Finále festivalu Olomoucké barokní slavnosti

Finále festivalu Olomoucké barokní slavnosti

Již nezvyklý podtitul „XI. ročník hudebních a divadelních slavností předtím, než…“ dával tušit, že jedenáctý ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti bude něčím výjimečný. Jen málokdo však nejspíše věděl, že závěrečný koncert 11. ročníku festivalu bude také jeho posledním večerem vůbec. Koncert souboru Societas Incognitorum pod uměleckým vedením Eduarda Tomaštíka, který se odehrál v sobotu 9. září v olomouckému kostele Panny Marie Sněžné, totiž uzavřel nejen letošní festivalovou řadu, ale také celou jedenáctiletou historii Olomouckých barokních slavností. V úvodní řeči však zazněl také příslib, že Volantes Orchestra (rezidenční orchestr festivalu) bude ve své činnosti nadále pokračovat. Jeho činnost by mohla určitým způsobem zaplnit tuto nově vzniklou díru na olomouckém festivalovém trhu.

Program slavnostního večera tvořila mše Missa Nativitatis (obnovená světová premiéra) olomouckého kapelníka a skladatele Philippa Jakoba Rittlera (cca 1639–1690) protkaná dílem Adama Václava Michny z Otradovic a Pavla Vejvanovského. Tohoto muže s Rittlerem pojilo nejen společné studium na jezuitském gymnáziu v Opavě, ale také dlouhotrvající přátelství. Ačkoliv se Rittlerovu dílu dostává zasloužené pozornosti teprve v poslední době, jednalo se o skladatele světového formátu, který komponoval moderními prostředky po vzoru Heinricha Ignaze Franze Bibera (bezpochyby nejvýznamnějšího virtuosa a skladatele, který na dvoře olomouckého biskupa Karla II. z Lichtenštejna-Kastelkornu rovněž působil) či Johanna Heinricha Schmelzera.

Jak ukázala Missa Nativitatis, Rittlerova hudba je komplexní, zvukově plná a nebývale barevná, čemuž ostatně odpovídá i výrazně větší obsazení orchestru u skladby Missa Nativitatis, než bylo u mší Rittlerových současníků zvykem. O tomto svědčí fakt, že dílo volá po sedmi vokálních sólistech (tady sopranistky Romana Kružíková, Kateřina Šujanová, altistka Lucie Karafiátová, tenoristé Ondřej Múčka, Petr Julíček, basisté Jiří Miroslav Procházka, Martin Šujan) a sedmi ripienistech (sopranistky Linda Nepivodová, Yvetta Fendrichová, altistka Tamara Kubandová, tenoristé Ondřej Julíček, Ivan Nepivoda a basisté Ondřej Musil a Václav Kovář). Velikost obsazení pěveckých partů dále akcentuje bohatost instrumentace, která počítá se dvěma barokními trubkami (Petr Jurášek, Jaroslav Kocůrek), dvěma cinky (Richard Šeda, Barbora Mišoňová), čtyřmi trombony (Pavel Novotný, Mikuláš Havrila, Juraj Mitošinka, Ondřej Sokol), dvojicí houslí (Vojtěch Zajíc, Esther Neumann), třemi violami (Braňo Lariš, Zuzana Vinklerová, František Kuncl) a širokým bassem continuem (violoncello Dalibor Pimek, violon Lukáš Verner, varhanní pozitiv Vít Bébar a theorba Marek Kubát). Toto vpravdě gigantické obsazení potvrzuje informaci v programu, že skladba je nejen „největším počinem v autorově skladatelském odkazu“, ale rovněž i v celé vánoční sakrální tvorbě barokní Moravy. Velikost orchestru samozřejmě nutně nekoresponduje s kvalitou hudby, v tomto případě tomu tak však skutečně je – nápaditá melodika, inherentní barvitost, působivé užití kontrastů, neotřelé harmonické postupy a neskrývaná (avšak nesamoúčelná) virtuozita, to vše platí pro Rittlerovu Missa Nativitatis.

Zásadní vliv na celkové vyznění mělo především vedení Eduarda Tomaštíka, který výtečně pracoval s tempem i dynamikou a obzvláště závěry. Tyto vždy nejprve maličko uspěchal, aby je nakonec nechal vyznít s uspokojující definitivností, což potvrdilo, že umělecký vedoucí souboru Societas Incognitorum má hudební účinek díla promyšlený do nejmenších detailů. Zpěváci i orchestr podali výtečné výkony a udrželi si rytmickou i intonační přesnost – záměrně (!) ji kořenili drobnými odchylkami, které sloužily ke zdůraznění dramatičnosti či expresivity vybraných frází. Jedním z vrcholů večera byla mj. Sonáta g mollis od Pavla Josefa Vejvanovského pro trubku, cink, housle a basso continuo zařazená před graduále v podobě Michnovy Vánoční roztomilosti. (Zde je ještě třeba zdůraznit, že výkon hráče na trubku Petra Juráška byl bez nadsázky strhující. Jeho výtečné frázování doplňovala kvalitní intonace a výborná práce s pnutím melodie, která se projevovala především při „ohýbání“ citlivých tónů.) Tyto dvě skladby dobře ilustrují, jak promyšlený (a víceúrovňový) koncept Eduarda Tomaštíka v rámci skladby Missa Nativitatis byl. Rittlerova mše je tematicky vánoční a jen stěží si lze představit její vhodnější doplnění (a to jak vzhledem k tématu, tak i době vzniku) než právě Michnou. Druhá úroveň pracuje s instrumentačním kontrastem, ve kterém proti sobě stojí gigantické obsazení Rittlerovy mše a ryze komorní Vejvanovského sonáta či právě Michnova Vánoční roztomilost a Vánoční hospoda. To vše je navíc korunováno chorálním zpěvem.

Závěr 11. ročníku Olomouckých barokních slavností byl velkolepý. Znovu dokázal, že v hudebních archivech leží kvanta kvalitní hudby, která si zaslouží přinejmenším stejnou pozornost jako tvorba renomovaných mistrů baroka a klasicismu. Navrch jasná interpretační vize, která umí pracovat se silnými stránkami zvoleného díla, je neméně důležitá a umělecký vedoucí Eduard Tomaštík ji naštěstí má (což ostatně dokazují i jiné koncerty souboru Societas Incognitorium). Nezbývá než doufat, že úspěšný sobotní večer povede ke zvýšenému zájmu o Rittlerovo dílo. Minout jeho mimořádné kompoziční kvality by totiž byla veliká škoda.

Philipp Jakob Rittler: Missa Nativitatis

Societas Incognitorum

Umělecký vedoucí: Eduard Tomaštík

kostel Panny Marie Sněžné, Olomouc

9. 9. 2023, 19:00

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více