Jerusalem Quartet s něžnou expresivitou

10. červen 2019, 16:00
Jerusalem Quartet s něžnou expresivitou

Izraelské těleso Jerusalem Quartet patří po dlouhá léta k předním světovým interpretům kvartetní tvorby a v současné době se jedná o jeden z nejcitovanějších ansámblů komorní hudby. Na festivalu Concentus Moraviae vystoupili houslisté Alexander Pavlovsky, Sergei Bresler, violista Ori Kam a violoncellista Kyril Zlotnikov včera ve velkém zámeckém sále mikulovského zámku s programem časově se rozprostírajícím od Josepha Haydna až po Bélu Bartóka. Záštitu koncertu udělil velvyslanec Izraele v České republice J. E. Daniel Meron.

Večer zahájil Smyčcový kvartet G dur op. 76, č. 1 Josepha Haydna. Již od prvních tónů bylo zřejmé, že cílem tělesa – alespoň v případě Haydnova kvartetu – je nabídnout kultivovaný zvuk vídeňského klasicismu s jeho čistými liniemi, sentimentální sladkostí a průzračnou lehkostí. Obzvláště působivé byly charakteristické klasicistní vzdechy houslí v provedení Alexandera Pavlovského. Silnou stránkou interpretace byla především práce s tempem a dynamikou – veškerá rubata a jemná pozastavení, která hudebníci ve skladbě vytvořili, také podobným způsobem jednomyslně rozvedli. I na hudebním humoru – další důležité stránce Haydnova kompozičního mistrovství – si dali interpreti záležet. Elegantní klasicistní finesy střídaly náhlé extatické výboje rozverné hudby, která tvořila se zbytkem komický kontrast. Pochvalu zaslouží, že hudebníci zůstávali po celou dobu věrni stylově vybroušenému přednesu. O to větší očekávaní vzbuzoval nadcházející Smyčcový kvartet č. 2 Es dur, op. 26 Ericha Wolfganga Korngolda, známého dodnes především jako průkopníka filmové hudby v první polovině dvacátého století.

Již úvodní část druhého smyčcového kvartetu ozřejmila, proč právě Korngoldova hudba doprovázela na cestě ke slávě hvězdy stříbrného plátna. Autorův charakteristický instrumentační a melodický styl – jehož reminiscence se objevují i u dalších hollywoodských skladatelů v první polovině dvacátého století – umně balancuje na hraně hřejivých vyznání a náhlých kontrastních ploch využívajících rozšířené harmonie.  Rozhodně se však Korngoldův smyčcový kvartet nedá označit za expresivní dílo a hudebníci tak překročili dlouhý brod dělící dobu Josepha Haydna a Ericha Wolfganga Korngolda takříkajíc suchou nohou. Ostatně již ve druhé větě Intermezzo vysvítá na povrch lehkost, elegance a snad i jistá taneční hravost nejen Korngoldovy hudby, ale obzvláště hudebního nastudování v podání Jerusalem Quartet. Právě vhodně zvolenou mírou expresivity, která nedosahovala nejvyhrocenějších poloh se podařilo spojit časově i stylově vzdálená díla.

Totéž platí i pro nejmodernější kompozici večera Smyčcový kvartet č. 4 maďarského hudebního skladatele Bély Bartóka. Ačkoliv skladatelovo dílo hovoří k posluchačům do značné míry odlišným kompozičním jazykem, díky citlivé interpretaci Jerusalem Quartet zůstávalo hudební sdělení stále v těsném spojení se skladbami Josepha Haydna i Ericha Wolfganga Korngolda. Nepochybně také z důvodu jednoty zvolili interpreti čtvrtý smyčcový kvartet, který staví svůj hudební účinek jak na prvcích moderní harmonie a maďarské lidové tvorby, tak i na klasicko-romantickém hudebním ideálu. Právě v posledním díle večera se nejvíce projevila rytmická souhra tělesa v rubatových částech a společných glissandech v první části Allegro. Rytmicky pulsující úseky ve druhé, čtvrté a páté větě plnily svůj dramatický účel, ale nikdy se zcela nepřehouply do násilné expresivity. Naopak dlouhým melancholickým úsekům dali hudebníci vyniknout právě ve třetí větě, kde vlivem promyšlené práce s dynamikou zůstal sál i po skončení části napnutý očekáváním. Po závěrečné páté větě s výraznými přiznávkami a charakteristickým tanečním rytmem přišel ještě přídavek z Pěti kusů pro smyčcové kvarteto Ervína Schulhoffa a sladce bolestná druhá věta z Dvořákova „amerického“ Smyčcového kvartetu č. 12.

Jerusalem Quartet svým sladkým, kultivovaným a elegantním zvukem – který se hudebníkům navíc bez obtíží podařilo propašovat i do kompozičně zcela odlišných hudebních děl – nabídl pohled do mezinárodní ligy světa komorní hudby. Ani zdaleka se však nejedná o jediné světové těleso, které v rámci festivalu Concentus Moraviae vystoupí. Pro možná srovnání tak nebude třeba chodit daleko.

Jerusalem Quartet

Program:

Joseph Haydn: Smyčcový kvartet č. 1 G dur, op. 76

Erich Wolfgang Korngold: Smyčcový kvartet č. 2 Es dur, op. 26

Béla Bartók: Smyčcový kvartet č. 4

Neděle 9. června 2019, Velký zámecký sál, Mikulov

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

V sobotu večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který sem vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska, zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více