Výtečný orchestr Kremerata Baltica, strhující klavíristka Onutė Gražinyté a hold soudobým skladatelům

Výtečný orchestr Kremerata Baltica, strhující klavíristka Onutė Gražinyté a hold soudobým skladatelům

V pořadí třetí koncert festivalu Moravský podzim konaný pod záštitou velvyslanců Lotyšské a Litevské republiky Elity Kuzmy a Laimonase Talat-Kelpši představil ve středu 4. října v Besedním domě převážně současnou tvorbu zahraničních skladatelů. Večer v režii smyčcového orchestru Kremerata Baltica, jež k sobě přizval mladou talentovanou klavíristku Onutė Gražinytė, se nesl primárně na vlně minimalismu. V období příprav koncertu však došlo ke změně programu a namísto Smyčcového kvartetu č. 1 „Métamorphoses nocturnes“ Geörgye Ligetiho zazněla díla od Jēkabse Jančevskise a Olli Mustonena.

Poselství jednomu obyčejnému člověku – tak se jmenuje úvodní třívětá skladba (2009) ukrajinské autorky Viktoriji Poljovy (*1962) pro housle (nebo flétnu), vibrafon a smyčcový orchestr. Minimalisticky laděné dílo v sobě kombinuje pulzaci, jež dominuje první a třetí větě, a dlouhé zvukově barevné plochy, které si posluchači mohli vychutnat v prostřední části s názvem Ukolébavka. Ať už meditativní charakter, zmíněná pulzace či výrazné melodicko-rytmické motivy v sólových houslích (Džeraldas Bidva) a vibrafonu (Andrejs Puškarevs) zněly pregnantně a suverénně především kvůli preciznímu provedení orchestru Kremerata Baltica. Práce s frázemi, časem a prostorem, v němž těleso nechalo každou myšlenku doznít, příjemně kontrastovala s výstavbou hudebních oblouků v poslední větě (Mettá) mající lehce taneční charakter valčíku. I přes závěr skladby, jež nekonečným opakováním motivů za sebou se mohl zdát být lehce monotónní, se jednalo o povedený úvod koncertu.

Drsnost a expresivitu přinesl Koncert pro klavír a smyčcový orchestr (1979) ruského skladatele Alfreda Schnittkeho (1934–1998). Dílo bohaté na různorodé kompoziční techniky – náznaky minimalismu, výrazně kontrastní dynamická pásma, figurativní doprovody, polyfonní vedení hlasů a exponované disonance (klastry) podtržené výraznou rytmikou místy připomínající big beat – je svou rozmanitostí a technickou náročností jak pro sólistu, tak pro orchestr velice obtížné. Klavírního partu se s grácií a vnitřním klidem zhostila litevská klavíristka Onutė Gražinytė, která svou strhující hrou a procítěním hudby (obé projevovala celým svým tělem) posluchače naprosto uchvátila. Její uvažování na tímto dílem dosahovalo vysoké úrovně, ať už z pohledu interpretačního či všeobecně hudebního. Také orchestr, který v tomto případě zastával hlavně doprovodnou funkci, působil absolutně kompaktně. Efektně vyznívala místa plná rytmických obměn, kde smyčce společně s klavírem Schnittke používá na způsob bicích, a až absurdně kontrastních ploch (např. tonální homofonie ve smyčcích vs. disonantní klastry v klavíru), při nichž se Onutė Gražinytė i Kremerata Baltica neostýchali zvukovosti a tvrdého úhozu, čímž ještě více umocnili skladatelův hudební záměr.

Hudební, stylový a charakterový protiklad k Schnittkemu dramaturgicky představoval druhý klavírní koncert večera s názvem Concertino bianco z roku 1983 od lotyšského skladatele a muzikologa Georgse Pelēcise (*1947). Označení „bianco“ odkazuje na hlavní rys klavírního partu, v němž se sólista – v našem případě opět Onutė Gražinytė – pohybuje pouze na bílých klávesách. Poklidný, tichý a meditativní začátek skladby pozvolna přechází do zpěvnosti, zvukové barevnosti a plnosti, z nichž v závěrečné větě vyvstává dominující a velmi chytlavé téma. Skladba odlehčenějšího charakteru odrazuje autorovo znatelné ovlivnění skladateli Arvo Pärtem a Stevem Reichem. Dlouhé minimalistické plochy plné ostinátně se opakujících akordů a motivů střídala místy přeslazená melodika prosvětlená vyšší polohou smyčců a durovým základem harmonie. Samotnému provedení není co vytknout, pouze skladba svou jednoduchostí skombinovanou s neustálým opakováním chytlavého tématu občas připomínala šlágr. Mladá klavíristka Onutė Gražinytė si však i v tomto případě zasloužila potlesk a velké ovace, na které navázala vlastní iniciativou v podobě přídavku, kdy divákům i orchestru zahrála a zároveň zazpívala více nespecifikovanou píseň.

