Ostrov louten aneb trojitý recitál na Concentus Moraviae

18. červen 2023, 19:00
Ostrov louten aneb trojitý recitál na Concentus Moraviae

Ačkoliv letošní 28. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae zastřešuje téma Mezi Kroměříží a Vídní, zaujímá v jeho dramaturgii speciální místo třídenní projekt Ostrov louten virtuózního loutnisty a kytaristy Pierra Pitzla. Ve dnech 16. až 18. června oživila loutna, vihuela či barokní kytara prostory zámků v Lysicích a Rájci-Jestřebí. Zazněly skladby renesančních a ranně barokních autorů. Vyvrcholení projektu, kterého si rovněž všímám, připravili organizátoři festivalu na sobotu 17. června v prostorách zámku Rájce-Jestřebí. Kromě hráče na vihuelu a barokní kytaru Pierra Pitzla vystoupili rovněž hráč na renesanční loutnu Ryosuke Sakamoto a theorbista David Bergmülller.

Pestré zastoupení renesančních a barokních drnkacích nástrojů však nebylo jediným lákadlem večera. Na jeho začátku byli návštěvníci koncertu rozděleni do tří samostatných skupin a před velkým finále ve slavnostním sále Rájeckého zámku je čekaly ještě sólové recitály zúčastněných umělců. Každý z účastníků koncertu obdržel včetně vstupenky také písmeno (A, B, nebo C), které značilo trasy, po kterých se návštěvníci vydají. Trasa B, která byla přidělena mně, začínala v Hudebním salonu zámku, ve kterém se se skladbami Johna Dowlanda a Williama Byrda představil interpret na renesanční loutnu Ryosuke Sakamoto. Útulný, ba až intimní Hudební sál byl pro interpretaci renesančních skladeb výtečnou volbou. Posluchači byli usazeni přímo před hudebníkem a mohli tak plně vnímat křehkou a přesto vnitřně bohatou a komplexní loutnovou tvorbu Johna Downlanda a Williama Byrda. Sakamotova interpretace této inherentní jemnosti navíc vycházela zcela vstříc – nejen úvodní The Lady Cliftons Spirit britského loutnového virtuosa Johna Dowlanda byla prostoupena technickou brilancí a umocněna lehkostí výrazu a delikátností celkového charakteru nastudování. Jemné trylky a ozdobné tóny byly sice zdánlivě pouhým letmým „třepetáním křídel“ v rámci hudebního celku, avšak přesto byly vždy přísně vyartikulované a maximálně melodicky srozumitelné. Následující dvě části (Kyrie a Gloria) ze Mše pro tři hlasy Williama Byrda zazněly v úpravě pro sólovou loutnu přímo z pera Ryosuke Sakamota a kromě bezchybného zvládnutí techniky se provedení mohlo pyšnit také výtečným frázováním a především vedením hlasů, ze kterého byla původní polyfonní sazba stále dobře patrná. První část salónní hudební přehlídky zakončila trojice skladeb od Johna Downlanda – Sir John Smith his Almaine, Sir John Langton his Pavin a rozverná a částečně improvizovaná A Fancy.

Další bod programu zavedl posluchače ze skupiny B do prostoru Zámecké kaple, kde se španělského hudebního nástroje jménem vihuela chopil sám duchovní otec projektu Pierre Pitzl. Z výběru vihuelové literatury zazněly kupříkladu hudební fantazie Alonsa Mudarry, Francesca da Milano a Miguela de Fuenllana, proslulé variace na lidovou píseň Guardame las vacas či Pavana Luise Milána. Výběr uzavřela kompozice Soneto od Enríqueze de Valderrábano. Pitzlova hra je – což je samozřejmě dáno nejen volbou nástroje, ale i samotného repertoáru – dravější a energičtější, než tomu bylo kupříkladu u delikátní interpretce Ryosuke Sakamota, avšak výtečně odpovídá španělské interpretační škole. Fantazijní skladby dávají výrazný prostor ostrým změnám tempa, dynamiky i témbru, čehož Pierre Pitzl záměrně a s vytříbeným hudebním citem patřičně využíval. Jemné, křehké a až popěvkové úseky se tak s bezostyšnou samozřejmostí střídaly s dramatickými a vyhrocenými vzruchy a gradacemi.

Po krátkém občerstvení, které předcházelo závěrečnému bodu programu, se ve Slavnostním sále rozezněla renesanční loutna Ryosuke Sakamota se skladbami Toccata a Galliarda od Giovanniho Girolama Kapsbergera. Zde měl Sakamoto možnost předvést o něco dravější – tanečnější – způsob interpretace než v předchozích, spíše intelektuálně laděných polyfonních kompozicích. Tanečním charakterem pokračoval večer Foliou skladatele Francisca Corbetta v provedení Pierra Pitzla na barokní kytaru. Zde interpret maximálně využil hudebně působivý styl hry rasgueado (hra akordů přes všechny struny), který je pro barokní kytaru typický. Následující Capona Ferdinanda Valdambriniho v divokých rytmech dále pokračovala. Jako poslední před závěrečnou improvizací celé trojice vystoupil theorbista David Bergmüller s Chaconnou Roberta de Visée a skladbou Partite sopra la Folia Alessandra Piccininiho. Skupina B sice neměla možnost Bergmüllerovo sólové vystoupení v rámci komorních salónů slyšet, ale o svých interpretačních schopnostech dokázal přesvědčit i na takto malé ploše v rámci závěrečného koncertu – Bergmüller věnoval výraznou pozornost vedení hlasů a v jeho nastudování zůstával neustále patrný polyfonní charakter skladeb. Vrcholem večera byla společná improvizace ve formě passacaglie, při které každý z hudebníků mohl uplatnit svůj osobitý přístup k interpretaci, stejně jako přispět rozdílným charakterem k divoké a pestré taneční větě.

Sobotní Ostrov louten nabídl posluchačům jedinečný hudební zážitek s přehlídkou dobových nástrojů i prohlídkou zámku Rájec-Jestřebí. Jediná mrzutost – či snad trochu hořkosladký povzdech – plyne z faktu, že žádný z návštěvníků nemohl navštívit všechny sólové recitály. Nicméně ti, kteří neměli sobotních louten a kytary dost, jistě navštívili i páteční koncert. A také v neděli bylo přichystáno na zámku Rájec-Jestřebí pokračování loutnového večera s Ryosuke Sakamotem a Davidem Bergmüllerem. Nepochybně si tak nakonec přišli všichni na své!

Pierre Pitzl / foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více