Světáci jako průměrná hudební komedie

12. prosinec 2021, 19:00
Světáci jako průměrná hudební komedie

Jevištní adaptaci jedné z nejslavnějších filmových komedií Světáci představilo pod stejným názvem Městské divadlo Brno. Na zdejší činoherní scéně vznikla sice pocta ikonickému snímku, ale také průměrná a spotřební hudební komedie, jejíž nová písničková náplň, způsob vyprávění i herecké výkony neskutečné jiskrnosti originálu nedosahují. Není navíc moc jasné, koho, čím a jak chce tento legrační obrázek ze socialistických dob oslovit.

Není to nic novátorského postavit na jeviště trojici fasádníků a trio lehkých žen, které se snaží vzájemně obalamutit, že jsou nóbl lidé z vyšší společnosti. Už před časem se třeba Divadelní společnost Háta Olgy Želenské snažila bavit doslovnou divadelní kopií filmu. Před deseti lety s předlohou experimentoval v Hradci Králové režisér Vladimír Morávek, když propojil děj filmu s příběhem trojice zpěváků Marty Kubišové, Heleny Vondráčkové a Václava Neckáře, kteří své jednotlivé kariéry spojili do vokální skupiny Golden Kids a jejichž písničky doprovázené živou kapelou v orchestřišti celé představení prostoupily. Morávek z této pop zábavy, ale nakonec udělal hořkou a jízlivou obžalobu doby i advokacii lidí, kteří si ve svých profesích nadlouho neškrtli.

svetaci_foto_archiv_MdB_04

Je jasné, že v divadle nejde udělat repliku filmu nejen pro zcela jinou povahu těchto umění ale i prostředků, které mají k dispozici. A je chvályhodné, že v Brně hledali svoji cestu, i když s nejasným a rozpačitým výsledkem. Divadelní adaptace Stanislava Slováka a Jana Šotkovského nevychází jen z filmových dialogů, ale vrací se i k původnímu scénáři Vratislava Blažka a využívá technický scénář filmu. Brněnský tým děj doplnil novými písněmi pro vypravěčskou postavu Muže v bílém, který s laskavým nadhledem sleduje celé to snažení aspoň na jednu noc se vyšvihnout společensky výše. A tato nová figura s jemnou ironií vše glosuje a také ponejvíce nových songů interpretuje, ale ve finále moc parády neudělá. Autorem sedmi nových písní, scénické hudby i aranžmá původních filmových songů je Karel Cón, který se též ujal hudebního nastudování.

Ani naznačené dokrášlování filmového klenotu v Brně moc velký efekt nemá, nepočítáme-li fakt, že se na Lidické ulici sto minutový film natáhnul na dvou a půl hodinové divadlo. Divadelní verze tak slavného a zdařilého filmu by se od původních celuloidových Světáků měla hodně odchýlit nebo se spíše vůči nim nějakým adekvátním způsobem vymezit. A právě touto distancí poukázat nejen na kvalitu předlohy, ale i na vlastní přidanou divadelní hodnotu, kterou publiku také sdělíme, proč jim právě tento titul dnes předkládáme. Spoléhat se totiž, že zafunguje jen opravdu geniálně rozvedený pygmaliónský motiv převýchovy buranů a lehkých dam nebo že zaberou jen ony zlidovělé hlášky může být fatální. Staří si hýčkají zážitek z filmu s vrcholnými výkony nejlepších komiků své generace, které mladí už namnoze ani neznají, neorientují se v reáliích socialistické doby, v zelených stokorunách ani v legraci záměn Ceaușescu- Ionesco.

svetaci_foto_archiv_MdB_03

A snaha poctivě převyprávět film a pocukrovat ho zpívanými komentáři uhlazeného, laskavě pomrkávajícího kustoda z výsledku činí takovou neškodnou zábavu, která neurazí ani nenadchne. Ani filmoví Světáci samozřejmě nebyli primárně žádnou sociálně-kritickou či hlubokou psychologickou sondou, ale bžundou, která dodnes odzbrojuje mistrně vedenými a často také improvizujícími herci. A tato esa tak mohla naplno rozvinout bohatou škálu komediálního umění, které s odstupem času neztratilo nic ze své účinnosti.

V tomto pohledu inscenace Stanislava Slováka zůstává v půli cesty. Mumraj vtipných nápadů, slovní i situační komiky se často nekoná, je prkenný či jen napodobuje film. Mnohé fóry vyznívají do ztracena a salvy smíchu z hlediště se příliš nekonají. Desítky neustálých přestaveb v 29 obrazech jsou po čase už spíše monotónně únavné, vzniká dojem, že vše ani není propojené, že to jen tak plave vedle sebe.

svetaci_foto_archiv_MdB_02

Hudební devízu inscenace představuje osmičlenný živý orchestr na vyvýšeném horizontu jeviště, nové písničky však ve srovnání se třemi použitými originálními čísly (Když Praha za noci, Perlorodky a Hřešíš) moc neobstojí. Je to jakási směs uhlazeného, textově i muzikálně neškodného swingu a závěrečná parafráze Werichovy písně Je to pravda odvěká působí už jen jako školácký vtípek a ne jako rázná tečka za inscenací.

A jakoby si ani herci nebyli jistí svými party. Michal Isteník jako Prouza se snaží místy legraci svých replik ponejvíce ukřičet. Petr Halberstadt (Skopec) i Jakub Uličník (Petrtýl) nepřekračují až jaksi mechanicky plněnou komiku svých figur. A stejné je to také u dam: Markéta Sedláčková (Božka), Pavla Vitázková (Marcela) a Andrea Zelová (Zuzana). Zavedené ale poněkud strnule šprýmující obrázky nabídli také matadoři Drahomíra Hofmanová (kuplířka Trčková) a Ladislav Kolář (emeritní profesor tance Dvorský). V programu uvedený podtitul tohoto divadelní kusu zní Nesmrtelná česká komedie s písničkami. Nová brněnská inscenace ale její skutečně nehynoucí, věčnou a nepomíjející legendu zase až tolik nestvrdila.

Foto archiv MdB

Maraton hudby rozproudil již pošesté ulice, náměstí a mnohé prostory v Brně všemožnými hudebními žánry. Nejsou to však vždy nutně jen místa koncertního rázu. Soubor Hausopera se například v pátek 12. srpna vydal se svou operou Věčná slečna Bledá do Zemanovy kavárny. Ve třech víkendových uvedeních zde završí svoji Trilogii pro město, Brnu na míru vytvořený projekt připomínající jeho klady, zápory, ale především některé funkcionalistické stavby.  více

Festival Maraton hudby Brno letos zavádí novinku; post rezidenčního umělce. Jeden vybraný umělec se představí v různých hudebních polohách. Prvním rezidenčním umělcem festivalu Maraton hudby Brno se stane skvělá multiinstrumentalistka Anna Fusek.  více

Na jedné z hlavních scén hudebního festivalu Maraton hudby Brno, tzv. world music scéně, vystoupí v sobotu 13. srpna elita evropské world music hudby. Kdo všechno přijede, přibližuje významný publicista a současně dramaturg tohoto programu Milan Tesař.  více

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce

V rámci festivalu Ibérica vystoupila 17. června 2022 v Brně katalánská písničkářka Magalí Sare s kytaristou z Mallorky Sebastià Grisem. Následující rozhovor jsme vedli bezprostředně po skončení koncertu.  více

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrývíce

Loni byli hvězdami festivalu Brasil Fest Brno. Letos je přivítá Náměšť nad Oslavou, kde vystoupí 25. července na Folkových prázdninách v rámci večera nazvaného Poezie v každé písni. Mezitím si zahráli například na světovém hudebním veletrhu WOMEX v Portugalsku nebo na vyprodaném jarním festivalu Budapest Ritmo. A především dostali prestižní cenu časopisu Songlines, současného nejuznávanějšího periodika v oblasti world music. Říkají si Ayom a vedle brazilské zpěvačky Jabu Morales je tvoří hudebníci z Angoly, Řecka a Itálie. Na naše otázky odpovídají akordeonista a skladatel Alberto Becucci, kytarista Pedro Bastos João a samozřejmě charismatická zpěvačka a bubenice.  více

V pátek 29. července vystoupí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina L’Alba z Korsiky, která propojuje tradiční středomořskou polyfonii s hudbou řady nejen jihoevropských národů. Její album A Principiu, které vyšlo loni v březnu, vyhodnotila porota žebříčku World Music Charts Europe jako šesté nejlepší album z celého světa v roce 2021. se stalo šestou nejlepší nahrávkou z celého světa za rok 2021. Za skupinu L’Alba na naše otázky odpovídá kytarista a zpěvák Ghjuvanfrancescu Mattei.  více

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a dramaturg tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.  více

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více

Po prvním úspěšném koncertu rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae na zámku ve Slavkově se těleso vedené houslistou Pavlem Fischerem rozšířilo o klavíristku Katyu Apekishevu. V této sestavě v neděli 12. června ve Velkém sále mikulovského zámku představilo mnohým neznámou tvář hudebního jazyka maďarského skladatele Bély Bartóka v podobě jeho Klavírního kvintetu C dur. Spolu s Fischerem a Apekishevou vystoupili také houslistka Markéta Janoušková, violista Diede Verpoest a violoncellista Erich Oskar Hüttervíce