V Brně opět svádí Veselou vdovu

V Brně opět svádí Veselou vdovu

Téměř po třiceti letech se na brněnské jeviště vrací opereta Veselá vdova maďarského skladatele s moravskými kořeny Franze Lehára. Inscenace režijního tandemu Magdalena Švecová a Martin Pacek měla premiéru 3. února v Janáčkově divadle.

Opereta je svérázný žánr a svědčí také samotné libreto, které bylo původně napsáno Victorem Léonem a Leem Steinem. Text plný milostných zápletek reflektuje tehdejší společenské problémy. Jeho převod českého jazyka místy působí krkolomně, což se nyní projevilo při samotné interpretaci u rychlých sledů s vícero slabik najednou. Oproti anglické verzi textu jsou mnohé výrazy či věty květnatější a složitěji přeložené. Také mluvené dialogy jsou výzvou, jak pro upravovatele mluveného textu (Jan Šotkovský), tak pro zpěváky. Mnohé narážky a glosy jsou aktualitami a i dnes odráží určité společenské stereotypy. V dialozích měli herci velký prostor pro improvizaci, která inscenaci dodala i špetku peprnějšího humoru. Divák si mohl všimnout, že určité výrazy či „hlášky“ nekorespondovaly s uvedeným textem, avšak významově naprosto zapadaly do děje a byly vítaným zpestřením.

vesela_vdova_NdB_foto_archiv_divadla

Nezvyklé je tady režisérské spojení Magdaleny Švecové a Martina Packa. Spolupráce jim evidentně svědčí, režisérsky se elegantně oprostili od primitivního prvoplánového pojetí komické operety. Martin Pacek do inscenace přispěl i jako choreograf. Velmi oceňuji nápaditá čísla tanečníků, sboru i sólistů, kteří využívali celý prostor rozsáhlého jeviště. Osvěžující bylo zapojení herců a tanečníků Městského divadla Brno (uvedeno jako komparz) do tanečních vystoupení, jako je např. „Mi velimo danse. Veslimo! Chceme tančit a chceme zpívat“ nebo „Hejsa, děvče, k oknu běž“. Scéna Davida Janoška a kostýmy Zuzany Přidalové perfektně dokreslovaly šantánové prostředí Francie přelomu 19. a 20. století. Pompéznost byla vyvážena poměrně minimalistickou scénou, hojně a především nápaditě využívající točnu. Vtipně a tematicky Janošek s režiséry zakomponoval i kulisy v podobě auta, pohovek nebo cirkusových koní (opět poukazující na kabaretní prostředí). Scénografie s kostýmy dokreslovaly atmosféru také svou barevností. Myslím zejména velmi četné užití různých odstínů růžové či červené, opět umocňující časoprostor inscenace. Tvůrci neopomněli ani exotismus, který je protkán celým dějem. Divák si zajisté musel všimnout tureckých kalhot, pokrývek hlavy na způsob fezu a spousty dalších prvků, které měly odkazovat na pontevedrovské knížectví nacházející se údajně na Balkáně.

Ač se to nemusí na první pohled zdát, opereta je velmi náročným a komplexním žánrem, který pro mnohé interprety může být osobní výzvou. Každý ze zpěváků nebo herců musí prokázat dokonalé propojení zpěvu, mluvených pasáží a tance. Hlavní hrdinku Hanu Glawari ztvárnila hostující sopranistka Veronika Rovná, kterou můžeme znát také z brněnského představení La traviata. Roli bohaté vdovy, o kterou má každý muž zájem především pro její dědictví, dodala svým hereckým i pěveckým výkonem potřebnou ironii, kterou posluchač mohl vycítit také z mluvených textů. Zároveň však svým ztvárněním neopomenula vyjádřit glanc, nadhled a půvab, které jsou spjaty s touto postavou. Zpěvačka prokázala, že se svým zvučným, dobře se nesoucím hlasem dokáže uzpívat dynamický, hlasově náročný part – a zároveň výborně umluvit tak velký prostor, jako je Janáčkovo divadlo. Roman Hoza jako hrabě Danilo a Martin Šrejma (také jako host) coby hrabě Camille de Rosillon přesvědčivě a důmyslně ztvárnili své herecké a pěvecké charaktery. Zpěvačka Andrea Široká (Valencienne, žena velvyslance Pontevedra) oproti své kolegyni Veronice Rovné v určitých okamžicích dostatečně zvukově nenaplňovala prostor divadla. Především v áriích a duetech (např. „Jen koutek maličký, tichý a chudičký“) její hlas zanikal, což způsobovalo ztrátu melodické linie a samozřejmě s tím spojenou nesrozumitelnost textu. Musím však vyzdvihnout herecký výkon Andrey Široké, který byl velmi suverénní a přesvědčivý. Jan Šťáva, představující barona Zeta, výkonem skvěle doplňoval své výše zmíněné kolegy. Divácky přitažlivým způsobem nastínil Zetovu naivitu a zaslepenost. Další mimořádně výraznou postavu vytvořil hostující Pavel Čeněk Vaculík, který není operním pěvcem, nýbrž činohercem. Vaculík se představil v roli sekretáře ambasády Něguše a snaží se za každou cenu vyhovět svému pánovi, zároveň však zachraňuje osudy ostatních. Střeží mnohá tajemství a pro diváka je jakýmsi průvodcem celého příběhu. Všechny tyto aspekty byly výborně herecky zvýrazněny v podání mladého herce. Práci s frázemi, zvučnost i dotváření atmosféry lze zmínit také u sboru, který na inscenaci pracoval pod sbormistrem Martinem Buchtou.

