Stylově čistý Izrael v Egyptě

4. duben 2013, 6:52

Stylově čistý Izrael v Egyptě

Velké oratorium Israel in Egypt Georga Friedricha Händela se v Brně nehrálo čtrnáct let. Jeho uvedení po tak dlouhé době tedy mělo festivalový ráz už samo o sobě. Dílo svým tématem navíc přímo kopírovalo podtitul letošního ročníku Velikonočního festivalu a připomínalo jeho starozákonní rozměr (poněkud úsměvný je dnes fakt, že i pro Händela bylo oratorium s tématem Exodu jakýmsi východiskem z nouze poté, co byla v londýnském King’s Theatre zrušena operní sezóna pro nedostatek předplatitelů). Oratorium samo má ráz slavnostní meditace nad Boží slávou. Egyptským ranám a vlastnímu vyjití z Egypta je věnována kratší první část, rozměrnější druhá velebí kolektivně i individuálně Hospodinovu moc i skutky. Prostředí kostela svatých Janů si s barokní hudbou rozumí zcela samozřejmě. Akustika minoritského chrámu je příznivá, příjemně zaobluje zvuk nástrojů i lidských hlasů, ale nedělá z nich nečitelnou změť. Výborná byla po mnoha stránkách i interpretace díla souborem Capella Cracoviensis.

V první řadě musím vyzdvihnout stylovost provedení – to byla podle mého názoru vůbec nejsilnější stránka ansámblu. Dirigent Jan Tomasz Adamus měl dílo výborně rozvržené, rozsáhlá kompozice se netříštila na samostatná čísla, ale tvořila vyvážený, dobře vystavěný a gradující celek. Tempa a zdobení odpovídala afektům jednotlivých částí, provedení bylo maximálně plynulé, jen s nejnutnějšími pauzami.

Capella Cracoviensis hrála velmi pregnantně rytmicky a srozumitelně artikulovala. Výborně zněly především smyčce, které tvořily pevné, soudržné a zároveň dobře čitelné tělo provedení. Jejich akustickou paralelu tvořil sbor obsazený pouhými šestnácti zpěváky. Ti zněli výborně v tutti, horší to ale bylo s výslovností a nehezké byly sykavky, které místy syčely opravdu strašně. Kritické verše jako „Thou sentest forth Thy wrath, which consumed them as stubble“ vyloženě tahaly za uši – naštěstí takových míst nebylo mnoho. Nutné je říct, že zatímco návštěva kvalitního ansámblu zaměřeného na starou hudbu je pro Brno pořád svátkem, sbory můžeme naopak vyvážet ve velkém a jsme v tomto směru extrémně zmlsaní.

Mezi dvěma určujícími zvukovými proudy smyčců a sboru bylo nutné ostatní nástroje trošku lovit, myslím především dřeva a překvapivě i tympány. Řekl bych, že Jan Tomasz Adamus v rámci své zvukové koncepce až příliš upozaďoval všechny průraznější nástroje ve snaze začlenit je do celkového zvuku. Tympány i žestě jsou v samotné kompozici použity natolik střídmě, že s nimi při provedení není potřeba ještě tolik šetřit.

Sbor byl obsazen pouhými čtyřmi zpěváky na každý hlas. Jejich rozmístění po stranách orchestru vytvářelo efektní přirozené „stereo“, které zůstávalo zachováno i při duetech sólistů. Sólové výstupy byly do jisté míry slabinou provedení. Myslím, že Jan Tomasz Adamus pěvce zčásti zbytečně krotil, zčásti to ale bylo i v interpretech samotných. Sóla zpívali členové sboru, kteří ve většině případů kvalitu sborového zpěváka nepřesahovali. Nejde mi snad ani o objem hlasů, ten byl sice ve všech případech nevelký, ale odpovídal stylu provedení. Spíš jsem postrádal charakterističtější barvu a v zadní části kostela se sólová čísla akusticky jaksi propadala. Výraznou výjimkou byl tenorista Simon Wall jak v recitativech, tak v airu ve druhé části oratoria. Slabší byl výkon altisty Łukasze Dulewicze.

Izrael v Egyptě je ale z vokálního hlediska postaven na výkonu sboru, z celkového počtu třiceti čísel je dvacet sborových. Na to se provedení soustřeďovalo a v tom byla i jeho kvalita, působivost a síla.

Georg Friedrich Händel: Israel in Egypt HWV 54 (Izrael v Egyptě). Hudební nastudování – Jan Tomasz Adamus, Jolanta Kowalska – soprán, Magdalena Łukawska – soprán, Łukasz Dulewicz – alt, Simon Wall – tenor, Sebastian Szumski – bas, Jacek Ozimkowski – bas, Capella Cracoviensis. 3. dubna 2013, kostel sv. Janů (u minoritů), Brno.

Foto Petr Francán

Hodnocení autora: 80 %

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Velikonoční festival duchovní hudby 2013 má za sebou první tři dny. Pojďme se podívat, jaké byly.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

O víkendu se v jihomoravské Mekce folkloru konal již 74. ročník mezinárodního folklorního festivalu Strážnice 2019 a taktéž 37. ročník festivalu dětská Strážnice. Největší folklorní festival v České republice se těší obrovskému zájmu. Jinak tomu nebylo ani letos, i přes tropické teploty dojely do Strážnice opět desítky tisíc lidí.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více