Hudební procházka s Ensemble Castelkorn

22. červen 2023, 1:00
Hudební procházka s Ensemble Castelkorn

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae se pomalu chýlí do posledního týdne a mj. nabídl také koncert konaný pod záštitou hejtmana jihomoravského kraje s názvem Labyrinth Garden. Večer se odehrál v režii pařížského tělesa Ensemble Castelkorn a uskutečnil v Historickém sále slavkovského zámku. Dramaturgicky se inspiroval Květnou zahradou v Kroměříži, což je zahradní komplex vybudovaný olomouckým biskupem Karlem Lichtensteinem-Castelcornem mezi lety 1665–1679. Program vycházel z unikátní kroměřížské hudební sbírky 17. století, ve které lze najít virtuózní houslová díla Heinricha Ignaze Franze Bibera (1644–1704), Johanna Heinricha Schmelzera (1623?–1680) anebo Heinricha Döbela (1651–1693).

Před samotným koncertem publikum milými slovy přivítali hejtman Jan Grolich a starosta Slavkova Michal Boudný. Koncert byl rozdělený na několik částí (např. Vstup do zahrady, Hry u kolonády, Zahradní labyrint atd.), které měly navozovat pocit procházky v Květné zahradě. A tedy úvodní skladba Intradae di Policinelli Johanna Henricha Schmelzera, která v programu byla příznačně označena jako Ouvertura, započala ještě za dveřmi sálu. Postupným příchodem tělesa ve složení housle (Josef Žák), violon (Chloé Lucas), teorba a kytara (Nicolas Wattinne), cembalo a varhanní pozitiv (Felipe Guerra) bylo zřejmé, že program se ponese v duchu promyšlené dramaturgie a práce s prostorem sálu. Oceňuji také bezprostřednost uměleckého vedoucího a houslisty Josefa Žáka, se kterou během koncertu promlouval k publiku za účelem jisté interakce. Tento přístup ze strany ansámblu navodil uvolněnou atmosféru, při níž posluchači dostali quasi návod, co vše ve skladbách mohou slyšet a jak se v nich orientovat.

Žákovu virtuózní houslovou hru měli diváci možnost si vychutnat ve třech skladbách. První z nich Sonata „Cucu“ pro housle a basso continuo, taktéž od Schmelzera, je protkaná zvukomalebností, a jak už z názvu můžeme vyčíst, imitacemi kukačky. Zdařilá byla kupříkladu instrumentace, při níž se v rytmičtějších, rychlejších a akordických částech využívalo cembalo, oproti tomu v lyricky a volně pojatých úsecích varhanní pozitiv. V dalším díle téhož komponisty s názvem Intrada di Graziani Nicolas Wattinne zvolil hru na kytaru, čímž skladba dostala jižanský nádech se špetkou divokosti. Jedna z nejznámějších skladeb tohoto večera byla Ciaconna in D pro housle a basso continuo Heinricha Ignaze Franze Bibera, při níž opět umělci využili možnosti prostoru. Cembalista Guerra a violonistka Lucas zůstali spolu na pódiu, houslista Žák s teorbistou Wattinnem se každý postavili po stranách místnosti a takto skladbu započali hrát. Tímto nápadem dodali dílu nový zvukový a akustický rozměr, který se nakonec opět vrátil do původního znění, když oba interpreti pomalu zpátky došli za svými kolegy na pódium. U houslisty lze obdivovat jeho nadhled a lehkost, s nimiž interpretuje jedny z nejnáročnějších houslových skladeb. Neskutečná byla primárně jeho technika smyku, nad kterou měl neustálou kontrolu. Ciaconna následně byla zakončena efektně do ztracena.

Druhá polovina koncertu započala tanci ze sbírky Sonate pro Fidibus Heinricha Döbela. Zazněly kusy jako Czyga, Sarabanda nebo Courante, kde opět těleso zvolilo podobný styl instrumentace a nastudování jako u předešlých kompozic. Slyšeli jsme stejný princip zacházení s kytarou, která byla využívána především v momentech temperamentního charakteru. Jistou sladkost a lyričnost dodával skladbám violonový part, který bohužel kvůli nepříliš přívětivé akustice sálu občas zanikal. V podobném duchu byly provedeny i další kompozice, a to opět z pera skladatele Schmelzera. Pomyslným druhým vrcholem koncertu (za první můžeme brát Ciaconnu in D), a zároveň jeho závěrem, byla opět skladba od Franze Bibera Sonata Violino Solo Representativa, další z řady dobře známých kusů. Kompozice je postavená na imitaci zvířat, jako je například slavík, kukačka, kočka a jiné. Josef Žák tady využil mezinárodní obsazení svého tělesa a každou jednotlivou větu, pojmenovanou po zvoleném zvířeti, nechal uvést svými kolegy. Jednotlivé názvy vět tak zazněly v německém, francouzském i českém jazyce, čímž si opět těleso podmanilo přízeň diváků. Závěrečná věta s příhodným názvem Pochod mušketýrů byla hráči uchopena jako „na odchodnou“, kdy jednotlivé nástroje postupně dohrávaly a hudebníci za doprovodu houslového partu odcházeli ze sálu.

Večer lze bez pochyb označit za povedený. Přesto jsem se během koncertu neubránila jistým myšlenkám upínajícím se k vybranému repertoáru i jeho vyznění. Z recenze lze vyčíst, že většina skladeb byla silně orientovaná na houslovou hru, což je i ze strany houslisty a uměleckého vedoucího Josefa Žáka velmi pochopitelné. Osobně bych však uvítala, když by i jiné nástroje dostaly během programu mnohem větší prostor pro svou sólistickou exhibici, jak tomu bylo v podstatě neustále u houslisty. Mnoho skladeb jím zahraných mohlo být zasazeno do o něco málo volnějších temp. V určitých momentech jsem totiž nabývala dojmu, že jsme pouze na houslovém recitálu, kde vyniká nepopiratelná preciznost a virtuozita houslisty, ale spousta detailů, které ve skladbách nebo v interpretaci Ensemble Castelkorn byly skryté nebo ne tolik nápadné, nevyzněly anebo se ztratily. Chci takto poukázat na jistou jednotvárnost, která je hodná kritičtějšího zamyšlení.

Ovace a následný potlesk vestoje si těleso rozhodně zasloužilo. Spokojenosti publika také nasvědčovaly dva přídavky, z nichž jeden byla úprava lidové písně Lavečka, kterou si posluchači mohli zazpívat za doprovodu ansámblu a s hudebníky se rozloučit.

Program:

Johann Henrich Schmelzer: Intradae di Policinelli / Sonata Cucu / Sonata IV

Heinrich Ignaz Franz Biber: Chaconna in D / Sonata Representativa

Heinrich Döbel: výběr tanců pro housle a bc

Účinkující:

Ensemble Castelkorn

Josef Žák – housle, umělecký vedoucí

Chloé Lucas – violon

Felipe Guerra – cembalo, varhanní pozitiv

Nicolas Wattinne – teorba, kytara

Foto Salik Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více