Finále festivalu Olomoucké barokní slavnosti

Finále festivalu Olomoucké barokní slavnosti

Již nezvyklý podtitul „XI. ročník hudebních a divadelních slavností předtím, než…“ dával tušit, že jedenáctý ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti bude něčím výjimečný. Jen málokdo však nejspíše věděl, že závěrečný koncert 11. ročníku festivalu bude také jeho posledním večerem vůbec. Koncert souboru Societas Incognitorum pod uměleckým vedením Eduarda Tomaštíka, který se odehrál v sobotu 9. září v olomouckému kostele Panny Marie Sněžné, totiž uzavřel nejen letošní festivalovou řadu, ale také celou jedenáctiletou historii Olomouckých barokních slavností. V úvodní řeči však zazněl také příslib, že Volantes Orchestra (rezidenční orchestr festivalu) bude ve své činnosti nadále pokračovat. Jeho činnost by mohla určitým způsobem zaplnit tuto nově vzniklou díru na olomouckém festivalovém trhu.

Program slavnostního večera tvořila mše Missa Nativitatis (obnovená světová premiéra) olomouckého kapelníka a skladatele Philippa Jakoba Rittlera (cca 1639–1690) protkaná dílem Adama Václava Michny z Otradovic a Pavla Vejvanovského. Tohoto muže s Rittlerem pojilo nejen společné studium na jezuitském gymnáziu v Opavě, ale také dlouhotrvající přátelství. Ačkoliv se Rittlerovu dílu dostává zasloužené pozornosti teprve v poslední době, jednalo se o skladatele světového formátu, který komponoval moderními prostředky po vzoru Heinricha Ignaze Franze Bibera (bezpochyby nejvýznamnějšího virtuosa a skladatele, který na dvoře olomouckého biskupa Karla II. z Lichtenštejna-Kastelkornu rovněž působil) či Johanna Heinricha Schmelzera.

Jak ukázala Missa Nativitatis, Rittlerova hudba je komplexní, zvukově plná a nebývale barevná, čemuž ostatně odpovídá i výrazně větší obsazení orchestru u skladby Missa Nativitatis, než bylo u mší Rittlerových současníků zvykem. O tomto svědčí fakt, že dílo volá po sedmi vokálních sólistech (tady sopranistky Romana Kružíková, Kateřina Šujanová, altistka Lucie Karafiátová, tenoristé Ondřej Múčka, Petr Julíček, basisté Jiří Miroslav Procházka, Martin Šujan) a sedmi ripienistech (sopranistky Linda Nepivodová, Yvetta Fendrichová, altistka Tamara Kubandová, tenoristé Ondřej Julíček, Ivan Nepivoda a basisté Ondřej Musil a Václav Kovář). Velikost obsazení pěveckých partů dále akcentuje bohatost instrumentace, která počítá se dvěma barokními trubkami (Petr Jurášek, Jaroslav Kocůrek), dvěma cinky (Richard Šeda, Barbora Mišoňová), čtyřmi trombony (Pavel Novotný, Mikuláš Havrila, Juraj Mitošinka, Ondřej Sokol), dvojicí houslí (Vojtěch Zajíc, Esther Neumann), třemi violami (Braňo Lariš, Zuzana Vinklerová, František Kuncl) a širokým bassem continuem (violoncello Dalibor Pimek, violon Lukáš Verner, varhanní pozitiv Vít Bébar a theorba Marek Kubát). Toto vpravdě gigantické obsazení potvrzuje informaci v programu, že skladba je nejen „největším počinem v autorově skladatelském odkazu“, ale rovněž i v celé vánoční sakrální tvorbě barokní Moravy. Velikost orchestru samozřejmě nutně nekoresponduje s kvalitou hudby, v tomto případě tomu tak však skutečně je – nápaditá melodika, inherentní barvitost, působivé užití kontrastů, neotřelé harmonické postupy a neskrývaná (avšak nesamoúčelná) virtuozita, to vše platí pro Rittlerovu Missa Nativitatis.

Zásadní vliv na celkové vyznění mělo především vedení Eduarda Tomaštíka, který výtečně pracoval s tempem i dynamikou a obzvláště závěry. Tyto vždy nejprve maličko uspěchal, aby je nakonec nechal vyznít s uspokojující definitivností, což potvrdilo, že umělecký vedoucí souboru Societas Incognitorum má hudební účinek díla promyšlený do nejmenších detailů. Zpěváci i orchestr podali výtečné výkony a udrželi si rytmickou i intonační přesnost – záměrně (!) ji kořenili drobnými odchylkami, které sloužily ke zdůraznění dramatičnosti či expresivity vybraných frází. Jedním z vrcholů večera byla mj. Sonáta g mollis od Pavla Josefa Vejvanovského pro trubku, cink, housle a basso continuo zařazená před graduále v podobě Michnovy Vánoční roztomilosti. (Zde je ještě třeba zdůraznit, že výkon hráče na trubku Petra Juráška byl bez nadsázky strhující. Jeho výtečné frázování doplňovala kvalitní intonace a výborná práce s pnutím melodie, která se projevovala především při „ohýbání“ citlivých tónů.) Tyto dvě skladby dobře ilustrují, jak promyšlený (a víceúrovňový) koncept Eduarda Tomaštíka v rámci skladby Missa Nativitatis byl. Rittlerova mše je tematicky vánoční a jen stěží si lze představit její vhodnější doplnění (a to jak vzhledem k tématu, tak i době vzniku) než právě Michnou. Druhá úroveň pracuje s instrumentačním kontrastem, ve kterém proti sobě stojí gigantické obsazení Rittlerovy mše a ryze komorní Vejvanovského sonáta či právě Michnova Vánoční roztomilost a Vánoční hospoda. To vše je navíc korunováno chorálním zpěvem.

Závěr 11. ročníku Olomouckých barokních slavností byl velkolepý. Znovu dokázal, že v hudebních archivech leží kvanta kvalitní hudby, která si zaslouží přinejmenším stejnou pozornost jako tvorba renomovaných mistrů baroka a klasicismu. Navrch jasná interpretační vize, která umí pracovat se silnými stránkami zvoleného díla, je neméně důležitá a umělecký vedoucí Eduard Tomaštík ji naštěstí má (což ostatně dokazují i jiné koncerty souboru Societas Incognitorium). Nezbývá než doufat, že úspěšný sobotní večer povede ke zvýšenému zájmu o Rittlerovo dílo. Minout jeho mimořádné kompoziční kvality by totiž byla veliká škoda.

Philipp Jakob Rittler: Missa Nativitatis

Societas Incognitorum

Umělecký vedoucí: Eduard Tomaštík

kostel Panny Marie Sněžné, Olomouc

9. 9. 2023, 19:00

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Nejčtenější

Kritika

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce