá polovina, v níž zaznělo Te Deum Otto Nicolaie. Přestože je tento ne příliš známý skladatel (mimo jiné zakladatel Vídeňské filharmonie) považován za představitele romantismu, bylo dílo zvláště po Schubertových dojímavých harmoniích menším překvapením. V celkových patnácti částech skladby se pestře střídaly sólové hlasy se sborem, svižné a teskné pasáže i výše naznačené prvky stylové. Romanticky směřující části byly totiž bez sebemenších oklik vystřídány sazbou jakoby vystřiženou z klasicistní kompozice Mozarta nebo Haydna, v jejichž stínu tato raná autorova skladba také vznikala. Její líbivost jako celku však ani ona stylová pluralita nenarušila. 

Výrazně sborově obsazený titul doplnilo výše zmíněné kvarteto sólistů. V tercetu druhé části (Tibi omnes angeli) zaujala sopranistka Veronika Holbová překvapivě světlým a vysoce položeným hlasem, podpořeným někdy až příliš umělým vibratem. Bez větších problémů a jistě nasazovala tóny ve vysoké poloze. Vedle Jaroslava Březiny se pak v tercetu představil také basista Lukáš Bařák, který vzhledem ke svému mladistvém vzhledu a prvotnímu dojmu „nerozkoukanosti“ velmi překvapil kultivovaným a sytým hlasem a v pozdějším duetu také poněkud upozadil podstatně vyšší tenor svého kolegy. 

V tklivé a tesknivé části Tu ad liberandum dostala prostor také altistka Václava Krejčí Housková, která svou zdánlivou nejistotu a zdrženlivost dokázala v pravé chvíli ideálně rozvinout a prozpívat. Důkladnou prací s výrazem za doprovodu sólových houslí umně dokázala přenést melancholický náboj árie na všechny posluchače. 

V deváté části Judex – Te ergo qaesumus poté dvě pozice v sólovém sextetu doplnili členové sboru. Sopranistka Jana Melišková bohužel ve většině tutti částí zanikala pod znělostí Holbové. Samostatné pasáže však daly vyniknout jejímu jemnému, ale vyspělému hlasu. Basista Václav Jeřábek, přestože nejspíš na poslední chvíli zaskočil za indisponovaného kolegu, dokázal svou odlišnou barvou hlasu lépe vyniknout a také sólový recitativ v jeho podání vyzněl obstojně.

Sbor jako hlavní aktér večera nebyl ani přes svou pozici na pódiu nijak upozaděn a ve správných momentech se dokázal sebejistě prosadit. Přestože se těleso představilo už i ve větším počtu vystupujících, byl jeho sytý a kvalitní zvuk ve forte někdy snad až příliš velký na dispozice sálu. V jakékoliv dynamice však excelovala nepřeslechnutelně důkladná výslovnost, s níž jiná sborová tělesa často bojují.

Pestrost a posluchačskou vstřícnost dílu dodala skladatelova typická práce s barvami orchestru i sboru. Opakující se tacet houslí není v podobných dílech příliš obvyklý, a proto tím spíše vynikla nápaditost orchestrace zbylých nástrojových skupin. Zejména pak pátou část Te gloriosus uvedly žestě nezvykle přesnými a kvalitními nástupy a následně se zvukově spojily s mužskou částí sboru. Barevná propojenost obou složek znějící ve výsledku téměř a capella dojmem, umocněná navíc mrazivým sborovým pianem, přivodila husí kůži nejednomu posluchači.

Sbor, se kterým repertoár nastudoval druhý sbormistr Jan Svejkovský, zněl i přes pohledy příliš často upřené do not jistě a profesionálně. Dirigent Jakub Klecker měl stejně tak spolehlivě pod kontrolou veškeré účinkující. Výsledkem byla kompaktnost, přesná souhra a funkčnost všech složek.

Taktéž délkou přívětivý koncert byl po zásluze odměněn potleskem stálých i nových diváků, kteří už se mohou těšit na pestrou nabídku dalších v této abonentní řadě.

ČFSB/ foto archiv ČFSB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více