Vzpomínkový večer k poctě Giji Kančeliho

16. říjen 2019, 17:00

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.

Vzpomínkového večera v brněnském Červeném kostele se zúčastnili a úvodními proslovy přispěli dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš, velvyslankyně Gruzie v České republice J. E. Mariam Rakviashvilli a šéfdirigent filharmonie Dennis Russell Davies, dlouholetý přítel gruzínského skladatele. Oba vposled jmenovaní čestní hosté předali publiku své osobní vzpomínky na Giju Kančeliho a připomněli význam skladatelovy tvorby pro světovou vážnou hudbu a gruzínskou kulturu, ale i jedinečnost této neobyčejné osobnosti. Nejen pro velvyslankyni J. E. Mariam Rakviashvilli byla tato událost vstřícným a velmi vítaným gestem ze strany pořadatelské Filharmonie Brno. Jako připomínka zesnulého skladatele byla zvolena skladba pro smíšený sbor a saxofonové kvarteto Amao omi (Nesmyslná válka) z roku 2005. Tento titul zazněl v Brně v říjnu minulého roku v podání týchž interpretů, výběr repertoáru byl tedy nasnadě. Moravskému podzimu a jeho dramaturgickému týmu patří velký dík za tuto pohotovou a nesamozřejmou iniciativu.

pocta_G_Kancelimu_foto_Jiri_Jelinek_03

Amao omi je hudbou z velké části modální. Jako ostatní Kančeliho tvorba vychází z gruzínské polyfonie a chrámového zpěvu. Volně se přelévající hudební matérie a počty hlasů nenesou snadno zopakovatelnou melodii, pouze některé motivy – nebo lépe řečeno nálady – se časem opakují. Naslouchající se tak nacházejí stále ve stejné krajině. Kančeli je známý svojí prací s tichem a velmi pomalými tempy, kterými přivádí posluchače k vychutnání si právě probíhajícího času a znějící hudby.

Ensemble Frizzante (v obsazení Eva Daňhelová – soprán, Veronika Slavíčková – alt, Petr Pytlík – tenor, Martin Libicher – tenor, Martin Kotulan – bas, Kornél Mikecz j. h. – bas) byl jednak součástí sboru, jednak jeho členové vplouvali i do sólových rolí. Výtečný výkon ve značně exponovaném sopránovém partu nabídla Eva Daňhelová, která skladbě dodala intimitu a emoční výraz. Pěvkyně byla nejednou, včetně samotného závěru, pomyslným středem veškerého znějícího zvuku. Rovněž sólově i v několika intonačně náročných duetech ji doplnila altiska Veronika Slavíčková.

pocta_G_Kancelimu_foto_Jiri_Jelinek_01

Sbor Vox Iuvenalis se zhostil nelehkého zadání provést v rychlosti ustanovený program na úrovni. Jeho ústředním úkolem tady byla neobvyklá míra intenzivního dynamického kontrastu, který byl provedený svědomitě, přestože ke konci půlhodinové skladby na proběhlou expresivitu doplácely pianissimo mírné (snad i mírumilovné) části, tišší nuance ztrácely na jemnosti. Sbormistr Jan Ocetek trojici souborů řídil pevnými gesty a plně pokryl již zmíněnou obzvláště rozpjatou dynamickou škálu. Precisní byla staccata a také většina nástupů. Sopránový saxofon Antonína Mühlhansla se představil s mimořádnými výškami i silou. Lehce zanikl jen, když sbor ze sebe vydal veškerou hlasitost. Celkově vyniklo kvarteto Moravia (ve složení Antonín Mühlhansl – sopránový saxofon, Vít Spilka – altový saxofon, Jiří Sedláček – tenorový saxofon, Lubor Pokluda – barytonový saxofon) překvapivou paletou barev, mezi kterými nechyběly varhany, a podtrhl jedinečnost Kančeliho skromné instrumentace.

Dlouho doznívající ticho po posledním tónu stvrdilo doufaný efekt Kančeliho hudby, v jejíž společnosti mělo brněnské publikum příležitost strávit pozdní večer a uctít památku velkého skladatele současné klasické hudby.

Pocta Gijovi Kančelimu

českobratrský evangelický chrám J. A. Komenského

GIJA KANČELI
Amao omi (Nesmyslná válka) pro sbor a saxofonové kvarteto

Ensemble Frizzante

Eva Daňhelová – soprán

Veronika Slavíčková – alt

Petr Pytlík – tenor

Martin Libicher – tenor

Martin Kotulan – bas

Kornél Mikecz j. h. – bas

Vox Iuvenalis, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně

Saxofonové kvarteto Moravia

Antonín Mühlhansl – sopránový saxofon

Vít Spilka – atrový saxofon

Jiří Sedláček – tenorový saxofon

Lubor Pokluda – barytonový saxofon

dirigent Jan Ocetek

15. 10. 2019

Lotyšská instrumentální kapela Very Cool People nedávno vydala album s dlouhým názvem 50 Years of Influence + 30 Years of Cool Equals 13 Years of Music Hooliganism. Za pár dnů je přijede představit do Brna – bude hrát 17. září v klubu Music Lab. A vedle písní ze zmíněného alba se dostane i na úplné novinky z teprve chystaných projektů. Těch má totiž kapela v čele s kytaristou Elvijsem Grafcovsem, který odpovídá na naše otázky, na rozdávání.  více

„Dělali jsme to jako session, seděli jsme naproti sobě, aby měl divák zážitek, jako kdyby přišel na zkoušku,“ líčí zpěvák Dan Bárta, jak vznikalo jeho aktuální album Jedním dechem, nahrané společně s jazzovým Robert Balzar Triem a s maďarským trumpetistou Kornélem Fekete-Kovácsem. Nejvíce jazzové album v bohaté diskografii Dana Bárta vyšlo u brněnského vydavatelství Bivak Records a v brněnském studiu České televize se natáčelo.  více

Podoba hudebního folklorismu druhé poloviny 20. století byla výrazně ovlivněna jediným profesionálním hudebním tělesem – Brněnským rozhlasovým orchestrem lidových nástrojů neboli BROLNem. A právě ten oslavil 8. září 2022 v brněnském Besedním domě své sedmdesáté narozeniny.  více

Po covidové pauze brněnské ulice opět zaplnily kroje z různých koutů Moravy, ale i jiných zemí Evropy. První zářijový den začal Mezinárodní folklorní festival Brno. Stejně jako drtivá většina festivalů a pravidelných akcí se nemohla v posledních dvou letech konat, také MFF měl kvůli vládním opatřením pauzu. A proto pro letošní ročník zvolil výmluvný podtitul Žijem. Úvodní koncert obstaral na nádvoří Nové radnice tentokrát BROLN a byly k tomu dva speciální důvody.  více

Hudební festival Olomoucké barokní slavnosti na předposledním koncertu svého jubilejního, desátého ročníku ve Freskovém sále ZŠ Komenius v Olomouci nabídl večer se souborem Musica Florea. Pod uměleckým vedením violoncellisty Marka Štryncla vystoupili hudebníci s výběrem skladeb opomíjených klasicistních a raně romantických autorů Karla Kohauta, Jana Ladislava Dusíka a Johanna Nepomuka Hummela. Volba autorů nebyla náhodná – letos je tomu právě 210 let od Dusíkova a 185 let od Hummelova úmrtí. Po boku kmenových členů ansámblu – houslistek Magdaleny Malé a Simony Tydlitátové, violistky Lýdie Cillerové, violoncellisty Marka Štryncla a kontrabasisty Ondřeje Štajnochra – usedla za kladívkový klavír Petra Matějovávíce

Závěr letošního jubilejního pětadvacátého ročníku F SCÉNY představil na činoherní scéně Městského divadla Brno autorský pořad Iva Mikuše nazvaný O frajeroch a frajerkách.  více

Od čtvrtka 25. srpna se brněnští diváci mohli už po pětadvacáté vydat na letní folklorní večery neboli zavedenou přehlídku F SCÉNA. Tento malý festival lidové hudby pořádá folklorní sdružení Jánošík Brno. Jako obvykle byl program mezinárodní a regionálně i stylově pestrý. Pokud mluvím o stylu, nemyslím tím, že by se organizátoři dramaturgicky vzdalovali od lidové hudby. Mám na mysli spíše různá pojetí a zpracování lidového materiálu. Od historicky poučené interpretace (někdy také nazývané autentická interpretace) až po vystoupení s vyšší mírou stylizace. Na své si tak přišli diváci různých preferencí.  více

