Trio Bohémo v Besedním domě nalezlo ztracenou krásu

18. říjen 2023, 19:00
Trio Bohémo v Besedním domě nalezlo ztracenou krásu

Úterním koncertem vstoupil festival Moravský podzim do posledního týdne a nabídl posluchačům dvě premiéry: světovou – skladbu Moving Silhouettes Martina Brunnera, která vznikla na objednávku festivalu, a českou – Prarasto grožio beieškant... litevské skladatelky Žibuoklė Martinaitytė. Obě díla provedlo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír.

Koncertu předcházela krátká beseda se členy Tria Bohéma a Martinem Brunnerem. Původně se měla zúčastnit i Žibuoklė Martinaitytė, která se nakonec dostavit nemohla kvůli studijní stáži v Itálii. Trio i skladatel společně diskutovali o skladbách nadcházejícího koncertu, navzájem si pochvalovali vzájemnou spolupráci. Brunner zmínil, že pro trio se mu psalo dobře, jelikož čím více je při skládání omezen (v tomto konkrétním komorním nástrojovým uskupením), tím se cítí svobodněji, a vychválil požadavek tria, aby se jednalo o melodickou kompozici. Později byla diskutována i skladba druhá. Členové tria například zmínili, že je pro hráče velice náročná na soustředění a že se nejedná o klasické koncertní dílo, o čemž se mohli posluchači sami přesvědčit.

Na samotném koncertu jako první zazněla světová premiéra Moving Silhouettes (Pohyblivé siluety) Martina Brunnera, skladatele a klavíristy, který je známý především z jazzové sféry. V této kompozici se jeho primární zaměření silně projevovalo. Zejména v rychlých, výrazně rytmizovaných pasážích byly vlivy jazzu, často až jazz-rocku ze sedmdesátých let velmi patrné. Naopak v pomalejších částech vyniklo krásné hraní si s melodiemi a předávání hudebních motivů mezi nástroji (primární požadavek tria na melodičnost byl stoprocentně splněn). Moving Silhouettes, které v sobě skrývaly nádech filmové i populární hudby, tak přinesly posluchačům odlehčený úvod koncertu, aniž by skladba hraničila s kýčem. Samotné interpretaci díla nebylo možné cokoliv vytknout. V pomalejších lyrických částech Trio Bohémo ukázalo, že umí skvěle pracovat s tónem a naplno dalo vyniknout krásným a výrazným melodiím. Naopak v rychlejších pasážích se projevila jejich technická zdatnost. Rozdílům mezi náladami pomohla i skvělá práce s dynamikou. Muzikanti spolu výborně komunikovali a byli skvěle sehraní.

Jako druhá zazněla monumentální, více než hodinu trvající multimediální kompozice Prarasto grožio beieškant... (Hledáni ztracené krásy...), s podtitulem audiovizuální novely, litevské skladatelky Žibuoklė Martinaitytė, která spojuje klavírní trio, elektroniku a video. Toto dílo se snažící zachytit pomíjivost jistých momentů a vzniklo v roce 2016 během skladatelčina studijního pobytu v Paříži. Podle jejích vlastních slov to nebyla náhoda. Jako jedna z hlavních inspirací jí posloužily obrazy leknínů impresionistického malíře Clauda Moneta, jehož rozsáhlá plátna jsou evokována dlouhou stopáží díla a podobně jako Hledání se snažila zachytit prchavé okamžiky. Jako další ideový zdroj své práce uvádí Martinaitytė anglickou spisovatelku Virginii Woolf. Nesnažila se ovšem o ztvárnění literární předlohy, ale odvolává se na spisovatelčinu úvahu o rozlišení „okamžiků bytí“ a obyčejných okamžiků. O první z nich šlo skladatelce především. Nehledala je na exkluzivních a exotických místech, ale ve zdánlivě obyčejných krásách každodenního světa, který nás obklopuje.

Série audiovizuálních novel Hledání ztracené krásy... má celkem deset částí, které plynule přechází jedna v druhou. Jedná se o nepřerušený audiovizuální tok a jednotlivé části jsou uváděny titulkem na plátně. Ve videu se opakovalo několik motivů: stromy, květiny, architektura, parky, sochy, mihotající se vodní hladina, sluneční a přesýpací hodiny nebo lidské postavy. Tento film nesloužil jako pouhý vizuální doprovod hudby prováděné triem, ale šlo pevnou a neodmyslitelnou součást této kompozice. Tyto dva prvky byly provázeny předem nahranou zvukovou stopou, která odrážela, co se děje na plátně, například v podobě různého ševelení a zvuků přírody. Ty byly doplněny o nahrávky sboru a jakési „ozvěny“ tria, které se v daný moment zvukově mísily s triem na pódiu. Celé dílo pak bylo touto nahrávkou zakončeno.

Hudební část, která byla přednášena živě Triem Bohémem, si zhusta pohrávala se zvukem a dotvářela atmosféru k dění na plátně. Klavírista, houslista i violoncellistka vytvářeli zvukomalbu různými technikami hry na své nástroje. U klavíru to bylo mimo jiné tlumení rozezněných strun rukou, rychlé rozložené akordy v různých polohách nebo impresionistické běhy po klaviatuře. Houslista s violoncellistkou pak používali například klouzání po strunách jak prsty, tak smyčcem nebo hojně využívali techniku sul ponticello (hra blízko u kobylky), která má ostřejší zvukový charakter a jsou při ní zdůrazněny vyšší harmonické složky tónu na úkor základní. Později se objevily i výraznější melodicko-harmonické postupy, jež spočívaly zejména v rozložených akordech ve smyčcích.

Toto dílo bylo náročné na soustředění členů tria a celkovou interpretaci, jelikož všichni museli být přesně sehraní nejen mezi sebou, ale také s videem a elektronikou. Z toho důvodu měli v jednom uchu sluchátko, ve kterém metronom udával tempo (jak zaznělo na besedě). To jistě omezilo jejich možnosti poslouchání se navzájem, a dokonce i sebe sama. Na výsledné interpretaci to ovšem nebylo poznat a podobně jako v první skladbě si dokázali skvěle pohrát s tónem a dynamikou. A v technicky náročnějších pasážích ani na moment nezaváhali. Přítomní vyslechli posluchačsky náročný, ale velmi intenzivní, neobvyklý a z velké míry neopakovatelný zážitek.

Program:

MARTIN BRUNNER: Moving Silhouettes (Pohyblivé siluety), světové premiéra

ŽIBUOKLĖ MARTINAITYTĖ: Prarasto grožio beieškant... (Hledáni ztracené krásy...), česká premiéra

Obsazení:

Trio Bohémo:

Matouš Pěruška – housle

Kristina Vocetková – violoncello

Jan Vojtek – klavír

Úterý 17. října 2023, Besední dům

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Poslední letošní orchestrální koncert Ensemblu Opera Diversa, uvedený pod názvem Double Concerto, kladl důraz na speciální vztah mezi tímto souborem a slovenským, v Brně působícím houslistou Milanem Paľou (*1982). Toto propojení bylo na úterním koncertu v Domě umění zdůrazněno nejen v obvyklé rovině interpretační, ale Paľa se tentokrát publiku představil v trojroli houslisty, violisty a skladatele. Orchestr pod vedením Mariána Lejavy, který se souborem navázal spolupráci po roční odmlce, provedl světovou premiéru Paľova koncertu pro housle a smyčce Ossth (2019).  více

Poslední operní premiérou Národního divadla Brno uvedenou v tomto roce se stal titul Hurvínek prodává nevěstu, který vznikl v koprodukci s Divadlem Spejbla a Hurvínka. Premiéra pokračuje v tematickém zaměření spojeném s rokem české hudby a odehrála se 24. listopadu ve velkém sále divadla Reduta.  více

Čtvrtečním koncertem s titulem Bruckneriana odstartovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese abonentní řadu Filharmonie v divadle I. Orchestr provedl skladby Antona Brucknera a Stanisława Skrowaczewského, polsko-amerického dirigenta a skladatele, který se Brucknerovu dílu celoživotně věnoval. Před publikum nastoupili hráči s karmínovými šerpami s nápisem Hraju forte!, čímž se připojili k iniciativě Nenechme kulturu utichnout, která upozorňuje na podfinancování kultury a staví se proti vládnímu plánu investovat v příštím roce do kultury pouhých 0,64 % státního rozpočtu a vzdaluje se tak čím dál více svému slibu vydávat alespoň jedno procento.  více

Nejnovější produkcí Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stala Korunovace Poppey italského skladatele přelomu renesance a baroka Claudia Monteverdiho a libretisty Giovanniho Francesca Busenella. Tato Monteverdiho poslední opera měla premiéru v roce 1643 při benátském karnevalu a je jednou z prvních oper, které námět čerpaly z reálných historických událostí. V Divadle na Orlí mělo nové nastudování, v režii Vladimíra Johna, který poněkud upravil obsazení a několik rolí sloučil, premiéry 18. a 19. listopadu 2023. V hlavních rolích během první reprízy 21. listopadu vystoupili Jana Tajovská Krajčovičová (Agripina), Zuzana Jeřábková (Nerone), Zuzana Badárová (Poppea), Anna Zedníčková (Ottavia), Laura Uhorskaiová (Ottone), Václav Jeřábek (Seneca), Michael Robotka (Arnalta), Pavel Valenta (Lucano, Nutrice, 1. voják, 1. Senekův žák), Vladislav Agamuradov (Liberto, Console, 2. voják, 2. Senekův žák), Denis Zjatik (Mercurio, Littore, Tribuno, 3. Senekův žák), Nela Drozdová (Fortuna, Valleto), Veronika Zaplatilová (Virtu, Drusilla) a Petra Burgetová (Amore, Damigella).  více

Britská skupina The Beatles je širokou veřejností i mnohými hudebními kritiky považována za jednu z nejúspěšnějších, nejvlivnějších a nejpokrokovějších kapel všech dob. Zájem o jejich hudbu neochabuje ani po více než půl století od rozpadu legendy a vydání posledního alba Let It Be v roce 1970. Což mj. potvrzuje výběr písní na novém albu kytaristy, pedagoga a publicisty Milana Bátora, který na svoje nově vzniklé LP I Beatles nahrál osmnáct písní této čtyřky v úpravě pro sólovou kytaru z pera italského kytaristy a skladatele Maria Gangiho. Brněnský křest alba proběhl v pondělí 20. 11. ve vile Löw-Beer, tedy týden po křtu ostravském.  více

Pod Filharmonií Brno již devět sezón funguje projekt Orchestrální akademie Filharmonie Brno (OAFB) umožňující mladým talentovaným hudebníkům získat orchestrální praxi v profesionálním tělese. Touto cestou si orchestr vychovává další generace hráčů, ať už stálých či externích. Působení zde však dává mladistvým také příležitost ukázat svůj um v komorní hudbě a v koncertní řadě s názvem Mladá krev aneb Hudba zblízka. Její první sezónní koncert se konal ve středu 15. listopadu v Besedním domě.  více

Baladas da Luta, Bojové balady, je název šestého alba brazilské zpěvačky Mariany Da Cruz a její švýcarsko-brazilské kapely Da Cruz. Jde o kombinaci moderní hudby, která spojuje latinskoamerickou tradici a současné elektronické prvky, se silnými texty. V nich autorka bojuje za práva žen, vymezuje se proti diktaturám a konkrétně kritizuje atmosféru, jaké se v Brazílii vytvořila za vlády dnes už bývalého autoritářského prezidenta Bolsonara. Skupina Da Cruz vystoupila v srpnu 2023 na festivalu Brasil Fest Brno. Rozhovorem, který jsme po skončení jejich koncertu na Zelném trhu pořídili, se k tomuto festivalu vracíme. Odpovídají zpěvačka Mariana Da Cruz a hráč na klávesové nástroje a producent Ane Hebeisn, vystupující jako Ane H.  více

První abonentní koncert 68. filharmonické sezony se nesl v duchu oslav. Ve čtvrtek se v Besedním domě připomínalo významné životní jubileum brněnského skladatele, sbormistra a ředitele Českého filharmonického sboru Brno Petra Fialy (*1943). Na koncertě zazněla dvě oslavencova díla, z toho v prvním případě dokonce světová premiéra Pocta Leoši Janáčkovi vzniklá na objednávku Filharmonie Brno a Nadace Leoše Janáčka, v podání Filharmonického dechového kvinteta Brno, varhaníka Petra Kolaře a Filharmonie Brno, kterou řídil Robert Kružík. Druhá půle večera patřila jinému jubileu a sice 190. výročí narození Johannese Brahmse (1833–1897), na jehož počest zazněl Koncert a moll pro housle a violoncello v nastudování Romana Patočky (housle) a Václava Petra (violoncello) za doprovodu Filharmonie Brno.  více

Román Doktor Faustus německého spisovatele a nositele Nobelovy ceny za literaturu Thomase Manna se stal inspiračním východiskem Brno Contemporary Orchestra v čele s dirigentem Pavlem Šnajdrem pro uspořádání stejnojmenného koncertu v neděli 5. listopadu v bývalé pitevně dnešní Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně (FaVU VUT). Hlavní postava knihy, skladatel Adrian Leverkühn, trpí zákeřnou nemocí (zastupující Faustova Mefistofela), která ho dovede až k šílenství a přesvědčení o krizi evropské kultury – hudby především. V zoufalství je Leverkühn ochoten přistoupit i na smlouvu s ďáblem, když pro něj bude znamenat schopnost dále tvořit. Svými skladbami však popírá dosavadní vývoj. O hledání dokonalosti v hudbě, popírání všech předchozích funkčních principů a postavení racia – logiky a přísné matematiky do popředí se snažili také skladatelé, jejichž díla na koncertě zazněla v podání jmenovaného ansámblu a zpěvaček Ireny Troupové (soprán), Sylvy Čmugrové (mezzosoprán).  více

Janáček na start! – tak se jmenoval koncert u příležitosti programového představení 9. ročníku Mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2024. Mahenovo divadlo se v sobotu 4. listopadu zaplnilo nejen festivalovými fanoušky, ale také zahraničními novináři, politiky a významnými osobnostmi z oblasti kultury. Kromě hudebních děl posluchačům nabídl řadu zvučných jmen – Kateřina Kněžíková (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Josef Špaček (housle) a v neposlední řadě Robert Kružík, který se v rámci večera představil jak v roli dirigenta řídícího Orchestr Janáčkovy Opery NdB, tak i violoncellisty.  více

Muzikálová komedie The Addams Family se stala poslední novinkou na Hudební scéně Městského divadla Brno. Diváky čeká ironická, lehce morbidní a lákavě hororová podívaná pro celou rodinu. Vznikla hudební inscenace, která servíruje slavný popkulturní fenomén dneška, dále velkou dávku nadsázky i chytlavých melodií. A o tom že je po této švihlé famílii divácký hlad, svědčí i fakt, že je třicet nabízených repríz bezmála vyprodáno…  více

Komorní Koncert premiér III navázal na linii započatou na podzim roku 2021. Program byl složen výhradně ze světových premiér děl autorů, kteří byli osloveni uskupením ConTRIOlogy. Až na výjimku v podobě ...con un oir... bolivijského skladatele Elgara Alandii, zazněly 26. října ve sklepní scéně Divadla Husa na provázku skladby českých autorů: Matouše Hejla, Iana Mikysky, Vojtěcha Dlaska a Tomáše Vtípila. Uskupení ConTRIOlogy, ve složení Jana Vondrů – zpěv, Žaneta Vítková – akordeon a Michal Grombiřík – cimbál, se zrodilo v roce 2016 v prostředí Janáčkovy akademie múzických umění a zaměřuje se na interpretaci soudobé klasické hudby a volnou improvizaci.  více

Jak zní propojení starých a novodobých nástrojů se soudobým hudebním jazykem předvedl v Červeném kostele sbor Ensemble Versus za doprovodu tělesa Ensemble Opera Diversa pod taktovkou Gabriely Tardonové. Dramaturgická linie úterního večera se nesla v duchu spojení díla Carla Gesualda da Venosy (1566–1613) a světové premiéry skladby Exsultet kmenového autora Ondřeje Kyase (*1979), která v sobě nese i party psané pro cink (Radovan VašinaJan Klimeš), trombón (Pavel Novotný) a theorbu (Marek Kubát).  více

Jednotka akademického rapu známá spíše pod zkratkou J.A.R. vydala v červnu letošního roku, po více než šesti letech od poslední desky, dlouho očekáváné album Jezus Kristus Neexistus? a na podzim vyjela na turné s názvem Co tě nezabije, to tě zmrzačí. Zahajovací koncert se uskutečnil 19. října v brněnském klubu Fléda. Jelikož byl ale velmi rychle vyprodaný, kapela se spolu s pořadateli dohodla na přidání reprízy o dva dny později.  více

Hudební festival Moravský podzim včera nabídnul poslední koncert. Návštěvníkům letos předložil pestrý program opírající se o myšlenku zvýraznění pozapomenutých děl či méně známých autorů z řad staré i nové hudby. Festival svým paralelním projektem Nový svět Moravského podzimu také poukázal na mladé talenty, které na sebe už nyní upozorňují.  více

Nejčtenější

Kritika

Poslední letošní orchestrální koncert Ensemblu Opera Diversa, uvedený pod názvem Double Concerto, kladl důraz na speciální vztah mezi tímto souborem a slovenským, v Brně působícím houslistou Milanem Paľou (*1982). Toto propojení bylo na úterním koncertu v Domě umění zdůrazněno nejen v obvyklé rovině interpretační, ale Paľa se tentokrát publiku představil v trojroli houslisty, violisty a skladatele. Orchestr pod vedením Mariána Lejavy, který se souborem navázal spolupráci po roční odmlce, provedl světovou premiéru Paľova koncertu pro housle a smyčce Ossth (2019).  více