Romantický Bartók s „Moravou“ na mikulovském zámku

14. červen 2022, 19:00

Po prvním úspěšném koncertu rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae na zámku ve Slavkově se těleso vedené houslistou Pavlem Fischerem rozšířilo o klavíristku Katyu Apekishevu. V této sestavě v neděli 12. června ve Velkém sále mikulovského zámku představilo mnohým neznámou tvář hudebního jazyka maďarského skladatele Bély Bartóka v podobě jeho Klavírního kvintetu C dur. Spolu s Fischerem a Apekishevou vystoupili také houslistka Markéta Janoušková, violista Diede Verpoest a violoncellista Erich Oskar Hütter.

Program zahájilo jedno z Bartókových nejpopulárnějších děl pro sólový klavír – přibližně dvou a půlminutové Allegro barbaro. Katya Apekisheva nad dílem příliš nerozjímala a jakmile usedla, prakticky okamžitě se pustila do úsečných akordických přiznávek s jasnou a ostrou akcentací. Výtečná byla práce s dynamikou při zjemnění hudby a prořídnutí sazby (a současném rozšíření rytmické stránky) přibližně v polovině skladby. Zde sólistka skvěle pracovala především s výraznými přízvuky a náhlými dynamickými vrcholy, které vyústily v hybné a muzikální hudební nastudování.

Po energickém úvodním díle pokračovala dramaturgie koncertu větami Molto adagio a Allegro ze Smyčcového kvartetu č. 1 „Morava“ houslisty a vedoucího rezidenčního souboru Pavla Fischera. Molto adagio rozeznívá temné tremolo violoncella Ericha Oskara Hüttera, které je zde postaveno do kontrastu s poklidně plynoucími středními hlasy druhých houslí (Markéta Janoušková) a violy (Diede Verpoest), ale především s flažolety prvních houslí v provedení samotného skladatele. Fischerův tón byl jemný, intonačně bezchybný, a především zcela stabilní bez sebemenších výkyvů, které by zmíněným flažoletům ubraly na hudební účinnosti. Z poklidně se táhnoucí hudební plochy vystupují další a hybnější úryvky melodických linek vycházejících z lidové tvorby. Výtečné byly také dynamické kontrasty a náhlá krátká crescenda a decrescenda souboru. Následující Allegro již cimbálovou muziku připomínalo nepokrytě, a to nejen svojí melodikou, ale také charakteristickou formou zdobení a rychlými figuracemi. To však neznamená, že by se ve větě zcela vytratil onen „artificiální“ aspekt. Ba právě naopak – symbióza postupů klasické a lidové hudby je zde neobyčejně povedená a hudební výsledek je lepší a zajímavější než součet obou částí, a to vše díky hluboké zkušenosti skladatele a houslisty Pavla Fischera s těmito hudebními tradicemi. Hudební nastudování souboru navíc tuto inherentní živelnost dokázalo patřičně vyzdvihnout a například akcenty ve viole Dieda Verpoesta byly v tom nejlepším slova smyslu „lidové“ a dodávaly větě potřebný pohyb.

Stěžejním dílem večera se stal Bartókův Klavírní kvintet C dur, ve kterém spojili síly sólistka Katya Apekisheva a smyčcový kvartet, kde tentokrát na postu prvních houslí zasedla Markéta Janoušková, zatímco Pavel Fischer obsadil místo druhých houslí. Klavírní kvintet C dur nepatří mezi díla, která by si posluchač s Bartókovým jménem pravděpodobně okamžitě spojil – rozmáchlá pozdně romantická melodika, která by našla mnoho styčných bodů spíše s díly Johannese Brahmse, Antonína Dvořáka či do velké míry i Richarda Strausse než s modernisty, mezi které jej řadíme nyní. Již úvodní Andante však dává jasně najevo, že ačkoliv se ještě nejedná o Bartókovo charakteristické dílo, jeho precizní motivická práce i cit pro nakládání se sazbou a rytmem jsou zde již přítomny. Přestože názvy vět – po Andante následuje Vivace (Scherzando), Adagio a Poco a poco più vivace – naznačují poměrně jasný tempový rámec, v rámci jednotlivých částí mění Bartók tempo hned několikrát. V provedení rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae byly tyto změny uchopeny tak, aby byly co nejpřirozenější a co nejlépe odpovídaly hudebnímu toku. Současně je třeba vyzdvihnout, že při těchto změnách si celý soubor udržoval rytmickou homogenitu. Také za pestrost dynamických odstínů je třeba interprety pochválit, a to především v závěrečném Poco a poco più vivace. Klavíristka Katya Apekisheva projevila výtečné porozumění při interpretaci charakterově odlišných částí jednotlivých vět a kontrasty v jejím nastudování patřičně akcentovaly pocit z kompoziční pestrosti Bartókova díla. Ohromnou pochvalu si také zaslouží za bezchybné vypořádání se s ne vždy ideálně obrácenými notami, které si sólistka sama musela několikrát vracet zpět. Je třeba zdůraznit, že prakticky vždy se jednalo o rychle pádící hudební pasáže, které již samy o sobě jsou dostatečným důvodem k závratnému srdečnímu tepu – příliš brzy obrácené stránky not v takové situaci určitě nikomu výkon neusnadní.

Druhý koncert rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae navázal na povedený večer ve slavkovském zámku a přinesl nepříliš často uváděné dílo jednoho z nejoriginálnějších skladatelů 20. století. Ačkoliv se jednalo o kompozici převážně eklektickou, její hudební kvality nelze popřít, a přestože sám Bartók chtěl Klavírní kvintet C dur zničit, je dobře, že se tu a tam na koncertních programech objeví. Ukazuje nám totiž mladého a nadaného skladatele, který stále hledá svůj hudební jazyk, jehož zárodky se mu však již pomalu ale jistě „rodí pod rukama“. A právě tato perspektiva dodává dle mého umělcovu dílu ještě větší krásu.

Katya Apekisheva / klavír

Pavel Fischer / housle, um. vedoucí

Markéta Janoušková / housle

Diede Verpoest / viola

Erich Oskar Hütter / violoncello

Program:

Béla Bartók: Allegro barbaro BB 63 (Sz. 49)

Pavel Fischer: Morava Quartet (2 části)

Béla Bartók: Klavírní kvintet C dur BB 33 (Sz. 23)

Mikulov, zámek, Velký sál

1. června 2022, 19:30

Foto Jiří Sláma

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více

Po prvním úspěšném koncertu rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae na zámku ve Slavkově se těleso vedené houslistou Pavlem Fischerem rozšířilo o klavíristku Katyu Apekishevu. V této sestavě v neděli 12. června ve Velkém sále mikulovského zámku představilo mnohým neznámou tvář hudebního jazyka maďarského skladatele Bély Bartóka v podobě jeho Klavírního kvintetu C dur. Spolu s Fischerem a Apekishevou vystoupili také houslistka Markéta Janoušková, violista Diede Verpoest a violoncellista Erich Oskar Hüttervíce

Na tuzemské jazzové scéně stále ještě rezonuje loňské 100. výročí od narození Gustava Broma. Na samém konci roku 2021 vyšel komplet 4 CD Gustav Brom – 100 let, který nabízí průřez repertoárem orchestru od písňové tvorby přes jazz až po průniky k soudobé vážné hudbě. Vedle toho se u téhož vydavatele (Indies Happy Trails) objevilo i album mapující dlouholetou spolupráci Bromova orchestru s Karlem Velebným. Na obou počinech se jako jeden z producentů podílel rozhlasový redaktor a jazzový hudebník a pedagog Jan Dalecký.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae zavítal ve své sedmadvacetileté existenci již na celou řadu netradičních a jedinečných míst. Nedělní program Homo sapiens – příběh rytmu ve Velkém Meziříčí získal potenciál patřit mezi ty vůbec nejzáslužnější koncerty festivalu. V běžně nepřístupných prostorách Nové synagogy, která již po léta slouží jako centrum levného nákupu, vystoupili 5. června hudebníci OK Percussion Duo – Martin Opršál a Martin Kleibl – společně s hosty a svými studenty Tomášem Javorou a Kryštofem Vašíčkem. Koncert se konal ve spolupráci s Evropským festivalem filosofie, Židovskou obcí Brno a městem Velké Meziříčí. Současně šlo o součást projektu Z obchodního centra ke kulturní komunitěvíce

Letošní 27. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae je sice stále ještě na začátku svého takřka měsíčního programu, přesto se dramaturgicky vůbec nedrží zpátky. Po zahajovacím průletu argentinským a uruguayským tangem v Boskovicích a balkánské hudbě v Ivančicích přivedl festival ve čtvrtek 2. června do atria radnice v Kyjově smyčcové kvarteto Arcadia, které společně s přáteli z Transylvánské filharmonie provedlo Smyčcový oktet C dur rumunského skladatele George Enesca. Kromě členů kvarteta (houslisté Ana TörökRăsvan Dumitru, violista Traian Boală a violoncellista Zsolt Török) tedy vystoupili houslisté Vlad RăceuValentin Șerban, violista Mihai Oșvat a violoncellista Ștefan Cazacu. Záštitu nad koncertem převzala velvyslankyně Rumunska v České republice J. E. Antoaneta Barta.  více

S houslistou Pavlem Fischerem jsme se potkali u metra na Budějovické a cestou k divadlu Dobeška stihli probrat jeho dovolenou v Itálii. Zároveň jsme už naplňovali podtitul letošního ročníku festivalu Concentus Moraviae „Od kořenů k budoucnosti“. Vedle Dobešky, kde hrává divadlo Sklep, totiž stojí takzvaný dřevník, kde už pětatřicet let zkouší Škampovo kvarteto. Pavel Fischer byl zakládajícím členem ansámblu, z něhož odešel v době, kdy sklízel jeden mezinárodní úspěch za druhým. Jak sám říká, lákala ho větší hudební volnost i klidnější život. Na Dobešce ho po našem rozhovoru čekal koncert s violoncellistou Olinem Nejezchlebou a kytaristou Norbim Kovácsem. Začali jsme u něj, i když naším hlavním tématem byla Fischerova rezidence na letošním ročníku Concentu Moraviae.  více

Harafica ovládla středeční večer 25. května brněnskou Flédu. Cimbálová muzika z Uherského Hradiště, která už dávno překročila hranice tohoto města, ale i zdejšího folkloru. Sál byl téměř zaplněn diváky všech generací – od fanoušků v pubertě až po babičky. Dvouhodinový koncert plný pecek, na které jsme u kapely zvyklí, byl okořeněný dávkou zážitků z letošního turné cimbálovky po Americe.  více

Další z řady tematických „výročních“ orchestrálních konceptů Jiřího Kotači pro jeho big band připomněl sto deset let od narození kanadsko-amerického jazzového pianisty, skladatele, kapelníka a především geniálního aranžéra Gila Evanse a jeho úspěšnou spolupráci s legendárním trumpetistou Milesem Davisem na sklonku padesátých let minulého století.  více

Už v roce 1999 se režisér a ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša se svým inscenačním týmem rozhodl upravit slavný muzikál My Fair Lady přímo pro brněnské prostředí. Namísto londýnského nářečí cockney použil brněnský hantec, děj zasadil do současnosti a vznikla divácky velmi vyhledávaná inscenace My Fair Lady (ze Zelňáku). Nyní se s odstupem bezmála čtvrtstoletí k oblíbenému titulu brněnské divadlo vrací znovu. A režisérem i autorem úpravy je opět Stanislav Moša, který se nyní rozhodl děj posunout do počátku 20. století. A secesní háv tomuto staronovému titulu sluší.  více

V dramaturgické linii chrámových koncertů se hudební těleso Ensemble Opera Diversa v úterý 17. května vydalo do prostor nového brněnského kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné. Zde na koncertě s názvem Misericordia představilo duchovní tvorbu současných britských autorů – Davida Matthewse, Jamese MacMillana – v kontrastu k dílům vycházejícím z tradice evropského kontinentálního minimalismu v podobě skladeb lotyšského autora Pēterise Vaskse a slovenského skladatele Lukáše Borzíka. Kromě instrumentalistů orchestru Ensemble Opera Diversa a sboru Ensemble Versus pod vedením Vladimíra Maňase vystoupili sólově trumpetisté Vít Otáhal a Jozef Zimka. Koncert řídila dirigentka souboru Gabriela Tardonovávíce

Dlouholetá spolupráce houslového virtuosa Milana Paľy a souboru Ensemble Opera Diversa přinesla milovníkům soudobé hudební tvorby celou řadu pozoruhodných (a v mnoha případech i premiérových) koncertů. Jejich zatím posledním společným projektem se stala dvojice sólových recitálů Milana Paľy. První projekt nesl název Dotyky. Za zrkadlom (30. dubna) se stejnojmennou skladbou Adriána Demoče a středeční koncert v prostorách brněnské Káznice se jmenoval O tvojej tvári (11. května) a představil dílo Dve vety o tvojej tvári skladatelky Jany Kmiťové, která kompozici Milanu Paľovi věnovala. Nahrávky obou kompozic jsou již nějakou dobu dostupné – obě vyšly u nakladatelství Pavlík Records v roce 2021. Svých světových premiér se však díla dočkala až nyní.  více