Zahájení Moravského podzimu jako propojení starého s novým

Zahájení Moravského podzimu jako propojení starého s novým

moravsky_podzim_zahajeni_Foto Marek Olbrzymek_02Dvaapadesátý ročník festivalu Moravský podzim začal 1. října zahajovacím koncertem v Janáčkově divadle. Letos nese podtitul Angeloi – Zvěstovatelé aneb Paralelní dějiny hudby a klade si za cíl poukázat na „opomíjená díla velkých skladatelů a velká díla opomíjených skladatelů“. Dramaturgicky v sobě tedy propojuje paralelní hudební světy. Jeden z nástrojů tohoto propojení je kupříkladu postavení staré hudby a hudby 20. století či vyloženě soudobé do jednotného programu. Na tomto principu byl sestaven i nedělní koncert, v němž se publiku představili klavíristka Polina Osetinskaya, klavírista Radim Pančocha, Slovenský filharmonický sbor pod vedením sbormistra Jana Rozehnala se sólisty za doprovodu Filharmonie Brno s šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem.

V úvodu večera posluchače přivítala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová, jež během svého proslovu nastínila hlavní myšlenku festivalu a pozvala diváky na další koncerty. Jako první zazněl Zpěv ducha divokého lesa aneb Záblesky Yankee Doodle z roku 1842 od amerického skladatele s českými kořeny Anthonyho Philipa Heinricha (1781–1861). Patrioticky laděné dílo označované jako velká národní hrdinská fantazie pro velký orchestr zazněla v české premiéře. Původně ji Heinrich zamýšlel jako součást oratoria Otcové poutníci, a proto se skladba vyznačuje rozsáhlým instrumentářem na svou dobu obsahujícím méně obvyklé nástroje: basetový roh, basový roh, ofikleida, varhany a další. Programní charakter skladby se inspiruje v divoké přírodě Ameriky, jež je vyjádřen rozmanitou paletou hudebních prostředků. V neposlední řadě čerpal Heinrich hudební materiál z populárního nápěvu Yankee Doodle, který ve variacích a fragmentech prostupuje celou kompozicí. Frázováním a rytmikou náročná skladba plná synkop, triol a tečkovaného rytmu v podání Filharmonie Brno vyzněla neukotveně. Za mnohými nejistými nástupy a neuhlazenými přechody temp mohlo být také časté měnění tempa, jež je předepsané skladatelem a samotnému tělesu úplně nevyhovovalo.

 

Ve Fantazii c moll pro klavír, sólisty, sbor a orchestr Heinrichova současníka Ludwiga van Beethovena (1770–1827) se divákům představila klavíristka Polina Osetinskaya. Formou a pojetím netradiční dílo je v podstatě klavírní koncert s kantátovými prvky, jež dříve na postu sólového hráče prováděl sám autor. Zhudebněný text nejpravděpodobněji pocházející z pera vídeňského literáta Christopha Kuffnera skladatel mimo jiné podkládá melodickou linií, která je právě tím tématem, jež později vytvaroval do podoby zhudebněné Schillerovy Ódy na radost ve finále Deváté symfonie d moll. Provedení ruské klavíristky vynikalo hutnějším a plnějším zvukem, rázným úhozem a především energičností, jež příjemně kontrastovala se snovými kadencemi, v nichž sólistka ukázala svůj cit pro kontrapunktické vedení hlasů. Beethoven si v této skladbě vyloženě hraje se sazbou – na malé hudební ploše se vystřídá dechová sekce se smyčcovým kvartetem, sólovým klavírem i celým orchestrem. V tomto případě filharmonie působila mnohem více homogenně a soustředěně. Poetické části lyrického charakteru byly zahrány velmi citlivě, nástupy či jinak choulostivá místa byla podána suverénněji než v předchozí skladbě.

