Finále festivalu Olomoucké barokní slavnosti

Již nezvyklý podtitul „XI. ročník hudebních a divadelních slavností předtím, než…“ dával tušit, že jedenáctý ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti bude něčím výjimečný. Jen málokdo však nejspíše věděl, že závěrečný koncert 11. ročníku festivalu bude také jeho posledním večerem vůbec. Koncert souboru Societas Incognitorum pod uměleckým vedením Eduarda Tomaštíka, který se odehrál v sobotu 9. září v olomouckému kostele Panny Marie Sněžné, totiž uzavřel nejen letošní festivalovou řadu, ale také celou jedenáctiletou historii Olomouckých barokních slavností. V úvodní řeči však zazněl také příslib, že Volantes Orchestra (rezidenční orchestr festivalu) bude ve své činnosti nadále pokračovat. Jeho činnost by mohla určitým způsobem zaplnit tuto nově vzniklou díru na olomouckém festivalovém trhu.

Program slavnostního večera tvořila mše Missa Nativitatis (obnovená světová premiéra) olomouckého kapelníka a skladatele Philippa Jakoba Rittlera (cca 1639–1690) protkaná dílem Adama Václava Michny z Otradovic a Pavla Vejvanovského. Tohoto muže s Rittlerem pojilo nejen společné studium na jezuitském gymnáziu v Opavě, ale také dlouhotrvající přátelství. Ačkoliv se Rittlerovu dílu dostává zasloužené pozornosti teprve v poslední době, jednalo se o skladatele světového formátu, který komponoval moderními prostředky po vzoru Heinricha Ignaze Franze Bibera (bezpochyby nejvýznamnějšího virtuosa a skladatele, který na dvoře olomouckého biskupa Karla II. z Lichtenštejna-Kastelkornu rovněž působil) či Johanna Heinricha Schmelzera.

Jak ukázala Missa Nativitatis, Rittlerova hudba je komplexní, zvukově plná a nebývale barevná, čemuž ostatně odpovídá i výrazně větší obsazení orchestru u skladby Missa Nativitatis, než bylo u mší Rittlerových současníků zvykem. O tomto svědčí fakt, že dílo volá po sedmi vokálních sólistech (tady sopranistky Romana Kružíková, Kateřina Šujanová, altistka Lucie Karafiátová, tenoristé Ondřej Múčka, Petr Julíček, basisté Jiří Miroslav Procházka, Martin Šujan) a sedmi ripienistech (sopranistky Linda Nepivodová, Yvetta Fendrichová, altistka Tamara Kubandová, tenoristé Ondřej Julíček, Ivan Nepivoda a basisté Ondřej Musil a Václav Kovář). Velikost obsazení pěveckých partů dále akcentuje bohatost instrumentace, která počítá se dvěma barokními trubkami (Petr Jurášek, Jaroslav Kocůrek), dvěma cinky (Richard Šeda, Barbora Mišoňová), čtyřmi trombony (Pavel Novotný, Mikuláš Havrila, Juraj Mitošinka, Ondřej Sokol), dvojicí houslí (Vojtěch Zajíc, Esther Neumann), třemi violami (Braňo Lariš, Zuzana Vinklerová, František Kuncl) a širokým bassem continuem (violoncello Dalibor Pimek, violon Lukáš Verner, varhanní pozitiv Vít Bébar a theorba Marek Kubát). Toto vpravdě gigantické obsazení potvrzuje informaci v programu, že skladba je nejen „největším počinem v autorově skladatelském odkazu“, ale rovněž i v celé vánoční sakrální tvorbě barokní Moravy. Velikost orchestru samozřejmě nutně nekoresponduje s kvalitou hudby, v tomto případě tomu tak však skutečně je – nápaditá melodika, inherentní barvitost, působivé užití kontrastů, neotřelé harmonické postupy a neskrývaná (avšak nesamoúčelná) virtuozita, to vše platí pro Rittlerovu Missa Nativitatis.

Zásadní vliv na celkové vyznění mělo především vedení Eduarda Tomaštíka, který výtečně pracoval s tempem i dynamikou a obzvláště závěry. Tyto vždy nejprve maličko uspěchal, aby je nakonec nechal vyznít s uspokojující definitivností, což potvrdilo, že umělecký vedoucí souboru Societas Incognitorum má hudební účinek díla promyšlený do nejmenších detailů. Zpěváci i orchestr podali výtečné výkony a udrželi si rytmickou i intonační přesnost – záměrně (!) ji kořenili drobnými odchylkami, které sloužily ke zdůraznění dramatičnosti či expresivity vybraných frází. Jedním z vrcholů večera byla mj. Sonáta g mollis od Pavla Josefa Vejvanovského pro trubku, cink, housle a basso continuo zařazená před graduále v podobě Michnovy Vánoční roztomilosti. (Zde je ještě třeba zdůraznit, že výkon hráče na trubku Petra Juráška byl bez nadsázky strhující. Jeho výtečné frázování doplňovala kvalitní intonace a výborná práce s pnutím melodie, která se projevovala především při „ohýbání“ citlivých tónů.) Tyto dvě skladby dobře ilustrují, jak promyšlený (a víceúrovňový) koncept Eduarda Tomaštíka v rámci skladby Missa Nativitatis byl. Rittlerova mše je tematicky vánoční a jen stěží si lze představit její vhodnější doplnění (a to jak vzhledem k tématu, tak i době vzniku) než právě Michnou. Druhá úroveň pracuje s instrumentačním kontrastem, ve kterém proti sobě stojí gigantické obsazení Rittlerovy mše a ryze komorní Vejvanovského sonáta či právě Michnova Vánoční roztomilost a Vánoční hospoda. To vše je navíc korunováno chorálním zpěvem.

Závěr 11. ročníku Olomouckých barokních slavností byl velkolepý. Znovu dokázal, že v hudebních archivech leží kvanta kvalitní hudby, která si zaslouží přinejmenším stejnou pozornost jako tvorba renomovaných mistrů baroka a klasicismu. Navrch jasná interpretační vize, která umí pracovat se silnými stránkami zvoleného díla, je neméně důležitá a umělecký vedoucí Eduard Tomaštík ji naštěstí má (což ostatně dokazují i jiné koncerty souboru Societas Incognitorium). Nezbývá než doufat, že úspěšný sobotní večer povede ke zvýšenému zájmu o Rittlerovo dílo. Minout jeho mimořádné kompoziční kvality by totiž byla veliká škoda.

Philipp Jakob Rittler: Missa Nativitatis

Societas Incognitorum

Umělecký vedoucí: Eduard Tomaštík

kostel Panny Marie Sněžné, Olomouc

9. 9. 2023, 19:00

Foto archiv festivalu

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více