Stylově čistý Izrael v Egyptě

4. duben 2013, 6:52

Stylově čistý Izrael v Egyptě

Velké oratorium Israel in Egypt Georga Friedricha Händela se v Brně nehrálo čtrnáct let. Jeho uvedení po tak dlouhé době tedy mělo festivalový ráz už samo o sobě. Dílo svým tématem navíc přímo kopírovalo podtitul letošního ročníku Velikonočního festivalu a připomínalo jeho starozákonní rozměr (poněkud úsměvný je dnes fakt, že i pro Händela bylo oratorium s tématem Exodu jakýmsi východiskem z nouze poté, co byla v londýnském King’s Theatre zrušena operní sezóna pro nedostatek předplatitelů). Oratorium samo má ráz slavnostní meditace nad Boží slávou. Egyptským ranám a vlastnímu vyjití z Egypta je věnována kratší první část, rozměrnější druhá velebí kolektivně i individuálně Hospodinovu moc i skutky. Prostředí kostela svatých Janů si s barokní hudbou rozumí zcela samozřejmě. Akustika minoritského chrámu je příznivá, příjemně zaobluje zvuk nástrojů i lidských hlasů, ale nedělá z nich nečitelnou změť. Výborná byla po mnoha stránkách i interpretace díla souborem Capella Cracoviensis.

V první řadě musím vyzdvihnout stylovost provedení – to byla podle mého názoru vůbec nejsilnější stránka ansámblu. Dirigent Jan Tomasz Adamus měl dílo výborně rozvržené, rozsáhlá kompozice se netříštila na samostatná čísla, ale tvořila vyvážený, dobře vystavěný a gradující celek. Tempa a zdobení odpovídala afektům jednotlivých částí, provedení bylo maximálně plynulé, jen s nejnutnějšími pauzami.

Capella Cracoviensis hrála velmi pregnantně rytmicky a srozumitelně artikulovala. Výborně zněly především smyčce, které tvořily pevné, soudržné a zároveň dobře čitelné tělo provedení. Jejich akustickou paralelu tvořil sbor obsazený pouhými šestnácti zpěváky. Ti zněli výborně v tutti, horší to ale bylo s výslovností a nehezké byly sykavky, které místy syčely opravdu strašně. Kritické verše jako „Thou sentest forth Thy wrath, which consumed them as stubble“ vyloženě tahaly za uši – naštěstí takových míst nebylo mnoho. Nutné je říct, že zatímco návštěva kvalitního ansámblu zaměřeného na starou hudbu je pro Brno pořád svátkem, sbory můžeme naopak vyvážet ve velkém a jsme v tomto směru extrémně zmlsaní.

Mezi dvěma určujícími zvukovými proudy smyčců a sboru bylo nutné ostatní nástroje trošku lovit, myslím především dřeva a překvapivě i tympány. Řekl bych, že Jan Tomasz Adamus v rámci své zvukové koncepce až příliš upozaďoval všechny průraznější nástroje ve snaze začlenit je do celkového zvuku. Tympány i žestě jsou v samotné kompozici použity natolik střídmě, že s nimi při provedení není potřeba ještě tolik šetřit.

Sbor byl obsazen pouhými čtyřmi zpěváky na každý hlas. Jejich rozmístění po stranách orchestru vytvářelo efektní přirozené „stereo“, které zůstávalo zachováno i při duetech sólistů. Sólové výstupy byly do jisté míry slabinou provedení. Myslím, že Jan Tomasz Adamus pěvce zčásti zbytečně krotil, zčásti to ale bylo i v interpretech samotných. Sóla zpívali členové sboru, kteří ve většině případů kvalitu sborového zpěváka nepřesahovali. Nejde mi snad ani o objem hlasů, ten byl sice ve všech případech nevelký, ale odpovídal stylu provedení. Spíš jsem postrádal charakterističtější barvu a v zadní části kostela se sólová čísla akusticky jaksi propadala. Výraznou výjimkou byl tenorista Simon Wall jak v recitativech, tak v airu ve druhé části oratoria. Slabší byl výkon altisty Łukasze Dulewicze.

Izrael v Egyptě je ale z vokálního hlediska postaven na výkonu sboru, z celkového počtu třiceti čísel je dvacet sborových. Na to se provedení soustřeďovalo a v tom byla i jeho kvalita, působivost a síla.

Georg Friedrich Händel: Israel in Egypt HWV 54 (Izrael v Egyptě). Hudební nastudování – Jan Tomasz Adamus, Jolanta Kowalska – soprán, Magdalena Łukawska – soprán, Łukasz Dulewicz – alt, Simon Wall – tenor, Sebastian Szumski – bas, Jacek Ozimkowski – bas, Capella Cracoviensis. 3. dubna 2013, kostel sv. Janů (u minoritů), Brno.

Foto Petr Francán

Hodnocení autora: 80 %

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Velikonoční festival duchovní hudby 2013 má za sebou první tři dny. Pojďme se podívat, jaké byly.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce