Ensemble Opera Diversa: Jan Novák, vol. 1

30. březen 2016, 0:01

Brněnský Ensemble Opera Diversa vydal první nahrávku ve vlastní produkci, CD obsahuje klavírní a hobojový koncert Jana Nováka. Diversa se dílu jednoho z nejosobitějších českých skladatelů 20. století věnuje průběžně i ve svých programech. Album se sólisty Alicí Rajnohovou a Vilémem Veverkou je tedy logickým vyústěním koncertní činnosti souboru.

Jan Novák (1921–1984) strávil značnou část svého tvůrčího života v zahraničí. Týká se to jeho studií u Aarona Coplanda a Bohuslava Martinů v letech 1947–48, ale především emigrace po roce 1968. Je autorem děl velmi živých, často v dobrém slova smyslu zábavných, ale také skvěle napsaných. Jan Novák byl technicky výborně vybavený skladatel, který se pohledem ze druhé poloviny 20. století inspiroval v klasických formách – přispívá to k přehlednosti a posluchačské vstřícnosti jeho skladeb. Pokud nad jeho dílem visí nějaká záhada, tak je to především řídká frekvence, s jakou se objevuje v koncertních programech našich orchestrů, sborů i komorních těles. Minimálně z tohoto hlediska lze nahrávku jeho ranných koncertů označit za záslužný počin.

Koncert pro klavír a orchestr dokončil Jan Novák v roce 1949. Hned z úvodního tématu první věty zazní ohlas moravského folkloru, ale celkově se koncert pohybuje především v jasných durových harmoniích. Zcela nepřeslechnutelný je i vliv Bohuslava Martinů. Skladbu táhnou dopředu motoricky opakované motivky, hybná místa se střídají s výrazně se tyčícími vrcholy. Lyrické pastorále druhé věty upozorní na Novákovu melodickou invenci. Zpěvnosti je podřízeno prakticky všechno včetně klavírního partu, který nikdy neutíká k samoúčelné brilanci. Allegro třetí věty ubíhá lehce až rozpustile až k dramatickému finále.

Klavíristka Alice Rajnohová má rázný a konkrétní úhoz, ale především hraje klasicky přesně. Jistá serióznost přednesu je v tomto případě jedině prospěšná. I ve fortissimu je klavírní part pořád čitelný a podřízený celkovému charakteru skladby. S tím souzní i smyčce Ensemble Opera Diversa pod vedením dirigentky Gabriely Tardonové. Nahrávka má svěží, současný zvuk, který navzdory komornímu obsazení nepostrádá symfonický objem. Ani při zachování klasicizujícího charakteru Novákova koncertu nevznikla žádná parafráze skutečného klasicismu v historicky poučeném podání.

Koncert pro hoboj a orchestr pochází z roku 1952 a je v něm znát, že Novákova skladatelská technika zaznamenala zřetelný posun. Zůstává základ klasických forem, ale kompozice je rytmicky pestřejší, používá souběžně rozdílná metra, ozývají se synkopy a vůbec vlivy dobové populární hudby, především jazzu. K subtilnějšímu sólovému nástroji přibývají v doprovodném orchestru kromě smyčců také lesní rohy, fagoty a flétny. Jistou mohutnost v celkovém zvuku tady přebírá místo klavíru orchestr.

Interpretem sólového partu je hobojista Vilém Veverka. Dokáže si stejně dobře poradit s brilantními synkopami i lyrickými místy. Melodickým pasážím druhé věty dává téměř nekonečný charakter – jako by se z jejího označení vytratilo sostenuto a zůstalo jen pomalu plynoucí andante. Mohutnější zvuk orchestru zůstává stále průzračný, ale zároveň kompaktní – jednotlivé hlasy jsou dobře čitelné, ale netříští se.

Album je zabalené ve světlezeleném digipacku s jednoduchou grafikou, černobílý booklet obsahuje doprovodné texty muzikologů Martina Flašara, Vladimíra Maňase a profily interpretů.

CD s klavírním a hobojovým koncertem Jana Nováka nese označení vol. 1., lze tedy očekávat pokračování novákovské série. Album není v žádně běžné distribuci, k dostání je pouze na webu➚ nebo na koncertě Ensemble Opera Diversa.

Ensemble Opera Diversa: Jan Novák, vol. 1. Alice Rajnohová (klavír), Vilém Veverka (hoboj), Gabriela Tardonová (dirigentka). Celková stopáž 47:04, rok vydání 2015.

Foto Arathan Photography

Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více

Zatímco brněnskému jazzovému publiku je trumpetista Jiří Kotača znám především jako kapelník progresivního big bandu Cotatcha Orchestra, na svém prvním CD se představuje s jinou formací. Švédského kytaristu Alfa Carlssona poznal při studiích v Nizozemsku, znovu se potkali a kapelu založili při Alfově turistické cestě do Česka. Na společný výlet za hudbou pak pozvali dva velmi talentované slovenské hráče, bubeníka Kristiána Kuruce a kontrabasistu Petera Kormana, který je ostatně členem Kotačova big bandu. Mezinárodní formace hraje Kotačovy i Carlssonovy autorské skladby a inspiruje se více či méně také moravským, slovenským a především skandinávským folklorem. Album dostalo název Journeys, protože kolem cest – za hudbou, za poznáním i do nitra duší – se život nejen této kapely točí především.  více

Návratem do Janáčkova divadla po třech letech a s první předzvěstí nadcházejících oslav 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena vstoupila Filharmonie Brno do nového roku tradičním, v historii již 65. novoročním koncertem. Pro tuto příležitost si vybrala program vskutku noblesní a patřičný, korunovaný evropsky proslavenou Ódou na radost. Celý slavnostní večer se odehrál pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese.  více

Původně to měly být instrumentální demonahrávky jen tak pro radost. Nakonec z toho vznikl jeden z nejambicióznějších hudebních projektů, na kterých se kdy podíleli brněnští muzikanti. Album King’n’doom s účastí velkých hvězd západoafrické hudby už znají posluchači rádií v Senegalu a jeho tvůrci, Pavel Šmíd a Martin Piro z brněnského studia a vydavatelství Rustical Records, dostávají pozvánky na velké festivaly u nás i za hranicemi.  více

V adventním čase se Czech Ensemble Baroque uvedl svátečním programem, jehož jádrem byly duchovní písně Adama Michny z Otradovic a pásmo barokních koled z českých kancionálů v úpravě Martina Jakubíčka. Středeční vystoupení doplnila sonáta Nicolase Chédevilla v podání Michaely Koudelkové, Marka Čermáka a Dalibora Pimka. Zpěvní část provedli Czech Ensemble Baroque Quintet ve složení Pavla Radostová, Tereza Válková, Lucie Netušilová Karafiátová, Jakub Kubín a Jiří Miroslav Procházka za doprovodu osmičlenného Czech Ensemble Baroque Orchestra pod vedením dirigenta Romana Válka. Při koncertu soubor pokřtil své nejnovější CD Super Flumina Babylonis Františka Xavera Richtra.  více

V záplavě předvánočních hudebních akcí (včetně těch bezplatných na všech náměstích) se ta, s níž přišel Cotatcha Orchestra s hostující zpěvačkou Mar Vilasecou z Barcelony, rozhodně neztratila. Pestrý koktejl českých barokních pastorel, amerických vánočních písní a starobylé katalánské koledy měl ve víceméně zaplněném sále Husy na provázku odezvu.  více

Po pouhých dvou letech se brněnská bluesová kapela Band of Heysek přihlásila se svým druhým albem. Jeho název, který naznačuje radost ze setkání (I’m Glad I Met You), můžeme brát jako symbolický. Výsledkem cesty frontmana Jana Švihálka do oblasti Severního Mississippi bylo totiž nejen jeho setkání se současnými hvězdami tamního syrového blues (mj. na Grammy nominovaný RL Boyce nebo tamější bílá superhvězda Kenny Brown), ale také cesta těchto venkovských bluesmanů na český festival Blues Alive. Letošní další výlet celé „bandy hejsků“ na prestižní festival do Mississippi – už po natočení druhého alba – je pak jen pokračováním, ale nikoli závěrem krásného příběhu. Za oceánem totiž znovu došlo k zajímavým setkáním a Švihálek a spol. si do Brna přivezli společnou nahrávku své kapely s oběma výše zmíněnými obdivovanými americkými bluesmany.  více

Prostory brněnské katedrály svatých Petra a Pavla včera rozezněla Jazzová Mše od Jaromíra Hniličky. Poselstvím večera byla především vzpomínka na autora díla. Znovuuvedení této specifické kompozice bylo taktéž připomínkou tří let od jeho úmrtí. Brněnské provedení na Petrově pak navázalo na sobotní uvedení ve Valticích, které se zároveň konalo přesně na den skladatelova úmrtí. Na společném nastudování se kromě dominujícího B Side Bandu podíleli také členové Filharmonie Brno, sbor Ars Brunesis Chorus, herec Zdeněk Junák a trumpetista Juraj Bartoš, vše pod taktovkou Dana Kalouska.  více

Přerod úspěšné klasické akordeonistky v písničkářku. To bylo jedno z témat rozhovoru s Klárou Veselou. Především jsme však strávili příjemný čas nad jejím novým, celkově už třetím, albem Delicia.  více

V brněnském divadle Buranteatr se o víkendu uskutečnila premiéra autorského pohybového divadla s názvem Ondina: Malá mořská milovaná v podání spolku ProArt. Jak je již zvykem u tohoto nezávislého tělesa, jednalo se o multižánrovou inscenaci, kombinující prvky tance a činohry a to za účasti toliko dvojice protagonistů (Lucie Hrochová a Martin Dvořák), kteří jsou zároveň tvůrci představení.  více

Komická opera Růžový kavalír patří k nejmilovanějším a nejčastěji uváděným operám Richarda Strausse, ale také k nejvýznačnějším operním dílům minulého věku. Za více než století od své premiéry 26. ledna 1911 se stala prubířským kamenem operních režisérů, sólových zpěváků, orchestrálních hráčů i dirigentů. V pátek se tento titul po pětatřiceti letech vrátil do Brna na jeviště Janáčkova divadla. Po více než úspěšných Hoffmannových povídkách v režii uměleckého dua SKUTR, které sezonu zahájily, se jednalo o další velké sousto dramaturgického plánu Národního divadla Brno. Režijního nastudování se tentokrát chopil umělecký šéf opery Národního divadla Brno Jiří Heřman. Scénu navrhl Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková Rusínová a světelný design Daniel Tesař. O videoprojekce se postaral Tomáš Hrůza. Orchestr řídil a hudbu nastudoval Robert Kružík, sbor vedla Klára Složilová Roztočilová.  více