Hlasy Brna čili Cantus Moraviae Milana Paľy

Díla soudobých skladatelů spjatých s Brnem občas slýcháme při produkcích zdejších souborů, které tuto tvorbu prezentují. Málokdy se ale dostanou k širší hudební veřejnosti. Poměrně nenápadně se včera v konventu Milosrdných bratří uskutečnil recitál věnovaný právě dílům brněnských skladatelů. O to více pozornosti by měl vzbudit jejich interpret Milan Paľa. Ten se dle svých slov „rozhodl udělat něco pro moravskou hudbu“ a pořídit v průběhu následujících let několik CD mapujících literaturu pro housle či violu z tvorby skladatelů s Moravou spjatých. Projekt Cantus Moraviae má už nyní své první dvoj CD, které se při včerejším večeru dočkalo křtu.

Recitál i první část plánované diskografie otevřela skladba Miloslava Ištvana jako pomyslného klíčníka k dílům jeho žáků. Canto I pro sólovou violu z konce sedmdesátých let - tedy první Ištvanova jednohlasá skladba - staví na montáži nově zpracovaných motivů moravské lidové písně, které opakovaně protkává dravé vstupní téma. Jeho surový ráz umocňoval charakteristicky až silový projev Milana Paľy a hutný zvuk jeho nástroje, který se tupil o stropní klenbu (bohužel) jen způli zaplněného sálu.

Jericho Pavla Maria Slezáka zaujatě vypráví o pádu hradeb starověkého města dobývaného Izraelity, o světě tehdejším i dnešním, vnějším i vnitřním. Horlivé zvraty ukotvuje cyklicky se opakující (až janáčkovský) motiv a neklidné dlouze držené flažolety. Sólista přednesl tento příběh s naléhavostí, napětím i výčitkou a plný neurčité touhy. Zůstával naprosto zaujatý přítomným momentem. Všechny kontrastující hudební nálady vyhrával s příhodným citem, aniž by ztratil kontrolu nad nástrojem. Se stejným napětím i soustředěním plynuly v následující skladbě kmity Foucaltova kyvadla. Právě to, umístěné ve znějící Rotundě Květné zahrady v Kroměříži, se stalo motivem skladby Il pendolo Víta Zouhara. Jejímu přednesu přidával houslista na sytosti i drženým tónem vlastního hlasu, jenž opřen o tělo houslí rezonoval prostorem.

Poslední skladbou večera byla doposud neuvedená jednovětá kompozice Unisoni sacri IV. od Pavla Zemka Nováka. Její podtitul Tremolo podtrhuje právě časté a dlouhé pasáže kolísavé amplitudy, jež má svojí melodií nastiňovat architekturu i akustiku chrámových prostor. Mrazivým flažoletům dával sólista napětí a energii až do posledního tónu. Po celý večer držel posluchače v pozornosti, s přesností intonoval a rychlé běhy v drobných notových hodnotách byly zcela transparentní. Interpretační bravura Milana Paľy, jeho zainteresovanost pro dané téma, energie i naprostý nadhled nad technikou a nástrojem prokazuje, že se jako sólista těší oblibě publika i interpretační důvěry skladatelů.

Plánované nahrávky by tak mohly prohloubit povědomí o klenotech hudby brněnských skladatelů i střídmý hudební patriotismus. Včerejší komorní večer měl snad jedinou chybu – téměř nikdo o něm nevěděl.

Milan Paľa/ foto Julian Veverica

Ke stému výročí narození Jiřího Ortena připravila společnost ProArt v brněnské káznici na Cejlu multižánrový projekt nazvaný Ohnice – kde tančí vítr. Poetickou inscenaci s verši mladého básníka, která reflektovala jeho těžký a krátkým život, představil soubor v premiéře 25. června.  více

