Výtečný Dominique Visse a francouzská komická kantáta

Na včerejším Koncertu hejtmana jihomoravského kraje na slavkovském zámku představil světoznámý kontratenorista Dominique Visse i s nově vzniklým hudebním tělesem Vis musica nevážné, komické a někdy i drze ironické skladby. A nebyla to náhoda. Další koncert hudebního festivalu Concentus Moraviae, jehož letošní ročník je zasvěcen hudbě a humoru, tak svrchovaně naplnil dramaturgickou linku. Visse se navíc s úspěchem představil již na třech festivalových ročnících.

Program sestával výhradně z hudby francouzského baroka, čemuž odpovídalo i nástrojové obsazení tělesa Vis musica. Houslisté Diana Lee a David Wish, flétnistka Diana Baroni, violoncellista Benjamin Garnier a cembalista Sébastien Wonner stanuli nejen po Visseho boku, ale oslovili posluchače také ryze instrumentální hudební produkcí. Byť i v tomto případě s nepřeslechnutelným komickým podtónem.

cm_2018-domonic_slavkov_14.6._foto_jiri_slama_01

První z řady komických skladeb byla kantáta Dom Quichotte od Philippea Courboise. Hned zpočátku se ukázalo, že instrumentalisté jsou skutečně na světové úrovni – pevný, rovný a přitom extrémně lehký tón, který houslisté nezatěžkávali nevhodným vibratem se výtečně snoubil se zvukem dobové příčné flétny. A pak se rozezněl Visseův charakteristický hlas. U interpreta takového věhlasu můžeme plným právem očekávat pouze to nejlepší, čehož se také posluchačům v historickém zámeckém sále dostalo. Visseho práce s hlasem je plná jemných odstínů, dramatického pnutí, logické a uvěřitelné dramatické výstavby hlasového projevu. Visse je bez sebemenších problémů schopen okamžité změny výrazu a především celého uchopení skladby. V závěru úvodní a jinak komicky vážné a strnulé kantáty o donu Quijotovi radí věrný panoš svému pánu, aby se netrápil kvůli nevděčné princezně – Visse skokem změnil citlivý, až plačtivý výraz Quijota v bezmála chalupnický a hospodsky mečivý projev Panzův. Komický efekt byl zaručen.

cm_2018-domonic_slavkov_14.6._foto_jiri_slama_03

Ještě mnohem většího – a herecky bohatšího – projevu se diváci dočkali v komické kantátě Matrona z Efezu od Nicolase Racota de Grandval, ve které Visse ztvárnil všechny postavy příběhu. Za účelem odlišení jednotlivých postav si kontratenorista vzal na pódium rekvizity. V postavě Matrony si zpěvák nasadil dámské sluneční brýle, postavu Společnice charakterizoval bílým čepečkem a figuru Vojáka žandárskou čepicí. Visse zmíněných předmětů užíval především k upevnění komického vyznění kantáty, protože odlišovat postavy z hudebního hlediska nebylo třeba. Visse každé z postav vdechl nejen charakteristický hlasový projev, ale i nepřehlédnutelné tělesné pohyby. V některých áriích vojáka mohlo posluchače překvapit, že zpěvák navzdory své obvyklé hlasové poloze dokázal sestoupit i k relativně nízkým tónům.

V případě závěrečné kantáty Sonáta se tematizovalo ironizované nacvičování hudební skladby. Autor dílo koncipoval jako výsměch sebestředným autorům, které okouzluje a dojímá především jejich vlastní hudba. Skladba šikovně užívá počátečního motivu překvapení, kdy do zdánlivě ladícího se orchestru vstoupí zpěv dirigenta. Prvotní pazvuky však brzy vystřídala půvabná, a přesto ironická hudba. V tomto případě se Visse držel jednoho hlasového projevu, ale pracoval s ním v souladu s výsměšnými pohnutími umělcovy duše.

cm_2018-domonic_slavkov_14.6._foto_jiri_slama_04

Kantáty vhodně doplnila instrumentální díla Huronův pochod od Michelea Correttea a Španělské folie Marina Maraise. Hudebníkům se podařilo kombinací lehkosti a předstírané vážnosti hudebního projevu postihnout komický efekt zbývajících děl. Především technická brilance všech hudebníků zaslouží velkou chválu. Kromě nástrojů sólistických již ze své podstaty – housle, flétna – zaujal také skutečně náročný part violoncella.

Pokud jste si koncert na slavkovském zámku nechali ujít, máte možnost si těleso Vis music společně s kontratenorem Dominiquem Vissem a sopranistkou Capucine Keller poslechnout dnes v 19.30 hodin na zámku v Rájci-Jestřebí. Už pro vynikající kvality souboru by nejen milovníci staré hudby neměli váhat.

Vis Musica

Dominique Visse / kontratenor, umělecký vedoucí

Diana Lee, David Wish / housle

Benjamin Garnier / violoncello

Diana Baroni / flétna

Sébastien Wonner / cembalo

Philippe Courbois: Kantáta Dom Quichotte

Michel Corrette: Concerto comique La Marche du Huron

Nicolas Racot de Grandval: Kantáta La Matrone d'Ephèse

Marin Marais: Les folies d’Espagne

Pierre de La Garde: Kantáta La Sonate

Dan Vertígo je živel, neřízená střela. Když má zahrát tři soutěžní písně na Portě, nepostřehnete, zda ještě probíhá zvuková zkouška, nebo jestli je svérázná komunikace se zvukařem a diváky součástí sofistikované performance pro porotu. Ošlehán zkušenostmi z pouličního hraní z Brna, Prahy i odjinud, vydal nyní Dan své druhé album. Čistě autorské, pestré, postavené na vlastních hudebních, cestovatelských a pozorovatelských zážitcích. Ale především – v dobrém slova smyslu – ukázněnější, než by člověk, který měl s tímto brněnským písničkářem spíše letmé kontakty, čekal.  více

Poslední premiéra sezóny brněnské opery nezvykle spojila dvě díla. V Janáčkově divadle byla uvedena surrealistická opera Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů vedle operního dílka Lidský hlas Francise Poulenca. Komponovaný večer včera v režii a scénografickém řešení Davida Radoka propojil dva až absurdní světy. A spojení to bylo vskutku pozoruhodné dramaturgicky, vizuálně ale též interpretačně.  více

Polský ansámbl Szymanowski Quartet na festivalu Concentus Moraviae včera přesdtavil v řeznovickém kostele sv. Petra a Pavla díla svých krajanů Karola Szymanowského, Stanisława Moniuszka a Gražyny Bacewiczové. Koncert byl součástí celosvětových oslav dvou stého výročí narození Stanisława Moniuszka, který je mnohými pokládán za zakladatele polské národní hudby. Večeru udělila záštitu velvyslankyně Polské republiky v ČR J. E. Barbara Ćwioro.  více

S kvartetní tvorbou mistrů evropské hudby se návštěvníci koncertů setkávají poměrně často. Haydnovy smyčcové kvartety tvoří stálici v repertoáru nejednoho tělesa a vzrůstající pozornost je věnována také dílům soudobých evropských skladatelů. Pouze výjimečně však mají posluchači možnost nahlédnout do hudební kuchyně asijských nebo jihoamerických národů. Právě s tímto mankem se rozhodl bojovat ansámbl Cuarteto Q-Arte věnující se tvorbě latinskoamerických autorů. Program, který včera představili na zámku ve Slavkově u Brna, sestával z děl Silvestra Revueltase, Alberta Ginastery a Astora Piazzolly. Všichni tři skladatelé spojují ve svém díle prvky domácí kultury s evropským školením a vlivy či impulzy různých žánrů.  více

Proč být jednou z mnoha průměrných kapel, když můžeme být kapelou jedinečnou? Do tohoto hesla by se dala zhustit desetiletá historie brněnské skupiny Kupodivu. V roce 2009 se saxofonista Jaroslav Pilný a hráč na klávesy a Petr Šašinka poprvé bavili o založení kapely. V roce 2019 Kupodivu vydávají své první dlouhohrající album. Přesně v polovině tohoto desetiletého období, v roce 2014, proběhla důležitá změna, kdy se původní folková kapela přetransformovala do zajímavého tvaru s klávesami, saxofonem a baskytarou, zato bez kytary. Sestava, která skladbou barev připomíná spíše jazzové kapely, v posledních letech zabodovala na mnoha folkových festivalech. Kupodivu získali autorskou Portu, cenu Rady Notování, vyhráli Moravského vrabce, byli druzí na Mohelnickém dostavníku. Tam všude předvedli hudbu, která se více než k táborovým ohňům hodí do městských klubů, a to zdaleka nejen folkových. Album Živočišné pudy dosavadní tvorbu kapely shrnuje důstojným způsobem, podtrženým kvalitním zvukem ze zlínského studia V.  více

Izraelské těleso Jerusalem Quartet patří po dlouhá léta k předním světovým interpretům kvartetní tvorby a v současné době se jedná o jeden z nejcitovanějších ansámblů komorní hudby. Na festivalu Concentus Moraviae vystoupili houslisté Alexander Pavlovsky, Sergei Bresler, violista Ori Kam a violoncellista Kyril Zlotnikov včera ve velkém zámeckém sále mikulovského zámku s programem časově se rozprostírajícím od Josepha Haydna až po Bélu Bartóka. Záštitu koncertu udělil velvyslanec Izraele v České republice J. E. Daniel Meron.  více

Nejen vážnou hudbou živ je člověk, jak o tom už dvacet let přesvědčuje hudební těleso Epoque Quartet sestávající z houslistů Davida Pokorného, Vladimíra Klánského, violisty Vladimíra Kroupy a violoncellisty Víta Petráška. Pro sobotní koncert v rámci festivalu Concentus Moraviae, který se odehrál ve foyer třebíčského divadla Pasáž, si hudebníci přizvali ještě basklarinetistu Petra Valáška, klavíristu Karla Košárka a perkusistu Olega Sokolova. Dramaturgie večera sestávala výhradně z děl současných autorů koketujících ve svých skladbách nejen s hudebními minimalismem, ale také jazzem a dalšími populárními žánry.  více

Koncert hudebního tělesa Miloslav Ištvan Quartett, který zazněl v jídelně zámku ve Velkém Meziříčí v rámci mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae, sliboval v krátké videopozvánce zveřejněné na stránkách kvarteta dramaturgii připomínající let balistické střely. Odpal večera iniciovalo Adagio a fuga c moll Wolfganga Amadea Mozarta následované Smyčcovým kvartetem č. 1 z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty Leoše Janáčka. Zbylé kinetické energie využil ansámbl k interpretaci dnes již ikonického 1. smyčcového kvartetu Miloslava Ištvana. Ladné přistání v podobě Meditace na svatováclavský chorál Josefa Suka uzavřelo nejen večer, ale také jedenáctiletou a úspěchy nabitou kariéru samotného smyčcového kvarteta. Milovníci komorní tvorby tak měli poslední příležitost vyslechnout si průřez hudební historií ve společném podání houslistů Milana Paľy, Jana Bělohlávka, violisty Stanislava Vacka a violoncellisty Štěpána Filípka.  více

Název alba klame. I když skupina Šarivary používá český fonetický přepis francouzských výrazů charivari a mélange, netvoří ji ani jeden Čech. V čele kvarteta, které se dalo dohromady v Brně, stojí francouzská zpěvačka, flétnistka a akordeonistka Aude Martin a americký kytarista a zpěvák Chris Coleman. Spolu s nimi kapelu tvoří švédský trumpetista Christopher Strandh a slovenský baskytarista Tomáš Ulahel. Podobně jako je pestré národnostní složení skupiny, je barevná i její hudba.  více

Poslední květnový den ožilo Dominikánské náměstí v Brně hudbou, zpěvem i tancem. O půl třetí odpoledne začal program celostátního happeningu základních uměleckých škol ZUŠ Open pod patronátem Nadačního fondu Magdaleny Kožené vyhlášením výsledků soutěže TO JE talent. Účastnici si nepřišli pouze vyzvednout ceny. Dokázalo to hned několik z oceněných zpěváků a hudebníků. Rozšiřující se dav posluchačů přitáhla například Lucie Sedláčková s písní Ewy Farné Měls mě vůbec rád nebo zpěvačka a klavíristka Veronika Vávrová s baladou Million reasons od Lady Gaga.  více

Program letošního ročníku festivalu Concentus Moraviae představuje nevídaný průřez více než dvaceti českými a zahraničními smyčcovými kvartety. Vyjímečného houslistu, skladatele, profesora The Royal Northern College of Music v anglickém Manchesteru a dlouholetého primária Škampova kvarteta Pavla Fischera oslovil publicista Lukáš Pavlica.   více

Ve čtvrtek 30. května v 11 hodin se v bazilice na Starém Brně konalo rozloučení s velkou postavou moravské kultury. Ne ovšem té kultury, která proudí každodenně kolem nás v časopisech a médiích, ale kultury nazývané nezávislá, alternativní, undergroundová, a v osobě zesnulého navíc protnuté duchovní radikalitou a křesťanskou tradicí. Jaroslav Erik Frič zemřel 24. května 2019 po těžké nemoci v 69 letech, duševně ovšem aktivní do posledních dnů.  více

Brněnské skupině Hrozně pomalu táhne na čtyřicítku – koncertovat začala v roce 1982. Po několika kazetách a neoficiálních nahrávkách vydala až v roce 2013 svůj debut na CD, album Už není čas. Novinka Ticho, na které kapela pracovala v posledních dvou letech ve studiu Indies, překvapí čistším zvukem a jasně slyšitelným napětím ve stavbě písní.  více

Filmový festival ke 100. výročí založení Masarykovy univerzity přinesl ve dnech 17.- 19. Května neobyčejně zajímavé projekce, připomínající významné osobnosti z univerzitní historie. Hned první z nich měla kromě vztahu k přírodním vědám i zásluhy o studium lidové písně. Profesora Vladimíra Úlehlu (1888 – 1947) připomněla v pátek 17. května působivým vystoupením jeho pravnučka Julia Ulehla.  více

Letošní fanzin Jazzman hudebního festivalu JazzFest byl plný obsažných medailonů i statí a objevila se v něm i pozoruhodná glosa dramaturga Českého rozhlasu Jazz Petra Vidomuse s provokativním titulkem Jazz nemusí být pánským klubem. Zamýšlí se nad genderovými stereotypy, kterých se světová (potažmo ani česká) jazzová scéna ještě úplně nezbavila. Skvělých sólistek ovládajících nástroje dříve zcela vyhrazené mužům přibývá. Přestože genderové kódování, které Vidomus pregnantně ironicky popsal, ještě není zcela překonáno, JazzFest letos výrazně přispěl k jeho postupnému odbourávání.  více