Moravský podzim začal i bez Berezovského skvěle

28. říjen 2013, 7:41

Ke stému výročí narození a dvacátému výročí úmrtí dirigenta Františka Jílka se na zahajovací koncert Moravského podzimu nalepila veškerá možná smůla. V kontrastu s nepříznivými zásahy neovlivnitelných vyšších mocí byl vynikající výkon orchestru vedeného Aleksandarem Markovićem. Ředitelka Filharmonie Brno zahájila oficiálně festival a na závěr svého proslovu s lítostí oznámila publiku, že klavírista Boris Berezovskij na poslední chvíli odřekl své vystoupení. I když opominu rozbitou dramaturgii večera, byla to prostě rána pro všechny a Marii Kučerové jsem její úlohu posla špatných zpráv vůbec nezáviděl. Filharmonici se z nečekaných změn naštěstí nepoložili a svým výkonem jako by se snažili nepřítomnost očekávaného sólisty vynahradit.

Na úvod tedy zazněla Vltava Bedřicha Smetany, která vyplnila první polovinu koncertu na standardní délku. Provedení mělo švih, bylo hodně rytmické a dynamicky kontrastní. V hlavním tématu se smyčce podle mého názoru mohly trošku víc rozezpívat, ale netvrdím, že se jednalo o chybu – jen jsem to cítil jinak.

Na Vltavu poněkud nesourodě navázala Vojenská sinfonietta Vítězslavy Kaprálové. Málo hraná skladba už byla i na původním programu a během jejího provedení jsem si uvědomil, jak dobře byl dramaturgickky sestavený. Všechny ostatní plánované skladby vznikly v krátkém časovém rozmezí (1926-1931) a mohli jsme tak být postaveni před konfrontaci zralého Janáčka a Ravela s propukající genialitou mladé Kaprálové, která z časů jejich vrcholů vyrůstala. Její Sinfonietta z roku 1937 ještě nezní vysloveně osobitě, jsou v ní slyšet vlivy Maurice Ravela (jehož klavírní koncerty jsme neslyšeli) i jazzu, je to hudba reflektující svou dobu a hledající svoji vlastní cestu. Přitom je ale slyšet, že Kaprálová si s velkým orchestrem věděla už ve svých dvaadvaceti letech rady a byla plná elánu a energie. Filharmonie Brno její partituru tlumočila skvěle, Marković hnal orchestr dopředu naplno, zdůrazňoval dynamické kontrasty a kompaktní zvuk.

Ve zvukovém kontrastu spočíval i zásadní předěl ke druhé Sinfoniettě, samozřejmě té slavnější Janáčkově. Zvuk orchestru v souladu s partiturou zprůhledněl a vytvářel posluchačům odlišný prostor pro vnímání celku. Energie a kontrastní dynamika zůstaly zachovány.

Po celý večer jednoznačně excelovaly bicí a tympány dvojnásob, za jejich včerejší hru opravdu díky. Nad celkově výborným výkonem se mi zdály ještě o maličko výš flétny, ale nechci nikoho opomenout, Filharmonie Brno včera šlapala jako hodinky. Škoda drobného trombonového kiksu ve třetí větě Janáčkovy Sinfonietty – naštěstí se na něj dalo stejně rychle zapomenout, jako byl dobře slyšet.

Úvodní koncert bych si představoval i lépe navštívený, tady už se musí zamyslet někdo v brněnské filharmonii, proč byl začátek festivalu načasován doprostřed prodlouženého víkendu. Navíc – když se vrátím k neovlivnitelným věcem – se udělalo hezky a lidi v posledních týdnech nezajímalo nic jiného než politika. Jak to dopadlo, vidíte kolem sebe sami. Doufejme, že si alespoň Moravský podzim svou letošní dávku smůly vyčerpal, vždyť i ten zahajovací koncert nakonec dopadl výborně.

Bedřich Smetana: Vltava, Vítězslava Kaprálová: Vojenská sinfonietta op. 11, Maurice Ravel: Klavírní koncert G dur, Klavírní koncert D dur pro levou ruku, Leoš Janáček: Sinfonietta. Hudební nastudování – Aleksandar Marković, Boris Berezovskij – klavír, Fiharmonie Brno. 27. 10. 2013, Janáčkovo divadlo, Brno, v rámci festivalu Moravský podzim.

Foto Petr Francán

Čtyřicátý sedmý ročník festivalu Moravský podzim začne v neděli. Přináší řadu pozoruhodných interpretů a slibuje výjimečné hudební zážitky.  více

V kavárně, jejíž interiér je inspirován vilou Tugendhat, jsme se s Marií Kučerovou sešli před dvěma týdny. Mluvili jsme ale především o jejím dnešním nástupu do funkce ředitelky Filharmonie Brno a o jejích plánech. Probrali jsme také její motivace, repertoár, koncertní sál a na závěr jednu otázku, která ani nepadla.  více

Vynikající ruský dirigent Valerij Gergijev bude v Brně dirigovat Londýnský symfonický orchestr.  více

