Zahájení Moravského podzimu jako propojení starého s novým

Zahájení Moravského podzimu jako propojení starého s novým

moravsky_podzim_zahajeni_Foto Marek Olbrzymek_02Dvaapadesátý ročník festivalu Moravský podzim začal 1. října zahajovacím koncertem v Janáčkově divadle. Letos nese podtitul Angeloi – Zvěstovatelé aneb Paralelní dějiny hudby a klade si za cíl poukázat na „opomíjená díla velkých skladatelů a velká díla opomíjených skladatelů“. Dramaturgicky v sobě tedy propojuje paralelní hudební světy. Jeden z nástrojů tohoto propojení je kupříkladu postavení staré hudby a hudby 20. století či vyloženě soudobé do jednotného programu. Na tomto principu byl sestaven i nedělní koncert, v němž se publiku představili klavíristka Polina Osetinskaya, klavírista Radim Pančocha, Slovenský filharmonický sbor pod vedením sbormistra Jana Rozehnala se sólisty za doprovodu Filharmonie Brno s šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem.

V úvodu večera posluchače přivítala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová, jež během svého proslovu nastínila hlavní myšlenku festivalu a pozvala diváky na další koncerty. Jako první zazněl Zpěv ducha divokého lesa aneb Záblesky Yankee Doodle z roku 1842 od amerického skladatele s českými kořeny Anthonyho Philipa Heinricha (1781–1861). Patrioticky laděné dílo označované jako velká národní hrdinská fantazie pro velký orchestr zazněla v české premiéře. Původně ji Heinrich zamýšlel jako součást oratoria Otcové poutníci, a proto se skladba vyznačuje rozsáhlým instrumentářem na svou dobu obsahujícím méně obvyklé nástroje: basetový roh, basový roh, ofikleida, varhany a další. Programní charakter skladby se inspiruje v divoké přírodě Ameriky, jež je vyjádřen rozmanitou paletou hudebních prostředků. V neposlední řadě čerpal Heinrich hudební materiál z populárního nápěvu Yankee Doodle, který ve variacích a fragmentech prostupuje celou kompozicí. Frázováním a rytmikou náročná skladba plná synkop, triol a tečkovaného rytmu v podání Filharmonie Brno vyzněla neukotveně. Za mnohými nejistými nástupy a neuhlazenými přechody temp mohlo být také časté měnění tempa, jež je předepsané skladatelem a samotnému tělesu úplně nevyhovovalo.

 

Ve Fantazii c moll pro klavír, sólisty, sbor a orchestr Heinrichova současníka Ludwiga van Beethovena (1770–1827) se divákům představila klavíristka Polina Osetinskaya. Formou a pojetím netradiční dílo je v podstatě klavírní koncert s kantátovými prvky, jež dříve na postu sólového hráče prováděl sám autor. Zhudebněný text nejpravděpodobněji pocházející z pera vídeňského literáta Christopha Kuffnera skladatel mimo jiné podkládá melodickou linií, která je právě tím tématem, jež později vytvaroval do podoby zhudebněné Schillerovy Ódy na radost ve finále Deváté symfonie d moll. Provedení ruské klavíristky vynikalo hutnějším a plnějším zvukem, rázným úhozem a především energičností, jež příjemně kontrastovala se snovými kadencemi, v nichž sólistka ukázala svůj cit pro kontrapunktické vedení hlasů. Beethoven si v této skladbě vyloženě hraje se sazbou – na malé hudební ploše se vystřídá dechová sekce se smyčcovým kvartetem, sólovým klavírem i celým orchestrem. V tomto případě filharmonie působila mnohem více homogenně a soustředěně. Poetické části lyrického charakteru byly zahrány velmi citlivě, nástupy či jinak choulostivá místa byla podána suverénněji než v předchozí skladbě.

