Trio Bohémo v Besedním domě nalezlo ztracenou krásu

18. říjen 2023, 19:00

Úterním koncertem vstoupil festival Moravský podzim do posledního týdne a nabídl posluchačům dvě premiéry: světovou – skladbu Moving Silhouettes Martina Brunnera, která vznikla na objednávku festivalu, a českou – Prarasto grožio beieškant... litevské skladatelky Žibuoklė Martinaitytė. Obě díla provedlo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír.

Koncertu předcházela krátká beseda se členy Tria Bohéma a Martinem Brunnerem. Původně se měla zúčastnit i Žibuoklė Martinaitytė, která se nakonec dostavit nemohla kvůli studijní stáži v Itálii. Trio i skladatel společně diskutovali o skladbách nadcházejícího koncertu, navzájem si pochvalovali vzájemnou spolupráci. Brunner zmínil, že pro trio se mu psalo dobře, jelikož čím více je při skládání omezen (v tomto konkrétním komorním nástrojovým uskupením), tím se cítí svobodněji, a vychválil požadavek tria, aby se jednalo o melodickou kompozici. Později byla diskutována i skladba druhá. Členové tria například zmínili, že je pro hráče velice náročná na soustředění a že se nejedná o klasické koncertní dílo, o čemž se mohli posluchači sami přesvědčit.

Na samotném koncertu jako první zazněla světová premiéra Moving Silhouettes (Pohyblivé siluety) Martina Brunnera, skladatele a klavíristy, který je známý především z jazzové sféry. V této kompozici se jeho primární zaměření silně projevovalo. Zejména v rychlých, výrazně rytmizovaných pasážích byly vlivy jazzu, často až jazz-rocku ze sedmdesátých let velmi patrné. Naopak v pomalejších částech vyniklo krásné hraní si s melodiemi a předávání hudebních motivů mezi nástroji (primární požadavek tria na melodičnost byl stoprocentně splněn). Moving Silhouettes, které v sobě skrývaly nádech filmové i populární hudby, tak přinesly posluchačům odlehčený úvod koncertu, aniž by skladba hraničila s kýčem. Samotné interpretaci díla nebylo možné cokoliv vytknout. V pomalejších lyrických částech Trio Bohémo ukázalo, že umí skvěle pracovat s tónem a naplno dalo vyniknout krásným a výrazným melodiím. Naopak v rychlejších pasážích se projevila jejich technická zdatnost. Rozdílům mezi náladami pomohla i skvělá práce s dynamikou. Muzikanti spolu výborně komunikovali a byli skvěle sehraní.

Jako druhá zazněla monumentální, více než hodinu trvající multimediální kompozice Prarasto grožio beieškant... (Hledáni ztracené krásy...), s podtitulem audiovizuální novely, litevské skladatelky Žibuoklė Martinaitytė, která spojuje klavírní trio, elektroniku a video. Toto dílo se snažící zachytit pomíjivost jistých momentů a vzniklo v roce 2016 během skladatelčina studijního pobytu v Paříži. Podle jejích vlastních slov to nebyla náhoda. Jako jedna z hlavních inspirací jí posloužily obrazy leknínů impresionistického malíře Clauda Moneta, jehož rozsáhlá plátna jsou evokována dlouhou stopáží díla a podobně jako Hledání se snažila zachytit prchavé okamžiky. Jako další ideový zdroj své práce uvádí Martinaitytė anglickou spisovatelku Virginii Woolf. Nesnažila se ovšem o ztvárnění literární předlohy, ale odvolává se na spisovatelčinu úvahu o rozlišení „okamžiků bytí“ a obyčejných okamžiků. O první z nich šlo skladatelce především. Nehledala je na exkluzivních a exotických místech, ale ve zdánlivě obyčejných krásách každodenního světa, který nás obklopuje.

Série audiovizuálních novel Hledání ztracené krásy... má celkem deset částí, které plynule přechází jedna v druhou. Jedná se o nepřerušený audiovizuální tok a jednotlivé části jsou uváděny titulkem na plátně. Ve videu se opakovalo několik motivů: stromy, květiny, architektura, parky, sochy, mihotající se vodní hladina, sluneční a přesýpací hodiny nebo lidské postavy. Tento film nesloužil jako pouhý vizuální doprovod hudby prováděné triem, ale šlo pevnou a neodmyslitelnou součást této kompozice. Tyto dva prvky byly provázeny předem nahranou zvukovou stopou, která odrážela, co se děje na plátně, například v podobě různého ševelení a zvuků přírody. Ty byly doplněny o nahrávky sboru a jakési „ozvěny“ tria, které se v daný moment zvukově mísily s triem na pódiu. Celé dílo pak bylo touto nahrávkou zakončeno.

Hudební část, která byla přednášena živě Triem Bohémem, si zhusta pohrávala se zvukem a dotvářela atmosféru k dění na plátně. Klavírista, houslista i violoncellistka vytvářeli zvukomalbu různými technikami hry na své nástroje. U klavíru to bylo mimo jiné tlumení rozezněných strun rukou, rychlé rozložené akordy v různých polohách nebo impresionistické běhy po klaviatuře. Houslista s violoncellistkou pak používali například klouzání po strunách jak prsty, tak smyčcem nebo hojně využívali techniku sul ponticello (hra blízko u kobylky), která má ostřejší zvukový charakter a jsou při ní zdůrazněny vyšší harmonické složky tónu na úkor základní. Později se objevily i výraznější melodicko-harmonické postupy, jež spočívaly zejména v rozložených akordech ve smyčcích.

Toto dílo bylo náročné na soustředění členů tria a celkovou interpretaci, jelikož všichni museli být přesně sehraní nejen mezi sebou, ale také s videem a elektronikou. Z toho důvodu měli v jednom uchu sluchátko, ve kterém metronom udával tempo (jak zaznělo na besedě). To jistě omezilo jejich možnosti poslouchání se navzájem, a dokonce i sebe sama. Na výsledné interpretaci to ovšem nebylo poznat a podobně jako v první skladbě si dokázali skvěle pohrát s tónem a dynamikou. A v technicky náročnějších pasážích ani na moment nezaváhali. Přítomní vyslechli posluchačsky náročný, ale velmi intenzivní, neobvyklý a z velké míry neopakovatelný zážitek.

Program:

MARTIN BRUNNER: Moving Silhouettes (Pohyblivé siluety), světové premiéra

ŽIBUOKLĖ MARTINAITYTĖ: Prarasto grožio beieškant... (Hledáni ztracené krásy...), česká premiéra

Obsazení:

Trio Bohémo:

Matouš Pěruška – housle

Kristina Vocetková – violoncello

Jan Vojtek – klavír

Úterý 17. října 2023, Besední dům

Foto archiv festivalu

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více