Ženy, které se v Brně hroutí do sebe

8. leden 2018, 18:00
Ženy, které se v Brně hroutí do sebe

Muzikál Ženy na pokraji nervového zhroucení vznikl na základě výtečného stejnojmenného filmu Pedra Almodóvara. A jeho londýnská verze z roku 2015 hojně obráží tuzemská jeviště. Předloni titul uvedli v Chebu, na sklonku loňského roku v Brně a Praze, letos jej chystají v Liberci. Jak dopadlo jeho brněnské provedení v Městském divadle Brno?

Historie tohoto hudebně-divadelního kusu je však o něco delší než naznačená tři léta. K původně americkému muzikálu, který byl bez většího úspěchu poprvé uvedený na Broadwayi v roce 2010, napsal hudbu David Yazbek a libreto Jeffrey Lane. Úprava z Londýna, v níž autoři muzikál přepracovali a připojili třeba tři nové písně, jiné vypustili, zredukovali instrumentaci, děj zhustili, některé scény a postavy škrtli, se nyní hraje i v Brně. Jde o překlad Zdeňka Bartoše, který toto hudební divadlo v Chebu také v české premiéře režíroval.

Proč se tady pětice žen hroutí, vysvítá postupně hned od počátku. Hlavní hrdinka, herečka Pepa Marcosová (Lucie Bergerová), zjišťuje, že její zmizelý milenec má dospělého syna, který se chystá ženit. Jako by na tom nebylo dost, Pepa shledává, že Ivan (Petr Štěpán) má i bývalou manželku, která ho nyní chce žalovat u soudu za to, že ji před dvaceti lety opustil (a ona tu dobu strávila v psychiatrické léčebně). A aby toho nebylo málo: protagonistčina kamarádka a modelka Candela neví, jak prchnout před svou novou známostí, z níž se vyklube islámský terorista, plánující výbuch v budově soudu. A do toho všeho Ivan balí advokátku své vlastní ex.

zeny_na_pokraji_nervoveho_zhrouceni_MdB_Tino_03

Bláznivé situace v Almodóvarově barevném a hravém filmu byly vlastně svérázným legračním filtrem k posmutnělému pohledu do nitra osamělé Pepy na počátku středního věku. Almodóvarův film byl výtečně rozkročen mezi vaudevill, romantický srdceryvný příběh, ale i thriller. A v tomto žánrovém mumraji byly těžištěm filmové předlohy komplikované mezilidské vztahy, osamělost a hledání lidského záchytného těžiště v dnešním zmateném světě.

Také v brněnské inscenaci Stano Slováka se ocitáme v Madridu roku 1987, tedy městě, které je plné vzruchu, vášně, barev a zejména žen, které muži dohánějí na pokraj nervových zhroucení. Ztřeštěnou muzikálovou komedii v Brně nasadili na menším jevišti činoherní scény. Tam ji tvůrčí tým zřejmě situoval z provozních důvodů i díky komornímu obsazení titulu bez velkých sborových čísel, bez mocné company, která často muzikálům dělá onu potřebnou šťávu, povyšuje divácký zážitek z muzikálové šou.

Bylo již výše naznačeno, že přitažlivost tohoto dílka spočívá v neustálém žánrovém probublávání bláznivá komedie, sladkobolné romantiky i napínavého a trošku na hlavu postaveného thrilleru. Slovákova muzikálová inscenace ale možná zbytečně akcentuje ony psychologizující momenty, v nichž samodruhá hrdinka středního věku najednou vidí, že její milenec byl vlastně její velký životní omyl a že se o své dítě bude muset v budoucnu postarat především sama. Jakési posmutnělé rekapitulace a místy až zbytečně sentimentální tón se tady – možná až kontraproduktivně - derou na povrch nejvíce. Ztřeštěná muzikálová komedie zejména ve druhé půli dostává zbytečně jímavé souřadnice.