Druhá půlka večera patřila skladatelům 20. století. V české premiéře zaznělo Credo (1968) od estonského skladatele Arvo Pärta (*1935) znázorňující vrchol autorova avantgardního období. V polystylové kantátě pro sbor a orchestr s klavírem se odehrává zápas mezi parafrázovaným liturgickým veršem Credo in Jesum Christum a dvěma verši z 5. kapitoly Matoušova Evangelia: „Slyšeli jste, že říkáno bylo: Oko za oko, zub za zub…“. Pro znázornění čisté krásy si Pärt zvolil fragment Bachova Preludia C dur z prvního sešitu Dobře temperovaného klavíru, který v průběhu kantáty staví proti dodekafonickým pasážím. Úryvek Preludia nese klavírní part, jehož se výtečně zhostil Radim Pančocha. Katarze nastává ve chvíli, kdy vše vygraduje do přísně strukturovaných a drsných klastrů (shluky tónů s malými intervalovými vzdálenostmi), jež záhy střídá první verš a celá kantáta končí smířlivým bachovským credem. Pro zvýraznění dramatičnosti autor v díle používá šepot i křik, střídá plné obsazení s komorní sazbou (např. sóloví zpěváci vs. sbor) a klastry píše také pro sbor, z čehož vychází zhuštěná zvuková masa. Posluchačsky náročná skladba a přesvědčivé výkony publikum oslovily, jelikož diváci interprety odměnili dlouhým potleskem a ovacemi.

moravsky_podzim_zahajeni_Foto Marek Olbrzymek_03

Koncert uzavřela skladba ruského autora Alexandra Nikolajeviče Skrjabina (1872–1915) s názvem Prometheus (Poema ohně) (1908). Jedná se o jednovětou, v pořadí jeho pátou symfonii pro klavír, sbor a orchestr, jejíž součástí je také světelný klavír, tzv. luce (světlo). Ten vychází ze skladatelova synestetického vnímání hudby (synestezie – barevné slyšení). Prometheus je především filozofické dílo založené na tzv. příznačných motivech duchovních substancí, které tvoří hudební základ skladby. Kromě této roviny symfonii dominuje také bohatá harmonická složka, jejíž podstatu nalezneme v „prometheovské“ šestitónové řadě. Otázkou, která se pojí s každým provedením díla, je technické znázornění světelného klavíru. V případě zahajovacího koncertu byla tato otázka vyřešena světelnou instalací v prostoru jeviště, jež do hlediště svítila Skrjabinem předepsanými barvami. O hladký průběh světelného designu se postaral dramaturg Moravského podzimu Vítězslav Mikeš, který skrze klávesy napojené na tablet řídil světelnou projekci. V duchu barev se neslo také samotné provedení Filharmonie Brno, Slovenského filharmonického sboru a především Poliny Osetinské, která svým hudebním cítěním skladbě dodala potřebnou lehkost. Pro mohutnost závěru skladby Skrjabin přidává také sbor zpívající na principu vokalízy, tedy opět pouze doplňující harmonické a barevné spektrum symfonie. Samotný závěr však nenese tolik katarze, jako tomu bylo kupříkladu u Pärta. Konec Promethea je tajemný a plný otázek, ostatně stejně jako skladba sama, a proto někteří posluchači mohli nabýt pocitu jistého nenaplnění. To však nebylo způsobeno provedením, nýbrž silnou filozofickou úrovní díla obepínající veškerou hudební podstatu.

Zahajovací koncert festivalu Moravský podzim divákům představil hlavní dramaturgickou linii v plné míře. Organizátoři si pro návštěvníky připravili pestrý program se zajímavými umělci, a proto je na místě popřát i nadále mnoho spokojených posluchačů a (nejen) hudebních zážitků.

Program:

Anthony Philip Heinrich – The Wildwood Spirit´s Chant or, Scintillations of Yankeedoodle

Ludwig van Beethoven – Fantazie c moll pro klavír, sólisty, sbor a orchestr op. 80

Arvo Pärt – Credo pro klavír, sbor a orchestr

Alexandr Nikolajevič Skrjabin – Prometheus (Symfonie č. 5 „Poema ohně“) pro klavír, sbor a orchestr op. 60

Účinkující

Polina Osetinskaya – klavír (Skrjabin, Beethoven)

Radim Pančocha – klavír (Pärt)

Zuzana Weiserová – soprán

Katarína Ďurdinová – soprán

Dominika Krčištová – alt

Pavol Oravec – tenor

Mykola Erdyk – tenor

Eugen Gaál – bas

Denny Wilke – varhany

Slovenský filharmonický sbor

Jan Rozehnal – sbormistr

Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies – dirigent

Vítězslav Mikeš (Cori O´Lan) – světelný design

Radek Odehnal (ROsound) – technická podpora

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce