Švýcarská Káťa – hudebně i divadelně čistá

Švýcarská Káťa – hudebně i divadelně čistá

Minulou středu měli návštěvníci mezinárodního festivalu Janáček Brno možnost shlédnout skladatelovu operu Káťa Kabanová v nastudování Národního divadla Praha. Následujícím operním představením, které se v rámci 8. ročníku přehlídky uskutečnilo, se v Janáčkově divadle stala opět Káťa Kabanová v interpretaci Grand Théâtre de Genève a v koprodukci s Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf Duisburg a souboru Orchestre de la Suisse Romande. Režie se chopila Tatjana Gürbaca, scénu navrhl Henrik Ahr, kostýmy připravila Barbara Drosihn a světelný design Stefan Bolliger. V titulní roli se představila Corinne Winters, jejího milého Borise Grigorjeviče ztvárnil Aleš Briscein, manžela Tichona Magnus Vigilius a jeho matku Kabanichu Elena Zhidkova. Role mladičké Varvary se ujala Ena Pongrac, učitele Váňy Kudrjáše Sam Furness a postavy kupce Dikoje Tomas Tomasson. Sbor vystoupil pod vedením Alana Woodbridge a hudebního nastudování, stejně jako samotného řízení, se chopil dirigent Tomáš Netopil.

kata_kabanova_13_11_foto_marek_olbrzymek_05

Káťa Kabanová patří mezi opery s relativně přímočarou dějovou linkou: titulní hrdinka je uvězněna v nešťastném manželství se slabošským alkoholikem Tichonem. Jeho matka Marfa Ignatěvna Kabanová (Kabanicha) žárlí na synovu lásku ke Káti, a tak ji trýzní a ponižuje všemožnými prostředky. Káťa se však tajně zamiluje do Borise a na popud lehkomyslné Varvary se s ním v době manželovy nepřítomnosti setkává… výsledné milostné zahoření ji však neustále trápí, a když udeří silná bouře, (která ostatně dala název předloze od Alexandra Nikolajeviče Ostrovského) přiznává svůj poklesek manželovi i ostatním. Jedná se tedy převážně o sociální drama, které se méně zaměřuje na práci se symboly a zkoumá spíše konkrétní mezilidské vztahové problémy i milostná dilemata.

kata_kabanova_13_11_foto_marek_olbrzymek_03

Režijní pojetí Tatjany Gürbaca s inherentním realismem tématu nakládá nicméně spíše volněji a v dobrém slova smyslu divadelně. Jednotlivé postavy se tedy sice chovají realisticky, avšak samotný způsob vedení inscenace dává divákovi jasně najevo, že se jedná o „pouhé“ představení. Tohoto vyznění dosahuje režisérka kupříkladu umně využitým kontrastem statičnosti a pohybu – nezřídka tak aktivní postavy popisují ty statické, které se ve vhodný okamžik proberou k životu. Kupříkladu závěrečná scéna akcentuje tento nerealistický – divadelní – prvek, když dává do pozadí Kátina rozloučení se se životem cyklické pohyby jednotlivých postav při jejich běžných činnostech – kupec Dikoj se opakovaně donekonečna dusí jablkem, Tichon si znovu a znovu uvazuje kravatu, Kabanicha se prohlíží v zrcadle atp. V této optice je třeba vyzdvihnout také scénu, ve které postavy představující Káťu a Varvaru společně zády k publiku vyšívají, zatímco samotné zpěvačky Corinne Winters a Ena Pongrac fyzicky zhmotňují jejich vzájemné souznění.

Dalšími rovinami, kterými se švýcarská inscenace vzdaluje od realistického pojetí, jsou kostýmy a scéna. Barbara Drosihn navrhla pro účely opery barevné a nezřídka i atypické kostýmy (zde se nabízí především večerní setkání Káti s Borisem), které část své inspirace čerpají nepochybně z 60. let minulého století. Scéna je pak již zcela abstraktní a její hlavní účinek vychází z povedené práce se světlem a postupným odkrýváním dalších vrstev, ve kterých dochází k dodatečné jevištní akci.

kata_kabanova_13_11_foto_marek_olbrzymek_06

Herecké a pěvecké výkony lze bez větších námitek pochválit a za zmínku stojí i fakt, že se zpěváci velmi dobře vypořádali s českým jazykem libreta. Prakticky všichni měli vybroušenou dikci a zvládali i náročnější česká slova. Výjimkou byla částečně představitelka Kabanichy, která občas „polykala“ určité slabiky, což nemělo vliv pouze na srozumitelnost textu, ale především na rytmus a sjednocení zpěvu s orchestrem. Je to škoda, poněvadž Zhidkova herecky dokázala ztvárnit přísnou, sebestřednou a žárlivou matku výtečně. Ostatně všichni zpěváci byli skvěle obsazeni: hrubý a přízemní Dikoj byl v nastudování Tomase Tomassona přesvědčivý herecky i pěvecky. Jeho práce s výrazem se výrazně měnila dle toho, zda zrovna huboval Borisovi, nebo sváděl Kabanichu. Magnus Vigilius jako vnitřně slabý, avšak v jádru dobrosrdečný Tichon byl famózní. Do zpodobnění svého nešťastného manžela vnesl celou řadu nejjemnějších hereckých detailů jako například nervózní upravování vlasů během intenzivních scén či trhavé (zdánlivě!) nekoordinované pohyby při konfrontacích. Jeho pěvecký projev byl silný, výrazově bohatý a skvěle pracoval s emočními extrémy postavy. Ena Pongrac jako rozverná Varvara by jen stěží mohla být lépe obsazena – její lehkomyslná veselost a záměrná svůdnost šla ruku v ruce s jasným a lehkým hlasovým projevem. Aleš Briscein jako Boris Grigorjevič si také zaslouží nemalé uznání. Především v lyričtějších polohách opery mohl tenorista naplno využít měkkou barvu svého hlasu a výraznou práci s výrazem a dynamikou. Největší pozornost si však právem zaslouží představitelka titulní hrdinky Corinne Winters, která excelovala ve všech – hereckých i pěveckých – polohách opery. Její rozverné chvíle s Varvarou při vyšívání byly stejně kvalitní, jako ty při nejvyšším emočním vybičování v závěru díla. Její projev dokázal být úpěnlivý, něžný, naléhavý, laskavý i hněvivý, a to vše při zachování pevné intonace i rytmické přesnosti.

A snad možná největší pochvala patří orchestru, který byl nejen rytmicky, intonačně a dynamicky bezchybný, ale především zcela „muzikálním“ a s dokonalým citem pro drama i lyričnost Janáčkova díla. Netopilovo nastudování je pestré v množství jemných nuancí, ale současně umírněné v extrémech, takže samotné vrcholy partitury působí opravdu jedinečně v rámci celé opery. Výsledné vyznění je různorodé, ale přitom jasné a čisté – podobně jako samotné režijní uchopení.

kata_kabanova_13_11_foto_marek_olbrzymek_04

Soubor švýcarského divadla Grand Théâtre de Genève se festivalu Janáček Brno zúčastnil letos vůbec poprvé. Jeho nastudování Káti Kabanové však dle mého rozhodně patřilo k těm pozoruhodnějším ztvárněním oper Leoše Janáčka, která v rámci 8. ročníku zazněla. Na přiznané divadelnosti režie Tatjany Gürbaca bylo cosi „čistého“, co hledá střed stejně jako střet mezi realismem a vědomou hrou – schválenou tvůrcem i divákem – se symboly a příběhy. To dodává jinak tesknému osudu titulní hrdinky jistou lehkost. Inscenace si nejspíše nezíská takovou univerzální oblibu jako kupříkladu geniální Carsenova verze, avšak rozhodně se jedná o platné a poměrně zajímavé přispění do současného inscenačního diskurzu. A pak je zde ještě skvělá Janáčkova hudba, která si v Netopilově nastudování univerzální oblibu bezpochyby zaslouží.

Autor: Leoš Janáček

Dirigent: Tomáš Netopil

Soubor: Grand Théâtre de Genève

Orchestre de la Suisse Romande

Režie: Tatjana Gürbaca

Scéna: Henrik Ahr

Světelný design: Stefan Bolliger

Kostýmy: Barbara Drosihn

Obsazení:

Kteřina: Corinne Winters

Tichon Ivanyč Kabanov: Magnus Vigilius

Savjol Prokofjevič Dikoj: Tomas Tomasson

Boris Grigorjevič: Aleš Briscein

Marfa Ignatěvna Kabanová: Elena Zhidkova

Váňa Kudrjáš: Sam Furness

Varvara: Ena Pongrac

Kuligin: Vladimir Kazakov

Glaša: Mi Young Kim

Fekluša: Natalia Ruda

Une femme du peuple: Mi Young Kim

Un homme: Natalia Ruda

13. 11. 2022 v 19 h

Janáčkovo divadlo, NdB

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Arménský jazzový pianista Tigran Hamasyan se dlouho věnoval buď vlastní tvorbě, nebo inspiraci arménským folklorem. Až na svém desátém albu StandArt se rozhodl pracovat s jazzovými standardy, skladbami, které fungují u většiny jazzových hudebníků jako základní průprava a jako materiál, na kterém se shodnou hráči z celého světa při společném jamování. Své aktuální album pianista představí v pátek 24. března 2023 v brněnském Sono Centru v rámci festivalu JazzFestBrno.  více

Po americkém turné Filharmonie Brno vedená šéfdirigentem Dennisem Russel Daviesem připravila minifestival tří propojených večerů s názvem Dialogy. Každý z těchto večerů nabízel ojedinělou dramaturgii s mimořádným repertoárem. Částečně se vázal ke zmiňovanému turné (např. koncert Z Ameriky do Česka). Závěrečný koncert trilogie, který se konal v pátek 10. března v Janáčkově divadle, nabídl domácímu publiku monumentální orchestrální díla z per skladatelů Alfreda Schnittkeho a Sergeje Rachmaninova. Celý koncert v přímém přenosu vysílala stanice Vltava Českého rozhlasu.  více

La Cantiga de la Serena je trio z jižní Itálie, které se zaměřuje na hudbu Středomoří, chápaného jako most mezi Západem a Východem. Repertoár souboru tvoří středověké tance a písně, písně duchovní včetně poutnických, středověké světské písně i písně sefardských židů, kteří museli na konci 15. století opustit dnešní Španělsko a Portugalsko. V roce 2021 skupina vydala své třetí a zatím nejnovější album La Mar a v létě 2022 vystoupila v Brně na festivalu Maraton Hudby. Koncert si můžete připomenout i díky tomuto rozhovoru. Na naše otázky odpovídají Fabrizio Piepoli, který zpívá a hraje na italskou chitarru battente, dále Giorgia Santoro, hráčka na nejrůznější druhy fléten a píšťal včetně indické bansuri nebo irské tin whistle, a také na keltskou harfu. A konečně třetím členem je Adolfo La Volpe, který hraje na arabskou loutnu, na klasickou kytaru nebo irské buzuki.  více

Koncert s podtitulem „Soudružnost, spolupráce, podvratnost a pořádná bitka na konec“ v režii souboru Brno Contemporary orchestra (BCO) nabídl pozoruhodný program soudobé hudby. Jednalo se o tři české a jednu světovou premiéru, které zazněly v Besedním domě 27. února pod taktovkou kmenového dirigenta Pavla Šnajdra. Výběr koncertního sálu nebyl náhodný. Besední dům letos slaví 150 let od otevření a těleso uspořádalo výroční, komunitní koncert k důležitému jubileu.  více

Loňské album Morytáty a romance brněnského písničkáře a televizního dramaturga Ivo Cicvárka boduje ve výročních anketách nejen v čistě folkovém žánru. Ivo svůj velký projekt natočil se svou přejmenovanou kapelou, které nyní říká Živo, a s řadou hostů. V rozhovoru vysvětluje, co se skrývá za jednotlivými písněmi výpravného alba, a hovoří také o svých dalších plánech.  více

Dvanáct studentů, šest skladatelů, šest skladeb, střet šesti naprosto odlišných světů. I tak by se dal popsat projekt Janáčkovy akademie múzických umění (JAMU) ve spolupráci s Royal Conservatoire The Hague (RC). Dle úvodních slov prorektora pro strategie a rozvoj JAMU a pedagoga kompozice na Katedře kompozice a multimediální tvorby Ivo Medka, projekt trvá již šestým rokem a je založen na výběru tří skladatelů z obou škol. Kromě nich se také pro každý ročník vybírá originální obsazení – letos sestavené z houslí, violoncella, elektrické kytary, trombonu, příčné flétny a bicích nástrojů – opět namíchané po třech lidech z obou zemí a doplněno o dirigenta. Spolupráce vyvrcholila pátečním koncertem v Komorním sále Hudební fakulty JAMU.  více

Tento rok tomu bude přesně tři sta let, co dvorní vicekapelník císaře Karla VI. Antonio Caldara zkomponoval pro oslavu jmenin císařovny Alžběty Kristýny gratulační serenatu La concordia de' pianeti (Harmonie planet). Císařský pár však měl ještě jeden významný důvod k oslavě. Alžběta Kristýna čekala potomka a naděje manželů se upínali k mužskému dědici trůnu. Že vláda bude souzena Marii Terezii, tehdy ještě nikdo netušil. Novodobé koncertní premiéry, která se uskutečnila 7. února v brněnském Besedním domě se ujal orchestr Czech Ensemble Baroque pod vedením dirigenta a uměleckého vedoucího souboru Romana Válka. Sbor řídila sbormistryně Tereza Válková. Rolí planet, které opěvují císařovnu se ujali Dagmar Šašková (Venuše), Hana Blažíková (Diana), Andreas Scholl (Jupiter), Valer Sabadus (Apollon), Franco Klisovic (Mars), Jaroslav Březina (Merkur) a Adam Plachetka (Saturn).  více

V polovině 20. let 20. století se začala psát historie jedné z nejsvéráznějších čtvrtí Brna. Ve vytěženém pískovcovém lomu se postupně usazovali dělníci z nedaleké cihelny. O pár let později už na tomto místě s výhledem na tehdy vznikající veletržní areál a Staré Brno bylo možné napočítat stovku domků. Čtvrť existuje dodnes a nese název Kamenná kolonie. V neděli 5. února se v Kamence, jak ji Brňané nazývají, konala už tradiční fašanková obchůzka.  více

Ještě koncem ledna byly v Galerii města Blanska zahájeny dvě výstavy. Obě částečně vychází z našich kořenů, ale i lidové kultury. Krojové veselí s cimbálovkou na nich však rozhodně nečekejte. Svá díla zde vystavuje Eva Juračková a David Severa. Absolvovala jsem první část doprovodného programu k výstavám, který se odehrál prvního února v prostorách galerie. V debatě na téma Folklor a ochrana přírody se zde s návštěvníky sešla ředitelka ekologické Nadace Veronica Helena Továrková.  více

Téměř po třiceti letech se na brněnské jeviště vrací opereta Veselá vdova maďarského skladatele s moravskými kořeny Franze Lehára. Inscenace režijního tandemu Magdalena Švecová a Martin Pacek měla premiéru 3. února v Janáčkově divadle.  více

Naloučany jsou malá obec na řece Oslavě v kraji Vysočina a mají svého fotografa. Portréty zdejších obyvatel se díky němu dostaly do Knihovny amerického kongresu a staly se tak součástí největší sbírky tohoto média od jeho počátků. Necelé dvě stovky místních jsou na to náležitě hrdí. Proto společnými silami uspořádali svému fotografovi akci, na kterou jen tak nezapomenou nejen oni, sám pan fotograf, ale i všichni ostatní návštěvníci, kteří se rozhodli zvlněnou zasněženou krajinou dojet až před místní kulturní dům.  více

Ve zrekonstruovaném sále největší české Sokolovny na Kounicově ulici v Brně se setkali folklorní nadšenci z celé Moravy. Tradiční už sedmdesátý první ples zde v sobotu 21. ledna uspořádal Slovácký krúžek Brno. Propojily se tak dva spolky s hlubokou prvorepublikovou tradicí. Dohromady jim to ladilo, jako by po celou tu dobu až dodnes patřily k sobě.  více

Městské divadlo Brno vyrukovalo s českou premiérou muzikálu Matilda podle slavné, stejnojmenné knihy Roalda Dahla, jednoho z nejprodávanějších autorů světa. Rodinné představení v režii Petra Gazdíka v hledišti aspiruje na podívanou pro všechny věkové kategorie. Na jevišti však v této náročné produkci vítězí děti v čele s představitelkou hlavní role Maruškou Juráčkovou, jejíž výkon budí nejen co do kvantity textu, kvality zpěvu a zvládání pohybu respekt. Pro spravedlnost: dětské role jsou však třikrát alternovány a jejich představitelé prošli stejnou přípravou.  více

Noam Vazana, vystupující pod přezdívkou Nani, je izraelská zpěvačka, která se věnuje písním v židovském jazyce ladino. Na album Andalusian Brew z roku 2017 shromáždila lidové písně, z nichž některé slýchala jako malá od své babičky. V roce 2021 natočila své první autorské album s písněmi v ladinu, nazvané Ke Haber. Na podzim 2022 vystoupila v Brně v klubu Music Lab v duu s brněnským perkusistou Jakubem Škrhou. Před koncertem vznikl následující rozhovor.  více

Drama, filozofii nebo zajímavě nastíněnou psychologii děl nabízel poslední velký koncert Filharmonie Brno v Janáčkově divadle. Posluchačsky přívětivý program s příhodným názvem Dávné nordické příběhy nastudoval a s orchestrem provedl dánský dirigent Michael Schønwandt (*1953), nynější šéfdirigent Orchestru Národní opery Montpellier. Jeho obliba propagování soudobých skladatelů se projevila v samotné dramaturgii. Kromě známých děl od Edvarda Griega nebo Jeana Sibelia měli posluchači možnost se seznámit i s dánským autorem Hansem Abrahamsenem (*1952). Publiku se v jeho díle představila také americká sopranistka Nicole Chevaliervíce

Nejčtenější

Kritika

Po americkém turné Filharmonie Brno vedená šéfdirigentem Dennisem Russel Daviesem připravila minifestival tří propojených večerů s názvem Dialogy. Každý z těchto večerů nabízel ojedinělou dramaturgii s mimořádným repertoárem. Částečně se vázal ke zmiňovanému turné (např. koncert Z Ameriky do Česka). Závěrečný koncert trilogie, který se konal v pátek 10. března v Janáčkově divadle, nabídl domácímu publiku monumentální orchestrální díla z per skladatelů Alfreda Schnittkeho a Sergeje Rachmaninova. Celý koncert v přímém přenosu vysílala stanice Vltava Českého rozhlasu.  více