Lignum lotyšského skladatele mladší generace Jēkabse Jančevskise (*1992) vzniklo v roce 2017 na objednávku souboru Kremerata Baltica. Z důvodu autorovy inspirace, kterou je kniha Rozhovory se stromy a ptáky, v níž Ivars Vīks člověka nabádá k naslouchání přírody a komunikaci s ní, zvolil Jančevskis netradiční obsazení. Skladba je psaná pro smyčcový orchestr doplněný o zvonkohru, větrnou zvonkohru a svilpaunieki (lotyšské lidové okaríny ve tvaru ptáků) objevující se až v závěru díla. Samotný skladatel o své kompozici řekl: „Tato skladba zobrazuje mé naslouchání přírodě, v níž stromy vrhají své velké stíny, kde se chvěje listí a lesní šepot a poryvy větru se spojují do čtyř nepopsatelně krásných lotyšských ročních období.“ Pestrou paletu zvuků a barev připomínajících zvuky přírody autor ve skladbě tvoří pomocí různých technik. Výrazné však především byly plochy, kde těleso hrálo s dusítkem, nebo pomocí glissand rozšiřovalo harmonii o čtvrttóny a vytvářelo tak nové spektrum barev. Zajímavě Jančevskis použil také flažolety, a to především v kontrabasech, jež mají svá akustická i témbrová specifika. Melancholicky založené dílo v závěru končí přidáním svilpaunieki, jež ostinátně opakují tentýž motiv až do úplného ztišení, což přechází do aluze mořských vln, které autor docílil pomocí hry (jakéhosi šustění) smyčcem o lub nástrojů. I v tomto případě s v podání Kremeraty Balticy jednalo o naprosto suverénní provedení a velký hudební zážitek.

Koncert uzavřela třívětá kompozice s příznačným názvem Triptych pro smyčcový orchestr finského rodáka Olli Mustonena (*1967). Dílo původně napsané pro tři violoncella Mustonen zkomponoval na objednávku fyzika Sama Steppela. Verze pro smyčcový orchestr vznikla až později na zakázku mládežnického tělesa Helsinki Strings. Celek se skládá ze tří kontrastních vět, které svým charakterem odpovídají jejich názvům. Úvodní Misterioso, tedy tajuplnou část charakterizuje nejen nálada věty, ale také harmonická příčnost, častá disonantnost a výrazná expresivní melodie houslí. Furioso je naopak plné živelnosti v podobě tří drsných rytmických seků, které nápaditě narušují ostatní pohyb ve větě. Orchestr i zde nezaváhal a neupustil ze své míry homogenity, naprosto dýchal a svou dravostí dodal skladbě spád. Katarzní Ad astra ve formě zprvu velice disonantní a ke konci naprosto průzračné passacaglie od prvotních (hlubokých) tónů graduje a dle slov skladatele „stoupá do extatických a povznášejících výšin“.

Přesvědčivé výkony, pozoruhodná díla u nás málo hraných skladatelů a profesionalita, se kterými Kremerata Baltica a Onutė Gražinytė vystoupili na Moravském podzimu, publikum náležitě ocenilo. Těleso pod vedením Džeraldase Bidva jako poděkování přidalo známou skladbu ukrajinského autora Myroslava Skoryka (1938–2020) Melodie, s níž nejen vyjádřilo podporu Ukrajině, ale se kterou se také rozloučilo s brněnskými posluchači.

Program:

Viktorija Poljova – Poselství jednomu obyčejnému člověku pro housle, vibrafon a smyčcový orchestr

Alfred Schnittke – Koncert pro klavír a smyčcový orchestr

Georgs Pelēcis – Concertino bianco pro klavír a smyčcový orchestr

Jēkabs Jančevskis – Lignum pro smyčcový orchestr, svilpaunieki (lotyšské lidové okaríny ve tvaru ptáků), zvonkohru a větrnou zvonkohru

Olli Mustonen – Triptych pro smyčcový orchestr

Účinkující:

Onutė Gražinytė – klavír

Andrejs Puškarevs – bicí nástroje

Džeraldas Bidva – housle

Kremerata Baltica

4. října 2023 v 19:00, Besední dům

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více