Druhá půlka večera patřila skladatelům 20. století. V české premiéře zaznělo Credo (1968) od estonského skladatele Arvo Pärta (*1935) znázorňující vrchol autorova avantgardního období. V polystylové kantátě pro sbor a orchestr s klavírem se odehrává zápas mezi parafrázovaným liturgickým veršem Credo in Jesum Christum a dvěma verši z 5. kapitoly Matoušova Evangelia: „Slyšeli jste, že říkáno bylo: Oko za oko, zub za zub…“. Pro znázornění čisté krásy si Pärt zvolil fragment Bachova Preludia C dur z prvního sešitu Dobře temperovaného klavíru, který v průběhu kantáty staví proti dodekafonickým pasážím. Úryvek Preludia nese klavírní part, jehož se výtečně zhostil Radim Pančocha. Katarze nastává ve chvíli, kdy vše vygraduje do přísně strukturovaných a drsných klastrů (shluky tónů s malými intervalovými vzdálenostmi), jež záhy střídá první verš a celá kantáta končí smířlivým bachovským credem. Pro zvýraznění dramatičnosti autor v díle používá šepot i křik, střídá plné obsazení s komorní sazbou (např. sóloví zpěváci vs. sbor) a klastry píše také pro sbor, z čehož vychází zhuštěná zvuková masa. Posluchačsky náročná skladba a přesvědčivé výkony publikum oslovily, jelikož diváci interprety odměnili dlouhým potleskem a ovacemi.

moravsky_podzim_zahajeni_Foto Marek Olbrzymek_03

Koncert uzavřela skladba ruského autora Alexandra Nikolajeviče Skrjabina (1872–1915) s názvem Prometheus (Poema ohně) (1908). Jedná se o jednovětou, v pořadí jeho pátou symfonii pro klavír, sbor a orchestr, jejíž součástí je také světelný klavír, tzv. luce (světlo). Ten vychází ze skladatelova synestetického vnímání hudby (synestezie – barevné slyšení). Prometheus je především filozofické dílo založené na tzv. příznačných motivech duchovních substancí, které tvoří hudební základ skladby. Kromě této roviny symfonii dominuje také bohatá harmonická složka, jejíž podstatu nalezneme v „prometheovské“ šestitónové řadě. Otázkou, která se pojí s každým provedením díla, je technické znázornění světelného klavíru. V případě zahajovacího koncertu byla tato otázka vyřešena světelnou instalací v prostoru jeviště, jež do hlediště svítila Skrjabinem předepsanými barvami. O hladký průběh světelného designu se postaral dramaturg Moravského podzimu Vítězslav Mikeš, který skrze klávesy napojené na tablet řídil světelnou projekci. V duchu barev se neslo také samotné provedení Filharmonie Brno, Slovenského filharmonického sboru a především Poliny Osetinské, která svým hudebním cítěním skladbě dodala potřebnou lehkost. Pro mohutnost závěru skladby Skrjabin přidává také sbor zpívající na principu vokalízy, tedy opět pouze doplňující harmonické a barevné spektrum symfonie. Samotný závěr však nenese tolik katarze, jako tomu bylo kupříkladu u Pärta. Konec Promethea je tajemný a plný otázek, ostatně stejně jako skladba sama, a proto někteří posluchači mohli nabýt pocitu jistého nenaplnění. To však nebylo způsobeno provedením, nýbrž silnou filozofickou úrovní díla obepínající veškerou hudební podstatu.

Zahajovací koncert festivalu Moravský podzim divákům představil hlavní dramaturgickou linii v plné míře. Organizátoři si pro návštěvníky připravili pestrý program se zajímavými umělci, a proto je na místě popřát i nadále mnoho spokojených posluchačů a (nejen) hudebních zážitků.

Program:

Anthony Philip Heinrich – The Wildwood Spirit´s Chant or, Scintillations of Yankeedoodle

Ludwig van Beethoven – Fantazie c moll pro klavír, sólisty, sbor a orchestr op. 80

Arvo Pärt – Credo pro klavír, sbor a orchestr

Alexandr Nikolajevič Skrjabin – Prometheus (Symfonie č. 5 „Poema ohně“) pro klavír, sbor a orchestr op. 60

Účinkující

Polina Osetinskaya – klavír (Skrjabin, Beethoven)

Radim Pančocha – klavír (Pärt)

Zuzana Weiserová – soprán

Katarína Ďurdinová – soprán

Dominika Krčištová – alt

Pavol Oravec – tenor

Mykola Erdyk – tenor

Eugen Gaál – bas

Denny Wilke – varhany

Slovenský filharmonický sbor

Jan Rozehnal – sbormistr

Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies – dirigent

Vítězslav Mikeš (Cori O´Lan) – světelný design

Radek Odehnal (ROsound) – technická podpora

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více