Miloslav Ištvan Quartett: Končíme

7. červen 2019, 16:00
Miloslav Ištvan Quartett: Končíme

Koncert hudebního tělesa Miloslav Ištvan Quartett, který zazněl v jídelně zámku ve Velkém Meziříčí v rámci mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae, sliboval v krátké videopozvánce zveřejněné na stránkách kvarteta dramaturgii připomínající let balistické střely. Odpal večera iniciovalo Adagio a fuga c moll Wolfganga Amadea Mozarta následované Smyčcovým kvartetem č. 1 z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty Leoše Janáčka. Zbylé kinetické energie využil ansámbl k interpretaci dnes již ikonického 1. smyčcového kvartetu Miloslava Ištvana. Ladné přistání v podobě Meditace na svatováclavský chorál Josefa Suka uzavřelo nejen večer, ale také jedenáctiletou a úspěchy nabitou kariéru samotného smyčcového kvarteta. Milovníci komorní tvorby tak měli poslední příležitost vyslechnout si průřez hudební historií ve společném podání houslistů Milana Paľy, Jana Bělohlávka, violisty Stanislava Vacka a violoncellisty Štěpána Filípka.

Již úvodní Mozartova skladba ve svém dravém a extatickém podání vzbudila dojem naléhavosti. Hudebníci se ani v nejmenším nesnažili skrýt fakt, že výrazným těžištěm jejich interpretační praxe je tzv. soudobá hudba. Rázné zářezy smyčců vynášely na povrch aktuálnost hudebního sdělení a ještě více umocňovaly dravou energii skladatelova adagia a obzvláště pak jeho fugy. Tradiční lehkost a noblesa mozartovského klasicismu byla přetavena v niternou a emočně vypjatou výpověď čtyř rozdílných individualit ansámblu Miloslav Ištvan Quartett.

miloslav_Istvan_Quartett_foto_jiri_slama_02

Se stejnou vervou se hudebníci chopili také Janáčkova prvního smyčcového kvartetu a byli si plně vědomi dramatické výstavby celého díla. Křehká a jemná zvolání jednotlivých nástrojů byla nezřídka zčistajasna utnuta výhružným tónem disonantních ploch, které dokázali interpreti umocnit nejen dynamicky, ale především výrazově. Vzdychající melodika houslí se tak nezřídka dostávala do přímého konfliktu s rodící se bouří, kterou rozpoutávala dvojice viola a violoncello. Právě v těchto nejsladších okamžicích - těsně před novým emočním vzruchem - vycházela na povrch dlouhými lety pěstovaná sehranost jednotlivých interpretů.

Smyčcový kvartet Miloslava Ištvana představoval z kompozičního hlediska největší odklon od ostatních skladeb, i tak však zůstával integrální součástí nejen dramaturgické koncepce tělesa, ale především samotného festivalového programu. Zvolna vlnící se melodika první části byla pokojným uklidněním po posledním výdechu Janáčkova smyčcového kvarteta. Vlivem uměřené interpretace tak i tato nepokrytě avantgardní skladba hovořila ke svým posluchačům vlídně a snad i s jistou dávkou nostalgie. Výtečně vyzněla bezmála hoquetová technika rozdělení melodie mezi jednotlivé hudební nástroje v páté části skladby, kratičké úseky tónů nebyly pouhým střídáním, ale plnohodnotným dialogem, který mezi sebou vedli členové souboru.

miloslav_Istvan_Quartett_foto_jiri_slama_03

Před závěrečnou skladbou večera přišla neblahá zpráva – úterní koncert Miloslav Ištvan Quartett byl vůbec posledním vystoupením tělesa. Příhodně této příležitosti si hudebníci zvolili tesklivou, lyrickou a emocemi nabitou Meditaci na svatováclavský chorál Josefa Suka. Náhle vysvitl na povrch důvod pro jejich úctyhodné nasazení. Svým posledním koncertem se chtěli rozloučit nejen s posluchači, ale především se samotným Miloslav Ištvan Quartettem. Po dravém přednesu předchozích skladeb naplnila sál hořkosladká lyrika Sukova díla. V intimních zpovědích se hudebníci každý po svém loučili s ansámblem, který fungoval dlouhých jedenáct let. Výsledkem nebyla pouze stylizovaná melancholie známá z jiných koncertů. Veškerá křehkost a něžnost zde byla upřímná a v hlubokém lidském gestu vůči zbývajícím členům tělesa. S posledními tóny Sukovy skladby zanikl také Miloslav Ištvan Quartett.

Jsou koncerty, které pro tělesa bývají jen pouhým „zářezem na pažbě“, další z mnoha více či méně úspěšných snah komunikovat s hudbymilovným publikem. V případě recenzovaného představení Miloslav Ištvan Quartett se však jednalo o poslední příležitost stanout společně na pódiu jako jednotný ansámbl a tomu také odpovídalo nasazení všech hudebníků. Není však třeba zoufat, neboť všichni členové jsou hudebně aktivní ve svých dalších projektech. A tak se hořkosladká tečka za dlouholetou historií stala hořkým koncem kvalitního uměleckého tělesa, ale také sladkým příslibem mnoha dalších jedinečných koncertů.

Miloslav Ištvan Quartett Program: Wolfgang Amadeus Mozart: Adagio a fuga c moll Leoš Janáček: Smyčcový kvartet č. 1 z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty Miloslav Ištvan: 1. smyčcový kvartet Josef Suk: Meditace na svatováclavský chorál úterý 4. června 2019, Velké Meziříčí, zámecká jídelna

Miloslav Ištvan Quartett/ foto Jiří Sláma