V brněnské Káznici šuměl Ortenův vítr

V brněnské Káznici šuměl Ortenův vítr

Ke stému výročí narození Jiřího Ortena připravila společnost ProArt v brněnské káznici na Cejlu multižánrový projekt nazvaný Ohnice – kde tančí vítr. Poetickou inscenaci s verši mladého básníka, která reflektovala jeho těžký a krátkým život, představil soubor v premiéře 25. června.

ProArt Company se zaměřuje na vážnou hudbu a nadžánrová propojování a hledání nových konceptů i současnou interpretaci hudebního či literárního díla. V tomto novém projektu umělci pokládali otázku, zad je dnes poezie potřeba a jak rezonuje v současné společnosti. Ortenovu poezii vizualizovali a zhudebnili s uctivým jemnocitem a beze snahy jednoznačněji ji interpretovat.

proArt_orten_premiera_foto_Mila Vasickova_02

Příběh inspirovaný básněmi Ortenovy sbírky Ohnice rozehrál choreograf Martin Dvořák v syrové kulise brněnské káznice se svébytným rukopisem. Jeho režie je spíše minimalistická, využívá širokého prostoru jen s minimem kulis a hrou se světlem. Koncentruje tak divákovu pozornost na každý pohyb. Jeviště s holým stolem a židlí naproti oknu navodilo iluzi básníkova pokoje. Ortena samotného zosobnil herec Daniel Krejčík, který disponuje příjemným hlasem i citem a pochopením pro Ortenovu niternou poetiku. Recitované básně podkreslovala hudba houslistů Jitky Břízové a Vojtěcha Drahoňovského, kteří pracují s kánonem, ale i lidovým motivem či rozmanitými témbry nástroje vyluzované kupříkladu hrou větví namísto smyčce. Do jednoho celku vše propojil tanec Martina Dvořáka. Vzájemné prostupování se výkonů všech čtyř účinkujících je velmi vzácnou symbiózou. ProArtu se podařilo vyhnout patosu a vytvořit poeticko-dramatickou koláž, v níž slovo dotváří hudba, hudba tanec a tanec slovo. Výsledek však nesl určitou tíhu. Přestože inscenace trvá zhruba jen hodinu a jednotlivé básně jsou od sebe oddělovány, je – dle mého soudu – šedesátiminutovka Ortenovy poezie pro diváka trochu neúnosně hutná. Soubor ProArt předvádí typ tvorby s velkým výpovděním potenciálem. A i když takto zhmotňovaná poezie není pro každého a premiéra se konala jen v komorním obsazení publika, mají podobné projekty i pro tak úzké divácké spektrum nezpochybnitelný význam.

proArt_orten_premiera_foto_Mila Vasickova_03

ProArt Company: Orten_100_Ohnice

Poetická inscenace z básní Jiřího Ortena ke stému výročí jeho narození

Režie a choreografie – Martin Dvořák

Hudba – Jitka Břízová, Vojtěch Drahoňovský

Kostýmy – Jindra Rychlá

Psáno z premiéry 25.června 2019 v Káznici na Cejlu

Foto Mila Vašíčková

Ačkoliv za poslední dva měsíce kulturní život velmi utrpěl, touha lidí po uměleckém zážitku nepohasla. Ba naopak – umění a jeho role, kterou v našem životě plní, jsou snad ještě potřebnější, než tomu bylo předtím. A tak ačkoliv koncertní sály zejí prázdnotou a posluchači jsou nuceni je navštěvovat pouze prostřednictvím záznamů svých oblíbených koncertů, množství povedených hudebních nosičů (nejen) z počátku roku pomáhá toto nešťastné mezidobí překlenout.  více

Šestý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Oheň, poezie, banjo.  více

Kapely, které na scéně působí několik desetiletí, mají dvě možnosti: Buď žijí ze své podstaty, a tedy z hitů z doby minulé. Anebo se stále snaží přicházet s něčím novým, někdy i přáním konzervativních fanoušků navzdory. „Brněnští“ Poutníci, kteří letos slaví 50 let od svého vzniku, jsou někde na půli cesty. Stále hrají Panenku, kterou si publikum žádá, ale naštěstí neustrnuli a – sice po dlouhé době, ale přece – přicházejí s novým řadovým albem, které by mezi fanoušky české country a bluegrassu nemělo zapadnout.  více

Pátý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Muziky a krúžky.   více

V první části rozhovoru s horňáckým primášem Petrem Mičkou a s producentem Jiřím Hradilem jsme sledovali začátky spolupráce kapely Lesní zvěř s Horňáckou muzikou Petra Mičky a cestu k nadžánrovému spojení na albu Hrubá Hudba. O samotném natáčení, o kompozici dvojalba Hrubá Hudba, o spolupráci s hosty z jiných žánrů a v neposlední řadě také o Hlasech starého světa, tedy té části projektu, v níž promlouvají autentické hlasy horňáckých zpěváků, pojednává tato druhá a závěrečná část rozhovoru.  více

Brněnské vydavatelství Indies Scope vydalo v loňském roce dva tituly, které stojí i po bezmála roce za připomenutí, protože jejich obsah daleko překračuje časové určení. Prvním titulem je Beskydská Odysea Mariana Friedla (Indies Scope 2019, 2664506 – 2) a druhým je cédéčko s prostým názvem Majstr od horňácké legendy Martina Hrbáče a Musiky Folkloriky (Indies Scope 2019, 2664517 – 2).  více

Čtvrtý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Symfonie města.  více

Dvojalbum Hrubá Hudba, na kterém se společně podíleli producent Jiří Hradil (mj. Lesní zvěř, Tata Bojs, Kafka Band) a Horňácká muzika Petra Mičky, je mimořádný hudební počin, který vedle sebe klade ryzí horňácké zpěvy (CD Hlasy starého světa) a folklor posunutý k modernímu hudebnímu vyjádření (CD Hrubá hudba). V rozsáhlém dvoudílném rozhovoru hovoříme s oběma otci projektu, Jiřím Hradilem a Petrem Mičkou, o jejich dlouholeté spolupráci, o cestě k Hrubé Hudbě a nakonec i o dvojalbu samotnému a o případném pokračování projektu.  více