Chick Corea a škola jazzové komunikace

Chick Corea a škola jazzové komunikace

 „Diváci přijdou na koncert, aby vnímali naši hudbu. Snažím se s nimi zacházet tak, jak bych byl rád, aby se zacházelo se mnou. S respektem ke vkusu a vnímání každého jednotlivého posluchače. Je pro mne samozřejmé, že když jim stálo za to přijít na náš koncert, měl bych se pokusit nabídnout jim něco opravdu krásného.“ To prohlásil americký pianista, hráč na elektrické klávesové nástroje a skladatel Chick Corea v nedávném e-mailovém rozhovoru pro časopis Harmonie. Na koncertě, který se konal v brněnském Boby centru 10. března 2013 v rámci festivalu JazzFestBrno, dostál svým slovům. Hudba, kterou dvacetinásobný držitel Grammy se svou novou kapelou The Vigil nabídl, byla opravdu krásná. Krásná samozřejmě neznamená dokonalá, avšak drobné problémy se zvukem zejména na začátku večera a komunikační prostoje mezi skladbami nakonec umocnily zážitek z koncertu jako celku.

Spojení Coreova rozsáhlého repertoáru a nové kapely, složené převážně z mladších muzikantů (basista Hadrien Feraud má o 43 let méně než kapelník), nabízelo spoustu různých řešení, co se výběru repertoáru týče. Nakonec tvořily většinu vystoupení nové skladby, z nichž ovšem například Planet Chia – dle dostupných záznamů na internetu – Corea hrál s jinými formacemi už v roce 2011. Během hlavní, více než hodinové, části koncertu zaznělo pouhých pět skladeb. Jako první ze dvou přídavků publikum potěšila Spain, dlouhodobě asi nejoblíbenější Coreova kompozice, skladba, kterou si fanoušci podle internetového hlasování na tomto turné nejvíce přáli slyšet.

Pětičlenná sestava skupiny The Vigil se podobá pozdní fázi Coreovy formace Return To Forever a podobně jako ona hraje především fusion. Zdaleka to však neznamená, že by kapelník stál či seděl po celou dobu za elektrickými klávesami. Zvláště v počátku večera hrál na klasické piano, už zmíněnou Planet Chia uvedl romantizujícím sólem a akustickou hru s elektrickou začal střídat až po dobré půlhodině vystoupení. Hned v první skladbě na sebe slavný pianista upozornil především výrazně rytmickou hrou. Téměř jsem si říkal, že příliš dunící basa a jakoby rozmazaný zvuk bicích v úvodu koncertu mají za úkol podpořit zvonivě jasné tóny piana, které v tomto případě načrtávaly rytmickou strukturu skladby. Výrazných sól Hadriena Ferauda i bubeníka Marcuse Gilmora se však nadšené publikum dočkalo ve třetí skladbě Legacy i v dalších momentech gradujícího koncertu.

Přestože kamera zabírala a na plátna po boku pódia velmi často promítala kytaristu Charlese Alturu s basistou Feraudem, hrající bok po boku, zajímavější bylo sledovat a srovnávat Alturu se saxofonistou Timem Garlandem. Zatímco první z nich působil po většinu koncertu distingovaným dojmem, pohyboval se minimálně a jakoby ležérně přecházel od pouhého melodického dobarvování k výrazným sólům, Garland hrál zvlášť na tenorový saxofon celým tělem a od první skladby sedícímu publiku naznačoval, že Coreova hudba, inspirovaná španělskými a latinskoamerickými rytmy, je vhodná k tanci.

Koncert byl také velkou školou jazzové komunikace, a to minimálně ve třech rovinách. První z nich byla tichá verbální komunikace mezi muzikanty mezi jednotlivými skladbami, z níž sem tam nějaké slovo unikalo do sálu. Divák mohl mít (možná nespravedlivě) pocit, že celý projekt The Vigil je teprve v záběhu, že se muzikanti musí domlouvat víc, než je běžné, a že jim nestačí samotná řeč hudby, u špičkových jazzmanů samozřejmá. Na druhou stranu však tyto krátké proluky vyznívaly spíše sympaticky a lidsky než rozpačitě. Průběh samotných skladeb navíc ukázal, že nonverbální hudební komunikaci kapela zvládá výtečně. Vynechám-li nezáživný rozjezd první skladby, znělo střídání sól po celou dobu večera naprosto přesvědčivě, a to včetně trojité „předávky“ klávesy–kytara–saxofon ve Spain. Třetí rovinou byla komunikace hudebníků s publikem. Ve zmíněném rozhovoru pro Harmonii Corea – v souvislosti s názvem The Vigil, Bdění – hovořil o bdělosti coby základní vlastnosti hudební komunikace. Publikum v laserové hale Boby centra skvěle reagovalo a vzájemnou bdělost si užívalo. Usnout mu mezigenerační kvinteto nedovolilo ani na okamžik.

Na samém začátku večera Corea diváky pozval ke sledování „historie hudby v hodině a půl“. To je samozřejmě třeba brát s nadsázkou. Ovšem to, jak se kapele podařilo nahustit do relativně krátkého času to podstatné z fusion i moderního akustického jazzu, latinské rytmy i baladickou hru na piano, sóla individualit i ukázněnou souhru kapely, si potlesk ve stoje zasloužilo. Úžasný byl mimochodem i samotný Corea, který nijak zvlášť nevyčníval a tam, kde to bylo vhodné, nechával svým spoluhráčům volnou ruku. I to je důležitá vlastnost silné muzikantské individuality.

Chick Corea & The Vigil (Chick Corea – piano, klávesové nástroje, Tim Garland – tenorový a sopránový saxofon, flétna, Charles Altura – elektrické kytary, akustická kytara, Hadrian Feraud – baskytara, Marcus Gilmore – bicí). Brno, Boby centrum, 10. března 2013.

Foto Patrick Marek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..



Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce