Nové album LUNO: Close To Silence

5. květen 2015, 10:10

Nové album LUNO: Close To Silence

Skupina Luno, která svůj styl označuje jako psychedelic - pop, absolvovala na začátku roku úspěšné akustické turné. O rok později vychází projekt na CD, avšak nikoli jako záznam některého z koncertů, ale jako vycizelovaná a po zvukové stránce velmi povedená studiová nahrávka.

V první polovině 90. let se díky stanici MTV a jejímu pořadu Unplugged rozšířila móda akustických nahrávek. Komornější a tišší verze svých hitů v té době nahráli Eric Clapton, Nirvana, R. E. M., Duran Duran nebo Midnight Oil, u nás například Vladimír Mišík s ETC… nebo Olympic. I o dvacet let později „elektrické“ kapely dokazují, že má smysl zahrát si občas bez šťávy. Brněnské kolo Porty před několika dny vyhrála skupina Acoustic Fields, která původně vznikla jako akustická odnož elektronické formace Narcotic Fields.

Základní koncept alba Close To Silence je jasný – starší skladby Luna (z obou dosavadních alb i z loňského EP Lifecycles) převedené do akustické podoby. Pro popis alba to však nestačí. Unplugged verze se dají namíchat různě a kapela se rozhodla pro dva rozdílné přístupy: Zatímco zhruba polovina písní stojí pouze na výrazném zpěvu Emy Brabcové a klavírním doprovodu Františka Boříka, v dalších skladbách účinkuje celá kapela – tedy baskytarista Šmity (který zde ovšem hraje na kontrabas), kytarista Martin Starý a bubeník Jan Janečka plus jako hosté cellistka Terezie Kovalová a další smyčce. Celek tak krásně a přirozeně plyne od klavírní balady Blind, jejíž energii a napětí zachytíme pouze velmi pozorným poslechem, až po relativně hutnou závěrečnou píseň Part Of A Treason.

Třebaže to může znít jako paradox, vnímám jako syrovější a „plnější“ písně s pouhým klavírním doprovodem. Právě v nich totiž vynikne naplno zpěvaččin hlas, evokující nejsilnější momenty raných The Cranberries nebo to nejlepší od Tori Amos. Velmi pěkná je například píseň Here To Be Not There, případně téměř ambientní Lifestyles, mám-li doporučit konkrétní skladby. Naléhavost zpěvu se však neztratí ani v celokapelových nahrávkách. Poslechněte si například Human Centipede se sotva zřetelným náznakem tanečního rytmu v pozadí.

Vedle úprav svých vlastních skladeb zařadilo Luno na své nové album také dvě coververze. Píseň Vertigo se zdůrazněnými hlubšími tóny klavíru je pro Emu Brabcovou návratem ke kapele Roe-Deer, kterou se Šmitym v roce 1999 spoluzakládala. Nová verze Vertiga zvýrazňuje naléhavost melodie a sílu tichého sólového zpěvu. V druhé coververzi, Never Let Me Down Again od Depeche Mode, se zpomalením a zjemněním síla původní melodie spíše vytrácí, nicméně do celku alba i tato píseň zapadá, a to nejen hudebně, ale i „ideologicky“. Jako by Luno chtělo naznačit, že i na akustickém albu se hlásí k odkazu jedné z nejdůležitějších syntezátorových kapel všech dob.

Na albu Close To Silence převažují pomalá tempa a při poslechu všech šestnácti písní za sebou se může někoho omrzet i onen výrazný a naléhavý zpěv Emy Brabcové. Záleží však na tom, co posluchač od hudby čeká. Pro dosavadní fanoušky Luna bude nová deska asi zajímavým zpestřením, ale možná budou raději dál sahat sahat po původních elektrických verzích. Naopak pro toho, kdo ostře řezaný zvuk elektrické kytary a výraznější bicí nevyhledává, se Luno možná až nyní stává přijatelnou kapelou. Díky střídání dvou zmíněných poloh navíc nehrozí nuda (ovšem já bych možná písní s pouhým doprovodem piana přidal). Ema Brabcová se svými spoluhráči dokáže napsat opravdu velmi silnou melodii, která v kombinaci s dobrým zvukem i masteringem nabízí nadstandardní zážitek.

Drobnou výhradu mám k obalu alba. Zatímco celá jedna strana obalu je věnována děkování zhruba stovce konkrétních osob (a věřím, že pro ně osobně je zmínka velmi důležitá), jména autorů písní na obalu hledám marně. Ano, dají se dohledat na internetu a zřejmě jsou součástí skrytých ISRC kódů, nicméně dokud se vyrábějí fyzické hudební nosiče, měly by být tyto údaje samozřejmou součástí obalu.

Luno – Close To Silence, vydavatel: Indies Scope Records 2015. 16 skladeb, celková stopáž: 61:41

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Album s názvem Close To Silence kapela představí spolu s hostující Lenkou Dusilovou, která jeho vznik finančně podpořila na crowdfundingovém portálu Hithit. Koncert obohatí ještě tři další zástupci české alternativní scény.  více

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více