Slavná výročí v neslavném místě

7. březen 2013, 8:53

Slavná výročí v neslavném místě

Letošní rok je nabitý hudebními výročími a k oslavám se připojil i Brno Contemporary Orchestra. Ten se snaží vydobýt si pozici tělesa, které na vysoké úrovni interpretuje hudbu dvacátého století až současnou. To je věc, které si cením z principu, a orchestr má mnohé předpoklady, aby se mu to podařilo. Má před sebou ale také hodně práce a během včerejšího koncertu bylo poznat obojí.

Když začnu u těch lepších věcí, musím zopakovat, že orchestr má solidní hudební potenciál. Hráči jsou na úrovni, technické chyby jsou spíš ojedinělé. Z koncepčního hlediska je tu také schopnost dobře zvolit repertoár. Zaměřit se na čtyři jubilující skladatele pochopitelně není nic objevného, ale konkrétní skladby byly vybrány dobře, tvořily rozvíjející se celek. Musím připomenout i dramaturgii opakujících se koncertů ve vile Tugendhat, která se sice s přívlastkem contemporary míjí, ale vzhledem k místu působí dokonale autenticky.

Souznění hudby a prostoru je věc, na kterou by si BCO měl dávat skutečně pozor. Chápu, že uspořádat koncert není nic jednoduchého, ale i tak není možné chňapnout po všem, co se nabízí. Sál Břetislava Bakaly je sice pojmenován po velkém brněnském hudebníkovi, ale to je také jedná věc, kterou je pro hudbu vhodný. Když to řeknu rovnou, jeho akustika je příšerná a navíc je vyloženě hnusný. Nenastává tu tedy ani efekt "hrajeme na nevhodném, ale pozoruhodném místě", jehož lze docílit v alternativních prostorách starých fabrik a podobně. Nejde vůbec o to, že bych v jakkoli nepěkném místě ty dvě hodiny nevydržel, ale když tam ani hudba nezní dobře, orchestr si krutě zahrává se svou uměleckou pověstí. Nerad si hraji s velkými a těžko definovatelnými slovy, ale žádná umělecká instituce vlastně nemá nic jiného, co by tvořilo její trvalou hodnotu.

Při včerejším koncertu došlo ke zvláštnímu jevu, kdy se střetl interpretační styl dirigenta Pavla Šnajdra právě s akustickými vlastnostmi sálu. Ty přály spíš kompozicím, které hodně pracují se zvukem nástrojů samy o sobě – mám na mysli především Komorní koncert pro třináct hudebníků (György Ligeti) – zatímco konvenčnějším věcem škodily jak mohly. Sinfonietta Benjamina Brittena tak dopadla po zvukové stránce dost bídně, přestože ji BCO vlastně velmi dobře zahrál (až na malé zavrzání horny v úvodu). Vůbec jsem se nemohl zbavit dojmu, že tento formálně přehlednější styl orchestru i Pavlu Šnajdrovi sedí lépe, zatím co v (post)cageovské hudbě ještě spíš tápe. "Příliš mnoho frází", dovolím si parafrázovat známý bonmot, a také vazeb na vnější efekt a virtuozitu. Ty se zřetelně projevily třeba ve třetí větě Ligetiho koncertu, jejíž mechanický pohyb nevyzněl v potřebném strojovém efektu, ale budil spíš dojem rossiniovského bria, navíc rytmicky nevyrovnaného. Bylo i zřetelně vidět, jak se hudebníci nechávají unést polkou v Kleines Requiem für eine Polka (Henryk Górecki). Navíc jak ji nasadili, tak ji dohráli, nahlas, v tempu, ale bez nějakého zřetelně propracovaného detailu. Celkově dobře vyzněl Řetěz Witolda Lutosławského.

Vznik Brno Contemporary Orchestra a umělecké ambice Pavla Šnajdra v tomto směru jsou nanejvýš sympatické, čeká je ale ještě hodně dlouhá cesta. Nemalý potenciál, aby vedla k výsledkům, tu přes všechny moje výhrady rozhodně je.

Benjamin Britten (1913–1976): Sinfonietta, 1932, György Ligeti (1923–2006): Chamber Concerto, 1970, Witold Lutosławski (1913–1994): Řetěz (Łańcuch I), 1983, Henryk Górecki (1933–2010): Kleines Requiem für eine Polka, 1993. 6. 3. 2013, Hudební nastudování – Pavel Šnajdr, Brno Contemporary Orchestra, Sál Břetislava Bakaly, Brno.

Hodnocení autora: 50 %

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..



Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více