O brněnských Vánocích na Modrých houslích

Nové a první vánoční album Pavla Šporcla Vánoce na modrých houslích s tradičními i méně známými koledami vyšlo koncem listopadu letošního roku. Zároveň s CD vyráží na trh i sám Pavel Šporcl a to se stejnojmenným turné po celé České republice. Do Brna zavítal 11. prosince spolu s Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín, sopranistkou Janou Šrejma Kačírkovou a Českým chlapeckým sborem Boni pueri. Program (o kterém se předem ovšem nedalo zjistit mnoho) i místo konání koncertu v Bobycentru dávaly tušit poměrně velkolepou a náročnou produkci s mnoha otazníky a úskalími. A je třeba hned předeslat, že právě díky nim vlastně nelze koncert hodnotit umělecky.

Samotný prostor Bobycentra nelze ozvučit jinak než mikrofony, je totiž velkou pastí, která zbaví veškerý projev sólisty i orchestru autentického projevu. Nástroje tak při Šporclově koncertu prakticky ztratily barevnou hodnotu, lidský hlas autenticitu a oduševnělost. Druhé úskalí pak představoval samotný program. Houslista nabídl podbízivou dramaturgii dojímavého vánočního ladění za doprovodu vynikající Filharmonií Bohuslava Martinů pod taktovkou Jana Kučery. Orchestr zastal svou roli, hrál skvěle – jen kdyby měl co hrát. Aranže vánočních koled mnoha světových i českých autorů totiž skýtají široké orchestrální plochy s notnou výplní partů harfy a zvonků. Esteticky tak samy o sobě mnoho nenabízejí. Společně vytváří spíše jen vlnu vánoční rozněžnělosti směrovanou i na emočně zatvrzelého posluchače. A jak lze z návštěvnosti koncertu, jeho standing ovation i prodejnosti nového CD usoudit, běžný posluchač právě toto slyšet chce. Má však umělec nezpochybnitelné úrovně – a takovým Pavel Šporcl bezesporu je – podobný lehký kýč na stranu byznysu nikoliv umění zapotřebí?

sporcl_pavel_vanocni_koncert_2017_foto_jiri_jelinek_02

Houslista sám projevil svou invenci v mnoha variacích: například ve vlastní úpravě koledy Dobrý král Václav pro housle a harfu. Kompozicí samotnou i díky skvělé souhře s harfenistkou Amelií Tokarskou by tato verze mohla vyznít velmi příjemně, ale za předpokladu jejího akustického provedení. Zde tedy veškerá práce hudebního kritika začíná a končí. Co mohlo být bráno za projev interpretace, zůstalo zašuměno v reproduktorech. A jindy příjemný a vystříbřený umělcův tón se bohužel stal řezavým, ve vysokých polohách (a v těchto se houslista při tak romantizovaných úpravách pohyboval velmi často) až štiplavým a pro ucho fyzicky i velmi nepříjemným.

Mikrofonem utrpěla i sopranistka Jana Šrejma Kačírková. Jejímu jinak kulatému a hutnému hlasu ubíralo zesílení na zabarvení a přidávalo šumivý podkres. V orchestrálních mezihrách mělo zpěvaččino brumendo ostouzející podobu hejna bzučících včel. A to je veliká škoda.

sporcl_pavel_vanocni_koncert_2017_foto_jiri_jelinek_04

Pavel Šporcl je výkvětem české houslové školy, za jejíhož pokračovatele se i sám řadí, a navrch významným českým fenoménem. Jeho umělecký fond jistě nelze zpochybňovat. Avšak cirkusácká a rozpačitá dramaturgie mezi Bachem a Rolničkami z disneyovské pohádky způsobuje trochu smutek. Je třeba pomyslně smeknout před tím, jakým způsobem si sólista vydobyl popularitu a jakou službu tak prokázal houslím jako nástroji, nehudební veřejnosti a klasické hudbě obecně. Záslužnou snahu - přiblížit klasickou hudbu mladé generaci a společnosti vůbec, oprostit ji od patiny upjatosti - však jeho dramaturgie začala už před drahnou dobou postrádat.

sporcl_pavel_vanocni_koncert_2017_foto_jiri_jelinek_03

Pavel Šporcl v Brně nabídnul jen líbivý koncert pro veřejnost. Možná jsem na tomto večeru byla omylem. Když totiž postrádá koncert kulturní a umělecký přínos nejen v dramaturgické architektuře ale i cílené aranži, tam postrádá smysl i hudební kritika.

Turné Vánoce na modrých houslích; Pavel Šporcl –housle, Jana Šrejma Kačírková – soprán, Amelia Agnieszka Tokarska – harfa, Český chlapecký sbor Boni pueri, Pavel Horák a Jaroslav Šlais – sbormistři, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Jan Kučera – dirigent, Dana Kruverová – 1. housle. 11. prosince 2017, Bobycentrum Brno