Vlaky jako symbol odjezdu, příjezdu a návratu byly hlavním tématem druhého ročníku Mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST, který se konal na přelomu srpna a září. Čtyřdenní program v sobě propojil historické události židovských spoluobčanů odvezených z Brna do koncentračních táborů za druhé světové války s novodobými příběhy Ukrajinců, kteří do jmenovaného města před válkou utekli. Jako připomínka těchto událostí byl při zahájení festivalu na brněnském hlavním nádraží odhalen Památník zmizelých a na vybraných brněnských náměstích si mohou občané až do konce září prohlédnout výstavu Příběhy z Ukrajiny. Závěrečný koncert v režii Škampova kvarteta s podtitulem Vlaky konaný v neděli 3. září v Besedním domě byl pomyslnou tečkou za festivalem, při níž se hudebně i historicky umocnila otázka opouštění a návratů.
Dramaturgie večera se opírala o dvě zásadní díla z oblasti starší a soudobé hudby, jež svým kontextem nebo obsahem s hlavní myšlenkou ŠTETL FEST souzněla. První skladbou programu byl Smyčcový kvartet č. 13 B dur op. 130 od Ludwiga van Beethovena původně psaný pro mecenáše a amatérského violoncellistu Nikolaje Golicyna. Prvotní verze kvarteta končila tzv. Velkou fugou, kterou však po premiéře Beethoven vyčlenil a udělal z ní samostatnou skladbu s opusovým číslem 133. Nové, odlehčenější finále skladatel dopsal v listopadu roku 1826 a krátce nato v březnu příštího roku zemřel. K tomuto dílu se však také váže příběh autografu čtvrté věty, který prostupuje spletitými osudy jeho majitelů, především však rodiny Petshků. Od zabavení zásilky směřující do Švýcarka roku 1939, kde se také Beethovenův autograf nacházel, přes přivlastnění majetku Petschků Protektorátem Čechy a Morava v roce 1942 a držení autografu po dlouhé roky v dnešním Moravském zemském muzeu, se až v roce 2022 podařilo cennost rodině navrátit v rámci zákona o zmírnění některých majetkových křivd způsobených holokaustem.
Škampovo kvarteto v obsazení Petra Brabcová (housle), Adéla Štajnochrová (housle), Martin Stupka (viola) a Lukáš Polák (violoncello) posluchače zaujalo technickou vytříbeností, klasicistní lehkostí, noblesou, ale i dravostí a notnou dávkou romance. Adéla Štajnochrová, jež se v Beethovenově kvartetě představila na postu prvních houslí, bravurně ovládla místy sólisticky vedený part – technicky velmi náročný – a to především ve druhé větě. Těleso si v rámci svého nastudování pohrávalo nejen s rozličnými charaktery všech šesti vět skladby, ale také s tempem, s nímž nevšedně pracovalo i na bázi rubata. V rámci necelých padesáti minut hudby Škampovo kvarteto ukázalo svou flexibilitu skrze energické a efektní pasáže, kantabilní linie i hravý taneční charakter určitých vět, podepřenou absolutním hudebním napojením členů tělesa.
Druhé půli večera patřila kompozice Different Trains z roku 1988 amerického skladatele Steva Reicha původně napsaná pro Kronos Quartet. Jeden z představitelů hudebního minimalismu v ní spojuje charakteristické kompoziční metody tohoto směru se specifickou prací s magnetofonovými pásky. Hlavním tématem kompozice jsou vlaky znázorňující odlišné příběhy lidí (mimo jiné i samotného mladého Steva) zpracované do tří vět attacca. Skladba skrze mluvené útržky, s nimiž Reich pracuje na principu nápěvků mluvy, zachycuje osobní vzpomínky přeživší holokaustu a druhé světové války. Jak již bylo popsáno, základem je nahrávka, do které se muzikanti začleňují. Jednotlivé repetice a melodicko-rytmické útvary narušují mluvené věty, z nichž skladatel vytvořil melodické motivy, které postupně přebírají nástroje. Atmosféru vlaků navozuje pulsace, charakteristický rytmus i zvuky historických vlakových píšťal, jež prostupují celým dílem. Slyšet dílo naživo je jednoznačně silný (nejen) hudební zážitek, který v podání Škampova kvarteta představoval více než důstojné završení Mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST.
Program:
Ludwig van Beethoven – Smyčcový kvartet č. 13 op. 130
Steve Reich – Different Trains
Škampovo kvarteto
3. září 2023 ve 20 hodin, Besední dům
Zatím nebyl přidán žádný komentář..