V brněnské Káznici šuměl Ortenův vítr

V brněnské Káznici šuměl Ortenův vítr

Ke stému výročí narození Jiřího Ortena připravila společnost ProArt v brněnské káznici na Cejlu multižánrový projekt nazvaný Ohnice – kde tančí vítr. Poetickou inscenaci s verši mladého básníka, která reflektovala jeho těžký a krátkým život, představil soubor v premiéře 25. června.

ProArt Company se zaměřuje na vážnou hudbu a nadžánrová propojování a hledání nových konceptů i současnou interpretaci hudebního či literárního díla. V tomto novém projektu umělci pokládali otázku, zad je dnes poezie potřeba a jak rezonuje v současné společnosti. Ortenovu poezii vizualizovali a zhudebnili s uctivým jemnocitem a beze snahy jednoznačněji ji interpretovat.

proArt_orten_premiera_foto_Mila Vasickova_02

Příběh inspirovaný básněmi Ortenovy sbírky Ohnice rozehrál choreograf Martin Dvořák v syrové kulise brněnské káznice se svébytným rukopisem. Jeho režie je spíše minimalistická, využívá širokého prostoru jen s minimem kulis a hrou se světlem. Koncentruje tak divákovu pozornost na každý pohyb. Jeviště s holým stolem a židlí naproti oknu navodilo iluzi básníkova pokoje. Ortena samotného zosobnil herec Daniel Krejčík, který disponuje příjemným hlasem i citem a pochopením pro Ortenovu niternou poetiku. Recitované básně podkreslovala hudba houslistů Jitky Břízové a Vojtěcha Drahoňovského, kteří pracují s kánonem, ale i lidovým motivem či rozmanitými témbry nástroje vyluzované kupříkladu hrou větví namísto smyčce. Do jednoho celku vše propojil tanec Martina Dvořáka. Vzájemné prostupování se výkonů všech čtyř účinkujících je velmi vzácnou symbiózou. ProArtu se podařilo vyhnout patosu a vytvořit poeticko-dramatickou koláž, v níž slovo dotváří hudba, hudba tanec a tanec slovo. Výsledek však nesl určitou tíhu. Přestože inscenace trvá zhruba jen hodinu a jednotlivé básně jsou od sebe oddělovány, je – dle mého soudu – šedesátiminutovka Ortenovy poezie pro diváka trochu neúnosně hutná. Soubor ProArt předvádí typ tvorby s velkým výpovděním potenciálem. A i když takto zhmotňovaná poezie není pro každého a premiéra se konala jen v komorním obsazení publika, mají podobné projekty i pro tak úzké divácké spektrum nezpochybnitelný význam.

proArt_orten_premiera_foto_Mila Vasickova_03

ProArt Company: Orten_100_Ohnice

Poetická inscenace z básní Jiřího Ortena ke stému výročí jeho narození