V hudebních archivech se skrývá kvanta dechberoucí hudby, která stále čeká na své novodobé objevení. Mluví se o tom s trochou nadsázky dnes a denně. Badatelé i umělečtí vedoucí se snaží pozapomenutou, avšak mnohdy vysoce kvalitní tvorbu vynést na světlo a rozšířit již tak pestrý kánon vážné hudby. Touha uvádět archivní díla opět v život je dramaturgickým předsevzetím nejen mnoha vědců a hudebníků, ale i festivalu Olomoucké barokní slavnosti. A letošní jubilejní desátý ročník připravil takových koncertů hned několik.  více

Album Zavrzlama bosenské skupiny Divanhana je podle průběžného pořadí prozatím druhou nejlepší světovou nahrávkou roku 2022 podle panelu rozhlasových publicistů World Music Charts Europe. Divanhana vystoupí v rámci Lednicko-valtického hudebního festivalu 26. srpna v Hlohovci a o den později v Břeclavi – Charvátské Nové Vsi. Na naše otázky odpovídá pianista skupiny Neven Tunjić.  více

Jubilejní desátý ročník hudebního festivalu Olomoucké barokní slavnosti do svého letošního programu zařadil ve dnech 18. a 19. srpna jedinečnou dramaturgickou lahůdku – jednu z historicky nejdůležitějších českých zpěvoher, která se však na pódiích operních domů či hudebních sálů příliš neobjevuje. Řeč je o Dráteníkovi, první původní české opeře zkomponované Františkem Škroupem na libreto z pera Josefa Krasoslava Chmelenského. V režii Kateřiny Křivánkové, s kostýmy a scénou Sylvy Markové a v hudebním nastudování Marka Čermáka ji provedlo těleso Volantes Orchestra, rezidenční soubor festivalu. Pěveckých rolí se chopili Matúš Šimko (Dráteník/Škroup), Lenka Cafourková Ďuricová (Růžena), Vincenc Ignác Novotný (Vojtěch), Zuzana Badárová (Liduška), Aleš Janiga (Květenský), Jiří Miroslav Procházka (Lána) a Martin Vodrážka (Kůl). Ryze činoherní roli Chmelenského – výše zmíněného autora libreta – a drába Hranatého ztvárnil Martin Mihál. Recenzent navštívil premiérové představení.  více

Multižánrový hudební festival Maraton hudby Brno již po sedmé dokázal, že ohromující množství hudby lze při precizní organizaci a troše štěstí vměstnat do jednoho prodlouženého víkendu. Od čtvrtka do neděle (11.–14. srpna) vybrané hudební sály, náměstí, nádvoří i ulice města zaplnila umělecká tvorba bezpočtu kapel, těles a specifických hudebních uskupení všemožných žánrů a stylů. Na své si přišli milovníci rocku, world music, jazzu, artificiální hudby, folkloru či improvizované hudby. V jedné věci se však letošní ročník od toho minulého zásadně lišil: rok 2022 představil historicky vůbec první rezidenční umělkyni festivalu, kterou se stala houslistka, flétnistka a klavíristka Anna Fusekvíce

Maraton hudby rozproudil již pošesté ulice, náměstí a mnohé prostory v Brně všemožnými hudebními žánry. Nejsou to však vždy nutně jen místa koncertního rázu. Soubor Hausopera se například v pátek 12. srpna vydal se svou operou Věčná slečna Bledá do Zemanovy kavárny. Ve třech víkendových uvedeních zde završí svoji Trilogii pro město, Brnu na míru vytvořený projekt připomínající jeho klady, zápory, ale především některé funkcionalistické stavby.  více

Festival Maraton hudby Brno letos zavádí novinku; post rezidenčního umělce. Jeden vybraný umělec se představí v různých hudebních polohách. Prvním rezidenčním umělcem festivalu Maraton hudby Brno se stane skvělá multiinstrumentalistka Anna Fusek.  více

Na jedné z hlavních scén hudebního festivalu Maraton hudby Brno, tzv. world music scéně, vystoupí v sobotu 13. srpna elita evropské world music hudby. Kdo všechno přijede, přibližuje významný publicista a současně dramaturg tohoto programu Milan Tesař.  více

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce