Jerusalem Quartet s něžnou expresivitou

10. červen 2019, 16:00
Jerusalem Quartet s něžnou expresivitou

Izraelské těleso Jerusalem Quartet patří po dlouhá léta k předním světovým interpretům kvartetní tvorby a v současné době se jedná o jeden z nejcitovanějších ansámblů komorní hudby. Na festivalu Concentus Moraviae vystoupili houslisté Alexander Pavlovsky, Sergei Bresler, violista Ori Kam a violoncellista Kyril Zlotnikov včera ve velkém zámeckém sále mikulovského zámku s programem časově se rozprostírajícím od Josepha Haydna až po Bélu Bartóka. Záštitu koncertu udělil velvyslanec Izraele v České republice J. E. Daniel Meron.

Večer zahájil Smyčcový kvartet G dur op. 76, č. 1 Josepha Haydna. Již od prvních tónů bylo zřejmé, že cílem tělesa – alespoň v případě Haydnova kvartetu – je nabídnout kultivovaný zvuk vídeňského klasicismu s jeho čistými liniemi, sentimentální sladkostí a průzračnou lehkostí. Obzvláště působivé byly charakteristické klasicistní vzdechy houslí v provedení Alexandera Pavlovského. Silnou stránkou interpretace byla především práce s tempem a dynamikou – veškerá rubata a jemná pozastavení, která hudebníci ve skladbě vytvořili, také podobným způsobem jednomyslně rozvedli. I na hudebním humoru – další důležité stránce Haydnova kompozičního mistrovství – si dali interpreti záležet. Elegantní klasicistní finesy střídaly náhlé extatické výboje rozverné hudby, která tvořila se zbytkem komický kontrast. Pochvalu zaslouží, že hudebníci zůstávali po celou dobu věrni stylově vybroušenému přednesu. O to větší očekávaní vzbuzoval nadcházející Smyčcový kvartet č. 2 Es dur, op. 26 Ericha Wolfganga Korngolda, známého dodnes především jako průkopníka filmové hudby v první polovině dvacátého století.

Již úvodní část druhého smyčcového kvartetu ozřejmila, proč právě Korngoldova hudba doprovázela na cestě ke slávě hvězdy stříbrného plátna. Autorův charakteristický instrumentační a melodický styl – jehož reminiscence se objevují i u dalších hollywoodských skladatelů v první polovině dvacátého století – umně balancuje na hraně hřejivých vyznání a náhlých kontrastních ploch využívajících rozšířené harmonie.  Rozhodně se však Korngoldův smyčcový kvartet nedá označit za expresivní dílo a hudebníci tak překročili dlouhý brod dělící dobu Josepha Haydna a Ericha Wolfganga Korngolda takříkajíc suchou nohou. Ostatně již ve druhé větě Intermezzo vysvítá na povrch lehkost, elegance a snad i jistá taneční hravost nejen Korngoldovy hudby, ale obzvláště hudebního nastudování v podání Jerusalem Quartet. Právě vhodně zvolenou mírou expresivity, která nedosahovala nejvyhrocenějších poloh se podařilo spojit časově i stylově vzdálená díla.

Totéž platí i pro nejmodernější kompozici večera Smyčcový kvartet č. 4 maďarského hudebního skladatele Bély Bartóka. Ačkoliv skladatelovo dílo hovoří k posluchačům do značné míry odlišným kompozičním jazykem, díky citlivé interpretaci Jerusalem Quartet zůstávalo hudební sdělení stále v těsném spojení se skladbami Josepha Haydna i Ericha Wolfganga Korngolda. Nepochybně také z důvodu jednoty zvolili interpreti čtvrtý smyčcový kvartet, který staví svůj hudební účinek jak na prvcích moderní harmonie a maďarské lidové tvorby, tak i na klasicko-romantickém hudebním ideálu. Právě v posledním díle večera se nejvíce projevila rytmická souhra tělesa v rubatových částech a společných glissandech v první části Allegro. Rytmicky pulsující úseky ve druhé, čtvrté a páté větě plnily svůj dramatický účel, ale nikdy se zcela nepřehouply do násilné expresivity. Naopak dlouhým melancholickým úsekům dali hudebníci vyniknout právě ve třetí větě, kde vlivem promyšlené práce s dynamikou zůstal sál i po skončení části napnutý očekáváním. Po závěrečné páté větě s výraznými přiznávkami a charakteristickým tanečním rytmem přišel ještě přídavek z Pěti kusů pro smyčcové kvarteto Ervína Schulhoffa a sladce bolestná druhá věta z Dvořákova „amerického“ Smyčcového kvartetu č. 12.

Jerusalem Quartet svým sladkým, kultivovaným a elegantním zvukem – který se hudebníkům navíc bez obtíží podařilo propašovat i do kompozičně zcela odlišných hudebních děl – nabídl pohled do mezinárodní ligy světa komorní hudby. Ani zdaleka se však nejedná o jediné světové těleso, které v rámci festivalu Concentus Moraviae vystoupí. Pro možná srovnání tak nebude třeba chodit daleko.

Jerusalem Quartet

Program:

Joseph Haydn: Smyčcový kvartet č. 1 G dur, op. 76

Erich Wolfgang Korngold: Smyčcový kvartet č. 2 Es dur, op. 26

Béla Bartók: Smyčcový kvartet č. 4

Neděle 9. června 2019, Velký zámecký sál, Mikulov

Foto Jiří Sláma

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více

Zatímco brněnskému jazzovému publiku je trumpetista Jiří Kotača znám především jako kapelník progresivního big bandu Cotatcha Orchestra, na svém prvním CD se představuje s jinou formací. Švédského kytaristu Alfa Carlssona poznal při studiích v Nizozemsku, znovu se potkali a kapelu založili při Alfově turistické cestě do Česka. Na společný výlet za hudbou pak pozvali dva velmi talentované slovenské hráče, bubeníka Kristiána Kuruce a kontrabasistu Petera Kormana, který je ostatně členem Kotačova big bandu. Mezinárodní formace hraje Kotačovy i Carlssonovy autorské skladby a inspiruje se více či méně také moravským, slovenským a především skandinávským folklorem. Album dostalo název Journeys, protože kolem cest – za hudbou, za poznáním i do nitra duší – se život nejen této kapely točí především.  více

Návratem do Janáčkova divadla po třech letech a s první předzvěstí nadcházejících oslav 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena vstoupila Filharmonie Brno do nového roku tradičním, v historii již 65. novoročním koncertem. Pro tuto příležitost si vybrala program vskutku noblesní a patřičný, korunovaný evropsky proslavenou Ódou na radost. Celý slavnostní večer se odehrál pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese.  více

Původně to měly být instrumentální demonahrávky jen tak pro radost. Nakonec z toho vznikl jeden z nejambicióznějších hudebních projektů, na kterých se kdy podíleli brněnští muzikanti. Album King’n’doom s účastí velkých hvězd západoafrické hudby už znají posluchači rádií v Senegalu a jeho tvůrci, Pavel Šmíd a Martin Piro z brněnského studia a vydavatelství Rustical Records, dostávají pozvánky na velké festivaly u nás i za hranicemi.  více

V adventním čase se Czech Ensemble Baroque uvedl svátečním programem, jehož jádrem byly duchovní písně Adama Michny z Otradovic a pásmo barokních koled z českých kancionálů v úpravě Martina Jakubíčka. Středeční vystoupení doplnila sonáta Nicolase Chédevilla v podání Michaely Koudelkové, Marka Čermáka a Dalibora Pimka. Zpěvní část provedli Czech Ensemble Baroque Quintet ve složení Pavla Radostová, Tereza Válková, Lucie Netušilová Karafiátová, Jakub Kubín a Jiří Miroslav Procházka za doprovodu osmičlenného Czech Ensemble Baroque Orchestra pod vedením dirigenta Romana Válka. Při koncertu soubor pokřtil své nejnovější CD Super Flumina Babylonis Františka Xavera Richtra.  více

V záplavě předvánočních hudebních akcí (včetně těch bezplatných na všech náměstích) se ta, s níž přišel Cotatcha Orchestra s hostující zpěvačkou Mar Vilasecou z Barcelony, rozhodně neztratila. Pestrý koktejl českých barokních pastorel, amerických vánočních písní a starobylé katalánské koledy měl ve víceméně zaplněném sále Husy na provázku odezvu.  více

Po pouhých dvou letech se brněnská bluesová kapela Band of Heysek přihlásila se svým druhým albem. Jeho název, který naznačuje radost ze setkání (I’m Glad I Met You), můžeme brát jako symbolický. Výsledkem cesty frontmana Jana Švihálka do oblasti Severního Mississippi bylo totiž nejen jeho setkání se současnými hvězdami tamního syrového blues (mj. na Grammy nominovaný RL Boyce nebo tamější bílá superhvězda Kenny Brown), ale také cesta těchto venkovských bluesmanů na český festival Blues Alive. Letošní další výlet celé „bandy hejsků“ na prestižní festival do Mississippi – už po natočení druhého alba – je pak jen pokračováním, ale nikoli závěrem krásného příběhu. Za oceánem totiž znovu došlo k zajímavým setkáním a Švihálek a spol. si do Brna přivezli společnou nahrávku své kapely s oběma výše zmíněnými obdivovanými americkými bluesmany.  více

Prostory brněnské katedrály svatých Petra a Pavla včera rozezněla Jazzová Mše od Jaromíra Hniličky. Poselstvím večera byla především vzpomínka na autora díla. Znovuuvedení této specifické kompozice bylo taktéž připomínkou tří let od jeho úmrtí. Brněnské provedení na Petrově pak navázalo na sobotní uvedení ve Valticích, které se zároveň konalo přesně na den skladatelova úmrtí. Na společném nastudování se kromě dominujícího B Side Bandu podíleli také členové Filharmonie Brno, sbor Ars Brunesis Chorus, herec Zdeněk Junák a trumpetista Juraj Bartoš, vše pod taktovkou Dana Kalouska.  více

Přerod úspěšné klasické akordeonistky v písničkářku. To bylo jedno z témat rozhovoru s Klárou Veselou. Především jsme však strávili příjemný čas nad jejím novým, celkově už třetím, albem Delicia.  více

V brněnském divadle Buranteatr se o víkendu uskutečnila premiéra autorského pohybového divadla s názvem Ondina: Malá mořská milovaná v podání spolku ProArt. Jak je již zvykem u tohoto nezávislého tělesa, jednalo se o multižánrovou inscenaci, kombinující prvky tance a činohry a to za účasti toliko dvojice protagonistů (Lucie Hrochová a Martin Dvořák), kteří jsou zároveň tvůrci představení.  více

Komická opera Růžový kavalír patří k nejmilovanějším a nejčastěji uváděným operám Richarda Strausse, ale také k nejvýznačnějším operním dílům minulého věku. Za více než století od své premiéry 26. ledna 1911 se stala prubířským kamenem operních režisérů, sólových zpěváků, orchestrálních hráčů i dirigentů. V pátek se tento titul po pětatřiceti letech vrátil do Brna na jeviště Janáčkova divadla. Po více než úspěšných Hoffmannových povídkách v režii uměleckého dua SKUTR, které sezonu zahájily, se jednalo o další velké sousto dramaturgického plánu Národního divadla Brno. Režijního nastudování se tentokrát chopil umělecký šéf opery Národního divadla Brno Jiří Heřman. Scénu navrhl Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková Rusínová a světelný design Daniel Tesař. O videoprojekce se postaral Tomáš Hrůza. Orchestr řídil a hudbu nastudoval Robert Kružík, sbor vedla Klára Složilová Roztočilová.  více

Dva měsíce po zahajovacím koncertu sezóny se Filharmonie Brno vrátila do provizoria sálu brněnského Stadionu, tentokrát s prvním koncertem spadajícím do abonentní řady Filharmonie na Stadionu. Program včerejšího večera s názvem Emoce a vášně mile překvapil, stejně jako jeho precizní provedení brněnskou filharmonií.  více

Brněnský hudebník Jan Švihálek se řadu let věnuje blues s kapelou Hoochie Coochie Band. Před pár lety však založil další kapelu, Band of Heysek, ve které naplňuje své představy o jiné podobě blues, syrovější, punkovější, rytmičtější. Za kořeny této hudby se vypravil nejprve sám a později s celou kapelou. Navázal kontakty i přátelství s americkými špičkami žánru, zahrál si na prestižním festivalu, přivezl mississippské bluesmany do Česka a jeho kapela s nimi dokonce natočila nahrávky, které nyní připravuje k vydání.  více