V Brně opět svádí Veselou vdovu

V Brně opět svádí Veselou vdovu

Téměř po třiceti letech se na brněnské jeviště vrací opereta Veselá vdova maďarského skladatele s moravskými kořeny Franze Lehára. Inscenace režijního tandemu Magdalena Švecová a Martin Pacek měla premiéru 3. února v Janáčkově divadle.

Opereta je svérázný žánr a svědčí také samotné libreto, které bylo původně napsáno Victorem Léonem a Leem Steinem. Text plný milostných zápletek reflektuje tehdejší společenské problémy. Jeho převod českého jazyka místy působí krkolomně, což se nyní projevilo při samotné interpretaci u rychlých sledů s vícero slabik najednou. Oproti anglické verzi textu jsou mnohé výrazy či věty květnatější a složitěji přeložené. Také mluvené dialogy jsou výzvou, jak pro upravovatele mluveného textu (Jan Šotkovský), tak pro zpěváky. Mnohé narážky a glosy jsou aktualitami a i dnes odráží určité společenské stereotypy. V dialozích měli herci velký prostor pro improvizaci, která inscenaci dodala i špetku peprnějšího humoru. Divák si mohl všimnout, že určité výrazy či „hlášky“ nekorespondovaly s uvedeným textem, avšak významově naprosto zapadaly do děje a byly vítaným zpestřením.

vesela_vdova_NdB_foto_archiv_divadla

Nezvyklé je tady režisérské spojení Magdaleny Švecové a Martina Packa. Spolupráce jim evidentně svědčí, režisérsky se elegantně oprostili od primitivního prvoplánového pojetí komické operety. Martin Pacek do inscenace přispěl i jako choreograf. Velmi oceňuji nápaditá čísla tanečníků, sboru i sólistů, kteří využívali celý prostor rozsáhlého jeviště. Osvěžující bylo zapojení herců a tanečníků Městského divadla Brno (uvedeno jako komparz) do tanečních vystoupení, jako je např. „Mi velimo danse. Veslimo! Chceme tančit a chceme zpívat“ nebo „Hejsa, děvče, k oknu běž“. Scéna Davida Janoška a kostýmy Zuzany Přidalové perfektně dokreslovaly šantánové prostředí Francie přelomu 19. a 20. století. Pompéznost byla vyvážena poměrně minimalistickou scénou, hojně a především nápaditě využívající točnu. Vtipně a tematicky Janošek s režiséry zakomponoval i kulisy v podobě auta, pohovek nebo cirkusových koní (opět poukazující na kabaretní prostředí). Scénografie s kostýmy dokreslovaly atmosféru také svou barevností. Myslím zejména velmi četné užití různých odstínů růžové či červené, opět umocňující časoprostor inscenace. Tvůrci neopomněli ani exotismus, který je protkán celým dějem. Divák si zajisté musel všimnout tureckých kalhot, pokrývek hlavy na způsob fezu a spousty dalších prvků, které měly odkazovat na pontevedrovské knížectví nacházející se údajně na Balkáně.

Ač se to nemusí na první pohled zdát, opereta je velmi náročným a komplexním žánrem, který pro mnohé interprety může být osobní výzvou. Každý ze zpěváků nebo herců musí prokázat dokonalé propojení zpěvu, mluvených pasáží a tance. Hlavní hrdinku Hanu Glawari ztvárnila hostující sopranistka Veronika Rovná, kterou můžeme znát také z brněnského představení La traviata. Roli bohaté vdovy, o kterou má každý muž zájem především pro její dědictví, dodala svým hereckým i pěveckým výkonem potřebnou ironii, kterou posluchač mohl vycítit také z mluvených textů. Zároveň však svým ztvárněním neopomenula vyjádřit glanc, nadhled a půvab, které jsou spjaty s touto postavou. Zpěvačka prokázala, že se svým zvučným, dobře se nesoucím hlasem dokáže uzpívat dynamický, hlasově náročný part – a zároveň výborně umluvit tak velký prostor, jako je Janáčkovo divadlo. Roman Hoza jako hrabě Danilo a Martin Šrejma (také jako host) coby hrabě Camille de Rosillon přesvědčivě a důmyslně ztvárnili své herecké a pěvecké charaktery. Zpěvačka Andrea Široká (Valencienne, žena velvyslance Pontevedra) oproti své kolegyni Veronice Rovné v určitých okamžicích dostatečně zvukově nenaplňovala prostor divadla. Především v áriích a duetech (např. „Jen koutek maličký, tichý a chudičký“) její hlas zanikal, což způsobovalo ztrátu melodické linie a samozřejmě s tím spojenou nesrozumitelnost textu. Musím však vyzdvihnout herecký výkon Andrey Široké, který byl velmi suverénní a přesvědčivý. Jan Šťáva, představující barona Zeta, výkonem skvěle doplňoval své výše zmíněné kolegy. Divácky přitažlivým způsobem nastínil Zetovu naivitu a zaslepenost. Další mimořádně výraznou postavu vytvořil hostující Pavel Čeněk Vaculík, který není operním pěvcem, nýbrž činohercem. Vaculík se představil v roli sekretáře ambasády Něguše a snaží se za každou cenu vyhovět svému pánovi, zároveň však zachraňuje osudy ostatních. Střeží mnohá tajemství a pro diváka je jakýmsi průvodcem celého příběhu. Všechny tyto aspekty byly výborně herecky zvýrazněny v podání mladého herce. Práci s frázemi, zvučnost i dotváření atmosféry lze zmínit také u sboru, který na inscenaci pracoval pod sbormistrem Martinem Buchtou.

vesela_vdova_foto_NdB_02

Hudebního nastudování se ujal Jakub Klecker. Ten se také v roli dirigenta představil na premiéře. Orchestr pod jeho vedením dýchal, dynamicky vystavoval fráze, ale stále si udržoval homogennost. Velice sladce (ne však kýčovitě) a kantabilně podkresloval děj na jevišti. Hudební projev orchestru Národního divadla Brno působil přirozeně a pro diváka bylo určitě velmi příjemné se zaposlouchat do exponovaných částí, především houslových a violoncellových sól.

Opereta měla a vždy bude mít hlavní úkol pobavit a satiricky zvýraznit určitá společenská témata. Osobně velmi doporučuji Veselou vdovu navštívit. Je důkazem, že i tento dnes opomíjený žánr může být uměleckým zážitkem oproštěným od nadbytečné trapnosti a kýče.

Veselá vdova – Franz Lehár

Pátek 3. února 2023, Janáčkovo divadlo

Foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více