Zahájení Moravského podzimu jako propojení starého s novým

Zahájení Moravského podzimu jako propojení starého s novým

moravsky_podzim_zahajeni_Foto Marek Olbrzymek_02Dvaapadesátý ročník festivalu Moravský podzim začal 1. října zahajovacím koncertem v Janáčkově divadle. Letos nese podtitul Angeloi – Zvěstovatelé aneb Paralelní dějiny hudby a klade si za cíl poukázat na „opomíjená díla velkých skladatelů a velká díla opomíjených skladatelů“. Dramaturgicky v sobě tedy propojuje paralelní hudební světy. Jeden z nástrojů tohoto propojení je kupříkladu postavení staré hudby a hudby 20. století či vyloženě soudobé do jednotného programu. Na tomto principu byl sestaven i nedělní koncert, v němž se publiku představili klavíristka Polina Osetinskaya, klavírista Radim Pančocha, Slovenský filharmonický sbor pod vedením sbormistra Jana Rozehnala se sólisty za doprovodu Filharmonie Brno s šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem.

V úvodu večera posluchače přivítala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová, jež během svého proslovu nastínila hlavní myšlenku festivalu a pozvala diváky na další koncerty. Jako první zazněl Zpěv ducha divokého lesa aneb Záblesky Yankee Doodle z roku 1842 od amerického skladatele s českými kořeny Anthonyho Philipa Heinricha (1781–1861). Patrioticky laděné dílo označované jako velká národní hrdinská fantazie pro velký orchestr zazněla v české premiéře. Původně ji Heinrich zamýšlel jako součást oratoria Otcové poutníci, a proto se skladba vyznačuje rozsáhlým instrumentářem na svou dobu obsahujícím méně obvyklé nástroje: basetový roh, basový roh, ofikleida, varhany a další. Programní charakter skladby se inspiruje v divoké přírodě Ameriky, jež je vyjádřen rozmanitou paletou hudebních prostředků. V neposlední řadě čerpal Heinrich hudební materiál z populárního nápěvu Yankee Doodle, který ve variacích a fragmentech prostupuje celou kompozicí. Frázováním a rytmikou náročná skladba plná synkop, triol a tečkovaného rytmu v podání Filharmonie Brno vyzněla neukotveně. Za mnohými nejistými nástupy a neuhlazenými přechody temp mohlo být také časté měnění tempa, jež je předepsané skladatelem a samotnému tělesu úplně nevyhovovalo.

 

Ve Fantazii c moll pro klavír, sólisty, sbor a orchestr Heinrichova současníka Ludwiga van Beethovena (1770–1827) se divákům představila klavíristka Polina Osetinskaya. Formou a pojetím netradiční dílo je v podstatě klavírní koncert s kantátovými prvky, jež dříve na postu sólového hráče prováděl sám autor. Zhudebněný text nejpravděpodobněji pocházející z pera vídeňského literáta Christopha Kuffnera skladatel mimo jiné podkládá melodickou linií, která je právě tím tématem, jež později vytvaroval do podoby zhudebněné Schillerovy Ódy na radost ve finále Deváté symfonie d moll. Provedení ruské klavíristky vynikalo hutnějším a plnějším zvukem, rázným úhozem a především energičností, jež příjemně kontrastovala se snovými kadencemi, v nichž sólistka ukázala svůj cit pro kontrapunktické vedení hlasů. Beethoven si v této skladbě vyloženě hraje se sazbou – na malé hudební ploše se vystřídá dechová sekce se smyčcovým kvartetem, sólovým klavírem i celým orchestrem. V tomto případě filharmonie působila mnohem více homogenně a soustředěně. Poetické části lyrického charakteru byly zahrány velmi citlivě, nástupy či jinak choulostivá místa byla podána suverénněji než v předchozí skladbě.

