Závěr festivalu Concentus Moraviae: energický hudební zážitek

29. červen 2023, 15:00
Závěr festivalu Concentus Moraviae: energický hudební zážitek

Letošní 28. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma „Mezi Kroměříží a Vídní“ skončil. Slavnostní závěrečný koncert hudebního tělesa Solamente Naturali – složeného z uměleckého vedoucího, houslisty, violisty a hráče na zlobcoky Miloše Valenta, houslisty Janka Kružliaka, violisty Petera Vrbinčíka, hráče na violon Attilly Szilagyi, cembalistky Rity Papp a hráčky na hackbrett Andreji Stračinové – se odehrál v úterý 27. června v Panském dvoře Telč. Podtitulem slavnostního koncertu bylo spojení „Wien – Kremsier – Leutschaw“, které hlavní téma ročníku rozšířilo ještě o město Levoča ležící na východním Slovensku. Pravidelným návštěvníkům festivalu nejsou Solamente Naturali neznámí. V roce 2017 na něm vystoupili s programem propojujícím komponované skladby ze šlechtického dvora s rustikálními nápěvy z pomyslného lidového „podzámčí“. Podobně tomu bylo také na letošním finálním koncertě, kde zazněla díla Johanna Heinricha Schmelzera, Heinricha Ignaze Franze Bibera, Antonia Bertaliho a Pavla Josefa Vejvanovského po boku osobitých úprav tanců a lidových písní z hudebních sbírek 17. století.

Uvážené kombinování komponovaných (resp. autory plně zapsaných) skladeb a vlastních úprav tanců a písní z dobových kodexů patří k charakteristickému dramaturgickému konceptu souboru Solamente Naturali. Hudebníci tělesa se tak snaží docílit jakéhosi „plného hudebního obrazu doby“, který hypoteticky mohli zažívat naši prapředci ze 17. či 18. století. Je nicméně třeba dodat, že si interpreti plně uvědomují (což dokládá i průvodní text k úternímu koncertu), že ačkoliv mají k dispozici staré nástroje, smyčce, cembalo, hackbrett i vybádané informace k historicky poučené interpretaci, stále se jedná především o „reimaginaci“ dob dávno minulých, a tedy o jistou formu hudebního snění. Tento fakt však nejenže nesnižuje hudební úroveň dramaturgie, nýbrž přináší svěží a hravý prvek, který je vzdálen tradiční koncertní formě. Tento dojem umocnila kupříkladu již úvodní část programu, kterou sice zahájila Intrada con Trezza „Viennese“ Johanna Heinricha Schmelzera, ale která následně bez pauzy vplula za zvuků bubnu do úprav lidových písní s přiznávkami, výraznými pizzicato úseky a místy až „cimbálkovým“ charakterem. Během této lidovou tvorbou ovlivněné části vystřídal Miloš Valent nejen housle a violu, ale rozezněl také zlobcoky (unikátní lidový nástroj na bázi houslí) a přidal se rovněž s lidový zpěvem.

Další blok se nesl zcela v duchu tradiční komponované tvorby v podobě skladby Arien à 4 Heinricha Bibera. Charakter nastudování byl vesměs působivý – dynamické i rytmické kontrasty byly poměrně výrazné, avšak nikoli samoúčelné a práce s výrazem a frázováním odpovídala charakteru skladby. Jediným znatelnějším nedostatkem, který však dost možná mohl být způsoben pouze nestálostí ladění v náhle plném prostoru s teplotními výkyvy, byly občasné intonační nepřesnosti ve vyšších polohách (převážně) na struně e. V celkovém kontextu se však rozhodně nejednalo o nic, co by výrazněji narušovalo hudební zážitek.

Skladba Polnische Sackpfeiffen (Polské dudy) od Johanna Schmelzera stojí svým charakterem na pomezí hudebního jazyka raného baroka a stylizované lidové tvorby. Výrazná glissanda a prvky polské – stejně jako místy i orientální! – lidové melodiky dotvářejí celistvý a nebývale zajímavý hudební obraz. Právě zde mohl septet hudebníků naplno projevit své interpretační kvality, neboť skladba vyžaduje nejen vybroušenou techniku, ale především také hluboké porozumění – zdobení, frázování, akcenty – lidové hudbě, které bylo patrné nejen u uměleckého vedoucího Miloše Valenta, ale rovněž také napříč celým tělesem.

Působivou a z hlediska instrumentace neobvyklou byla následující Sarabanta variata pro cembalo a hackbrett od Johanna Schmelzera – Rita Papp (cembalo) a Andrea Stračinová na sebe ve faktuře s výrazným dialogickým principem výtečně reagovaly a vhodně se charakterem interpretace doplňovaly. Vyzdvihnout je třeba především výkon Andreji Stračinové, která příkladnou prací s dynamikou a frázováním akcentovala delikátnost a sladkost Schmelzerovy melodiky.

V pestrém programu následovala Ciacona Heinricha Bibera, výběr z Pestrého sborníku Leutschaw, Sonata III à 4 Antonia Bertaliho, Vejvanovského Harmonia Romana (původně uvedena jako anonym) a výběr ze Uhroveckých sbírek I. a II. a „Olacha“, sborníku Eleonóry Susanny Lányi. Poměrně obsáhlá dramaturgie fungovala skvěle, také vlastní návaznosti skladeb byly povedené, avšak samotný závěr uváděl až překvapivé množství spíše táhlejších písní, což zbytečně brzdilo do té doby výrazné momentum. Spojení tradičních komponovaných skladeb a lidové hudby nabídlo také dostatečně živnou půdu pro energický hudební zážitek.

Závěrečný večer 28. ročníku mezinárodního festivalu Concentus Moraviae sice nebyl na první pohled tak „honosný“ jako úvodní koncert, přesto nabídl velkolepost jiného – veskrze osobitého a netradičního – druhu. Samotná kombinace lidové tvorby a děl tradičních skladatelů sice není ničím novým, ale právě autentičnost provedení Solamanete Naturali způsobila, že při oné výše zmíněné „reimaginaci“ dob dávno minulých plesala radostí vrchnost i lid!

Solamente Naturali Bratislava/ foto Salik Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce