Ensemble Opera Diversa: Jan Novák, vol. 1

30. březen 2016, 0:01

Ensemble Opera Diversa: Jan Novák, vol. 1

Brněnský Ensemble Opera Diversa vydal první nahrávku ve vlastní produkci, CD obsahuje klavírní a hobojový koncert Jana Nováka. Diversa se dílu jednoho z nejosobitějších českých skladatelů 20. století věnuje průběžně i ve svých programech. Album se sólisty Alicí Rajnohovou a Vilémem Veverkou je tedy logickým vyústěním koncertní činnosti souboru.

Jan Novák (1921–1984) strávil značnou část svého tvůrčího života v zahraničí. Týká se to jeho studií u Aarona Coplanda a Bohuslava Martinů v letech 1947–48, ale především emigrace po roce 1968. Je autorem děl velmi živých, často v dobrém slova smyslu zábavných, ale také skvěle napsaných. Jan Novák byl technicky výborně vybavený skladatel, který se pohledem ze druhé poloviny 20. století inspiroval v klasických formách – přispívá to k přehlednosti a posluchačské vstřícnosti jeho skladeb. Pokud nad jeho dílem visí nějaká záhada, tak je to především řídká frekvence, s jakou se objevuje v koncertních programech našich orchestrů, sborů i komorních těles. Minimálně z tohoto hlediska lze nahrávku jeho ranných koncertů označit za záslužný počin.

Koncert pro klavír a orchestr dokončil Jan Novák v roce 1949. Hned z úvodního tématu první věty zazní ohlas moravského folkloru, ale celkově se koncert pohybuje především v jasných durových harmoniích. Zcela nepřeslechnutelný je i vliv Bohuslava Martinů. Skladbu táhnou dopředu motoricky opakované motivky, hybná místa se střídají s výrazně se tyčícími vrcholy. Lyrické pastorále druhé věty upozorní na Novákovu melodickou invenci. Zpěvnosti je podřízeno prakticky všechno včetně klavírního partu, který nikdy neutíká k samoúčelné brilanci. Allegro třetí věty ubíhá lehce až rozpustile až k dramatickému finále.

Klavíristka Alice Rajnohová má rázný a konkrétní úhoz, ale především hraje klasicky přesně. Jistá serióznost přednesu je v tomto případě jedině prospěšná. I ve fortissimu je klavírní part pořád čitelný a podřízený celkovému charakteru skladby. S tím souzní i smyčce Ensemble Opera Diversa pod vedením dirigentky Gabriely Tardonové. Nahrávka má svěží, současný zvuk, který navzdory komornímu obsazení nepostrádá symfonický objem. Ani při zachování klasicizujícího charakteru Novákova koncertu nevznikla žádná parafráze skutečného klasicismu v historicky poučeném podání.

Koncert pro hoboj a orchestr pochází z roku 1952 a je v něm znát, že Novákova skladatelská technika zaznamenala zřetelný posun. Zůstává základ klasických forem, ale kompozice je rytmicky pestřejší, používá souběžně rozdílná metra, ozývají se synkopy a vůbec vlivy dobové populární hudby, především jazzu. K subtilnějšímu sólovému nástroji přibývají v doprovodném orchestru kromě smyčců také lesní rohy, fagoty a flétny. Jistou mohutnost v celkovém zvuku tady přebírá místo klavíru orchestr.

Interpretem sólového partu je hobojista Vilém Veverka. Dokáže si stejně dobře poradit s brilantními synkopami i lyrickými místy. Melodickým pasážím druhé věty dává téměř nekonečný charakter – jako by se z jejího označení vytratilo sostenuto a zůstalo jen pomalu plynoucí andante. Mohutnější zvuk orchestru zůstává stále průzračný, ale zároveň kompaktní – jednotlivé hlasy jsou dobře čitelné, ale netříští se.

Album je zabalené ve světlezeleném digipacku s jednoduchou grafikou, černobílý booklet obsahuje doprovodné texty muzikologů Martina Flašara, Vladimíra Maňase a profily interpretů.

CD s klavírním a hobojovým koncertem Jana Nováka nese označení vol. 1., lze tedy očekávat pokračování novákovské série. Album není v žádně běžné distribuci, k dostání je pouze na webu➚ nebo na koncertě Ensemble Opera Diversa.

Ensemble Opera Diversa: Jan Novák, vol. 1. Alice Rajnohová (klavír), Vilém Veverka (hoboj), Gabriela Tardonová (dirigentka). Celková stopáž 47:04, rok vydání 2015.

Foto Arathan Photography

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

O víkendu se v jihomoravské Mekce folkloru konal již 74. ročník mezinárodního folklorního festivalu Strážnice 2019 a taktéž 37. ročník festivalu dětská Strážnice. Největší folklorní festival v České republice se těší obrovskému zájmu. Jinak tomu nebylo ani letos, i přes tropické teploty dojely do Strážnice opět desítky tisíc lidí.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více