Druhá půlka večera patřila skladatelům 20. století. V české premiéře zaznělo Credo (1968) od estonského skladatele Arvo Pärta (*1935) znázorňující vrchol autorova avantgardního období. V polystylové kantátě pro sbor a orchestr s klavírem se odehrává zápas mezi parafrázovaným liturgickým veršem Credo in Jesum Christum a dvěma verši z 5. kapitoly Matoušova Evangelia: „Slyšeli jste, že říkáno bylo: Oko za oko, zub za zub…“. Pro znázornění čisté krásy si Pärt zvolil fragment Bachova Preludia C dur z prvního sešitu Dobře temperovaného klavíru, který v průběhu kantáty staví proti dodekafonickým pasážím. Úryvek Preludia nese klavírní part, jehož se výtečně zhostil Radim Pančocha. Katarze nastává ve chvíli, kdy vše vygraduje do přísně strukturovaných a drsných klastrů (shluky tónů s malými intervalovými vzdálenostmi), jež záhy střídá první verš a celá kantáta končí smířlivým bachovským credem. Pro zvýraznění dramatičnosti autor v díle používá šepot i křik, střídá plné obsazení s komorní sazbou (např. sóloví zpěváci vs. sbor) a klastry píše také pro sbor, z čehož vychází zhuštěná zvuková masa. Posluchačsky náročná skladba a přesvědčivé výkony publikum oslovily, jelikož diváci interprety odměnili dlouhým potleskem a ovacemi.

moravsky_podzim_zahajeni_Foto Marek Olbrzymek_03

Koncert uzavřela skladba ruského autora Alexandra Nikolajeviče Skrjabina (1872–1915) s názvem Prometheus (Poema ohně) (1908). Jedná se o jednovětou, v pořadí jeho pátou symfonii pro klavír, sbor a orchestr, jejíž součástí je také světelný klavír, tzv. luce (světlo). Ten vychází ze skladatelova synestetického vnímání hudby (synestezie – barevné slyšení). Prometheus je především filozofické dílo založené na tzv. příznačných motivech duchovních substancí, které tvoří hudební základ skladby. Kromě této roviny symfonii dominuje také bohatá harmonická složka, jejíž podstatu nalezneme v „prometheovské“ šestitónové řadě. Otázkou, která se pojí s každým provedením díla, je technické znázornění světelného klavíru. V případě zahajovacího koncertu byla tato otázka vyřešena světelnou instalací v prostoru jeviště, jež do hlediště svítila Skrjabinem předepsanými barvami. O hladký průběh světelného designu se postaral dramaturg Moravského podzimu Vítězslav Mikeš, který skrze klávesy napojené na tablet řídil světelnou projekci. V duchu barev se neslo také samotné provedení Filharmonie Brno, Slovenského filharmonického sboru a především Poliny Osetinské, která svým hudebním cítěním skladbě dodala potřebnou lehkost. Pro mohutnost závěru skladby Skrjabin přidává také sbor zpívající na principu vokalízy, tedy opět pouze doplňující harmonické a barevné spektrum symfonie. Samotný závěr však nenese tolik katarze, jako tomu bylo kupříkladu u Pärta. Konec Promethea je tajemný a plný otázek, ostatně stejně jako skladba sama, a proto někteří posluchači mohli nabýt pocitu jistého nenaplnění. To však nebylo způsobeno provedením, nýbrž silnou filozofickou úrovní díla obepínající veškerou hudební podstatu.

Zahajovací koncert festivalu Moravský podzim divákům představil hlavní dramaturgickou linii v plné míře. Organizátoři si pro návštěvníky připravili pestrý program se zajímavými umělci, a proto je na místě popřát i nadále mnoho spokojených posluchačů a (nejen) hudebních zážitků.

Program:

Anthony Philip Heinrich – The Wildwood Spirit´s Chant or, Scintillations of Yankeedoodle

Ludwig van Beethoven – Fantazie c moll pro klavír, sólisty, sbor a orchestr op. 80

Arvo Pärt – Credo pro klavír, sbor a orchestr

Alexandr Nikolajevič Skrjabin – Prometheus (Symfonie č. 5 „Poema ohně“) pro klavír, sbor a orchestr op. 60

Účinkující

Polina Osetinskaya – klavír (Skrjabin, Beethoven)

Radim Pančocha – klavír (Pärt)

Zuzana Weiserová – soprán

Katarína Ďurdinová – soprán

Dominika Krčištová – alt

Pavol Oravec – tenor

Mykola Erdyk – tenor

Eugen Gaál – bas

Denny Wilke – varhany

Slovenský filharmonický sbor

Jan Rozehnal – sbormistr

Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies – dirigent

Vítězslav Mikeš (Cori O´Lan) – světelný design

Radek Odehnal (ROsound) – technická podpora

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce