Krásně a bolestně lidské v podání ProArt Company

2. prosinec 2019, 15:00

V brněnském divadle Buranteatr se o víkendu uskutečnila premiéra autorského pohybového divadla s názvem Ondina: Malá mořská milovaná v podání spolku ProArt. Jak je již zvykem u tohoto nezávislého tělesa, jednalo se o multižánrovou inscenaci, kombinující prvky tance a činohry a to za účasti toliko dvojice protagonistů (Lucie Hrochová a Martin Dvořák), kteří jsou zároveň tvůrci představení.

Za textovou částí stojí talentovaná Lucie Hrochová, která tímto představením v ProArt Company debutovala. Autorka, která má na kontě dvě knížky a pro niž byla Ondina dramatická prvotina, se nechala inspirovat různými legendami a pohádkami o mořských vílách napříč časem i kulturami. Diváka upoutala hned při vstupu do sálu, když seděla v plechové nádobě ve vzdušných tylových šatech (autorkou kostýmů je Jindra Rychlá) a jakoby pozorovala přímo skrze publikum zatím nic netušící postavu Hanse (Martin Dvořák). Rozverným způsobem se autorka potom zamýšlí nad nedokonalostmi lidské povahy, které symbolizuje právě Hans. Ondina totiž zastává roli něčeho nadpozemského, vševědoucího. Samozřejmě toto není jediný kontrast mezi těmito dvěma postavami. Rozdílů či protipólů v průběhu večera nacházíme celou řadu: muž/žena, člověk/příroda, věčnost/pomíjivost... I když příběh hovoří o milostném vztahu člověka a mořské víly a zpracovává tedy téma pohádkové, autorka textu ho dokázala demonstrovat tak, aby byl i dnes až naléhavě aktuální . Nadčasovost je natolik markantní, že se divák v příběhu této zamilované dvojice osobně poznává a dostává také dostatečný prostor pro jeho vlastní interpretaci.

Lucie Hrochová podala vynikající výkon nejen po herecké, ale i po taneční stránce, ač narozdíl od Dvořáka není tanečnice. To je samozřejmě patrné na technice, ale co se týče energie pohybu, Martinu Dvořákovi naprosto stačila a i s poměrně těžkými pohybovými pasážemi, například v duetech, s nimž se poprala velmi dobře. Člověku ani nepřišlo na mysl, že by postavu Ondiny měla ztvárnit profesionální tanečnice, neboť toto provedení, právě díky nedokonalostem ve fyzických úsecích a kontrastu s tanečně vyzrálým Martinem Dvořákem, působilo daleko opravdověji. Text, jež se střídal s hudbou, působil velmi poeticky, a to i přesto, že byl psán dnešním jazykem a bez použití archaických výrazů si zachoval patřičnou hloubku. Zejména pak fráze – krásně bolestně lidské, jež vystihovala celé představení.

Martin Dvořák působil v řadě divadel v tuzemsku i v zahraničí, už proto využil ve své choreografii  široký pohybový slovník. Zkušený tanečník působil velmi plasticky a naprosto jistě v každém kroku. V optice herectví byl přirozený a naprosto důvěryhodně zvtárnil postavu smrtelníka, který za celou dobu představení zažívá mnohé emoce a prochází take vlastním niterným bojem. Jeho role, smrtelník Hans , jež se zamiluje do mořské víly Ondiny, je nositelem archetypálních vlastností a představuje člověka jako komplikovanou, ale i tvůrčí bytost. Dvořákova choreografie výborně dokreslila znějící slova i hudbu a sama doplňovala dějovou linku.

Hudbu pro tento kus vytvořil DJ Jan Hanák, který vystupuje pod pseudonymem Sonority. Využil jednak autorskou hudbu a jednak remixy klasických autorů jako Dvořák, Ravel nebo Debussy.

Ondina: Malá mořská milovaná je vskutku velice povedené představení, které rozhodně stojí za návštěvu. Ovšem vzhledem k tomu, že se nacházíme na poli nezávislého divadla, kdy budoucnost bývá značně nejistá, budou mít diváci možnost spatřit další reprízy pouze 6. a 14. prosince.

Napsala: Lucie Hrochová Režie, dramaturgie: Martin Dvořák, Lucie Hrochová Choreografie: Martin Dvořák Hudba: Jan Hanák alias Sonority Kostýmy: Jindra Rychlá Účinkují: Lucie Hrochová, Martin Dvořák Technika: Jakub Vrága

Psáno z premiéry 30. listopadu 2019

Ilustrační foto ze zkoušky/ foto Mila Vašičková

Druhý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Improvizační liga. Během jarních měsíců Brno jazzem doslova žije a to nejen díky festivalům JazzFestBrno a Jazz Jaro, letos je tomu však jinak. Pro zkrácení čekání na živé jazzové koncerty pro vás dnes máme jazzové čtení.  více

Folklorní redakce Českého rozhlasu Brno se rozhodla, že během izolace, která postihla téměř celý svět nechce zahálet. Kromě „bytového“ vysíláni odehrávajícího se přímo u redaktorů doma, zveřejnila také jednu výzvu. Posluchači nyní mohou do redakce zasílat své hudební nahrávky, které následně zazní v rozhlasovém éteru.  více

První díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Velké hlasy a patří brněnské opeře.   více

Představujeme vám nového hudebního Průvodce. Brno získalo téměř před třemi lety prestižní titul Město hudby UNESCO, čímž se zařadilo mezi 46 stejně zaměřených měst z celého světa. Na otázku proč a čím je jeho hudební scéna tak vyjímečná vám možná odpoví jednotlivé díly následujícího seriálu. Autorem celkem devíti kapitol mapujících brněnskou hudební scénu je Boris Klepal. O grafické zpracování a sazbu tištěného průvodce se postarala Barbara Zemčík. Koláže jsou dílem yvanse, anglický překlad realizoval Don Sparling. Od zítřejšího dne najdete na tomto místě pravidelně každý čtvrtek jednu z kapitol Průvodce. Tištěná verze bude v lepších časech zdarma k vyzvednutí v informačním centru TIC Brnovíce

Trumpetista Jiří Kotača stojí v čele mladého, ale velmi zajímavého a zdravě ambiciózního big bandu Cotatcha Orchestra. Zatímco brněnský orchestr na své první album teprve čeká, nedávno Kotača vydal CD se svým komornějším tělesem, s mezinárodním Alf Carlsson/Jiří Kotača Quartetem. Album se jmenuje Journeysvíce

V souvislosti s dopady mimořádných opatření kvůli viru Covid-19 na aktéry kulturních a kreativních odvětví v Brně, vedení města Brna a Odbor kultury MMB intenzivně pracují na souboru opatření pro zmírnění těchto dopadů. Zároveň v této věci probíhá komunikace na všech úrovních veřejné správy, především pak ve spolupráci s Institutem umění - Divadelním ústavem, který mapuje situaci na celostátní úrovni. Do 22. března 2020 můžete prostřednictvím online dotazníku (odkaz najdete v článku) pomoci zhodnotit aktuální situaci, na základě výsledků budou podniknuty další kroky.  více

Zatímco své minulé album Velký svět vydal brněnský písničkář Ivo Cicvárek dlouhých jedenáct let po předchozí sólové nahrávce, tentokrát nechal fanoušky čekat „pouhých“ sedm roků. Mezitím se však podílel například na živých nahrávkách Textové dílny Slávka Janouška (Konec! Panáka! Bazén! a Ježíšku, přines!) a především v roce 2017 připravil v duu s Ladou Šimíčkovou velmi pěkné album Soukromé písně. Na konci loňského roku se pak po letech připomněl jako autor písní skupiny Mošny, s níž spolupracuje od 90. let.  více

Čtvrtý abonentní večer připravený Filharmonií Brno pro šéfdirigentskou řadu Filharmonie na Stadionu a v Janáčkově divadle je výjimečným dramaturgickým počinem. Program nazvaný podle vstupní skladby Modesta Petroviče Musorgského „Obrázky z výstavy“ staví vedle sebe další díla podnícená i inspirovaná malířským uměním: Fresky Piera della Francesca Bohuslava Martinů a symfonii Malíř Mathis Paula Hindemitha. Znějící malířství je doprovázeno unikátními, hudbou dokreslenými vizualizacemi Cori O’Lana ve spolupráci s Ars Electronica. Nejen pro kulturní instituce těžkou situaci tohoto týdne zvládla Filharmonie Brno pohotově i s náležitým pozitivním ohlasem. Podobně jako například Cirk La Putyka předcházející den se Filharmonie rozhodla představení v Janáčkově divadle nerušit a hudbu i s vizualizacemi přenášet 12. března z Besedního domu živě online na webu a na sociálních sítích.  více

