Jarmila Vlčková: Na konferenci do Bratislavy zveme i hudebníky z Brna a okolí

Jarmila Vlčková: Na konferenci do Bratislavy zveme i hudebníky z Brna a okolí

Konec září bude v nedaleké slovenské Bratislavě patřit world music. Široké veřejnosti i pozvaným zahraničním delegátům se představí přední kapely žánru ze Slovenska, na konferenci se bude hovořit o folkloru i jazzu, na programu budou koncerty světových hvězd i workshopy pro hudebníky a jejich manažery. Ředitelka festivalu Jarmila Vlčková zve na toto setkání i muzikanty z Brna a okolí. Účast na konferenci je zdarma, stačí se zaregistrovat na stránkách World Music Festivalu Bratislava.

I když se bude letos konat teprve čtvrtý ročník festivalu, loni jste zaznamenali výrazný úspěch na mezinárodní scéně. V hlasování odborné poroty navázané na žebříček Transglobal World Music Charts váš festival zvítězil v kategoriích Nejlepší nový festival a Nejlepší malý a střední festival a v celkovém hlasování o nejlepší festival se umístil na třetím místě za festivaly z Koreji a Austrálii. Co pro vás jako pořadatele takový úspěch znamená?

Já jsem z tohoto ocenění byla velmi překvapená, protože náš festival stále považuji za velmi mladý a nový. Není velký a ani nemá ambice stát se velkou akcí. Naším cílem bylo přinést na Slovensko festival, který se věnuje world music a příbuzným žánrům, protože něco takového u nás chybělo. Snažíme se propojit slovenskou hudební scénu se scénou mezinárodní, ukázat, co se na Slovensku děje a zvát do Bratislavy zajímavé hosty. To náš festival splňuje a podle ohlasů v zahraničí jsme asi zvolili správný způsob. Máme z toho radost.

Festival má zvláštní formát, který je kombinací showcase, galakoncertů zahraničních hudebníků a odborné konference. Jak moc je náročné najít správný poměr mezi těmito složkami?

Je to náročnější, ale děláme to právě proto, že si myslíme, že takto to má smysl. Chceme během festivalu nabídnout pestrý program a hledáme způsob, jak to vybalancovat tak, aby to bylo zajímavé pro širokou veřejnost, pro pozvané profesionály ze zahraničí, kteří se chtějí něco dozvědět o slovenské scéně, a v neposlední řadě i pro samotné hudebníky, kteří si chtějí vybudovat kontakty se zahraničním a dát o sobě vědět. Chceme dát prostor mladým kapelám, které mají chuť hrát v zahraničí, snažíme se propojit celou středoevropskou scénu a ukázat odborníkům ze světa, co se v našem regionu děje.

Na festival tedy cíleně zvete zahraniční odborníky, slovenské a české hudebníky i širokou veřejnost. Koho se vám daří oslovovat a koho ještě moc ne?

Velmi pozitivní je odezva od zahraničních odborníků a médií. Ale protože showcase je na Slovensku stále neznámý formát, je trochu problém dostatečně informovat hudebníky, přesvědčit je, aby obětovali jedno dopoledne a přijeli na konferenci, kde mohou o své hudbě informovat osobnosti ze světa, navázat kontakty, komunikovat s promotéry. Stále to není na Slovensku úplně běžná věc, ale rok od roku je účast lepší a reakce máme velmi dobré.

world_Music_Festival_Bratislava_foto_Jaroslav_Novak 

Jak vybíráte kapely do showcaseové části programu?

Minimálně čtyři měsíce před konáním festivalu vyhlašujeme tzv. open call. Kapely se mohou přihlásit, přičemž nevyzýváme jen mladé a začínající hudebníky, ale mohou to být i zavedené skupiny, které mají nějaký nový projekt a chtějí jej ukázat mezinárodní komunitě. Porota je složená z festivalového týmu a z dalších odborníků. Letos jsme například vybrali skupinu Romanika se zpěvačkou Ildikó Kali. Její aktuální album La Loba produkoval Stano Palúch, účinkuje na něm například Marcel Comendant a další skvělí hudebníci. Trochu mimo oblast world music jsme sáhli v případě skupiny Michal Noga Band, která se orientuje spíše na tradiční folklor. Ale samotný Michal Noga je nejen vynikající hudebník, ale i skladatel, spolupracuje například na projektech taneční scénické hudby. Showcasové koncerty doplní skvělá Trojka Zuzany Homolovej, bretonsko- slovenská kapela Roc´hann a společný projekt Petra Luhy a zpěváka Futurelove Sibandy, který pochází ze Zimbabwe a žije v nedaleké Vídni.

Široká veřejnost asi z festivalového programu nejvíce ocení večerní galakoncerty zahraničních hvězd. Koho jste letos pozvali?