Dvacátý čtvrtý ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae po takřka měsíci plném intenzivních hudebních zážitků dospěl ke konci. Hudební díla tematicky nadepsaná jako Koncert národů provedla návštěvníky festivalu třinácti malebnými moravskými městy a dala jim ochutnat stěžejní hudební díla (nejen) evropských národů. To vše bylo navíc servírováno v interpretaci více než dvaceti světově proslulých ansámblů. S uvědoměle nadnárodním, české hranice překračujícím konceptem zvolili organizátoři festivalu jako vhodné místo pro slavnostní závěrečný večer Zlatý sál proslulého vídeňského koncertního domu Musikverein. Mimořádné finále 24. ročníku tak otevřelo řadu Koncertů česko-rakouského partnerství a zároveň tak předznamenalo oslavy festivalového čtvrtstoletí na příští rok. V souladu s tímto symbolickým podtextem koncertu vystoupila jako hlavní hvězda večera patronka festivalu a proslulá zpěvačka Magdalena Kožená doprovázená neméně známým orchestrem Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse.  více

Eva Jurčáková pochází z malé vesnice Nozdrovice z Trenčínského kraje na Slovensku. Do Brna poprvé přijela na výletě s gymnáziem a okamžitě si toto město zamilovala. „Cítila jsem tehdy tu atmosféru kavárenského povalečství,“ vzpomíná s úsměvem. Když se o pár let později hlásila na vysokou školu, bylo pro ni Brno jasnou volbou. Po úspěšném studiu psychologie Eva na Moravě zůstala a v současné době vydává své první album s kapelou Evolet, kterou vedle ní tvoří brněnští hudebníci známí z mnoha jiných projektů – Antonín Koutný (kytara), Martin Kyšperský (baskytara) a Jakub Kočička (bicí). Křest alba se koná ve středu 26. června v klubu Mersey.  více

Jedním z největších příslibů 24. ročníku mezinárodního festivalu Concentus Moraviae byl včerejší koncert legendárního ansámblu Borodin Quartet, kterému jedinečný zvuk vtiskla nejen tvrdá píle, ale také spolupráce se skladatelem Dmitrijem Šostakovičem. Tuto osobní a interpretační stopu si těleso dodnes hýčká a postupuje ji každému novému členovi. Program se odehrál v knihovně zámku v Náměšti nad Oslavou, kde v 18. a 19. století sídlil hudbymilovný rod Haugwitzů. Hudba Sergeje Prokofjeva, Josepha Haydna a Dmitrije Šostakoviče tak promlouvala k posluchačům na místě více než důstojném.  více

Nádvoří hradu Špilberk v letních měsících často rozeznívá hudba. Až do září je možné spojit prohlídku hradu také s kulturním zážitkem. Pořadatelé se snažili připravit program napříč žánry, aby si přišel na své opravdu každý. Večer patřil lidovým tónům. Pódium i přes nepříznivé počasí ovládl Vojenský umělecký soubor Ondráš.  více

Dan Vertígo je živel, neřízená střela. Když má zahrát tři soutěžní písně na Portě, nepostřehnete, zda ještě probíhá zvuková zkouška, nebo jestli je svérázná komunikace se zvukařem a diváky součástí sofistikované performance pro porotu. Ošlehán zkušenostmi z pouličního hraní z Brna, Prahy i odjinud, vydal nyní Dan své druhé album. Čistě autorské, pestré, postavené na vlastních hudebních, cestovatelských a pozorovatelských zážitcích. Ale především – v dobrém slova smyslu – ukázněnější, než by člověk, který měl s tímto brněnským písničkářem spíše letmé kontakty, čekal.  více

Poslední premiéra sezóny brněnské opery nezvykle spojila dvě díla. V Janáčkově divadle byla uvedena surrealistická opera Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů vedle operního dílka Lidský hlas Francise Poulenca. Komponovaný večer včera v režii a scénografickém řešení Davida Radoka propojil dva až absurdní světy. A spojení to bylo vskutku pozoruhodné dramaturgicky, vizuálně ale též interpretačně.  více

Polský ansámbl Szymanowski Quartet na festivalu Concentus Moraviae včera přesdtavil v řeznovickém kostele sv. Petra a Pavla díla svých krajanů Karola Szymanowského, Stanisława Moniuszka a Gražyny Bacewiczové. Koncert byl součástí celosvětových oslav dvou stého výročí narození Stanisława Moniuszka, který je mnohými pokládán za zakladatele polské národní hudby. Večeru udělila záštitu velvyslankyně Polské republiky v ČR J. E. Barbara Ćwioro.  více