Jarmila Vlčková: Na konferenci do Bratislavy zveme i hudebníky z Brna a okolí

Jarmila Vlčková: Na konferenci do Bratislavy zveme i hudebníky z Brna a okolí

Konec září bude v nedaleké slovenské Bratislavě patřit world music. Široké veřejnosti i pozvaným zahraničním delegátům se představí přední kapely žánru ze Slovenska, na konferenci se bude hovořit o folkloru i jazzu, na programu budou koncerty světových hvězd i workshopy pro hudebníky a jejich manažery. Ředitelka festivalu Jarmila Vlčková zve na toto setkání i muzikanty z Brna a okolí. Účast na konferenci je zdarma, stačí se zaregistrovat na stránkách World Music Festivalu Bratislava.

I když se bude letos konat teprve čtvrtý ročník festivalu, loni jste zaznamenali výrazný úspěch na mezinárodní scéně. V hlasování odborné poroty navázané na žebříček Transglobal World Music Charts váš festival zvítězil v kategoriích Nejlepší nový festival a Nejlepší malý a střední festival a v celkovém hlasování o nejlepší festival se umístil na třetím místě za festivaly z Koreji a Austrálii. Co pro vás jako pořadatele takový úspěch znamená?

Já jsem z tohoto ocenění byla velmi překvapená, protože náš festival stále považuji za velmi mladý a nový. Není velký a ani nemá ambice stát se velkou akcí. Naším cílem bylo přinést na Slovensko festival, který se věnuje world music a příbuzným žánrům, protože něco takového u nás chybělo. Snažíme se propojit slovenskou hudební scénu se scénou mezinárodní, ukázat, co se na Slovensku děje a zvát do Bratislavy zajímavé hosty. To náš festival splňuje a podle ohlasů v zahraničí jsme asi zvolili správný způsob. Máme z toho radost.

Festival má zvláštní formát, který je kombinací showcase, galakoncertů zahraničních hudebníků a odborné konference. Jak moc je náročné najít správný poměr mezi těmito složkami?

Je to náročnější, ale děláme to právě proto, že si myslíme, že takto to má smysl. Chceme během festivalu nabídnout pestrý program a hledáme způsob, jak to vybalancovat tak, aby to bylo zajímavé pro širokou veřejnost, pro pozvané profesionály ze zahraničí, kteří se chtějí něco dozvědět o slovenské scéně, a v neposlední řadě i pro samotné hudebníky, kteří si chtějí vybudovat kontakty se zahraničním a dát o sobě vědět. Chceme dát prostor mladým kapelám, které mají chuť hrát v zahraničí, snažíme se propojit celou středoevropskou scénu a ukázat odborníkům ze světa, co se v našem regionu děje.

Na festival tedy cíleně zvete zahraniční odborníky, slovenské a české hudebníky i širokou veřejnost. Koho se vám daří oslovovat a koho ještě moc ne?

Velmi pozitivní je odezva od zahraničních odborníků a médií. Ale protože showcase je na Slovensku stále neznámý formát, je trochu problém dostatečně informovat hudebníky, přesvědčit je, aby obětovali jedno dopoledne a přijeli na konferenci, kde mohou o své hudbě informovat osobnosti ze světa, navázat kontakty, komunikovat s promotéry. Stále to není na Slovensku úplně běžná věc, ale rok od roku je účast lepší a reakce máme velmi dobré.

world_Music_Festival_Bratislava_foto_Jaroslav_Novak 

Jak vybíráte kapely do showcaseové části programu?

Minimálně čtyři měsíce před konáním festivalu vyhlašujeme tzv. open call. Kapely se mohou přihlásit, přičemž nevyzýváme jen mladé a začínající hudebníky, ale mohou to být i zavedené skupiny, které mají nějaký nový projekt a chtějí jej ukázat mezinárodní komunitě. Porota je složená z festivalového týmu a z dalších odborníků. Letos jsme například vybrali skupinu Romanika se zpěvačkou Ildikó Kali. Její aktuální album La Loba produkoval Stano Palúch, účinkuje na něm například Marcel Comendant a další skvělí hudebníci. Trochu mimo oblast world music jsme sáhli v případě skupiny Michal Noga Band, která se orientuje spíše na tradiční folklor. Ale samotný Michal Noga je nejen vynikající hudebník, ale i skladatel, spolupracuje například na projektech taneční scénické hudby. Showcasové koncerty doplní skvělá Trojka Zuzany Homolovej, bretonsko- slovenská kapela Roc´hann a společný projekt Petra Luhy a zpěváka Futurelove Sibandy, který pochází ze Zimbabwe a žije v nedaleké Vídni.

Široká veřejnost asi z festivalového programu nejvíce ocení večerní galakoncerty zahraničních hvězd. Koho jste letos pozvali?