zeny_na_pokraji_nervoveho_zhrouceni_MdB_Tino_02

Tento komornější muzikál diváctvo příliš neoslní ani výprava, která si efektně vypomáhá citacemi výtvarného rukopisu Joana Miróa. Neustálé požadavky na změnu prostředí, taxíky, které vodí technika, ale i nenápadité využití vykrytého orchestřiště se podílejí na prostředním diváckém vjemu. Leccos zachraňuje živá šestičlenná kapela na jevišti, paradoxně hudba Davida Yazbeka, z níž sice naoko sálá španělský temperament, je ale spíše průměrnou posluchačskou záležitostí. Její jazz-rockové názvuky, které prorůstají národní španělské rytmy jako např. flamenco, ovšem nenabízí silnější a zapamatovatelnější divácký hit. Co na tom, že vše je dobře a profesionálně odezpíváno, herecký výraz vypomáhající si tady s častou expresí ale není automatickou zárukou úspěchu a výsledek je někdy až přespříliš naoko našlehaný.

A tak zůstává hlavní hrdinka, herečka Pepa v podání Lucie Bergerové, která sice epesně zpívá, ale její životní zápas má díky výše řečenému spíše rozměry divadelního průměru. Podobně dopadla modelka Candela v podání Sáry Milfajtové, která vše skrývá jen a jen za figuru bezduché, připitoměle umrkané krásotinky. Téma ženského osamění skryla za do jisté míry jednostrunnou pitoresknost své figury Markéta Sedláčková jako Lucía. Stejně dopadl i mladý pár Marisy a Ivánova syna Carlose v podání Elišky Skálové a Jana Brožka. O kýžený rozruch se tak postaral Jozef Hruškoci v roli playbojského ale dobrosrdečného taxikáře.

zeny_na_pokraji_nervoveho_zhrouceni_MdB_Tino_01

Brněnská verze muzikálu Ženy na pokraji nervového zhroucení není žádným propadákem jako spíše prostředním divadelním dílkem, které si své diváky jistě najde. Ohnivost či povzdech Almodóvarovy filmové předlohy tady však neobjevíte…

Foto Tino Kratochvíl

Hostem Folkových prázdnin v Náměšti nad Oslavou bude v pondělí 30. července anglický písničkář John Smith. Pořadatelé o něm hovoří jako o „utajeném pokladu vytříbeného folkového písničkářství“ a vyzdvihují jeho loňské album Headlong s osobními vyznáními manželce Joanně. Se Smithem, kterého jeho kytarový idol a vzor John Renbourn označil za „budoucnost folku“, jsme hovořili telefonicky.  více

Budova Českého rozhlasu Brno se po rekonstrukci chlubí novým studiem. Studio VII bylo obrazně pokřtěno koncertem Na živú notečku z folklorní řady Na moravskou notu Českého rozhlasu Brno a Zlín. Hudebního zasvěcení se ujala Horňácká muzika Petra Mičky, jejíž primáš je zároveň jedním z rozhlasových redaktorů. Jako hosté se představili velmi nadaní mladí zpěváčci Anička Mičková a Janíček Pavlík a také legenda horňáckého folkloru majstr Martin Hrbáč. Celý více než hodinový program je možno shlédnou na youtube kanálu Českého rozhlasu.  více

V sále slavkovského zámku se včera odehrál závěrečný koncert mezinárodního festivalu Concentus Moraviae. Dvacátý třetí ročník však byl v porovnání s předcházejícími a spíše vážně laděnými koncerty něčím zcela odlišným. Jednotícím prvkem všech koncertů ročníku bylo spojení hudby a humoru napříč epochami a hudebními styly. Zatímco zahajovací koncert nabídl spíše moderní a leckdy i experimentální uchopení hudebního vtipu, ten závěrečný s podtitulem Barokní žerty stavěl na zvukomalebné komice, které dominovaly kukačky, slavíci, žáby i šermíři a bojovníci. O provedení děl se postaral ansámbl Les Passions de l’Ame – Orchester für Alte Musik Bern.  více

Předposlední červnový víkend se většina tuzemských folklorních nadšenců přesunula již po třiasedmdesáté do jihomoravské Strážnice. Toto městečko se zajímavou a dlouhou historií se pravidelně stává dějištěm největšího folklorního festivalu v České republice. Každoročně se ho účastní folklorní soubory, lidové muziky a rukodělní výrobci z Čech, Moravy, Slezska, Slovenska, a také jiných zemí celého světa. Letos to bylo například pestrobarevné Mexiko nebo orientální Indonésie.  více

