Kontrasty polské inscenace Její pastorkyňa

2. prosinec 2018, 17:00

Hlavním dramaturgickým záměrem letošního Mezinárodního festivalu Janáček Brno 2018 je uvedení kompletního hudebně-dramatického autorova díla. Po divácky úspěšné Káti Kabanové a precizním provedení Věci Makropulos včera přišel na řadu polský soubor Teatr Wielki z Poznani s uvedením Její pastorkyně tedy díla, které dvanáct let po své Brněnské premiéře v roce 1904 otevřelo Leoši Janáčkovi dveře na mezinárodní hudební scénu.

Realistické drama z prostředí moravské vesnice Gabriely Preissové Její pastorkyňa (ve světě uváděné pod titulem Jenůfa) je prvním neveršovaným textem, který v české opeře došel  zhudebnění. V tragickém příběhu, který je ostrou a nesmlouvavou kritikou společenských poměrů a konvencí, zachází Leoš Janáček přes škrty v libretu s city postav obezřetně a zanechává je celistvé a vlastní interpretací nedotčené. A právě obdobně citlivé bylo i uchopení Její pastorkyně režisérem a autorem scény Alvisem Hermanisem. V působivém ornamentálním prostoru secesních kulis ztvárnily hlavní role Ilona Krzywicka jako Jenůfa, Eliška Weissová jako Kostelnička a Olga Maroszek, stařenka. V mužských rolích se představili tenoři Titusz Tóbisz jako Laca a Piotr Friebe v roli Števy. Orchestr řídil dirigent a umělecký šéf opery Velkého divadla Stanisława Moniuszka v Poznani Gabriel Chmura.

jeji_pastorkyna_02_foto_marek_olbrzymek

Již od prvních tónů předehry bylo publikum konfrontováno s jevištní řečí tak neobvyklou a plnou kontrastů, že mnoha divákům mohlo výtvarné řešení scény zůstat hádankou až do konce. Záplava ornamentů a vizuálních vjemů totiž neslibovala jednoduchou interpretaci. Jen co na jevišti neustále přítomná skupina tanečnic v bílých krojích svými pohyby začala vyprávět příběh, bylo jasné že se i choreografie uchýlila k ornamentálnosti a jisté neartikulovanosti, stejně jako výjimečně povedené a oku lahodící kostýmy. Bohatým zdobením byly navýsost folklórní a přesto místně nezařaditelné. Obrazy Alfonse Muchy či Joži Úprky promítané na scénu však nesdělovaly mnoho podstatného. Nevtíravě zaměstnávala pozornost očí, zatímco většinu vnímání na sebe už plně stáhly repliky postav.

Pěvecké role překvapily statičností, také rekvizity byly omezeny na naprosté minimum. Svá slova však interpreti doprovázeli výraznou, až schematickou gestikulací i afektem hlasu, který dokazoval stoprocentní porozumění textu a nenechal zapadnout jediné vnitřní hnutí.

jeji_pastorkyna_01_foto_marek_olbrzymek

Rozdělení prostoru 1. a 3. dějství na tři úrovně pro sólisty, tanec a sbor bylo bezezbytku funkční ve všech dramatických situacích a organicky podtrhovalo jejich proměny. Dějství druhé se jako svébytné, komorní a dějově kontrastní samo nabízí pro zcela rozdílné řešení. Klíčové dění dramatu bylo v této inscenaci přeneseno do konkrétních realistických kulis dvacátého století. Škrobení krojů pomíjí a přišlo razantní zcivilnění. Nechyběly ani odvážné rekvizity jako barevná světélka na svatém obraze nebo funkční domácí spotřebiče. I pěvecký projev interpretů se pod vlivem vypjatých situací přiblížil prosté řeči a místy na kultivovaný tón zcela rezignoval, především v působivém závěru jednání v podání Elišky Weiss jako Kostelnička.

Výkony všech hlavních představitelů se pohybovaly na vyvážené, stejně špičkové úrovni. Ilona Krzywicka v roli Jenůfy se vyhnula glissandům v náročných intervalových skocích a skvěle obstála i v nasazování ve zvláště vysokých polohách. Ve své roli zdomácnělá Eliška Weissová jí byla rovnocenným partnerem s příhodně příbuznou barvou hlasu. Piotr Friebe v roli marnotratného Števy výtečně projevil záměrnou a na libretu postavenou neurvalost výrazu, hereckého i pěveckého. Jeho protějšek, autoritativní Titusz Tóbisz, jako by uvažoval v intencích celého nastudování a veškerou průraznost a sílu hlasu vyhradil na několik dějově nejzásadnějších zvolání. Sbory potěšily hutným zvukem, ačkoli ženský sbor třetího dějství, ač vizuálně statický, projevil více energie a vyzněl snad o něco lépe.

Úhrnem byla poznaňská Její pastorkyňa inscenací vyzařující úctu k dílu a záměrům tvůrců. Režie se obdivuhodným způsobem vzdala vlastního výkladu ve prospěch sdělení obsaženého v libretu i hudbě. Díky nadprůměrné úrovni všech složek incenace mohlo brněnské publikum spatřit klíčové dílo české hudby v podobě zároveň nové, odvážně plné i pokorně průzračné.

Dirigent: Gabriel Chmura
Režie: Alvis Hermanis
Scéna: Alvis Hermanis
Kostýmy: Anna Watkins
Choreografie: Alla Sigalova
Světelný design: Gleb Filshtinsky
Projekce: Ineta Sipunova
Sbormistr: Mariusz Otto

Obsazení:

Jenůfa: Ilona Krzywicka – soprán
Laca Klemeň: Titusz Tóbisz – tenor
Števa Buryja: Piotr Friebe – tenor
Kostelnička Buryjovka: Eliška Weissová – soprán
Stařenka Buryjovka: Olga Maroszek – mezzosoprán
Stárek: Rafał Korpik – bas

V rámci Temných hodinek Velikonočního festivalu duchovní hudby vystoupil včera pod vedením dirigenta Jakuba Kydlíčka Barokní orchestr Pražské konzervatoře. Instrumentalisty doplnila sopranistka Anna Petrtylová, altistka Monika Machovičová, tenorista Marek Žihla a basista David Malát. Zaznělo na český text komponované Oratorium na Velký pátek moravského skladatele a kantora Josefa Schreiera.  více

Série koncertů s názvem Harafica tour 2019 se v úterý 16. dubna přenesla ze slovenské Skalice do Brna. Cimbálová muzika z Uherského Hradiště na něm představila neuvěřitelně pestrou směsici žánrů, hostů a občas i pocitů.  více

Kostel svatého Josefa se včera stal místem soukromých výpovědí skladatele Františka Gregora Emmerta a houslisty Milana Paľy. V pozvolna se stmívajících prostorách chrámu zazněla skladba Ecce Homo, symfonie pro sólové housle.  více

Letošní ročník festivalu JazzfestBrno nabízí nepřeberné množství rozmanitých crossoverů , žánrových směsic a fúzí. V duchu tohoto stylového spektra v rekonstruovaném (akusticky významně vylepšeném) sále Janáčkova divadla nabídl svůj vyhlášený osobitý nadžánrový sound klasik jazz fusion a britský kytarista John McLaughlin se svou formací The 4th Dimension. V Brně se představil vůbec poprvé.  více

Koncert s podtitulem Nova et Vetera zahájil na Květnou neděli 28. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby s tématem Ceremonie/Je dobré slavit Pána. Kromě gregoriánského chorálu svatého týdne v podání tělesa Schola Gregoriana Pragensis, který včerejší koncert zahájil, zazněla světová premiéra skladby So Shall He Descend estonského autora Toiva Tuleva v provedení sopranistky Ivany Rusko, mezzosopranistky Bettiny Schneebeli, tenoristy Jaroslava Březiny, barytonisty Jiřího Hájka, sboristek Anety Bendové Podracké, Jany Vondrů a Pavly Radostové, sboru Ars Brunensis pod vedením sbormistra Dana Kalouska a Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Denise Russella Daviese. Dílo vzniklo na objednávku festivalu a přímo na míru katedrále svatého Petra a Pavla.  více

Festival JazzFestBrno letos rozšířil svou nabídku o „elektronickou“ programovou linii Tension. V rámci které vystoupily 28. března v prostoru Praha v Brně formace Zabelov Group a HRTL Spaghetti Ensemble. Ideově blízko však k této nové řadě měl i dvouhodinový koncert, který se odehrál 5. dubna ve vyprodaném Sono Centru. Manchesterské trio GoGo Penguin sice využívá desetiletími prověřený instrumentální půdorys jazzového klavírního tria, ale na svých albech i koncertech osciluje kolem elektronické hudby coby východiska.

Přestože obecně bývá pozornost posluchačů zaměřena především na již lety prověřená hudební tělesa, včerejší koncert nově vzniklého ansámblu Camerata Brunensis v Historickém sále brněnského Biskupského dvora dokázal, že i mladá krev může nabídnout pozoruhodný umělecký zážitek. Koncert vznikl ve spolupráci Moravského zemského muzea a Akademie staré hudby při Masarykově univerzitě, kterou interpreti Cameraty Brunensis navštěvují. Ansámbl tvoří sopranistka Veronika Vojířová, která vystupovala například se soubory Collegium Marianum, Collegium Floreum, Capella Regia Praha či Cappella Mariana, a flétnistka Michaela Durajová, kterou mohli posluchači slyšet například s Orchestrální akademií Filharmonie Brno, s Moravskou filharmonií Olomouc, s orchestrem Czech Virtuosi či s Pražským filharmonickým orchestrem. Také kontrabasista a violonista Matyáš Berdych pravidelně hraje s významnými hudebními tělesy, jako je například Musica Florea, Collegium Marianum nebo Czech Ensemble Baroque. Páteř ansámblu tvoří cembalista Jan Hajič fungující jako korepetitor pražského sboru Vagantes, na Pražské konzervatoři doprovází koncerty a mistrovské kurzy a pod vedením Roberta Huga působí jako záložní varhaník pražské Akademické farnosti.  více