Letos se nám podařilo připravit zajímavou směs hudby z celého světa. Novinkou je, že kromě pátečního galakoncertu v Ateliéru Babylon pro větší počet diváků máme v sobotu komornější formát v Zrcadlovém sále Primaciálního paláce. A pokud jde o dramaturgii, máme velkou radost, že se nám podařilo pozvat Azizu Brahim ze Západní Sahary, významnou umělkyni, která na Slovensku ještě nevystupovala. Těším se také na koncert italské skupiny Canzoniere Grecanico Salentino, kterou loni časopis Songlines zvolil kapelou roku. Sami se nám nabídli, že by velmi rádi na festivalu účinkovali. A protože si myslíme, že i na Slovensku máme kapely světové úrovně, předkapelu jim bude dělat AMC Trio společně s Ľudovou hudbou Stana Baláža. V rámci komorního večera v sobotu večer se představí sestry Lalitha a Nandini z jižní Indie, přezdívané The Violin Sisters. Indická hudba má na Slovensku silnou fanouškovskou základnu a tyto sestry sice vyrůstaly v tradiční indické hudební rodině, ale jsou schopné se prosadit i ve světové komunitě world music. Společně s nimi v ten večer vystoupí také arménsko-turecké duo Vardan Hovanissian a Emre Gültekin. Na sobotní afterpárty si pak zahraje argentinský muzikant Rumbo Tumba.

world_Music_Festival_Bratislava_foto_Jaroslav_Novak_01

Nedělní část programu uzavře takzvaný Středoevropský showcase.

Bratislava se nachází v centru mezi několika zeměmi a je lehce přístupná návštěvníkům z Maďarska, Rakouska i Česka. Proto se snažíme využít této výhody a nabízet prostor kapelám z okolních zemí. Loni to byly skupiny z Maďarska a Rakouska, letos jsme pozvali českou kapelu BraAgas a maďarské Pengetős Trio. V tentýž večer pak festival vyvrcholí závěrečným křtem nového alba legendární romské kapely Pokošovci.

Zahraniční odborníci a samotní muzikanti se potkají na konferenci, která je také důležitou součástí programu.

Konference se bude konat v sobotu 28. září a v neděli 29. září, vždy dopoledne. Pro zahraniční delegáty připravujeme sobotní program tak, aby získali představu o dění na slovenské scéně. Zároveň každý rok zdůrazníme fenomén typický pro slovenskou hudbu. Letos jsme vybrali jako téma fujaru, opravdu ikonický nástroj, ale budeme se snažit nabídnout na ni netradiční pohled. Nepředstavíme ji tedy pouze jako tradiční folklorní nástroj. Kromě toho připravujeme prezentaci knihy a zajímavé panelové diskuse, letos s pořadateli folklorních a jazzových festivalů. Pozvání přijali například Peter Lipa za Bratislava Jazz Days nebo Martin Valihora za One Day Jazz Fest. Věříme, že to bude zajímavé jak pro hudebníky-jazzmany, kteří se budou moci s těmito pořadateli seznámit, tak pro mezinárodní delegáty. Nedělní část programu je pak určena samotným hudebníkům a hudebním manažerům. Ti zde budou moci komunikovat přímo se zahraničními odborníky. Součástí konference budou speed meetingy, tedy krátká osobní setkání hudebníků se zahraničními profesionály, a v neposlední řadě listening session, během nějž budou zahraniční odborníci hodnotit nahrávky slovenských skupin. Hudebníkům nabídneme také workshop na téma Why DIY? s izraelskou zpěvačkou Noam Vazana a se Stevem Meadem, hudebním dramaturgem a uměleckým ředitelem jazzového festivalu v Manchestru.

To vše je tedy určeno i pro zájemce z Brna a okolí, potažmo celého Česka?

Ano, ráda bych na konferenci pozvala i hudebníky a hudební manažery z Česka a konkrétně pak z Moravy. Do Bratislavy to nemají daleko a účast na konferenci je zdarma. Stačí se pouze zaregistrovat na webových stránkách festivalu worldmusicfestival.sk/konferencia/. Naším záměrem je podpora výměny informácií a spolupráce v regióne, proto budeme radi, když si cestu k nám najdou hudebníci i profesionálové z okolních zemí. Už nyní evidujeme první registrace na konferenci od zájemců o semináře a osobní setkání se zahraničními delegáty. Teší nás, že nejsou jen ze Slovenska, ale i z Česka a Rakouska. Festival nabízí i další doprovodné akce určené širší veřejnosti, a proto jsou všichni milovníci světové hudby v metropoli Slovenska srdečně vítáni.

World Music Festival Bratislava se bude konat ve dnech 27.–29. září na různých místech v Bratislavě. Více informací na www.worldmusicfestival.sk

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Včerejší podvečer na piazzettě Janáčkova divadla se nesl ve znamení koncertu k zahájení sezóny 2019/2020 Národního divadla Brno (NdB). Propagace akce zajistila hudebnímu večeru to nejdůležitější – stovky diváků, kteří hojně zaplnili celé prostranství. Nelze opomenout opravdu široké věkové rozpětí, které je zejména na své spodní hranici (zatím ještě v kočárcích) tolik potřebné pro budoucí kulturu.   více

Konec září bude v nedaleké slovenské Bratislavě patřit world music. Široké veřejnosti i pozvaným zahraničním delegátům se představí přední kapely žánru ze Slovenska, na konferenci se bude hovořit o folkloru i jazzu, na programu budou koncerty světových hvězd i workshopy pro hudebníky a jejich manažery. Ředitelka festivalu Jarmila Vlčková zve na toto setkání i muzikanty z Brna a okolí. Účast na konferenci je zdarma, stačí se zaregistrovat na stránkách World Music Festivalu Bratislava.  více

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.  více

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Nejčtenější

Kritika

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více