Verše sonetů Williama Shakespeara včera určily atmosféru ve skleněném pokoji vily Tugendhat. Uskutečnilo se tady poslední uvedení projektu nazvaného Navštívení krásy v rámci festivalu ProART. V tomto večeru došlu ke spojení tance, divadla a hudby, kterážto umění měla přítomným zprostředkovat netradičním způsobem renesanční verše. Martin Dvořák, tanečník a choreograf a zároveň ředitel spolku ProART spolu s herečkou Veronikou Žilkovou a hudebníkem Františkem Chaloupkou vystoupili jako protagonisté těchto milostných veršů.  více

Ačkoliv je spojení hudby a vína odvěké a onu symbiózu opojných melodií s tekutou révou můžeme sledovat napříč dějinami již od dob kultu boha Dionýsa, ke skutečnému a programovému souznění obou dochází zřídka. Pomineme-li slavnosti vína, které kolem měsíce září napříč republikou zkrášlují konec léta, pak víno v úzkém spojení s hudbou bývá jen málokdy středobodem hudebních programů. Včerejší koncert ansámblu Zefiro Torna vedeného Jurgenem de Bruyn v Kurdějově u Hustopečí se pokusil právě tuto dramaturgickou mezeru zaplnit. Koncert z programu 23. ročníku festivalu Concentus Moraviae nabídl totiž kromě rozverných skladeb Orlanda di Lassa, Didiera Lupiho, Giovanniho Bassana, Giovanniho Battisty Fontany nebo Vincenza Galilea i degustaci vybraných vín, kterou komentoval someliér Janko Martinkovič. S životními osudy skladatele pak diváky seznamoval divadelní herec Jan Kolařík.  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš připravil již tradiční oživení prvních letních dnů a to 21. ročníkem série folklorních večerů pod názvem F scéna. Bezmála týdenní festival začal slavnostním galavečerem v kulisách hradu Špilberk, kde se krom domácího pořadatelského tělesa objevil také vzácný host Poddukelský umelecký ľudový súbor – PUĽS z Prešova. Ten mohli diváci vidět také ještě následující den, kdy byl program na Nové radnici již zcela v jejich režii. Třetí festivalový den se i se svými tanečníky předvedl opět VUS Ondráš pásmem s názvem Taneční miniatury.  více

Podtitulem Bohatýrsko-milostná hudební komedie o dvanácti obrazech označilo svoji nejnovější inscenaci Tři mušketýři Městské divadlo Brno, které tímto titulem zároveň zahájilo provoz letní scény v Biskupském dvoře. Není třeba se kočkovat o žánrové vymezení této ponejvíce hry se zpěvy. Důležitější je, co tato open air produkce divákovi nabízí…  více

Na včerejším Koncertu hejtmana jihomoravského kraje na slavkovském zámku představil světoznámý kontratenorista Dominique Visse i s nově vzniklým hudebním tělesem Vis musica nevážné, komické a někdy i drze ironické skladby. A nebyla to náhoda. Další koncert hudebního festivalu Concentus Moraviae, jehož letošní ročník je zasvěcen hudbě a humoru, tak svrchovaně naplnil dramaturgickou linku. Visse se navíc s úspěchem představil již na třech festivalových ročnících.  více

Nazpívat album notoricky známých jazzových standardů v překladech do češtiny a přitom si nejen nevylámat zuby, ale dokonce působit přirozeně a v rámci možností i originálně je mimořádně náročná disciplína. Darku Neumannovi, „takové té brněnské figurce“ (jak stojí v bookletu alba) se to povedlo. Na tom, že se zdárně pohybuje na samé hraně sentimentu a bluesové ryzosti, mají velkou zásluhu i texty Ester Kočičkové.  více

Mandolinista Martin Krajíček hraje v kapelách různých žánrů. Má vlastní akustické trio, je členem tria Jitky Šuranské, působí v „mexické“ kapele Mariachi Espuelas a v Cimbal Classicu, hraje klezmer a hru na mandolínu také vyučuje. Od loňského roku je také pořadelem Mandolínového festivalu v Boskovicích. Letošní ročník se bude konat od 8. do 10. června.  více

