Trio Bohémo v Besedním domě nalezlo ztracenou krásu

18. říjen 2023, 19:00
Trio Bohémo v Besedním domě nalezlo ztracenou krásu

Úterním koncertem vstoupil festival Moravský podzim do posledního týdne a nabídl posluchačům dvě premiéry: světovou – skladbu Moving Silhouettes Martina Brunnera, která vznikla na objednávku festivalu, a českou – Prarasto grožio beieškant... litevské skladatelky Žibuoklė Martinaitytė. Obě díla provedlo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír.

Koncertu předcházela krátká beseda se členy Tria Bohéma a Martinem Brunnerem. Původně se měla zúčastnit i Žibuoklė Martinaitytė, která se nakonec dostavit nemohla kvůli studijní stáži v Itálii. Trio i skladatel společně diskutovali o skladbách nadcházejícího koncertu, navzájem si pochvalovali vzájemnou spolupráci. Brunner zmínil, že pro trio se mu psalo dobře, jelikož čím více je při skládání omezen (v tomto konkrétním komorním nástrojovým uskupením), tím se cítí svobodněji, a vychválil požadavek tria, aby se jednalo o melodickou kompozici. Později byla diskutována i skladba druhá. Členové tria například zmínili, že je pro hráče velice náročná na soustředění a že se nejedná o klasické koncertní dílo, o čemž se mohli posluchači sami přesvědčit.

Na samotném koncertu jako první zazněla světová premiéra Moving Silhouettes (Pohyblivé siluety) Martina Brunnera, skladatele a klavíristy, který je známý především z jazzové sféry. V této kompozici se jeho primární zaměření silně projevovalo. Zejména v rychlých, výrazně rytmizovaných pasážích byly vlivy jazzu, často až jazz-rocku ze sedmdesátých let velmi patrné. Naopak v pomalejších částech vyniklo krásné hraní si s melodiemi a předávání hudebních motivů mezi nástroji (primární požadavek tria na melodičnost byl stoprocentně splněn). Moving Silhouettes, které v sobě skrývaly nádech filmové i populární hudby, tak přinesly posluchačům odlehčený úvod koncertu, aniž by skladba hraničila s kýčem. Samotné interpretaci díla nebylo možné cokoliv vytknout. V pomalejších lyrických částech Trio Bohémo ukázalo, že umí skvěle pracovat s tónem a naplno dalo vyniknout krásným a výrazným melodiím. Naopak v rychlejších pasážích se projevila jejich technická zdatnost. Rozdílům mezi náladami pomohla i skvělá práce s dynamikou. Muzikanti spolu výborně komunikovali a byli skvěle sehraní.

Jako druhá zazněla monumentální, více než hodinu trvající multimediální kompozice Prarasto grožio beieškant... (Hledáni ztracené krásy...), s podtitulem audiovizuální novely, litevské skladatelky Žibuoklė Martinaitytė, která spojuje klavírní trio, elektroniku a video. Toto dílo se snažící zachytit pomíjivost jistých momentů a vzniklo v roce 2016 během skladatelčina studijního pobytu v Paříži. Podle jejích vlastních slov to nebyla náhoda. Jako jedna z hlavních inspirací jí posloužily obrazy leknínů impresionistického malíře Clauda Moneta, jehož rozsáhlá plátna jsou evokována dlouhou stopáží díla a podobně jako Hledání se snažila zachytit prchavé okamžiky. Jako další ideový zdroj své práce uvádí Martinaitytė anglickou spisovatelku Virginii Woolf. Nesnažila se ovšem o ztvárnění literární předlohy, ale odvolává se na spisovatelčinu úvahu o rozlišení „okamžiků bytí“ a obyčejných okamžiků. O první z nich šlo skladatelce především. Nehledala je na exkluzivních a exotických místech, ale ve zdánlivě obyčejných krásách každodenního světa, který nás obklopuje.

Série audiovizuálních novel Hledání ztracené krásy... má celkem deset částí, které plynule přechází jedna v druhou. Jedná se o nepřerušený audiovizuální tok a jednotlivé části jsou uváděny titulkem na plátně. Ve videu se opakovalo několik motivů: stromy, květiny, architektura, parky, sochy, mihotající se vodní hladina, sluneční a přesýpací hodiny nebo lidské postavy. Tento film nesloužil jako pouhý vizuální doprovod hudby prováděné triem, ale šlo pevnou a neodmyslitelnou součást této kompozice. Tyto dva prvky byly provázeny předem nahranou zvukovou stopou, která odrážela, co se děje na plátně, například v podobě různého ševelení a zvuků přírody. Ty byly doplněny o nahrávky sboru a jakési „ozvěny“ tria, které se v daný moment zvukově mísily s triem na pódiu. Celé dílo pak bylo touto nahrávkou zakončeno.

Hudební část, která byla přednášena živě Triem Bohémem, si zhusta pohrávala se zvukem a dotvářela atmosféru k dění na plátně. Klavírista, houslista i violoncellistka vytvářeli zvukomalbu různými technikami hry na své nástroje. U klavíru to bylo mimo jiné tlumení rozezněných strun rukou, rychlé rozložené akordy v různých polohách nebo impresionistické běhy po klaviatuře. Houslista s violoncellistkou pak používali například klouzání po strunách jak prsty, tak smyčcem nebo hojně využívali techniku sul ponticello (hra blízko u kobylky), která má ostřejší zvukový charakter a jsou při ní zdůrazněny vyšší harmonické složky tónu na úkor základní. Později se objevily i výraznější melodicko-harmonické postupy, jež spočívaly zejména v rozložených akordech ve smyčcích.

Toto dílo bylo náročné na soustředění členů tria a celkovou interpretaci, jelikož všichni museli být přesně sehraní nejen mezi sebou, ale také s videem a elektronikou. Z toho důvodu měli v jednom uchu sluchátko, ve kterém metronom udával tempo (jak zaznělo na besedě). To jistě omezilo jejich možnosti poslouchání se navzájem, a dokonce i sebe sama. Na výsledné interpretaci to ovšem nebylo poznat a podobně jako v první skladbě si dokázali skvěle pohrát s tónem a dynamikou. A v technicky náročnějších pasážích ani na moment nezaváhali. Přítomní vyslechli posluchačsky náročný, ale velmi intenzivní, neobvyklý a z velké míry neopakovatelný zážitek.

Program:

MARTIN BRUNNER: Moving Silhouettes (Pohyblivé siluety), světové premiéra

ŽIBUOKLĖ MARTINAITYTĖ: Prarasto grožio beieškant... (Hledáni ztracené krásy...), česká premiéra

Obsazení:

Trio Bohémo:

Matouš Pěruška – housle

Kristina Vocetková – violoncello

Jan Vojtek – klavír

Úterý 17. října 2023, Besední dům

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více