vesela_vdova_foto_NdB_02

Hudebního nastudování se ujal Jakub Klecker. Ten se také v roli dirigenta představil na premiéře. Orchestr pod jeho vedením dýchal, dynamicky vystavoval fráze, ale stále si udržoval homogennost. Velice sladce (ne však kýčovitě) a kantabilně podkresloval děj na jevišti. Hudební projev orchestru Národního divadla Brno působil přirozeně a pro diváka bylo určitě velmi příjemné se zaposlouchat do exponovaných částí, především houslových a violoncellových sól.

Opereta měla a vždy bude mít hlavní úkol pobavit a satiricky zvýraznit určitá společenská témata. Osobně velmi doporučuji Veselou vdovu navštívit. Je důkazem, že i tento dnes opomíjený žánr může být uměleckým zážitkem oproštěným od nadbytečné trapnosti a kýče.

Veselá vdova – Franz Lehár

Pátek 3. února 2023, Janáčkovo divadlo

Foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Poslední letošní orchestrální koncert Ensemblu Opera Diversa, uvedený pod názvem Double Concerto, kladl důraz na speciální vztah mezi tímto souborem a slovenským, v Brně působícím houslistou Milanem Paľou (*1982). Toto propojení bylo na úterním koncertu v Domě umění zdůrazněno nejen v obvyklé rovině interpretační, ale Paľa se tentokrát publiku představil v trojroli houslisty, violisty a skladatele. Orchestr pod vedením Mariána Lejavy, který se souborem navázal spolupráci po roční odmlce, provedl světovou premiéru Paľova koncertu pro housle a smyčce Ossth (2019).  více

Poslední operní premiérou Národního divadla Brno uvedenou v tomto roce se stal titul Hurvínek prodává nevěstu, který vznikl v koprodukci s Divadlem Spejbla a Hurvínka. Premiéra pokračuje v tematickém zaměření spojeném s rokem české hudby a odehrála se 24. listopadu ve velkém sále divadla Reduta.  více

Čtvrtečním koncertem s titulem Bruckneriana odstartovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese abonentní řadu Filharmonie v divadle I. Orchestr provedl skladby Antona Brucknera a Stanisława Skrowaczewského, polsko-amerického dirigenta a skladatele, který se Brucknerovu dílu celoživotně věnoval. Před publikum nastoupili hráči s karmínovými šerpami s nápisem Hraju forte!, čímž se připojili k iniciativě Nenechme kulturu utichnout, která upozorňuje na podfinancování kultury a staví se proti vládnímu plánu investovat v příštím roce do kultury pouhých 0,64 % státního rozpočtu a vzdaluje se tak čím dál více svému slibu vydávat alespoň jedno procento.  více

Nejnovější produkcí Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stala Korunovace Poppey italského skladatele přelomu renesance a baroka Claudia Monteverdiho a libretisty Giovanniho Francesca Busenella. Tato Monteverdiho poslední opera měla premiéru v roce 1643 při benátském karnevalu a je jednou z prvních oper, které námět čerpaly z reálných historických událostí. V Divadle na Orlí mělo nové nastudování, v režii Vladimíra Johna, který poněkud upravil obsazení a několik rolí sloučil, premiéry 18. a 19. listopadu 2023. V hlavních rolích během první reprízy 21. listopadu vystoupili Jana Tajovská Krajčovičová (Agripina), Zuzana Jeřábková (Nerone), Zuzana Badárová (Poppea), Anna Zedníčková (Ottavia), Laura Uhorskaiová (Ottone), Václav Jeřábek (Seneca), Michael Robotka (Arnalta), Pavel Valenta (Lucano, Nutrice, 1. voják, 1. Senekův žák), Vladislav Agamuradov (Liberto, Console, 2. voják, 2. Senekův žák), Denis Zjatik (Mercurio, Littore, Tribuno, 3. Senekův žák), Nela Drozdová (Fortuna, Valleto), Veronika Zaplatilová (Virtu, Drusilla) a Petra Burgetová (Amore, Damigella).  více

Britská skupina The Beatles je širokou veřejností i mnohými hudebními kritiky považována za jednu z nejúspěšnějších, nejvlivnějších a nejpokrokovějších kapel všech dob. Zájem o jejich hudbu neochabuje ani po více než půl století od rozpadu legendy a vydání posledního alba Let It Be v roce 1970. Což mj. potvrzuje výběr písní na novém albu kytaristy, pedagoga a publicisty Milana Bátora, který na svoje nově vzniklé LP I Beatles nahrál osmnáct písní této čtyřky v úpravě pro sólovou kytaru z pera italského kytaristy a skladatele Maria Gangiho. Brněnský křest alba proběhl v pondělí 20. 11. ve vile Löw-Beer, tedy týden po křtu ostravském.  více

Pod Filharmonií Brno již devět sezón funguje projekt Orchestrální akademie Filharmonie Brno (OAFB) umožňující mladým talentovaným hudebníkům získat orchestrální praxi v profesionálním tělese. Touto cestou si orchestr vychovává další generace hráčů, ať už stálých či externích. Působení zde však dává mladistvým také příležitost ukázat svůj um v komorní hudbě a v koncertní řadě s názvem Mladá krev aneb Hudba zblízka. Její první sezónní koncert se konal ve středu 15. listopadu v Besedním domě.  více

Baladas da Luta, Bojové balady, je název šestého alba brazilské zpěvačky Mariany Da Cruz a její švýcarsko-brazilské kapely Da Cruz. Jde o kombinaci moderní hudby, která spojuje latinskoamerickou tradici a současné elektronické prvky, se silnými texty. V nich autorka bojuje za práva žen, vymezuje se proti diktaturám a konkrétně kritizuje atmosféru, jaké se v Brazílii vytvořila za vlády dnes už bývalého autoritářského prezidenta Bolsonara. Skupina Da Cruz vystoupila v srpnu 2023 na festivalu Brasil Fest Brno. Rozhovorem, který jsme po skončení jejich koncertu na Zelném trhu pořídili, se k tomuto festivalu vracíme. Odpovídají zpěvačka Mariana Da Cruz a hráč na klávesové nástroje a producent Ane Hebeisn, vystupující jako Ane H.  více

První abonentní koncert 68. filharmonické sezony se nesl v duchu oslav. Ve čtvrtek se v Besedním domě připomínalo významné životní jubileum brněnského skladatele, sbormistra a ředitele Českého filharmonického sboru Brno Petra Fialy (*1943). Na koncertě zazněla dvě oslavencova díla, z toho v prvním případě dokonce světová premiéra Pocta Leoši Janáčkovi vzniklá na objednávku Filharmonie Brno a Nadace Leoše Janáčka, v podání Filharmonického dechového kvinteta Brno, varhaníka Petra Kolaře a Filharmonie Brno, kterou řídil Robert Kružík. Druhá půle večera patřila jinému jubileu a sice 190. výročí narození Johannese Brahmse (1833–1897), na jehož počest zazněl Koncert a moll pro housle a violoncello v nastudování Romana Patočky (housle) a Václava Petra (violoncello) za doprovodu Filharmonie Brno.  více

Román Doktor Faustus německého spisovatele a nositele Nobelovy ceny za literaturu Thomase Manna se stal inspiračním východiskem Brno Contemporary Orchestra v čele s dirigentem Pavlem Šnajdrem pro uspořádání stejnojmenného koncertu v neděli 5. listopadu v bývalé pitevně dnešní Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně (FaVU VUT). Hlavní postava knihy, skladatel Adrian Leverkühn, trpí zákeřnou nemocí (zastupující Faustova Mefistofela), která ho dovede až k šílenství a přesvědčení o krizi evropské kultury – hudby především. V zoufalství je Leverkühn ochoten přistoupit i na smlouvu s ďáblem, když pro něj bude znamenat schopnost dále tvořit. Svými skladbami však popírá dosavadní vývoj. O hledání dokonalosti v hudbě, popírání všech předchozích funkčních principů a postavení racia – logiky a přísné matematiky do popředí se snažili také skladatelé, jejichž díla na koncertě zazněla v podání jmenovaného ansámblu a zpěvaček Ireny Troupové (soprán), Sylvy Čmugrové (mezzosoprán).  více