Skupina D.N.A. Brno, vítěz finále Porty z roku 2011, vydala po čtyřech letech nové album. Vedle nového příjmení baskytaristky (ale stále je to tatáž Barbora, která před lety – tehdy ještě dívčí a dětskou – kapelu spoluzakládala) došlo v sestavě k důležité změně. Novým členem se stal Ondra Bojanovský (syn kapelník FT Primu Aleše Bojanovského), který ovládá rytmické nástroje. Bývalá perkusistka Lenka Ručková se tím pádem mohla naplno přesunout ke klavíru. Jinak zůstává vše zdánlivě při starém: D.N.A. jsou skupina mladých lidí, z větší části klasicky vzdělaných, kteří mají vedle klasické hudby rádi folk. Ten hrají po muzikantské stránce mistrně – k jejich zručnosti, kterou v jednotlivých písních dávají najevo, nelze mít výhrad. Samotný repertoár už na minulém albu vyrostl z dětských let a novinka je pochopitelně i v tomto ohledu ještě o kus dospělejší. Kapela vlastně nepřekvapila nějakým nečekaným posunem. Ale výsledek je o kus vyzrálejší a sebevědomější. A přibylo také vážných, a přitom důvěryhodně podaných témat.  více

Už 23. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae včera zahájil koncert v Bystřici nad Pernštejnem. Humor a hudba představuje letos spojení, které tvoří páteř a jednotící téma celého festivalu. Dramaturgie festivalu je letos dílem belgického muzikologa a básníka Jellea Dierickxe. Pokud se Dierickxovi podařilo stvořit pestrý program festivalu, který od počátku až do konce nabízí hudební humor ve všech podobách, pak zahajovací koncert bylo možné vnímat jako souhrn popsaného koncepctu. O nelehký úkol provést stylově diametrálně odlišná a humorem propojená díla se v případě včera postaral orchestr PKF – Prague Philharmonia pod vedením dirigenta Marka Ivanoviće.   více

Miloš Štědroň se letos podílí jako rezidenční umělec na festivalu Concentus Moraviae. Stalo se to vítanou záminkou k rozhovoru. Byl věnován jeho muzikantským začátkům, jeho cestě k hudebnímu vzdělání, jeho uměleckému vývoji a jeho znamenitým učitelům, příklonu k odkazu hudební avantgardy i příčině, proč se k ní záhy dobral určitého odstupu, jak se zasvětil věrné a úspěšné spolupráci s Divadlem Husa na provázku i jak se ho dotýkaly dobové politické proměny, jak překonával jejich tlak, jak spolupracoval se zakázaným dramatikem a svým dnešním tazatelem, jak tvořil pro skvělé Due Boemi di Praga, jak vyučoval hudbě a hudebním dějinám a působil jako oblíbený popularizátor, jak zasvěceně vykládal starou hudbu, ale i Leoše Janáčka, jak pracoval jako editor, jak se stal významnou a známou kulturní osobností, a to nejen brněnskou, a jak všemi úlohami, které si vytkl a jež za svůj pestrý a bohatý tvůrčí život plnil a plní, jak tím vším je rád.  více

Brněnského písničkáře Michala „Kosmonauta“ Šimíčka vnímám dlouhodobě jako člověka, který umí napsat poetický, často mnohovrstevnatý text a propojit jej se zajímavou hudbou. Už první album jeho skupiny Nevermore & Kosmonaut na mne působilo jako koncepční projekt. Písně na sebe sice nenavazovaly přímo, ale díky drobným detailům, textovým i hudebním, jako by jedna s druhou souvisely. Na novince Bleděmodré město však jde kapela mnohem dál. Tentokrát je to tematicky sevřený celek, věnovaný městu Brnu, propracovaný do posledního detailu. „Konceptuální album je naší odpovědí na současný trend, kdy se stává zvykem udělat jeden singl s videoklipem a poslouchat písně útržkovitě bez pořadí,“ vysvětluje Šimíček v bookletu alba a tento booklet je nedílnou součástí projektu a „příběhu“.  více