Příběh osudové lásky krásné kurtizány Marguerity a jejího milého Armanda, jak jej známe z autobiografické prózy Dáma s kaméliemi od Alexandra Dumase mladšího, není nutné představovat. Jeden z nejslavnějších románu 19. století se dočkal již celé řady zpracování a nyní se o slovo přihlásil i soubor baletu Národního divadla v Brně s novým moderním pojetím této látky o bolesti, vášni a sebeobětování.  více

Po několikaleté stagnaci se ještě v minulém roce brněnští folklorní nadšenci probudili a začali organizovat na několika různých místech besedy u cimbálu, folklorní párty atp. Tato skutečnost je jistě potěšující. Motivace, zkušenosti a koncepty se však liší. Jednou z takových je také We <3 folklor v Metro music baru.  více

Šej-Haj-Hop! Za tímto tajemným pokřikem se skrývá spontánní radost z tancování. Právě proto si ho vybrala jako svůj název nová škola slovenského lidového tance v Brně. Stojí za ní tři přátelé – Michal Janšto, Edita Borščová a Ondrej Mišík, kteří se potkali před několika lety ve VSĽPT Poľana.  více

Zpívajících violoncellistů z tuzemské hudební scény pár známe. Olina Nejezchlebu, který své první sólové album nahrál až v padesáti letech. Tara Fuki, což jsou dokonce dvě zpívající violoncellistky. Natalii Velšmídovou, která se svými úpravami lidových písní zazářila na konci milénia. Pavel Čadek je však mezi nimi jediným skutečným písničkářem v tom smyslu, že si sám píše písně a cello používá jako svůj hlavní (případně i jediný) doprovodný nástroj. Navíc díky klasické průpravě a minulosti v tvrdší cellové kapele The Eclipse umí s violoncellem pracovat neotřele a hlavně nefolkově, a tím pádem hraje jeho nástroj místy roli více než doprovodnou. I když by i pouze s cellem byla jeho debutová deska dostatečně pestrá, Pavel se rozhodl pracovat s košatějšími aranžemi a do studia přizval akordeonistu Ondřeje Zámečníka, hráče na cajón Jakuba Špiříka a pár dalších hostů v epizodních rolích.  více

Zpěvačka Lizz Wright se narodila v roce 1980 v rodině pastora. Od dětství měla blízko ke gospelové hudbě, zpívala ve sboru a později si zamilovala i další původně afromaerické hudební žánry včetně soulu, blues a jazzu. Zatímco v listopadu 2019 vystoupila v Šumperku na festivalu Blues Alive se svou vlastní kapelou, v Brně ji doprovodí Filharmonie Brno a trio pražských jazzmanů (David Dorůžka – kytara, Tomáš Baroš – kontrabas, Daniel Šoltis – bicí). Koncert se koná 3. května v Janáčkově divadle a je součástí festivalu JAZZFESTBRNO 2020.  více

V pátek 14. února se v brněnském Sono centru odehrál žánrově pestrý festival, který byl současně oslavou tří dekád činnosti tří vydavatelských větví, které si spojujeme s původním jednoduchým názvem Indies Records. V průběhu let se vydavatelství Indies Records rozdělilo na tři subjekty se třemi svébytnými edičními katalogy – Indies MG, Indies Scope a Indies Happy Trails, za nimiž stojí vydavatelské osobnosti Miloš Gruber, Milan Páleš a Jaromír Kratochvíl.  více

Evolet je umělecké jméno v Brně usazené slovenské písničkářky a vystudované psycholožky Evy Jurčákové. Její první veřejnou hudební aktivitou bylo trio Soundno, na které později navázala několika fázemi projektu, který si už říkal také Evolet. Bylo to nejprve duo s kytaristou Jurajem Serišem, poté krátce větší spíše příležitostné uskupení s výrazným ženským prvkem (vedle Evy v ní zpívaly Hana Voříšková a Hana Fatamorgana), až nakonec vznikla plnohodnotná kapela, v níž autorku písní doprovázejí tři zkušení brněnští hráči: Martin Kyšperský (zde především baskytara plus další nástroje), Antonín Koutný (kytara) a Jakub Kočička (bicí).  více