Letos se nám podařilo připravit zajímavou směs hudby z celého světa. Novinkou je, že kromě pátečního galakoncertu v Ateliéru Babylon pro větší počet diváků máme v sobotu komornější formát v Zrcadlovém sále Primaciálního paláce. A pokud jde o dramaturgii, máme velkou radost, že se nám podařilo pozvat Azizu Brahim ze Západní Sahary, významnou umělkyni, která na Slovensku ještě nevystupovala. Těším se také na koncert italské skupiny Canzoniere Grecanico Salentino, kterou loni časopis Songlines zvolil kapelou roku. Sami se nám nabídli, že by velmi rádi na festivalu účinkovali. A protože si myslíme, že i na Slovensku máme kapely světové úrovně, předkapelu jim bude dělat AMC Trio společně s Ľudovou hudbou Stana Baláža. V rámci komorního večera v sobotu večer se představí sestry Lalitha a Nandini z jižní Indie, přezdívané The Violin Sisters. Indická hudba má na Slovensku silnou fanouškovskou základnu a tyto sestry sice vyrůstaly v tradiční indické hudební rodině, ale jsou schopné se prosadit i ve světové komunitě world music. Společně s nimi v ten večer vystoupí také arménsko-turecké duo Vardan Hovanissian a Emre Gültekin. Na sobotní afterpárty si pak zahraje argentinský muzikant Rumbo Tumba.

world_Music_Festival_Bratislava_foto_Jaroslav_Novak_01

Nedělní část programu uzavře takzvaný Středoevropský showcase.

Bratislava se nachází v centru mezi několika zeměmi a je lehce přístupná návštěvníkům z Maďarska, Rakouska i Česka. Proto se snažíme využít této výhody a nabízet prostor kapelám z okolních zemí. Loni to byly skupiny z Maďarska a Rakouska, letos jsme pozvali českou kapelu BraAgas a maďarské Pengetős Trio. V tentýž večer pak festival vyvrcholí závěrečným křtem nového alba legendární romské kapely Pokošovci.

Zahraniční odborníci a samotní muzikanti se potkají na konferenci, která je také důležitou součástí programu.

Konference se bude konat v sobotu 28. září a v neděli 29. září, vždy dopoledne. Pro zahraniční delegáty připravujeme sobotní program tak, aby získali představu o dění na slovenské scéně. Zároveň každý rok zdůrazníme fenomén typický pro slovenskou hudbu. Letos jsme vybrali jako téma fujaru, opravdu ikonický nástroj, ale budeme se snažit nabídnout na ni netradiční pohled. Nepředstavíme ji tedy pouze jako tradiční folklorní nástroj. Kromě toho připravujeme prezentaci knihy a zajímavé panelové diskuse, letos s pořadateli folklorních a jazzových festivalů. Pozvání přijali například Peter Lipa za Bratislava Jazz Days nebo Martin Valihora za One Day Jazz Fest. Věříme, že to bude zajímavé jak pro hudebníky-jazzmany, kteří se budou moci s těmito pořadateli seznámit, tak pro mezinárodní delegáty. Nedělní část programu je pak určena samotným hudebníkům a hudebním manažerům. Ti zde budou moci komunikovat přímo se zahraničními odborníky. Součástí konference budou speed meetingy, tedy krátká osobní setkání hudebníků se zahraničními profesionály, a v neposlední řadě listening session, během nějž budou zahraniční odborníci hodnotit nahrávky slovenských skupin. Hudebníkům nabídneme také workshop na téma Why DIY? s izraelskou zpěvačkou Noam Vazana a se Stevem Meadem, hudebním dramaturgem a uměleckým ředitelem jazzového festivalu v Manchestru.

To vše je tedy určeno i pro zájemce z Brna a okolí, potažmo celého Česka?

Ano, ráda bych na konferenci pozvala i hudebníky a hudební manažery z Česka a konkrétně pak z Moravy. Do Bratislavy to nemají daleko a účast na konferenci je zdarma. Stačí se pouze zaregistrovat na webových stránkách festivalu worldmusicfestival.sk/konferencia/. Naším záměrem je podpora výměny informácií a spolupráce v regióne, proto budeme radi, když si cestu k nám najdou hudebníci i profesionálové z okolních zemí. Už nyní evidujeme první registrace na konferenci od zájemců o semináře a osobní setkání se zahraničními delegáty. Teší nás, že nejsou jen ze Slovenska, ale i z Česka a Rakouska. Festival nabízí i další doprovodné akce určené širší veřejnosti, a proto jsou všichni milovníci světové hudby v metropoli Slovenska srdečně vítáni.

World Music Festival Bratislava se bude konat ve dnech 27.–29. září na různých místech v Bratislavě. Více informací na www.worldmusicfestival.sk

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více