Rychlé opojení hudbou. Josef Špaček a jeho festivalové kvarteto ve Slavkově

23. červen 2016, 0:14

Concentus Moraviae Quartet sestavil pro letošní ročník festivalu houslista Josef Špaček. Stále úspěšnější sólista a koncertní mistr České filharmonie pozval ke spolupráci spolužáky ze studií a jejich premiérové vystoupení mělo průraznost, elán a energii. Ale také kus bezstarostnosti studentské party, kde se všichni chtějí především bavit.

Luboš Fišer zpracoval ve Variaci na neznámé téma svůj vlastní hudební nápad z dob studií. K festivalovému kvartetu se tak připojil další pomyslný spolužák a sedlo jim to dohromady vlastně ideálně. Poněkud opomíjený Fišer uměl skloubit silné melodické nápady se složitými a zahuštěnými strukturami. Ty ale postupem času pročišťoval a oprošťoval do stále průzračnějšího tvaru. Variace z roku 1978 jsou zvukově čisté a jejich provedení vyžaduje značně energický přístup. Sešly se z celého programu nejlépe jak s projevem kvarteta, tak s akustikou sálu slavkovského zámku. Ta se postarala o takřka symfonicky mohutný a do šířky se rozlézající zvuk, který v dalším programu ještě natropil mnohou neplechu.

Ludwig van BeethovenJohannes Brahms jsou spolu propojení i přes rozdíl tří generací. Brahms patřil k autorům, kteří myšlení svého velkého předchůdce rozvinuli a posunuli dál ke dvacátému století. U publika to bývá trošku jiné – oba sice vnímá jako nezpochybnitelné klasiky, ale Brahms je mnohdy spíš vážený než opravdu oblíbený autor.

Beethovenův Smyčcový kvartet č. 3 D dur a Brahmsův Smyčcový kvintet č. 2 G dur připomněly, jak jsou si oba skladatelé blízcí. Symfonický rozmach prvních vět obou skladeb i závažnost druhých vět spolu komunikovaly jako dva paralelní proudy. Závěrečné věty obou děl jsou na povrchu až hravé, veselé, u Brahmse se zřetelnými ohlasy pouliční muziky. Lákají k brilantnímu provedení a soubor lesklému vábení neodolal.

Všichni členové Concentus Moraviae Quartetu (u Brahmse posílení o jednu violu) jsou bezesporu vynikající hráči, kterým po technické stránce nedělá problémy vůbec nic. Ve Slavkově ale sklouzli k virtuóznímu předvádění, které strhne publikum jako primáš cikánské kapely. Nebylo se čemu divit, že po posledním tónu Brahmsova kvintetu takřka celý sál vystřelil k potlesku ve stoje – už během závěrečné věty to vypadalo, že by si leckdo rád i zatančil. Pořádně to zmáčknout a vyšroubovat tempo je neselhávající, ale také zrádná taktika – zvlášť v sále, kde se zvuk hodně rozléhá.

Příležitostnému souboru nechyběla jiskra ani vzájemné naslouchání. Nejspíš mu ale přece jen chybí kus zkušenosti, kterou ukázal v Retzu Pavel Haas Quartet. Jeho vědomá práce s problematickou akustikou místního kostela dokázala využít dlouhý dozvuk ve vlastní prospěch a hlavně ve prospěch interpretovaných skladeb.

Komorní hudbu totiž nedělá brilantně zahraný nářez, v němž se ztratí její vnitřní krása. A není potřeba si ji spojovat s nějakou efemérní a neuchopitelnou duší či srdíčkem – řeč je o vnitřních hlasech. Ty se ve zvukové kouli a uhánějícím tempu kamsi vytratily. Především z Brahmsova superskladatelství tak zůstaly jen odlesky na dně překryté bouřlivým proudem bravurní interpretace. Jede se na ní jako na tobogánu, ale i požitek z jízdy je podobný – jak je intenzivní, tak rychle pomine.

Luboš Fišer: Variace na neznámé téma pro smyčcové kvarteto, Ludwig van Beethoven: Smyčcový kvartet č. 3 D dur, Johannes Brahms: Smyčcový kvintet č. 2 G dur op. 111 pro dvoje housle, dvě violy a violoncello. Concentus Moraviae Quartet (Josef Špaček – housle, viola, Joel Link – housle, viola, Henry Flory – housle, Kian Soltani – violoncello) a Jakub Fišer – viola. 15. června 2016, Slavkov, zámek. V rámci festivalu Concentus Moraviae.

Foto Salik Sláma

Dobrý den, zahrajeme vám řadu efektních přídavků a mezi ně se vmáčkne i nějaká ta hodnotnější skladba – ale tím se nenechte rušit. Josef Špaček a Miroslav Sekera svůj koncert na zámku v Rájci-Jestřebí tímto způsobem neuvedli, ale klidně by mohli. Fantastické hudební cítění a nekompromisní virtuozitu hudebníci většinou vyplýtvali na perfektně naleštěný, ale v zásadě průměrný program.  více

Festival Concentus Moraviae měl minulý týden na programu první světovou premiéru v podání Miloslav Ištvan Quartetu. Posluchači možná s překvapením zjistili, že hrát a poslouchat Beethovena může být ještě větší výkon než hrát a poslouchat soudobou hudbu. A francouzský Van Kuijk Quartet jim připomněl i začátek fotbalového Mistrovství Evropy.  více

Festival Concentus Moraviae si pro letošní ročník zvolil tři témata: Shakespeara, Beethovena a českou kvartetní tradici. Už první tři koncerty po slavnostním zahájení ukázaly, jak široce lze takové náměty pojmout, i když se velký dramatik prozatím vynechá.  více

Úspěchy na mezinárodní scéně i česká kvartetní tradice – k souboru, který si dal jméno podle skladatele Pavla Haase, patří obojí. Svou první cenu BBC Music Magazine dostal Pavel Haas Quartet před několika dny za nahrávku kvartetů Bedřicha Smetany, ceny časopisu Gramophone už sbírá téměř systematicky. Důležitým tématem rozhovoru byl ale také festival Concentus Moraviae. Ten je letos tematicky věnován především smyčcovému kvartetu a Beethovenovi, a Pavel Haas Quartet je rezidenčním souborem letošního ročníku.  více

Přístav, mnohonásobný vítěz Porty a dalších trampských a folkových festivalů, nová alba nechrlí. V roce 2001 debutoval nahrávkou Prašná cesta, v roce 2008 vznikl Papírový drak a až v roce 2017 třetí deska PřiHrátky. Průměrně osmileté rozestupy mezi dlouhohrajícími nahrávkami mají jednu výhodu. Kapela mezitím intenzivně hraje, pracuje na sobě a určitý pokrok by měl být s každým dalším albem znát. Teoreticky by to tak mělo být a u Přístavu to naštěstí platí. A tak podobně jako jsem v souvislosti s minulou deskou tvrdil, že je Přístav čím dál přesvědčivější, u novinky se tento pocit prohloubil.  více

Původní komorní opera Jsem kněžna bláznů měla premiéru v brněnské Redutě. Autorkami operní novinky, která mapuje soukromý i tvůrčí život první české spisovatelky Boženy Němcové, se staly skladatelka Lenka Nota a dokumentaristka Olga Sommerová. Libreto vzniklo na základě Němcové korespondence, básní Františka Halase, Vladimíra Holana a Františka Pavlíčka. Novou operu představil Ensemble Opera Diversa v Mozartově v pátek 17. listopadu.  více

Mnoho comebacků bývá spíše nostalgickým až smutným ohlednutím za tím, co už se nikdy nevrátí. Jsou tu ale výjimky potvrzující pravidlo. Gaia Mesiah se vrátila s vervou sobě vlastní a snad ještě větší energií než kdysi. Husí kůži ve středu na Flédě měli v publiku i na podiu.  více

Zajímavé preview festivalu Janáček Brno 2018 představoval pondělní koncert v brněnském divadle Reduta. Na programu večera bylo Divertimento pro klavír levou rukou a komorní orchestr Bohuslava Martinů, Capriccio pro klavír jednou rukou, flétnu/pikolu, dvě trubky, tři trombony a tenorovou tubu a Příběh vojáka (L’Historie du soldat) pro vypravěče, klarinet, fagot, kornet, trombón, housle, kontrabas a bicí od Igora Stravinského. Za klavírem se vystřídali Daniel Wiesner a Jan Jiraský. Orchestr Brno Contemporary Orchestra řídil dirigent Pavel Šnajdr. V recitovaných rolích se představila Soňa Červená jako Vypravěč, Štěpán Kaminský jako Voják a Petr Bláha jako Ďábel.  více

První koncert z abonentního cyklu Filharmonie na Stadionu, nahrazující původní cyklus Filharmonie v divadle, se uskutečnil ve čtvrtek 9. listopadu 2017 v Kulturním centru Babylon. Na programu večera byla díla Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka a Edvarda Hagerupa Griega v provedení Filharmonie Brno a pod taktovkou norského dirigenta s českými kořeny Stefana Veselky.  více

Poslední koncert 49. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Brno Moravský podzim dozněl sobotu 28. Října. Festival si těsně před svými padesátými narozeninami zvolil jako zastřešující téma ®evoluci a nevyhnutelný vývoj vpřed. Poutače a plakáty v Brně měsíce volaly na kolemjdoucí a lákaly na ambiciózní podívanou. Po zběžném přehlédnutí programu bylo zřejmé, že stěžejními hudebními díly letos budou především novátorské počiny první poloviny 20. století navrch okořeněné o hudební lahůdky tzv. staré hudby.  více

Brno nyní stojí po boku 180 měst z celého světa, která patří do Sítě kreativních měst UNESCO. Pouze tři desítky z těchto měst se soustředí na hudbu. Z České republiky jde vedle Prahy teprve o druhé město přijaté do této Sítě. Udělený titul oceňuje práci umělců, kulturních pracovníků, žánrovou rozmanitost i spolupráci s okolním regionem.  více

Budoár staré dámy býval brněnská a z větší části dívčí kapela. Neplatí už ani jedno. Charismatickou kapelnici a zpěvačku Martu Kovářovou (dříve Svobodovou) momentálně doprovázejí tři pánové. A i když část kapely stále žije v jihomoravské metropoli, sama Marta se provdala a vychovává dvě děti ve „vesnici v mrazivé kotlině“. Její nová role provdané ženy a hospodyňky se promítla do několika písní „o vaření“ a s životem na nehostinném venkově možná souvisí výběr básně Lubora Kasala Z ježatých hor („Mrazem to mrská a zimu pase“), jejíž zhudebnění skupina zařadila na samý úvod nového alba. Byl to dobrý tah, protože jde o píseň energickou, hitovou, s osobitým a barvitým textem („…kde jektají mývalové umývadel a syčí hadi sprch“) a s mistrně zvládnutou dynamikou, rytmem a stoptimy. Kapela, která v poslední době zdaleka nemá tolik možností zkoušet a písně společně cizelovat jako dřív, se zde ukazuje ve vrcholné formě – sehraná, dravá, ale při všem tom zdánlivém chaosu zorganizovaná – ani tón navíc tu nepadne.  více

V rámci Moravia Music Festu zahraje 16. listopadu v brněnském Metro Music Baru skupina Organic Quartet v čele s Ondřejem Pivcem. Varhaník českého původu, který od roku 2009 žije v New Yorku, v posledních letech spolupracuje se špičkovým zpěvákem Gregorym Porterem, a za účast na jeho albu Take Me To The Alley dokonce získal Grammy. V Brně představí nové album Terms And Conditions Apply, které natočil se svými někdejšími českými spoluhráči – kytaristou Liborem Šmoldasem, bubeníkem Tomášem Hobzkem a saxofonistou Jakubem Doležalem.  více

Novým rektorem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně se stane profesor Divadelní fakulty JAMU Petr Oslzlý. Dnes v pozdním odpoledni o tom v prvním kole tajného hlasování rozhodnul akademický senát této vysoké školy. Spolu s Petrem Oslzlým kandidovala profesorka Barbara Maria Willi z Hudební fakulty JAMU. Vítězný kandidát se úřadu ujme na čtyři roky a to k prvnímu únoru příštího roku.  více

Městské divadlo Brno nabídlo na velké scéně další skutečně horkou muzikálovou novinku. V sobotní premiéře tady uvedli hudební komedii Děsnej pátek. Skladatel Tom Kitt a autor písňových textů Brian Yorkey, ve spolupráci s autorkou Bridget Carpenterovou pro divadlo upravili knižní a filmově opakovaně zpracovaný příběh. Zápletka muzikálu totiž pochází z románu Mary Rodgersové z roku 1972. Na jeho základech vzniklo postupně několik filmů, v jednom z nich si v 70. letech zahrála mladá Jodie Fosterová, v dalším se v roce 2003 potkaly Lindsay Lohanová a Jamie Lee Curtisová.  více

Premiérou nového nastudování opery Nápoj lásky od Gaetana Donizettiho se včera uvedl brněnský operní soubor v Mahenově divadle. V roli krásné Adiny se představila Kateřina Kněžíková, zamilovaného Nemorina ztvárnil španělský tenorista José Manuel, postavy seržanta Belcora se ujal Roman Hoza, doktor Dulcamara prodával svůj elixír v provedení Jiřího Sulženka a roztomile všetečná Giannetta vděčí za svůj půvab Tereze Merklové Kyzlinkové. Operní sbor a orchestr Národního divadla Brno vedl dirigent Ondrej Olos.  více

Fin Greenall alias Fink se svou kapelou intenzivně experimentují na mezinárodní hudební scéně zhruba deset let. Minulý měsíc vyšlo poslední studiové album Resurgram, které začerstva přijeli představit Brnu v tradiční sestavě navíc posílené o druhé bicí. Folk s přesahem snad do všech žánrů se na Flédě rozezněl již podruhé.  více

Ve středu 25. října vystoupí v Kabinetu múz americká zpěvačka a skladatelka s indickými kořeny Shilpa Ray. Vrací se na místo činu, protože v Brně už předloni představovala své album Last Year’s Savage. Před rokem vystoupila v Tasově u Veselí nad Moravou na festivalu Beseda u bigbítu a nyní se vrací do Brna, aby představila svou novinku Door Girl.  více

Soubor Black Uganda Choir, netradiční sdružení vícehlasého zpěvu, slaví čtvrtstoletí své existence. Vedoucím souboru je sice Tomáš Drtílek, avšak na naše otázky odpovídal mluvčí třináctičlenného ansámblu Ivan Holas a spolu s ním Richard Lank, autorsky nejplodnější člen skupiny.  více