Romanticky roztančené zahájení Festivalu Špilberk

Romanticky roztančené zahájení Festivalu Špilberk

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.

O svěží zahájení koncertu se postarala předehra Římský karneval Hectora Berlioze, která v závěru vygradovala do oslavných fanfár, lákajících k tanci svým charakterem, ne však takovou mírou senzitivnosti ve hře, kterou by skladba zasluhovala. Poetickým zastavením navozujícím magickou atmosféru pak byla asi nejznámější třináctá část Labuť z cyklu Karneval zvířat Camilla Saint-Saënse, v níž vyniklo precizní sólo violoncellisty Michala Greca. Uškodilo mu snad jen ne zcela ideální nazvučení, které v sólovém projevu bohužel bylo o to více slyšet. 

Právě ozvučení již od první skladby negativně ovlivnilo výsledný zvuk, který zejména ve slabší dynamice smyčců postrádal jejich typickou jasnost a ostrost a zůstal jakoby udušený pod akustickou dekou. 

Houpavým valčíkovým rytmem protancovala nádvořím Barkarola z opery Hoffmannovy povídky od Jacquese Offenbacha. V roli Olympie se následně představila sólistka večera, sopranistka Patricia Janečková. V herecky ztvárněné figuře panenky na klíček (s jejímž natahováním dirigentovi zvukově skvěle pomohly perkuse) předvedla zpěvačka na svůj nízký věk úctyhodně vyzpívané koloratury. Z pera téhož autora poté ve svěžím tempu a s energickým podílem všech členů orchestru zazněl notoricky známý Kankán (opera Orfeus v podsvětí).

V árii Giuditty ze stejnojmenné operety Franze Lehára vzpomínaná sólistka ještě lépe předvedla svůj hlasový potenciál. Přednes doplnila temperamentními a koketními gesty, kterými umně vystihla charakter árie (v překladu Mé rty líbají tak horce).

Zpěv teprve jednadvacetileté Patricie Janečkové v celkovém ohledu postrádal patřičnou hloubku a usazenost, typickou pro renomované sopranistky, její hlas však přesto zřetelně disponuje obdivuhodným rozsahem podpořeným stále zdokonalovanou technikou. V některých pasážích znatelný šustot a zastřenost tohoto hlasu lze přikládat startovní kariérní pozici, na které zpěvačka stojí. A to vše i přes její četné zkušenosti se zpěvem na mnoha operních jevištích a koncertních pódiích, na kterých se objevuje od útlého dětství. 

První polovinu večera zakončila rodina Straussů. Zazněl smyčci precizně zahraný Karneval v Paříži Johanna Strausse a na závěr árie Adély z operety Netopýr Johanna Strausse mladšího.

Druhá polovina koncertu byla pro diváky poněkud hádankou, jelikož pořadí čísel v programu neodpovídalo výslednému znění. Oblíbené předehry k operetě Netopýr se diváci nedočkali, druhá část tak byla ryze česká. Zahájil ji Pražský karneval Bedřicha Smetany, jeho poslední symfonické dílo, kterému se již nedostalo skladatelem plánované velkoleposti. Ze Smetanova díla zazněla dále árie Vendulky Hlásej ptáčku z opery Hubička, ve které se – vzhledem k českému libretu – naplno projevila zpěvaččina precizní výslovnost. 

Svými maximálně romantickými harmoniemi poté zazářil klidný Poem, nejznámější část orchestrální selanky V podvečer od Zdeňka Fibicha. Barvitá instrumentace vyzdvihla tolik promyšlenou hloubku, kterou pozdně-romantický skladatel do díla vložil.

Fibich jako pomyslný most propojil prostor mezi svými o něco významnějšími kolegy a na závěr koncertu předal slovo druhému z nich - Antonínu Dvořákovi. Sólistka se zhostila partu jedné z nejznámějších árií v české operní literatuře, Rusalčina toužebného zpěvu Měsíčku na nebi hlubokém. Po počátečních nejistých tónech sladila tempo s gesty dirigenta a árii prozpívala překvapivě plným hlasem, podepřeným opět vynikající výslovností. 

Úderně a rázně se nakonec o slovo přihlásil instrumentální Dvořákův Karneval, o poznání živější a nadšenější, než předchozí karnevalově laděné skladby. Jeho mírná prostřední část pak naopak divákům dovolila nahlédnout do klidné atmosféry lesa, ve kterém nechal skladatel nejzřetelněji vyniknout volání kukačky v klarinetovém partu. Koncert zakončilo opět ono úvodní energií nabíjející téma. 

Estonský dirigent Risto Joost, který se v Brně představil poprvé, dokázal svým nastudováním i českým dílům vtisknout odpovídající charakter i jásavost a svým vedením podpořil také obvyklou jistotu a sehranost orchestru filharmonie. Letošní ročník festivalu tak včera byl zahájený příjemně a lze říci, že také úspěšně.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více