Janáček na start! – tak se jmenoval koncert u příležitosti programového představení 9. ročníku Mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2024. Mahenovo divadlo se v sobotu 4. listopadu zaplnilo nejen festivalovými fanoušky, ale také zahraničními novináři, politiky a významnými osobnostmi z oblasti kultury. Kromě hudebních děl posluchačům nabídl řadu zvučných jmen – Kateřina Kněžíková (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Josef Špaček (housle) a v neposlední řadě Robert Kružík, který se v rámci večera představil jak v roli dirigenta řídícího Orchestr Janáčkovy Opery NdB, tak i violoncellisty.  více

Muzikálová komedie The Addams Family se stala poslední novinkou na Hudební scéně Městského divadla Brno. Diváky čeká ironická, lehce morbidní a lákavě hororová podívaná pro celou rodinu. Vznikla hudební inscenace, která servíruje slavný popkulturní fenomén dneška, dále velkou dávku nadsázky i chytlavých melodií. A o tom že je po této švihlé famílii divácký hlad, svědčí i fakt, že je třicet nabízených repríz bezmála vyprodáno…  více

Komorní Koncert premiér III navázal na linii započatou na podzim roku 2021. Program byl složen výhradně ze světových premiér děl autorů, kteří byli osloveni uskupením ConTRIOlogy. Až na výjimku v podobě ...con un oir... bolivijského skladatele Elgara Alandii, zazněly 26. října ve sklepní scéně Divadla Husa na provázku skladby českých autorů: Matouše Hejla, Iana Mikysky, Vojtěcha Dlaska a Tomáše Vtípila. Uskupení ConTRIOlogy, ve složení Jana Vondrů – zpěv, Žaneta Vítková – akordeon a Michal Grombiřík – cimbál, se zrodilo v roce 2016 v prostředí Janáčkovy akademie múzických umění a zaměřuje se na interpretaci soudobé klasické hudby a volnou improvizaci.  více

Jak zní propojení starých a novodobých nástrojů se soudobým hudebním jazykem předvedl v Červeném kostele sbor Ensemble Versus za doprovodu tělesa Ensemble Opera Diversa pod taktovkou Gabriely Tardonové. Dramaturgická linie úterního večera se nesla v duchu spojení díla Carla Gesualda da Venosy (1566–1613) a světové premiéry skladby Exsultet kmenového autora Ondřeje Kyase (*1979), která v sobě nese i party psané pro cink (Radovan VašinaJan Klimeš), trombón (Pavel Novotný) a theorbu (Marek Kubát).  více

Jednotka akademického rapu známá spíše pod zkratkou J.A.R. vydala v červnu letošního roku, po více než šesti letech od poslední desky, dlouho očekáváné album Jezus Kristus Neexistus? a na podzim vyjela na turné s názvem Co tě nezabije, to tě zmrzačí. Zahajovací koncert se uskutečnil 19. října v brněnském klubu Fléda. Jelikož byl ale velmi rychle vyprodaný, kapela se spolu s pořadateli dohodla na přidání reprízy o dva dny později.  více

Hudební festival Moravský podzim včera nabídnul poslední koncert. Návštěvníkům letos předložil pestrý program opírající se o myšlenku zvýraznění pozapomenutých děl či méně známých autorů z řad staré i nové hudby. Festival svým paralelním projektem Nový svět Moravského podzimu také poukázal na mladé talenty, které na sebe už nyní upozorňují.  více

Nejčtenější

Kritika

Poslední letošní orchestrální koncert Ensemblu Opera Diversa, uvedený pod názvem Double Concerto, kladl důraz na speciální vztah mezi tímto souborem a slovenským, v Brně působícím houslistou Milanem Paľou (*1982). Toto propojení bylo na úterním koncertu v Domě umění zdůrazněno nejen v obvyklé rovině interpretační, ale Paľa se tentokrát publiku představil v trojroli houslisty, violisty a skladatele. Orchestr pod vedením Mariána Lejavy, který se souborem navázal spolupráci po roční odmlce, provedl světovou premiéru Paľova koncertu pro housle a smyčce Ossth (2019).  více