Jarmila Vlčková: Na konferenci do Bratislavy zveme i hudebníky z Brna a okolí

Jarmila Vlčková: Na konferenci do Bratislavy zveme i hudebníky z Brna a okolí

Konec září bude v nedaleké slovenské Bratislavě patřit world music. Široké veřejnosti i pozvaným zahraničním delegátům se představí přední kapely žánru ze Slovenska, na konferenci se bude hovořit o folkloru i jazzu, na programu budou koncerty světových hvězd i workshopy pro hudebníky a jejich manažery. Ředitelka festivalu Jarmila Vlčková zve na toto setkání i muzikanty z Brna a okolí. Účast na konferenci je zdarma, stačí se zaregistrovat na stránkách World Music Festivalu Bratislava.

I když se bude letos konat teprve čtvrtý ročník festivalu, loni jste zaznamenali výrazný úspěch na mezinárodní scéně. V hlasování odborné poroty navázané na žebříček Transglobal World Music Charts váš festival zvítězil v kategoriích Nejlepší nový festival a Nejlepší malý a střední festival a v celkovém hlasování o nejlepší festival se umístil na třetím místě za festivaly z Koreji a Austrálii. Co pro vás jako pořadatele takový úspěch znamená?

Já jsem z tohoto ocenění byla velmi překvapená, protože náš festival stále považuji za velmi mladý a nový. Není velký a ani nemá ambice stát se velkou akcí. Naším cílem bylo přinést na Slovensko festival, který se věnuje world music a příbuzným žánrům, protože něco takového u nás chybělo. Snažíme se propojit slovenskou hudební scénu se scénou mezinárodní, ukázat, co se na Slovensku děje a zvát do Bratislavy zajímavé hosty. To náš festival splňuje a podle ohlasů v zahraničí jsme asi zvolili správný způsob. Máme z toho radost.

Festival má zvláštní formát, který je kombinací showcase, galakoncertů zahraničních hudebníků a odborné konference. Jak moc je náročné najít správný poměr mezi těmito složkami?

Je to náročnější, ale děláme to právě proto, že si myslíme, že takto to má smysl. Chceme během festivalu nabídnout pestrý program a hledáme způsob, jak to vybalancovat tak, aby to bylo zajímavé pro širokou veřejnost, pro pozvané profesionály ze zahraničí, kteří se chtějí něco dozvědět o slovenské scéně, a v neposlední řadě i pro samotné hudebníky, kteří si chtějí vybudovat kontakty se zahraničním a dát o sobě vědět. Chceme dát prostor mladým kapelám, které mají chuť hrát v zahraničí, snažíme se propojit celou středoevropskou scénu a ukázat odborníkům ze světa, co se v našem regionu děje.

Na festival tedy cíleně zvete zahraniční odborníky, slovenské a české hudebníky i širokou veřejnost. Koho se vám daří oslovovat a koho ještě moc ne?

Velmi pozitivní je odezva od zahraničních odborníků a médií. Ale protože showcase je na Slovensku stále neznámý formát, je trochu problém dostatečně informovat hudebníky, přesvědčit je, aby obětovali jedno dopoledne a přijeli na konferenci, kde mohou o své hudbě informovat osobnosti ze světa, navázat kontakty, komunikovat s promotéry. Stále to není na Slovensku úplně běžná věc, ale rok od roku je účast lepší a reakce máme velmi dobré.

world_Music_Festival_Bratislava_foto_Jaroslav_Novak 

Jak vybíráte kapely do showcaseové části programu?

Minimálně čtyři měsíce před konáním festivalu vyhlašujeme tzv. open call. Kapely se mohou přihlásit, přičemž nevyzýváme jen mladé a začínající hudebníky, ale mohou to být i zavedené skupiny, které mají nějaký nový projekt a chtějí jej ukázat mezinárodní komunitě. Porota je složená z festivalového týmu a z dalších odborníků. Letos jsme například vybrali skupinu Romanika se zpěvačkou Ildikó Kali. Její aktuální album La Loba produkoval Stano Palúch, účinkuje na něm například Marcel Comendant a další skvělí hudebníci. Trochu mimo oblast world music jsme sáhli v případě skupiny Michal Noga Band, která se orientuje spíše na tradiční folklor. Ale samotný Michal Noga je nejen vynikající hudebník, ale i skladatel, spolupracuje například na projektech taneční scénické hudby. Showcasové koncerty doplní skvělá Trojka Zuzany Homolovej, bretonsko- slovenská kapela Roc´hann a společný projekt Petra Luhy a zpěváka Futurelove Sibandy, který pochází ze Zimbabwe a žije v nedaleké Vídni.

Široká veřejnost asi z festivalového programu nejvíce ocení večerní galakoncerty zahraničních hvězd. Koho jste letos pozvali?

Letos se nám podařilo připravit zajímavou směs hudby z celého světa. Novinkou je, že kromě pátečního galakoncertu v Ateliéru Babylon pro větší počet diváků máme v sobotu komornější formát v Zrcadlovém sále Primaciálního paláce. A pokud jde o dramaturgii, máme velkou radost, že se nám podařilo pozvat Azizu Brahim ze Západní Sahary, významnou umělkyni, která na Slovensku ještě nevystupovala. Těším se také na koncert italské skupiny Canzoniere Grecanico Salentino, kterou loni časopis Songlines zvolil kapelou roku. Sami se nám nabídli, že by velmi rádi na festivalu účinkovali. A protože si myslíme, že i na Slovensku máme kapely světové úrovně, předkapelu jim bude dělat AMC Trio společně s Ľudovou hudbou Stana Baláža. V rámci komorního večera v sobotu večer se představí sestry Lalitha a Nandini z jižní Indie, přezdívané The Violin Sisters. Indická hudba má na Slovensku silnou fanouškovskou základnu a tyto sestry sice vyrůstaly v tradiční indické hudební rodině, ale jsou schopné se prosadit i ve světové komunitě world music. Společně s nimi v ten večer vystoupí také arménsko-turecké duo Vardan Hovanissian a Emre Gültekin. Na sobotní afterpárty si pak zahraje argentinský muzikant Rumbo Tumba.

world_Music_Festival_Bratislava_foto_Jaroslav_Novak_01

Nedělní část programu uzavře takzvaný Středoevropský showcase.

Bratislava se nachází v centru mezi několika zeměmi a je lehce přístupná návštěvníkům z Maďarska, Rakouska i Česka. Proto se snažíme využít této výhody a nabízet prostor kapelám z okolních zemí. Loni to byly skupiny z Maďarska a Rakouska, letos jsme pozvali českou kapelu BraAgas a maďarské Pengetős Trio. V tentýž večer pak festival vyvrcholí závěrečným křtem nového alba legendární romské kapely Pokošovci.

Zahraniční odborníci a samotní muzikanti se potkají na konferenci, která je také důležitou součástí programu.

Konference se bude konat v sobotu 28. září a v neděli 29. září, vždy dopoledne. Pro zahraniční delegáty připravujeme sobotní program tak, aby získali představu o dění na slovenské scéně. Zároveň každý rok zdůrazníme fenomén typický pro slovenskou hudbu. Letos jsme vybrali jako téma fujaru, opravdu ikonický nástroj, ale budeme se snažit nabídnout na ni netradiční pohled. Nepředstavíme ji tedy pouze jako tradiční folklorní nástroj. Kromě toho připravujeme prezentaci knihy a zajímavé panelové diskuse, letos s pořadateli folklorních a jazzových festivalů. Pozvání přijali například Peter Lipa za Bratislava Jazz Days nebo Martin Valihora za One Day Jazz Fest. Věříme, že to bude zajímavé jak pro hudebníky-jazzmany, kteří se budou moci s těmito pořadateli seznámit, tak pro mezinárodní delegáty. Nedělní část programu je pak určena samotným hudebníkům a hudebním manažerům. Ti zde budou moci komunikovat přímo se zahraničními odborníky. Součástí konference budou speed meetingy, tedy krátká osobní setkání hudebníků se zahraničními profesionály, a v neposlední řadě listening session, během nějž budou zahraniční odborníci hodnotit nahrávky slovenských skupin. Hudebníkům nabídneme také workshop na téma Why DIY? s izraelskou zpěvačkou Noam Vazana a se Stevem Meadem, hudebním dramaturgem a uměleckým ředitelem jazzového festivalu v Manchestru.

To vše je tedy určeno i pro zájemce z Brna a okolí, potažmo celého Česka?

Ano, ráda bych na konferenci pozvala i hudebníky a hudební manažery z Česka a konkrétně pak z Moravy. Do Bratislavy to nemají daleko a účast na konferenci je zdarma. Stačí se pouze zaregistrovat na webových stránkách festivalu worldmusicfestival.sk/konferencia/. Naším záměrem je podpora výměny informácií a spolupráce v regióne, proto budeme radi, když si cestu k nám najdou hudebníci i profesionálové z okolních zemí. Už nyní evidujeme první registrace na konferenci od zájemců o semináře a osobní setkání se zahraničními delegáty. Teší nás, že nejsou jen ze Slovenska, ale i z Česka a Rakouska. Festival nabízí i další doprovodné akce určené širší veřejnosti, a proto jsou všichni milovníci světové hudby v metropoli Slovenska srdečně vítáni.

World Music Festival Bratislava se bude konat ve dnech 27.–29. září na různých místech v Bratislavě. Více informací na www.worldmusicfestival.sk

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

V sobotu večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který sem vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska, zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více