Hudební inventura let 1939 a 1969

Hudební inventura let 1939 a 1969

Večery z cyklu Hudební inventura brněnského orchestru Ensemble Opera Diversa pravidelně vynášejí na světlo pozapomenutá díla českých skladatelů. Úterní koncert v sále Konventu Milosrdných bratří se stal pietní připomínkou výročí let 1939/1969. Po boku orchestru vystoupil houslista Milan Paľa a klavíristky Kristýna Znamenáčková a Lucie Pokorná. Představení řídila stálá dirigentka orchestru Gabriela Tardonová.

Večer zahájila skladba Elegie Evžena Zámečníka připomínající památku Jana Palacha, zesnulého v lednu 1969. Ústředním nástrojem skladby jsou sólové housle, které skladatel postavil do opozice vůči smyčcovém orchestru. Ve snaze o prostorové oddělení obou elementů stanul sólista Milan Paľa na balkónu za zády posluchačů v sále. Přestože musela být pro dirigentku i houslistu tato vzdálenost zřejmou interpretační nevýhodou, výsledný akustický efekt dal zapomenout i na drobné rytmické nesoulady v závěrech některých frází. Paľova výrazová rafinovanost navíc dokázala vyvážit řezavou uniformitu orchestru. Oba prvky se tak i přes vzdálenost a výrazný nepoměr sil spojily v jednotné hudební sdělení a živý, neustále probíhající dialog. Přerod tklivé melodie sólových houslí v burácející dramatické sdělení tak zůstával stále v neoddělitelném kontextu orchestru, který sólistu (v dobrém slova smyslu!) utiskoval, a přesto jej neporazil.

eod_hudebni_inventura_2019_foto_vit_kobza_01

Po Zámečníkově Elegii navázal orchestr skladbou Concentus biiugis pro klavír čtyřručně a smyčce od Jana Nováka. Na postu sólisty vystřídaly houslistu klavíristky Kristýna Znamenáčková a Lucie Pokorná, tentokrát zcela tradičně přímo před instrumentalisty. Po úvodní spíše meditativní skladbě působil Novákův koncert jako zjevení. Hustá sazba korunová dravým a rozvášněným přednesem tvořila vítaný protipól Zámečníkově dílu. Tardonová dbala, aby zůstal zachován typický Novákův humor a vtip, který navzdory jisté subtilnosti prosakoval jinak vážnou a slavnostní fakturou. Trochu nešťastně se však hudebníci ne vždy setkali na pizzicatech v tišší dynamice, která stála v kontrastu k jinak výtečně zvládnutým homofonním částem. Nelze opomenout výtečnou souhru obou klavíristek, které kromě precizní techniky předvedly také maximální cítění pro různé polohy Novákovy skladby.

Zatímco Novákův koncert vznikal na vrcholu umělcových tvůrčích sil, skladba Tamango pro smyčce a tympány Františka Gregora Emmerta je vůbec první orchestrální skladbou dnes již uznávaného brněnského rodáka. Samotné dílo vzniklo ještě během Emmertových studií na Janáčkově akademii múzických umění u Jana Kapra. Přestože se jedná o kompozici mladého skladatele, nelze v ní nenajít prvky, které Emmerta provázely po zbytek uměleckého života. Tympanista Lukáš Krejčí tvořil organickou část orchestru a dramatické plochy s duněním tympán vytvořily díky dirigentce Tardonové kompaktní a celistvý zvuk.

eod_hudebni_inventura_2019_foto_vit_kobza_02

Závěrečnou skladbou večera bylo dílo Concerto funebre pro housle sólo a smyčce nejstaršího z uváděných autorů Karla Amadea Hartmanna. Kompozice vznikla jako tichý protest proti okupaci Československa na podzim roku 1939. Úvodní Introdukce cituje husitský chorál Kdož sú boží bojovníci, přes který skladatel pokračuje k dravějším a vyhrocenějším hudebním výrazům. Extrémně náročný part houslí zvládl Paľa bez sebemenších problémů a dokázal i v těch nejvyhrocenějších chvílích dosáhnout intonační čistoty a rytmické přesnosti. Z hlediska dramaturgie by se však dalo pro dílo najít lepší místo. Po výtečně sestaveném programu působila místy excesivně násilná a občas i nečekaně plytká skladba jako krok nesprávným směrem, svůj podíl viny na tom mohla mít i její délka.

Zatím poslední koncert ze série Hudebních inventur orchestru Ensemble Opera Diversa nabídl intenzivní průřez tvorbou významných českých autorů, kteří se na pódiích hudebních sálů objevují naneštěstí velmi sporadicky. Je to však břímě, které ansámbl nese s hlavou vztyčenou a prospívá tak nejen odkazu samotných skladatelů, ale zejména sobě a svému jménu.

Evžen Zámečník: Elegia per Jan Palach pro housle a smyčce

Jan Novák: Concentus biiugis pro klavír čtyřručně a smyčce

František Gregor Emmert: Tamango pro smyčce a tympány

Karl Amadeus Hartmann: Concerto funebre pro housle sólo a smyčce

Milan Paľa, housle

Lucie Pokorná, klavír

Kristýna Znamenáčková, klavír

Gabriela Tardonová

1. března 2019 v sále Konventu Milosrdných bratří

Foto Vít Kobza

Festival JAZZFESTBRNO se letos rozšiřuje o novou programovou linii Tension, která bude představovat hudebníky na pomezí jazzu a elektronické hudby. Jedním z interpretů, kteří se představí 28. března v prostoru Praha v Brně, bude česko-ukrajinské duo Zabelov Group, které nedávno vydalo nové album s názvem Eg. Rozhovor s Romanem Zabelovem (akordeon, hlas, klavír, varhany, harfa…) a Janem Šiklem (bicí, trubka, kytara, perkuse…) vznikl v jedné pražské kavárně těsně před kapelní zkouškou.  více

Dvojkoncerty, typické pro festival JAZZFESTBRNO, často pracují s modelem velká světová hvězda a před ní méně známá česká nebo evropská kapela. V sobotu 16. března tomu bylo v Divadle Husa na provázku jinak. Po česko-polském septetu Štěpánky Balcarové sice následoval recitál výborného amerického trumpetisty Theo Crokera, ale pro řadu návštěvníků byla hvězdná domácí sestava se jmény jako Jaromír Honzák nebo Marcel Bárta větším lákadlem než u nás zatím spíše neznámý Croker, vnuk jiného úspěšného amerického trumpetisty, Doca Cheathama. Ať už ale posluchač přišel do komorního prostředí Husy na provázku na zhudebněné polské verše nebo na americkou jazzovou party, jistě neodcházel zklamán. I když se v druhé polovině namísto funkového večírku konal regulérní jazzový koncert.  více

Zatímco slavnější z rodu Marsalisů, trumpetista Wynton, se v rámci brněnského JazzFestu představil už opakovaně, jeho starší bratr, saxofonista Branford, zavítal na jižní Moravu poprvé. Koncertem jeho Quartetu začal další ročník festivalu JazzFestBrno, který si po necelých dvou dekádách existence drží pozici nejkvalitnější jazzové přehlídky v republice.  více

Třetí koncert abonentního cyklu brněnské filharmonie (Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“) s názvem Paris, Paris včera vzdal svým programem hold významné evropské metropoli a hlavnímu městu Francie. V průběhu večera zazněla díla Wolfganga Amadea Mozarta, Charlese-Marii Widora a současného skladatele Kryštofa Mařatky. Kromě Filharmonie Brno vystoupili klarinetista Michel Lethiec a varhaník Christian Schmitt, představení dirigoval Jiří Rožeň.  více

Večery z cyklu Hudební inventura brněnského orchestru Ensemble Opera Diversa pravidelně vynášejí na světlo pozapomenutá díla českých skladatelů. Úterní koncert v sále Konventu Milosrdných bratří se stal pietní připomínkou výročí let 1939/1969. Po boku orchestru vystoupil houslista Milan Paľa a klavíristky Kristýna Znamenáčková a Lucie Pokorná. Představení řídila stálá dirigentka orchestru Gabriela Tardonová.  více

Skladatelka a písničkářka Bára Zmeková vydává v těchto dnech své nové album s názvem LUNAVES. Oficiálně je představí také v Brně. Křest v Kabinetu Múz proběhne v úterý 19. března.  více

Po úspěšném turné v Japonsku se Filharmonie Brno včera vrátila na brněnské pódium Kulturního centra Babylon. Večer sestával výhradně z děl německého hudebního romantismu, která zazněla v nastudování dirigenta Alexandera Liebreicha. Ve skladbě Čtyři preludia a Vážné zpěvy Johannese Brahmse se představil chorvatský basbarytonista Krešimir Stražanac.  více

Slovácký soubor Šafrán je již tradičním organizátorem brněnského fašanku. Akce se, v duchu lidových tradic, koná vždy v úterý před Popeleční středou a je počátkem křesťanského půstu. Její kořeny sahají do dob pohanských, nyní je však součástí křesťanských svátků téměř po celém světě. Průvodům masek se v regionech Moravy říká končiny, masopust, fašanek nebo např. šibřinky. Jeho souborová brněnská obdoba se snaží držet lidového předobrazu. Začíná průvodem na Náměstí svobody. Letos pokračoval přes Alfa pasáž až do budovy tržnice na Zelném trhu. Zakončení programu bylo v režii souboru Lučina, který divákům předvedl tzv. pochovávání basy. Jedná se o zvyk, který je inscenovaným pohřbem tohoto hudebního nástroje, znázorňuje ukončení zábav, zklidnění a příprav na Velikonoce.  více

„Tolik, co údajně dnes je nám, to dřív bylo starým lidem,“ zpívá Slávek Janoušek v písni Alzheimer a Parkinson.  Písničkář, který loni v září oslavil 65. narozeniny, našel ve stárnutí mimořádně silné téma pro svou novou desku. Tohle je vzkaz je album nejen o přibývajících létech, ale i o tom, jak si „na stará kolena“ čím dál víc vážíme své rodiny a svých kořenů. Třebaže najdeme velmi silné momenty na všech Janouškových albech, Tohle je vzkaz lze vnímat jako třetí díl trilogie jeho nejsilnějších nahrávek – Kdo to zavinil (1988), Tancuj a zpívej (1997) a Tohle je vzkaz (2018).  více

Skupina Nevermore & Kosmonaut získala za album Bleděmodré město, věnované Brnu, nominaci na Anděla v žánrové kategorii Folk. S kapelníkem a autorem písní Michalem Šimíčkem, přezdívaným Kosmonaut, hovoříme o písních, o městě, jeho zvucích a utajených zákoutích i o plánech kapely.  více

Po jedenácté se vrátilo slavné Labutí jezero do Brna a to na jeviště Janáčkova divadla při úterní obnovené premiéře tohoto nesmrtelného titulu. V den premiéry také uplynulo rovné století od okamžiku, kdy brněnské publikum tento baletní klenot Petra Iljiče Čajkovského shlédlo vůbec poprvé. O té doby je na repertoáru největšího moravského divadla jen s krátkými přestávkami téměř nepřetržitě. Do obnovené premiéry mu předcházelo deset jevištních a choreografických přepracování.  více

Hudební cyklus „Barbara Maria Willi uvádí…“ je patnáct let hodnotou brněnského kulturního života. Koncerty staré hudby pořádané energickou cembalistkou a varhanicí v jedné osobě se těší neutuchající přízni posluchačů a programová nabídka hudebních večerů je rok od roku pestřejší. Není tedy divu, že nová sezóna přišla s něčím zcela ojedinělým – včera zahájil cyklus již 16. ročník spojením středověké hudby, výtvarného umění a Alighieriho Božské komedie. Večer s názvem KCHUN: PURGATIO vznikl spoluprací pěveckého dua KCHUN sestávajícího z tenoristy Martina Prokeše a barytonisty Marka Šulce s akademickým malířem Atilou Vörösem a video jockeyem Rudolfem Živcem. Umělecký výtvor sui generis doplnil záznam recitace herce Jiřího Dvořáka.  více

V sále Blahoslavova domu (centru Českobratrské církve evangelické) zazněla včera podvečer duchovní díla pozdní renesance a raného baroka v podání komorního sboru Ensemble Versus a souboru historických nástrojů Castello in Aria. Obě tělesa řídil umělecký vedoucí sboru Vladimír Maňas. V programu večera figurovaly skladby léty prověřených i takřka neznámých, sporadicky uváděných autorů evropské hudby.  více

Městské divadlo Brno včera uvedlo evropskou premiéru muzikálu Poslední loď (The Last Ship), jehož autorem je světoznámý hudebník Sting. A bude to směs jeho výtečné muziky vycházející z britského folku, zdařile a upřímně vyprávěný příběh, a také silné herecké výkony, které by měly zaručit šťastnou plavbu inscenace směrem k divákům.  více

Webový portál Brno - město hudby letos slaví šesté narozeniny. Jako symbolický dárek našim čtenářům přinášíme první z pravidelných měsíčních příspěvků brněnského dramatika, spisovatele a scenáristy Milana Uhdeho. Který se s vámi bude dělit o své vzpomínky, úvahy i popis aktuálního dění na poli brněnské kultury. Jeho dnešním tématem je Festival Janáček Brno.  více