Filip Míšek a Ema Brabcová spolupracují už dvacet let. Pokrali se v roce 1999 v kapele Roe-Deer, v jejímž rámci pak vytvořili vlastní projekt s názvem Khoiba. Pod tímto názvem vydali alba Nice Traps (2004) a Mellow Drama (2007), zazářili na tuzemské scéně a dali o sobě vědět i v sousedním Německu, ale poté se každý z protagonistů vydal vlastní cestou – Filip si vymyslel sólový projekt Dikolson a Ema působila nejprve v kapele Luno a poté se stala součástí skupiny The Antagonists pod vedením Jana P. Muchowa. Až v lednu 2019 na sebe upozornila znovuzrozená Khoiba – nejprve singlem Log a o dva měsíce později albem Khoiba. Dvojice je v rámci intenzivního jarního turné přijede představit i do Brna. Koncert v Kabinetu múz se koná 24. dubna a Khoibu na něm podpoří Jan Boroš s Čarami života, oceněnými letos cenou Apollo.  více

Každá premiéra Vojenského uměleckého souboru Ondráš je událostí, která se těší velkému zájmu folklorních nadšenců. Nejinak tomu bylo ve čtvrtek v lehce stísněných prostorách Divadla Bolka Polívky. Koncert s názvem Krajinou času byl vyprodán více než měsíc předem.  více

Včerejší koncert z Šéfdirigentské řady Filharmonie Brno představil v komorně pojatém programu koncertní mistryni Coloradského symfonického orchestru houslistku Yumi Hwang-Williams. Společně s šéfdirigentem brněnské filharmonie Dennisem Russellem Daviesem přednesla některá z klasických i moderních děl zkomponovaných pro housle a klavír. Brněnské publikum tak mělo možnost seznámit se sólistkou ještě dříve, než zítra stane po boku samotného orchestru Filharmonie Brno.  více

V téměř čtyřhodinovém programu mohli ve Veselí nad Moravou diváci i účinkující slavit osmdesáté narozeniny legendy horňáckého folkloru Martina Hrbáče. Koncert, který se v neděli 24. března k této příležitosti konal, se však zapíše do dějin nejen svojí délkou, ale zejména plejádou folklorních legend, které se na jevišti vystřídaly.  více

Klavírní recitál šéfdirigenta brněnské filharmonie Denise Russella Daviese a jeho manželky klavíristky Maki Namekawy včera v Besedním domě nabídnul skladby tří výrazných tváří amerického minimalismu. V průběhu večera zazněla minimalistická tvorba Steva Reicha v podobě díla Piano Phase, skladba Hallelujah Junction Johna Adamse a Four Movements for Two Pianos Philipa Glasse.  více

Festival JAZZFESTBRNO se letos rozšiřuje o novou programovou linii Tension, která bude představovat hudebníky na pomezí jazzu a elektronické hudby. Jedním z interpretů, kteří se představí 28. března v prostoru Praha v Brně, bude česko-ukrajinské duo Zabelov Group, které nedávno vydalo nové album s názvem Eg. Rozhovor s Romanem Zabelovem (akordeon, hlas, klavír, varhany, harfa…) a Janem Šiklem (bicí, trubka, kytara, perkuse…) vznikl v jedné pražské kavárně těsně před kapelní zkouškou.  více

Dvojkoncerty, typické pro festival JAZZFESTBRNO, často pracují s modelem velká světová hvězda a před ní méně známá česká nebo evropská kapela. V sobotu 16. března tomu bylo v Divadle Husa na provázku jinak. Po česko-polském septetu Štěpánky Balcarové sice následoval recitál výborného amerického trumpetisty Theo Crokera, ale pro řadu návštěvníků byla hvězdná domácí sestava se jmény jako Jaromír Honzák nebo Marcel Bárta větším lákadlem než u nás zatím spíše neznámý Croker, vnuk jiného úspěšného amerického trumpetisty, Doca Cheathama. Ať už ale posluchač přišel do komorního prostředí Husy na provázku na zhudebněné polské verše nebo na americkou jazzovou party, jistě neodcházel zklamán. I když se v druhé polovině namísto funkového večírku konal regulérní jazzový koncert.  více

Zatímco slavnější z rodu Marsalisů, trumpetista Wynton, se v rámci brněnského JazzFestu představil už opakovaně, jeho starší bratr, saxofonista Branford, zavítal na jižní Moravu poprvé. Koncertem jeho Quartetu začal další ročník festivalu JazzFestBrno, který si po necelých dvou dekádách existence drží pozici nejkvalitnější jazzové přehlídky v republice.  více