Řecké balení a hudba bez temperamentu

16. leden 2015, 8:22

Řecké balení a hudba bez temperamentu

Filharmonie Brno v aktuální sezóně nezanedbává oblíbenou klasiku tak moc, jak by se mohlo na první pohled zdát. Včera jí byl věnován prakticky celý večer, ale lépe by snad bylo, kdyby se vůbec neuskutečnil.

Dramaturgicky jsem ocenil zařazení kompozice Tafi (Pohřeb) Dimitriho Mitropoulose z roku 1915. Mitropoulos dnes žije v paměti – pokud v ní vůbec žije – jako šéf newyorské filharmonie a dirigent Metropolitní opery, jeho skladatelské dílo je prakticky zapomenuté a objevuje se málo. Pohřeb je dílo, které se hudebně obrací spíš do minulosti, jedná se o velkou symfonickou fugu, která by mohla připomenout Antona Brucknera. Mitropoulos ji ovšem napsal v devatenácti letech a navzdory tomu je z ní cítit značná skladatelská vyzrálost. Dirigent Michalis Economou ji ale s Filharmonií Brno přehrál bez hlubšího ponoru i bez vzletu. Orchestr zněl ploše, nijak zvlášť se neexponoval a povzbudivá dirigentská gesta se míjela účinkem. I provedení Pohřbu bylo zkrátka jaksi mrtvé.

K žádnému zmrtvýchvstání nedošlo ani při provedení Klavírního koncertu č. 5 Ludwiga van Beethovena, což by měl být i při průměrném provedení povzbuzující zážitek a při nadprůměrném totální trhák. Michalis Economou se do žádných pestřejších ani propracovanějších pasáží s orchestrem nepouštěl, navíc se hodně hudby ztratilo v uspěchaných tempech. George Emmanuel Lazaridis jako sólista úplně zklamal. Na jedné straně se rytmickými zvláštnostmi a rubaty pokoušel dodat provedení romantického ducha, což v případě „Císařského“ koncertu není vůbec od věci, na druhé straně působil především v sólových pasážích, jako by si přišel přehrávat stupnice. Běhy i trylky mu zněly nekonkrétně a nepravidelně, poslouchalo se to v lepších chvílích s nezájmem, v horších s utrpením. Publikum bohužel vděčně tleskalo tak dlouho, až si vytleskalo přídavek, což i teď přispívá k pocitu marnosti při apelování na jakoukoli kvalitu.

Vlastně ani tolik nejde o jeden nepovedený koncert, to se stane i těm nejlepším orchestrům. Dlouhodobě lze ale sledovat, že výkon Filharmonie Brno je totálně závislý na tom, kdo ji zrovna diriguje, chybí jí jakási vnitřní osobnost a standard, který by si byl orchestr ochoten sám držet. To už není věc pouhého neinspirativního nastudování, ale také zvuku jednotlivých nástrojových skupin, které najednou přestanou znít, a z pódia je cítit především nezájem. Když se k tomu potom přidá ještě nijaký sólista i dirigent, výsledkem je hrozná nuda. Snad by bylo lepší, kdyby orchestr dělal opravdu pořádné chyby – dělo by se aspoň něco, místo vlažné nicoty. Jak jsem řekl: nejde o jeden nepovedený koncert, ale Filharmonie Brno takovými hosty i výkony zaprvé zpochybňuje sama sebe. A zadruhé zpochybňuje i nutnost stavět pro podobné zážitky nové sály – na to stačí i akusticky nevyhovující Janáčkovo divadlo.

Večer byl anoncován jako „Císařský koncert v řeckém balení“, které ale odpovídalo spíš současnému stavu řecké ekonomiky než schematické představě o jižním temperamentu. Druhou polovinu koncertu jsem si zcela neprofesionálně odpustil, děkuji za pochopení.

Dimitri Mitropoulos: Tafi (Pohřeb), Ludwig van Beethoven: Klavírní koncert č. 5 Es dur op. 73 „Císařský“, Edward Elgar: Enigma, variace na vlastní téma. Hudební nastudování – Michalis Economou, George Emmanuel Lazaridis – klavír, Filharmonie Brno. 15. ledna 2014, Janáčkovo divadlo, Brno.

Michalis Economou, ilustrační foto www.michaliseconomou.com

Komentáře

Reagovat
  • kleprtackova

    19. leden 2015, 9:25
    Hudební kritika má být konstruktivní a ne destruktivní, to ví každý student konzervatoře.....

Dále si přečtěte

První koncert filharmonické sezóny jako by svou dramaturgií klepl posluchače přes prsty, a potom je utěšil a nadchnul výborným provedením. Zahájení se povedlo a jak se říká, byl to sukces.  více

Pianistka Anna Vinnickaja působila vzhledem k repertoáru a své národní interpretační škole překvapivě mírně, pokorně a ukázněně.  Spíše dominoval nadhled, přirozená suverenita a vyrovnanost. Milan Paľa usiluje o krajně expresivní tón, mimo jiné i extrémním vibratem, nad kterým ovšem má natolik pevný přednesový i intonační nadhled, že tu opravdu dochází k pokusu o posunutí interpretačních hranic. Dirigenta Aleksandara Markoviće už netřeba chválit za to, jak proniká do Janáčkovy orchestrální sazby – prostě je v ní také jako doma.  více


Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více