Hidden Orchestra, Zabelov Group a živá elektronika

Na Flédě se včera sešlo hodně živého hraní a hodně elektroniky. Po dvou letech se vrátili Hidden Orchestra, výborná byla i předkapela Zabelov Group.

Hidden Orchestra je na webu Flédy charakterizovaná jako „moderní elektronický jazz se dvěma bubeníky z Edinburghu“. Na tom by se dalo ze všeho nejvíc ukazovat, jak jsou žánrové charakteristiky mlhavé, široké a z mého pohledu úplně bezcenné. Pokud se do jedné takové krabice s nápisem electronic jazz nebo nu jazz vejde na jedné straně Parov Stelar a na druhé Eric Truffaz nebo Avishai Cohen, tak tu něco nehraje. Nebo spíš hraje, ale po svém a bez ohledu na žánry.

Hidden Orchestra předvedli performanci s táhlou, napjatou a hustou atmosférou. Jejich hudba vyrůstá z pomalých a hutných rytmů, které drží dvoje bicí, basa a spousta elektroniky. Ta se prolíná vším, co Hidden Orchestra na pódiu dělají, ale celé vystoupení stojí na živém hraní. Zvukově to bylo až přesycené, ale pořád ještě čitelné. Vizuální show dotvářela večer a kapela za ní byla opravdu schovaná – hrála především hudba a obraz.

Předskakující Zabelov Group byli Hidden Orchestra podobní kombinací živého hraní a elektroniky, zvukově to ale byl úplný protipól. Kombinace bicích, harmoniky a jemného zpěvu vytvářela průzračné ambientní plochy, které občas přešly do energických break beatů. Není moc časté, aby předkapela přidávala, ale Zabelov Group si to zasloužili.

Hidden Orchestra, Zabelov Group. 2. 4. 2014, v rámci řady Enfilade, Fléda, Brno.

Foto Boris Klepal