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Jako romantický muzikál podle bestselleru Johanny Spyri inzeruje Městské divadlo Brno svoji poslední novinku Heidi. Česká premiéra známého „příběhu děvčátka z hor“ ale dopadla všelijak. Nová hudební inscenace je totiž už ve svém originálním muzikálovém zpracování barvotiskovým kýčem, z jehož přeslazené schematičnosti málem až rozbolí zuby. Lineární režie Stanislava Moši tyto sladkobolné valéry v hudebním díle dvou německojazyčných autorů, skladatele a textaře Michaela Schanzeho a scenáristy Hanse Dietera Schreeba, při jeho prvním tuzemském uvedení ještě podtrhla.  více

Co bylo ve Vídni konce 18. a počátku 19. století hráno představila ve čtvrtek 25. ledna v Besedním domě Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem. V císařském městě, jakožto jedním z hybatelů kulturních dějin, se scházeli umělci pracující jak pro samotný dvůr nebo dvorskou šlechtu, tak posléze i pro bohaté měšťanstvo. Na programu večera tedy zazněla díla od zvučných jmen jako je Franz Schubert, Ludwig van Beethoven či Vojtěch Matyáš Jírovec. V rámci koncertu se publiku v Schubertových písních také představil německý tenorista Christoph Prégardienvíce

Komorní řada čtyř koncertů Filharmonie Brno nabízí divákům nejen netradiční a často i málo hraná díla, ale také pohled do jednotlivých oddělení orchestru. Výjimkou nebyl ani středeční koncert v Besedním domě, kde se posluchačům představili bicisté z řad členů Filharmonie (Lukáš KrejčíPetr HladíkMaxmilian Jopp), Orchestrální akademie Filharmonie Brno (Anežka NovákováMartin Kučík) a studentů Janáčkovy akademie múzických umění (Adéla Spurná j. h., David Paša j. h., Jakub Kub j. h.). Pod pedagogickým, uměleckým a také dirigentským vedením Martina Opršála hráči nastudovali rozmanitý, technicky i interpretačně náročný program, k němuž si mimo jiné přizvali houslistu Milana Paľuvíce

Mimořádným koncertem pro produkční společnost PARMA recordings doplnil Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra probíhající sezónu s názvem Neviditelná města. V premiérovém koncertním provedení zahrál šestici kompozic z alba Dimensions Vol. 4, které vyšlo v březnu minulého roku. V neděli v sále ŠVČ Lužánky se tak na programu objevila rozmanitá kolekce děl šesti uznávaných soudobých skladatelů.  více

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie v divadle I nabídnul divákům kompozice českých skladatelů Antonína Dvořáka, Josefa Suka a Bohuslava Martinů. Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka tak ve čtvrtek 11. 1. v Janáčkově divadle obecenstvu připomněla, že letopočet 2024 bude patřit velkolepým oslavám Roku české hudbyvíce

Začátek Roku české hudby oslavila Filharmonie Brno tradičním novoročním koncertem v Janáčkově divadle, kde posluchačům nabídla program složený z děl českých a amerických skladatelů. Výběr skladeb právě z těchto dvou zemí symbolizoval propojení českého tělesa s americkým dirigentem Dennisem Russellem Daviesem, který stojí v čele brněnské filharmonie již šestou sezonu a taktovky se ujal i při tomto vystoupení.  více

Sarah MacDougall je písničkářka původem ze Švédska, která však žije v Kanadě a působí na tamní hudební scéně. Sarah účinkovala na festivalu Maraton hudby Brno 2023 a při té příležitosti jsme s ní natočili rozhovor.  více

Pondělním koncertem s podtitulem Nové mysterium se Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra rozloučil s končícím rokem a připomněl blížící se Vánoce. V chrámu církve československé husitské v brněnských Tuřanech orchestr zahrál výběr z děl z 20. a 21. století a o přestávce návštěvníky koncertu dokonce pohostil.  více

Jako poslední produkci tohoto roku uvedl Ensemble Opera Diversa pod vedením Gabriely Tardonové světovou premiéru opery Druhé město z pera brněnského skladatele Ondřeje Kyase, který se tentokrát představil také jako libretista. V poloscénickém provedení, které se uskutečnilo 16. prosince v kulturním centru Co.labs se hlavních rolí zhostili Aleš Janiga (A. – hlavní hrdina, zpívaná role), Lukáš Rieger (A. – hlavní hrdina, mluvená role), Jana Vondrů (Alweyra, Klára, sudička), Pavel Slivka (proklatec, prodavač, výčepní, strážce chrámu), Tomáš Chloupek (vrchní, historik, mladík z lodi, štamgast), Aneta Podracká Bendová (dívka z lodi, tajemná dívka, sudička), Michael Robotka (knihovník, chovatel, muž s novinami, štamgast), Alžběta Symerská (číšníkova žena, sudička, Felix) a Libor Skokan (kněz, číšník, štamgast).  více

Závěrečný večer dvacátého ročníku cyklu koncertů staré hudby, v němž dramaturgyně, cembalistka a děkanka Hudební fakulty JAMU Barbara Maria Willi seznamuje publikum s kouzlem hudební kultury nejen 17. a 18. století, se nesl v duchu houslové virtuozity. Poslední koncert konaný 15. prosince v Konventu Milosrdných bratří tak posluchačům nabídl jedinečné propojení tří houslistů – František NovotnýJiří PospíchalFedor Rudin – za cembalového doprovodu Barbary Marie Willi, jež se také ujala role moderátora.  více